ورزش

این وبلاگ جهت آشنایی شما ورزش دوستان با برخی از ورزش ها وکمی هم مزاح برای تفریح ساخته شده.امیدوارم که راضی باشید.

188134 خواستگاری رونالدو با ساعـتی از طلا و الماس

در شرایطی که مرد سال جدید فوتبال جهان در اسپانیا برای کهکشانی‌ها می درخشد و شنبه شب در بازی با گرانادا گل بیست و دوم خود را نیز ثبت کرد، اخبار حاشیه‌ای از او در رسانه‌‌های کشورش پیوسته منتشر می‌شوند.

در همین ارتباط روزنامه اودیارو در گزارشی از زندگی خصوصی این بازیکن از ساعت 80 هزار یورویی (320 میلیون تومان) که هفته قبل بازیکن رئال به «ایرنا شیک» هدیه داد،‌به عنوان گران‌ قیمت‌ترین هدیه یک بازیکن حرفه‌ای به نامزدش در دنیای ورزش نام برد.

این روزنامه نوشت رونالدو به شرکت سازنده (رولکس) از دو ماه قبل ساعتی کاملا از جنس طلا، پلاتین و الماس را سفارش داد.

اودیارو افزود: دادن این هدیه از طرف وی به معنای درخواست رسمی ازدواج با نامزدش بوده است. او برخلاف همه مردان هیچ علاقه‌ای به دادن حلـقه ازدواج به «شیـک»‌ندارد.

Download Flash Player To View Flash Clock

 

نوشته شده در پنج شنبه 29 خرداد 1393برچسب:,ساعت 20:37 توسط سحر| |

 

  شباهت عجیب یک معلم افغان با لیونل مسی
جوانی که ۲۶ ساله است و در ماه ژوئن سال ۱۹۸۷ در هرات در غرب افغانستان به دنیا آمده؛ دقیقا همان ماه و سالی که مسی متولد شده است اما در آن سر دنیا و در آرژانتین.

انسان‌های شبیه به هم معمولا در فیلم‌ها و داستان‌ها بیشتر دیده می‌شوند.

به گزارش کافه سینما به نقل از بی بی سی، در دنیای واقعی به باور بسیاری از دانشمندان علم ژنتیک، شباهت افرادی که هیچ رابطه خونی با هم نداشته باشند بسیار نادر است.اما یکی از همین موارد بسیار نادر، اینجا در هرات در غرب افغانستان، زندگی یک نفر را زیر و رو کرده است.

شباهت یک آموزگار ساده به یک ستاره پرآوازه فوتبال جهان.

به طور معمول شباهت دو انسان در دو جغرافیای متفاوت و دور از هم زودتر خبرساز می‌شود اما اگر در یک سوی این ماجرا، ستاره‌ای چون لیونل مسی باشد، داستان فقط در حد خبر نمی‌ماند.
‘مسی مسلمان شده است’
  شباهت عجیب یک معلم افغان با لیونل مسی
همه چیز از حدود یک‌ماه پیش شروع شد؛ زمانی که یک پزشک هراتی در یک میهمانی جوانی را دید که شباهتی باورنکردی با لیونل مسی آرژانتینی، ستاره فوتبال جهان داشت. او با موبایلش عکسی از این جوان گرفت و در صفحه فیس‌بوکش منتشر کرد و دقیقا پس از آن بود که شایعه مسلمان شدن لیونل مسی و دیده شدنش در یک مسجد، به سرعت در شبکه‌های اجتماعی پخش شد و از مرزهای افغانستان گذشت.

البته این جوان هراتی هم که نامش عبدالکریم است از این شباهت چهره و بعضی ویژگی‌های دیگر او با لیونل مسی ستاره فوتبال جهان و آرژانتین بی‌نصیب نمانده و سوژه شبکه‌های اجتماعی شده است . جوانی که ۲۶ ساله است و در ماه ژوئن سال ۱۹۸۷ در هرات در غرب افغانستان به دنیا آمده؛ دقیقا همان ماه و سالی که مسی متولد شده است اما در آن سر دنیا و در آرژانتین.
‘استاد مسی’

عبدالکریم در یک مدرسه ابتدایی در شهر هرات جغرافیا درس می‌دهد. هیچ کدام از دانش‌آموزان این مدرسه نام و یا نام خانوادگی او را نمی‌دانند و از همان روزهای اولی که عبدالکریم به این مدرسه آمد، او را ‘استاد مسی’ صدا کردند. مسئولان اداری و دیگر آموزگاران مدرسه هم به او ‘استاد مسی’ می‌گویند.

حتی دانش‌آموزان به جای اینکه بگویند ساعت بعد درس جغرافیا داریم، می‌گویند “ساعت بعد استاد مسی می‌آید.”
مزیت یا دردسر؟

در ماه‌های اخیر شباهت عبدالکریم با مسی، مزیت‌ها و دردسرهای فراوانی برای او به دنبال داشته است. وقتی برای خرید به بازار می‌رود، فروشندگانی که طرفدار دوآتشه مسی هستند با او ارزان‌تر حساب می‌کنند. برخورد آنهایی که از بارسلونا و لیونل مسی دل خوشی ندارند هم قابل پیش‌بینی است.

حالا دیگر هراتی های علاقمند به فوتبال و ستاره آرژانتینی، با عبدالکریم عکس یادگاری می‌گیرند.

عبدالکریم از اینکه به او مسی می‌‌گویند و با او عکس می‌گیرند خوشحال است اما در عوض بسیار پیش می‌آید که در محافل عروسی و یا در میان جمع احساس راحتی نمی‌کند.از اینکه همه به او خیره می‌شوند، ناراحت است. پیش از این عبدالکریم راحت‌تر می‌توانست در محافل شادی برقصد و یا آواز بخواند. عبدالکریم به فوتبال هم علاقه دارد و عضو یک تیم محلی در هرات است.

عبدالکریم مانند مسی متاهل است، مثل او یک فرزند دارد و تنها فرزندش نیز پسر است. از همه مهم‌تر اینکه اندام، چهره و رنگ پوستش نیز به صورت خیره کننده‌ای به مسی شباهت دارند. تنها عبدالکریم حدود ۳ سانتی متر از لیونل مسی بلندتر است. او مانند مسی در پست مهاجم بازی می‌کند و در رد کردن توپ از مدافعان حریف هم مهارت دارد.

خودش پیش از آنکه به دلیل شباهت با مسی به شهرت برسد و در کانون توجه دیگران قرار بگیرد، از طرفداران سرسخت تیم فوتبال بارسلونای اسپانیا و از علاقمندان مسی بود. او حالا تقریبا همه بازی‌ها لالیگا را بخاطر مسی و تیمش دنبال می کند.

نگاهش به بارسلونا و ستاره مورد علاقه‌اش هم کاملا دگرگون شده تا جایی که می‌گوید اگر توان مالی‌ می‌داشت، حتما به دیدار مسی می‌رفت.

زمانی فرانسوا برونیلی عکاس مشهور فرانسوی ۲۰۰ عکس از افرادی تهیه کرده بود که بی هیچ رابطه ژنتیکی، شباهت زیادی با هم داشتند. ولی نیم نگاهی به آن عکس‌ها نشان می‌دهد که شباهت عبدالکریم هراتی و لیونل مسی آرژانتینی بسیار بیشتر از آن افرادی است که برونیلی از آنها عکس گرفته بود.

نوشته شده در پنج شنبه 29 خرداد 1393برچسب:,ساعت 20:36 توسط سحر| |

رونالدو (متولد ۱۸ سپتامبر ۱۹۷۶ در ریو دو ژانیرو) بازیکن سابق فوتبال اهل برزیل می‌باشد. بسیاری از کارشناسان وی را یکی از بهترین فوتبالیست‌های تاریخ می‌دانند.
رونالدو قهرمانی دو جام جهانی ۱۹۹۴ و ۲۰۰۲ همراه با تیم ملی فوتبال برزیل را در کارنامه دارد و سه بار در سال‌های ۱۹۹۶، ۱۹۹۷ و ۲۰۰۲ جایزه بازیکن سال فوتبال جهان را دریافت کرده‌است. رونالدو و زین الدین زیدان تنها بازیکنانی هستند که سه بار این جایزه را از فیفا دریافت کرده‌اند؛ و پس ازلیونل مسی که چهار بار این جایزه را دریافت کرده است، در جایگاه دوم قرار دارند.
رونالدو اولین بازی ملی خود را در ۱۷ سالگی برای برزیل انجام داده‌است و در ۱۸ سالگی به مقام برترین بازیکن فوتبال جهان دست یافته‌است. رونالدو در سال ۲۰۰۷ از سوی مجله فرانس فوتبال به عنوان یکی از ۱۱ بازیکن برتر تاریخ فوتبال انتخاب شد و در لیست فیفا ۱۰۰ (بهترین بازیکنان فوتبال تاریخ به انتخاب پله) نیز جای گرفته‌است. وی در مجموع ۹۸ بازی ملی برای تیم ملی فوتبال کشورش انجام داده و ۶۲ گل ملی به ثمر رساند و دومین گلزن تاریخ فوتبال برزیل محسوب می‌شود. وی همچنین ۱۵ گل در جام‌های جهانی به ثمر رسانده و آقای گل جام جهانی ۲۰۰۲ شده‌است. وی سالهای زیادی از عمر فوتبالی اش را به خاطر مصدومیت از تاحیه زانو پای چپ از دست داده بود تا اینکه در ۱۴ فوریه ۲۰۱۱ از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.
وی با مُدل برزیلی دانیلا چیکارلی ازدواج کرد که بعدها این ازدواج به جدایی انجامید. وی هم اکنون یکی از مسئولان برگذاری جام جهانی ۲۰۱۴ در کشورش می‌باشد.

کفش همه چیز درباره ی رونالدو

نوشته شده در پنج شنبه 29 خرداد 1393برچسب:,ساعت 20:35 توسط سحر| |

لیونل آندرس مسی فوتبالیست عضو بارسلونای اسپانیا و تیم ملی آرژانتین است که در پست‌های مهاجم و بال بازی می‌کند. از او می‌توان به‌عنوان بهترین بازیکن نسل خود نام برد. همچنین وی از دیدگاه کارشناسان بزرگ فوتبال و تحقیقاته کالج هلند باهوش ترین بازیکن دنیا به حساب می‌آید. بازیکنی که در یک صدم ثانیه توانایی تصمیم گیری با توپ را دارد. مسی چهار بار برنده توپ طلای اروپا و جهان و یک‌بار هم به عنوان بهترین بازیکن زیر ۲۱ سال جهان برگزیده شده است. او هم‌چنین بهترین بازیکن سال فوتبال جهان در سال‌های ۲۰۰۹ ،۲۰۱۰،۲۰۱۱و ۲۰۱۲ بوده‌است و از این حیث رکورددار است.شیوهٔ بازی او و توانایی‌هایش باعث شده‌است که وی با دیه‌گو مارادونا مقایسه شود، این درحالی است که، مارادونا مسی را «جانشین» خود می‌داند.
مسی بهترین گلزن تاریخ باشگاه بارسلونا در بازی‌های رسمی به شمار می‌آید. او در سال ۲۰۱۲ توانست صاحب رکورد بیشترین گل زده در یک سال با ۹۱ گل شود. البته این رکورد را فیفا ثبت نکرد.
او یکی از اعضای تیم ملی جوانان آرژانتین در جام جهانی جوانان ۲۰۰۵ بود که توانستند قهرمان آن مسابقات شوند. او در آن مسابقات بهترین بازیکن و همچنین بهترین گلزن آن مسابقات شد. مسی در المپیک پکن نیز به همراه تیم المپیک آرژانتین به مقام قهرمانی دست یافت. او تیم ملی کشورش را در تورنمنت‌هایی همچون جام‌های جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ و مسابقات کوپا آمریکا در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ همراهی کرده‌است.

مسیی همه چیز درباره ی مسی

 

نوشته شده در پنج شنبه 29 خرداد 1393برچسب:,ساعت 20:34 توسط سحر| |

 

 

 

نوشته شده در شنبه 10 خرداد 1393برچسب:,ساعت 12:10 توسط سحر| |

جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴
Copa do Mundo da FIFA
Brasil 2014
Brasil 2014.svg.png
نشان رسمی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴
جزئیات تورنمنت
کشور میزبان Flag of Brazil.svg برزیل
تاریخ برگزاری ۱۳ ژوئن۱۳ ژوئیه
تعداد تیم‌ها ۳۲ (از ۵ کنفدراسیون‌)
تعداد میزبان‌ها ۱۲ (در ۱۲ شهر)

جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ بیستمین دورهٔ جام جهانی فوتبال است که از ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ تا ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۴ در کشور برزیل بر‌گزار می‌شود.

نشان رسمی این جام، جمعه ۱۸ تیر ۱۳۸۹ با برگزاری مراسمی در ژوهانسبورگ رونمایی شد. در این مراسم علاوه بر سپ بلاتر، داسیلوا رییس جمهوری برزیل رییس فدراسیون فوتبال برزیل، کافو، روبرتو کارلوس، روماریو و و حضور داشتند نماد جام جهانی ۲۰۱۴برزیل، تندیس جام قهرمانی است که ۲دست سبز رنگ روی آن و یک دست زرد زیر آن قرار دارد.[۱]

اولین بار برزیل در سال ۱۹۵۰ میزبان جام جهانی بود و این بار دومی است که این کشور میزبان جام جهانی می‌شود. بعد از مکزیک، ایتالیا، فرانسه و آلمان برزیل پنجمین کشوری است که برای دومین بار میزبان جام جهانی می‌شود.

فروش بلیط‌های جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل از ۲۰ آگوست ۲۰۱۳ شروع می‌شود. قرار است ۳٫۳ میلیون بلیط از طریق سایت رسمی فیفا (FIFA.COM) به فروش می‌رسد. در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل طبق ادوار گذشته، ۳۲ تیم حضور دارند که ۱۳ تیم از اروپا، ۴ تیم از آسیا، ۵ تیم از آمریکای جنوبی به غیر از برزیل میزبان بازی‌ها، آفریقا با ۵ و آمریکای شمالی و دریای کارائیب با ۴ سهمیه در جام جهانی برزیل شرکت خواهند شد.

طراحی پوستر این جام توسط کارن هایدینگر، طراح برزیلی انجام شده است. این پوستر شامل نقشهٔ برزیل است که از خطوط پاهای بازیکنان تشکیل شده است.

مرحله مقدماتی

     صعود کرده      دارای شانس صعود      بازمانده از صعود - درحال رقابت در مسابقات      بازمانده از صعود - خارج شده از رقابت انتخابی      عدم ورود به رقابت انتخابی - عضو فیفا      عدم ورود به رقابت انتخابی - عدم عضویت در فیفا قبل از آغاز رقابت‌ها

 

مرحله مقدماتی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ برای کسب ۳۱ سهمیه جام جهانی ۲۰۱۴ در سراسر جهان از ۳ مارس ۲۰۱۱ تا ۲۰ نوامبر ۲۰۱۳ بر‌گزار شده است.[۲]

  • آسیا: با حضور ۴۳ تیم برای انتخاب ۴ یا ۵ تیم
  • آفریقا: با حضور ۵۲ تیم برای انتخاب ۵ تیم
  • کونکاکاف: با حضور ۳۵ تیم برای انتخاب ۳ یا ۴ تیم
  • آمریکای جنوبی: با حضور ۹ تیم برای انتخاب ۴ یا ۵ تیم
  • اقیانوسیه: با حضور ۱۱ تیم برای انتخاب صفر یا ۱ تیم
  • اروپا: با حضور ۵۳ تیم برای انتخاب ۱۳ تیم

تیم‌های واجد شرایط

نوشته شده در سه شنبه 22 بهمن 1392برچسب:,ساعت 16:55 توسط سحر| |

پارس آبادمغان-ایرنا- تیم فوتبال نوجوانان عشایری پارس آباد مغان با قهرمانی در لیگ برتر استان اردبیل به مسابقات لیگ برتر نوجوانان کشور صعود کرد.

 

به گزارش روز شنبه ایرنا، فینال مسابقات لیگ برتر فوتبال نوجوانان استان اردبیل بین دو تیم عشایری پارس آباد و شهرداری اردبیل برگزار شد که در پایان این بازی، فوتبالیست های نوجوان پارس آبادی موفق شدند با نتیجه یک بر صفر شهرداری اردبیل را شکست داده و ضمن کسب عنوان قهرمانی این رقابت ها جواز حضور در مسابقات لیگ برتر نوجوانان کشور را نیز به دست آورند.

این دیدار در ورزشگاه شهید کلانتری پارس آباد برگزار شد و تنها گل بازی را حامد صالحی در دقیقه 80 به ثمر رساند.

نوشته شده در سه شنبه 22 بهمن 1392برچسب:,ساعت 16:43 توسط سحر| |

 
 
 

  اين جايزه از سال 1994 به صورت رسمي اهدا شد که نام رسمي آن «جايزه بازيکن سال – سانيو – کنفدراسيون فوتبال آسيا » است. قبل از 1994 اين جايزه در چند دوره بطور غيررسمي اهدا مي‌شد

جواد نکونام در صورتي که در انتخابات بهترين‌هاي آسيا صاحب بيشترين راي شود ، براي اولین بار در دوران ورزشي‌اش اين افتخار را کسب خواهد کرد و فوتبال ايران را به پنجمين مقام نخست اين گزينش خواهد رساند .

قبل از جواد نکونام ، خداداد عزيزي ، علي دايي ، مهدي مهدوي کيا و علی کریمی که همگی سابقه بازی در پرسپولیس را دارند توانسته بودند صاحب اين جايزه ارزشمند شوند .

بازيکن سال فوتبال آسيا در واقع جايزه‌اي است که به بهترين بازيکن قاره داده مي‌شود. اين جايزه از سال 1994 به صورت رسمي اهدا شد که نام رسمي آن «جايزه بازيکن سال – سانيو – کنفدراسيون فوتبال آسيا » است. قبل از 1994 اين جايزه در چند دوره بطور غيررسمي اهدا مي‌شد و برندگان جوايز 1988 تا 1993 از سوي فدراسيون بين‌المللي تاريخ و آمار فوتبال انتخاب مي‌شدند .

بر اساس قانون بحث‌برانگيزي که در سال 2005 وضع شد حضور در مراسم اهداي جايزه اجباري است و همين موضوع باعث مي‌شود که بازيکنان فوتبال مطرح آسيايي که در باشگاه‌هاي اروپايي بازي مي‌کنند حتي نامزد دريافت جايزه نيز نباشند.

فهرست ادوار گذشته اين انتخابات چنين است :

*سال 1988 : اولين عنوان به يک عراقي رسيد

در اين سال احمد راضي ، بازيکن مطرح پيشين فوتبال عراق و ستاره باشگاه الرشيد به خاطر درخشش در مسابقات بين‌المللي صاحب بيشترين امتيازات شد و عنوان بازيکن سال را از آن خود کرد. راضي براي اين منظور 26 امتياز کسب کرد.

*سال 1989: يک کره‌اي مرد سال شد

دومين عنوان مرد سال آسيا پس از احمد راضي به کيم جو سونگ، ستاره تکنيکي آن هنگام تيم ملي کره‌جنوبي شد.

وي که در تيم دوورويالز بازي مي کرد، براي اين منظور 38 امتياز از هيئت داوري آي.اف.سي گرفت و اين مقام را بدست آورد.

*سال 1990 : صعود يک ايراني تا پله دوم ، " فرشاد پيوس " دوم شد


 

سال 1990 اولين مرتبه اي بود که يک بازيکن شاخص ايراني توانست پس از 2سال برگزاري اين انتخابات جزو 3 نفر اول قرار گيرد.

اين ستاره کسي جز فرشاد پيوس نبود. مهاجم بزرگ پرسپوليس که نقش زيادي در قهرماني تيم ملي ايران در پيکارهاي آسيايي پکن داشت، پس از کيم جو سونگ (36 امتياز ، دوو رويالز) با 28 امتياز دوم شد.

در رده سوم عدنان طلياني که به همراه تيم ملي امارات در رقابت‌هاي جام جهاني 1990 ايتاليا، بازي‌هاي خوبي ارائه کرد، با 16 امتياز جاي گرفت.

*سال 1991: " عبدالصمد مرفاوي " سوم شد


در اين سال نيز يک ايراني در جمع 3 ستاره برتر سال جاي گرفت.عبدالصمد مرفاوي ، مهاجم قدرتمند و دونده وقت تيم ملي و استقلال که در قهرماني جام باشگاه‌هاي آسيا در تيم محبوب آبي‌پوش بازي کرد، مورد توجه قرار گرفت.

مرفاوي براي اين منظور 16 امتياز کسب گرفت و سوم شد. در اين دوره براي سومين مرتبه پياپي کيم جو سونگ از کره جنوبي و باشگاه دوو رويالز با 31 امتياز به مقام بهترين بازيکن قاره رسيد. چونگ يونگ هوان، هموطنش که مثل او در تيم دوورويالز بازي مي کرد، با 28 امتياز دوم شد.

*سال 1992: در اين سال انتخاب مرد سال فوتبال آسيا توسط کنفدراسيون انجام نشد.

*سال 1993: "مهدي فنوني زاده " سوم شد
 


در اين سال " مهدي فنوني زاده "، بازيکن ملي‌پوش بانک تجارت که به استقلال نقل مکان کرده بود، با 13 امتياز سوم شد.

در اين سال عنوان مرد سال بالاخره از دست کره‌اي ها خارج شد هر چند بازيکني ديگر از خاور دور آن را کسب کرد. کازويوشي ميورا، مهاجم تکنيکي ژاپن با وردي کاوازاکي با 30امتياز بهترين بازيکن قاره شناخته شد و يوسف الثنايان ، بازيکن عربستان و الهلال با 17 امتياز در رتبه دوم جاي گرفت.

*سال 1994: يک بازيکن از آسياي غربي مرد سال شد

در اين سال عنوان مرد سال فوتبال آسيا به «پله صحرا»‌ يا همان سعيد عويران، مهاجم تکنيکي عربستان سعودي و باشگاه الشباب رسيد. وي در گزينش کنفدراسيون آسيا صاحب بيشترين راي شد و اين عنوان را از شرق به غرب قاره آورد.

*سال 1995 : بازگشت عنوان مرد سال به خاور دور

پس از يک دوره که عنوان مرد سال فوتبال قاره به ستاره اي از ممالک شرقي رسيد، در اين دوره بازيکني از شرق بهترين بازيکن شد. ماسامي ايهارا ، ستاره تکنيکي ژاپن و باشگاه يوکوهاما مارينوس بيشترين راي را کسب کرد و به اين افتخار رسيد.

*سال 1996 :‌ اولين عنوان مرد سال براي فوتبال ايران با انتخاب "خداداد عزيزي " ، عنوان دومي براي " علی دايي "


در اين سال فوتبال ملي ايران مزد درخشش در بازي‌هاي جام ملت‌هاي 1996 آسيا در امارات را گرفت. خداداد عزيزي، بازيکن تکنيکي خط حمله ايران و باشگاه بهمن کرج ، توانست نظر هيئت داوري AFC را به خود جلب کرده و بيشترين آرا را از آن خود کند.

در اين گزينش علي دايي، مهاجم بلندقامت تيم ملي و پرسپوليس رتبه دوم را به خود اختصاص داد. اما رده سوم به کو جئونگ وون از کره جنوبي و باشگاه سئونگنام ايلهوا رسيد.

*سال 1997: " خداداد عزيزي " و " کریم باقري " ، دوم و سوم شدند

در اين سال براي دومين بار 2 ايراني در جمع 3 بازيکن اول جاي گرفتند. هر چند عنوان نخست از آن بازيکني از کشورمان نشد، اما خداداد عزيزي و کريم باقري ، به مقام دوم و سوم رسيدند.

در حالي‌که هيدتوشي ناکاتا ، بازيکن توانمند ژاپن که در تيم بلمار بازي مي‌کرد، عنوان نخست را کسب کرد.

*سال 1998: ناکاتا بازهم مرد سال آسيا، غبيت ايراني‌ها در جمع 3 نامزد برتر

در اين سال هيچ يک از بازيکنان ايراني در گروه 3 نفره برترين‌هاي آسيا جاي نگرفتند. زيرا هيدتوشي ناکاتا ژاپني بازهم مرد سال شد. پس از او فان زي‌هي از چين که در تيم کريستال پالاس انگليس بازي مي کرد و جاسم الهويدي، مهاجم تيم ملي کويت و السالميه، دوم و سوم شدند.

*سال 1999: " علي دايي " دومين طلايي ايران


در اين سال فوتبال ايران براي دومين مرتبه در تاريخ توانست عنوان مرد سال را از آن خود کند. پس از خداداد عزيزي که در سال 1996 بهترين بازيکن قاره کهن شد، علي دايي، ملي پوش ايراني که لژيونري در بوندس‌ليگا و تيم آلماني «هرتابرلين» بود،‌ به اين افتخار رسيد.

در اين سال هيدتوشي ناکاتا از ژاپن و سون ون از چين، دوم و سوم شدند.

*سال 2000: يک عنوان ديگر براي فوتبال عربستان

در اين سال بازيکني از فوتبال عربستان عنوان بهترين بازيکن قاره را از آن خود کرد. نواف تمياط که براي الهلال بازي مي کرد، در گزينش AFC اول شد. هيروشي نانامي و ريوزو موريوکا ،‌هردو از ژاپن ، دوم و سوم شدند.

*سال 2001 : فان زي‌هي براي چين افتخارآفرين شد

در اين سال فان زي‌هي از فوتبال چين عنوان مرد سال را کسب کرد. وي به لطف درخشش در تيم دندي‌يونايتد اسکاتلند و بازي در تيم کشورش ، به اين مهم رسيد.

پس از او عبداله الشيهان از عربستان و لي تاي ،ستاره تيم ليائونينگ هونگيون چين ، دوم و سوم شدند.

*سال 2002 : اونو از ژاپن اول شد

در اين سال شينجي اونو، لژيونر ژاپني تيم فاينورد رتردام هلند مزد زحمات زياد خود را با کسب مرد سال قاره گرفت.

وي بيشترين راي را کسب کرد. پس از او يونيچي ايناموتو از کشورش که در تيم فولام عضو بود، راي آورد. پله سوم نيز به آن يونگ هووان از کره جنوبي رسيد که بازيکن تيم پروجا ايتاليا بود.

*سال 2003:سومين عنوان مرد سال براي ايران" مهدی مهدوي کيا "مرد طلايي شد


پس از خداداد عزيزي و علي دايي، يک عنوان مرد سال ديگر فوتبال قاره آسيا در اين سال براي ايران بدست آمد. مهدي مهدوي کيا که در آن هنگام همراه با تيم هامبورگ آلمان در بوندس‌ليگا خوش مي‌درخشيد، بالاتر از ساير رقبا جاي گرفت و اين افتخار را کسب کرد.

پس از او تردساک چايمان از تايلند و باشگاه تروساسانا و ماکسيم ساتسکيخ از ازبکستان که براي تيم ديناموکيف بازي مي کرد، در پله دوم و سوم جاي گرفتند.

*سال 2004 : چهارمين عنوان مرد سال با افتخار‌آفريني " علي کريمي "


در اين سال علي کريمي با بازي‌هاي خوبي که در تيم الاهلي امارات انجام داد و بعد راهي بوندس‌ليگا آلمان و تيم بايرن‌مونيخ شد، نظر راي‌دهندگان را به خود اختصاص داد. اين ستاره تکنيکي توانست بالاتر از علا هبيل بحريني ( الاهلي منامه) و شونسوکه ناکامورا ، بازيکن ژاپني رجيانا ايتاليا جاي گيرد.

*سال 2005: عنوان مرد سال براي حمد المنتشري عربستاني

در اين سال بازيکني ديگر از شرق آسيا صاحب افتخار شد. حمد المنتشري که در موفقيت الاتحاد نقش بسزايي داشت، بالاتر ازهمه نامزدها ايستاد.

پس از او ماکسيم شاتسکيخ از ازبکستان و تيم ديناموکيف اوکراين و شونسوکه ناکومورا، ستاره تيم ژاپن دوم و سوم شدند.

*سال 2006:اولين عنوان مرد سال براي قطري‌ها!

براي اولين بار در جريان همه سال‌هاي که گزينش مرد سال آسيا انجام شد، بازيکني از قطر توانست در اين دوره افتخار‌آفرين شود. خلفان ابراهيم بازيکن شاخص تيم السد و ملي قطر به همين منظور بيشترين راي را کسب کرد.

اما در اين ميان نکته جالب حضور بازيکناني ديگر از کشورهاي حوزه خليج فارس در رده‌هاي دوم وسوم بود. زيرا بدر المطوي از کويت (القادسيه) و محمد شلهوب از الهلال عربستان ، در پله دوم و سوم جاي گرفتند.

*سال 2007: عنوان نخست براي يک عربستاني

در اين سال ياسر القحطاني، بازيکن الهلال عربستان در اين دوره بهترين بازيکن سال شد. يونس محمود و نشاط اکرم که همراه تيم ملي عراق در رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسيا در مالزي خوش درخشيدند، دوم و سوم شدند.

*سال 2008: جباروف مزدش را گرفت

در اين سال سرور جباورف، بازيکن تيم ملي ازبکستان و باشگاه بنيادکار مزد درخشش فراوانش را با کسب عنوان مرد سال گرفت. پس از او اسماعيل مطر از امارات (الوحده) و سباستين سوريا بازيکن تيم القطر دوم و سوم شدند.

*سال 2009: يک عنوان ديگر براي ژاپني‌ها

در اين سال ياسوهيتو اندو توانست پس از مدت‌ها ژاپن را به عنوان برساند. او که در تيم گامبا اوزاکا بازي مي کرد، 120 امتياز گرفت. سيد محمد عدنان از بحرين و باشگاه الخور قطر با 100 امتياز شد. البته در اين عنوان کنگو ناکامورا از ژاپن که در تيم کاوازاکي فرونتال بازي کرد، با همين تعداد امتياز شريک شد.

*سال 2010 : " فرهاد مجيدي " دوم شد


در اين سال فرهاد مجيدي ، بازيکن پرسابقه ايران و استقلال با کسب 90امتياز دوم شد و پس از ساسا اوگنهنوسکي از استراليا(سئونگنام کره ، 102 امتياز) جاي گرفت.

بدر المطوي از کويت و باشگاه القادسيه با 87 امتياز سوم شد.

*سال 2011: " هادي عقيلي " دوم شد


در سال گذشته ميلادي براي دومين سال پياپي يک ايراني در جمع 3 بازيکن برتر جاي گرفت. اين ستاره کسي جز سيد هادي عقيلي، مدافع تيم ملي نبود که در العربي قطر بازي کرد و با 95 امتياز دوم شد. وي پس از سرور جباورف ازبک (100 امتياز) جاي گرفت.

رتبه سوم نيز کيسوکه هوندا از تيم زسکا مسکو و ژاپن با 87 امتياز شد.

*سال 2012:‌ " علی کريمي " دوم شد

در انتخابات AFC علي کريمي در کنار لي کيون هو از کره جنوبي و بازيکن اولسان هيونداي و ژانگ ژی حضور داشتند . لی کیون هو بازیکن تیم ملی کره‌جنوبی ، عنوان بهترین بازیکن مرد سال آسیا شد و علی کریمی دوم شد و ژانگ ژي از چین سوم شد .


و سال 2013 ؟

در مجموع :

خداداد عزیزی : 1 بار بهترین بازیکن آسیا / 1 بار مقام دوم

علی دایی : 1 بار بهترین بازیکن آسیا / 1 بار مقام دوم

مهدی مهدوی کیا : 1 بار بهترین بازیکن آسیا

علی کریمی : 1 بار بهترین بازیکن آسیا / 1بار مقام دوم

فرشاد پیوس : دوم

صمد مرفاوی : سوم

مهدی فنونی زاده : سوم

کریم باقری : سوم

فرهاد مجیدی : دوم

هادی عقیلی : دوم

نوشته شده در سه شنبه 26 آذر 1392برچسب:,ساعت 14:29 توسط سحر| |

 

 

تصاويري گرفته شده از مراحل ساخت ورزشگاه « آرنا داس دوناس» براي جام‌جهاني 2014 در برزيل که در 8 دسامبر گرفته شده‌اند.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته شده در سه شنبه 26 آذر 1392برچسب:,ساعت 14:24 توسط سحر| |

خواندن نماز شکر پس از پیروزی
عادت همیشگی علی دایی
 

فوتبال - باید اعتراف کنیم بسیاری از ما و اهالی فوتبال در قضاوت‌های خود در قبال افراد عجولانه عمل کرده و خیلی مسایل رالحاظ نمی‌کنیم و شاید این پیش‌داوری‌ها در مورد علی دایی صدق کند.
 به گزارش رادنیوز، کم نیستند کسانی که سرمربی پرسپولیس را با غرور اضافی، خودبزرگ‌بینی و ندیدن دیگران می‌شناسند و به قضاوت می‌نشینند، در حالی که افراد نزدیک‌تر به علی دایی چنین تفکری ندارند.
آیا هیچ می‌دانید علی دایی چه خدماتی در اردبیل به افراد محروم ارایه می‌دهد؟ یا اینکه یک پرورشگاه مجهز در شهر خودش تاسیس کرده؟ از اینها گذشته، سرمربی پرسپولیس عادت جالبی دارد و آن هم خواندن نماز شکر پس از پیروزی‌های پرسپولیس است. علی دایی هرگاه موفق به شکست حریفان می‌شود، در رختکن می‌ماند و دقایقی با خدای خود راز و نیاز می‌کند... اما همین مربی معتقد پرسپولیس به هیچ عنوان اهل ظاهرسازی نیست. او برخلاف خیلی‌ها اعتقادات مذهبی خود را در بوق و کرنا نمی‌کند و آدم صاف، سالم و روراستی است که فوتبال ایران باید قدرش را بداند.
اغلب ما هنوز دنیای علی دایی را نشناختیم و درباره سرمربی پرسپولیس پیش‌داوری می‌کنیم. بله، اینها حقایق تلخی است و متاسفانه بیشتر هم از جانب مسوولانی دیده می‌شود که بدشان نمی‌آید علی دایی را از فوتبال و حتی خود ایران فراری بدهند تا عرصه برای یکه‌تازی کوچولوها باز شود و...
در این رابطه حرف زیاد است، اما به این مختصر بسنده کرده به امید روزی هستیم که قدر اسطوره‌های‌مان را بیشتر بدانیم.

نوشته شده در یک شنبه 24 آذر 1392برچسب: علی دایی راز و نیاز علی دایی نماز شکر علی دایی,ساعت 21:23 توسط سحر| |

 

نونهالان: تیم های آموزش و پرورش-میثاق مهر

نوجوانان:آموزش و پرورش-یاران

جوانان:یاران-سهیل کابینت

آزاد:تیمهای شهدای درویش آباد-آهن فروشی نگهدار-ساغلام حیات(حذف)-میلاد علیزاده(پدیده مسابقات) -شهید کارجو(حذف)

نوشته شده در سه شنبه 12 آذر 1392برچسب:,ساعت 9:21 توسط سحر| |

علت آشوبگری تماشاچیان فوتبال چیست؟

تیم روش صعود
به جام جهانی
تاریخ راه یابی
به جام جهانی
حضور در
جام جهانی
آخرین
دوره
بهترین عملکرد
گذشته
رده‌بندی فیفا
برای شروع رویداد
 برزیل میزبان ۳۰ اکتبر ۲۰۰۷ ۲۰ ۲۰۱۰ قهرمان (۱۹۵۸, ۱۹۶۲, ۱۹۷۰, ۱۹۹۴, ۲۰۰۲)  
 ژاپن تیم اول گروه B مرحله گروهی آسیا ۴ ژوئن ۲۰۱۳ ۵ ۲۰۱۰ یک هشتم نهایی (۲۰۰۲, ۲۰۱۰)  
 استرالیا تیم دوم گروه B مرحله گروهی آسیا ۱۸ ژوئن ۲۰۱۳ ۴ ۲۰۱۰ یک هشتم نهایی (۲۰۰۶)  
پرچم ایران ایران تیم اول گروه A مرحله گروهی آسیا ۱۸ ژوئن ۲۰۱۳ ۴ ۲۰۰۶ مرحله گروهی (۱۹۷۸, ۱۹۹۸ , ۲۰۰۶)  
 کره جنوبی تیم دوم گروه A مرحله گروهی آسیا ۱۸ ژوئن ۲۰۱۳ ۹ ۲۰۱۰ رتبه چهارم (۲۰۰۲)  
 هلند تیم اول گروه D مرحله گروهی اروپا ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۳ ۱۰ ۲۰۱۰ نایب قهرمان (۱۹۷۴, ۱۹۷۸, ۲۰۱۰)  
 ایتالیا تیم اول گروه B مرحله گروهی اروپا ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۳ ۱۸ ۲۰۱۰ قهرمان (۱۹۳۴, ۱۹۳۸, ۱۹۸۲, ۲۰۰۶)  
 ایالات متحده آمریکا تیم اول کنکاکاف ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۳ ۱۰ ۲۰۱۰ رتبه سوم (۱۹۳۰)  
 کاستاریکا تیم دوم کنکاکاف ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۳ ۴ ۲۰۰۶ یک‌شانزدهم نهایی (۱۹۹۰)  
 آرژانتین تیم اول آمریکای جنوبی ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۳ ۱۶ ۲۰۱۰ قهرمان (۱۹۷۸, ۱۹۸۶)  
 بلژیک تیم اول گروه A مرحله گروهی اروپا ۱۱ اکتبر ۲۰۱۳ ۱۲ ۲۰۰۲ رتبه چهارم (۱۹۸۶)  
 سوئیس تیم اول گروه E مرحله گروهی اروپا ۱۱ اکتبر ۲۰۱۳ ۱۰ ۲۰۱۰ یک چهارم نهایی (۱۹۳۴, ۱۹۳۸, ۱۹۵۴)  
 آلمان تیم اول گروه C مرحله گروهی اروپا ۱۱ اکتبر ۲۰۱۳ ۱۸ ۲۰۱۰ قهرمان (۱۹۵۴, ۱۹۷۴, ۱۹۹۰)  
 کلمبیا تیم دوم آمریکای جنوبی ۱۱ اکتبر ۲۰۱۳ ۵ ۱۹۹۸ یک هشتم نهایی (۱۹۹۰)  
 روسیه تیم اول گروه F مرحله گروهی اروپا ۱۵ اکتبر ۲۰۱۳ ۳ ۲۰۰۲ رتبه چهارم (۱۹۶۶)  
 بوسنی و هرزگوین تیم اول گروه G مرحله گروهی اروپا ۱۵ اکتبر ۲۰۱۳ ۱ - -  
 انگلیس تیم اول گروه H مرحله گروهی اروپا ۱۵ اکتبر ۲۰۱۳ ۱۴ ۲۰۱۰ قهرمان (۱۹۶۶)  
 اسپانیا تیم اول گروه I مرحله گروهی اروپا ۱۵ اکتبر ۲۰۱۳ ۱۴ ۲۰۱۰ قهرمان (۲۰۱۰)  
 شیلی تیم سوم آمریکای جنوبی ۱۵ اکتبر ۲۰۱۳ ۹ ۲۰۱۰ رتبه سوم (۱۹۶۲)  
 اکوادور تیم چهارم آمریکای جنوبی ۱۵ اکتبر ۲۰۱۳ ۳ ۲۰۰۶ یک هشتم نهایی (۲۰۰۶)  
 هندوراس سوم کنکاکاف ۱۵ اکتبر ۲۰۱۳ ۳ ۲۰۱۰ مرحله گروهی (۱۹۸۲, ۲۰۱۰)  
 نیجریه برنده مرحله سوم آفریقا ۱۶ نوامبر ۲۰۱۳ ۵ ۲۰۱۰ یک هشتم نهایی (۱۹۹۴), (۱۹۹۸)  
 ساحل عاج برنده مرحله سوم آفریقا ۱۶ نوامبر ۲۰۱۳ ۳ ۲۰۱۰ مرحله گروهی (۲۰۰۶), (۲۰۱۰)  
 کامرون برنده مرحله سوم آفریقا ۱۷ نوامبر ۲۰۱۳ ۷ ۲۰۱۰ یک چهارم نهایی (۱۹۹۰)  
 غنا برنده مرحله سوم آفریقا ۱۹ نوامبر ۲۰۱۳ ۳ ۲۰۱۰ یک چهارم نهایی (۲۰۱۰)  
 الجزایر برنده مرحله سوم آفریقا ۱۹ نوامبر ۲۰۱۳ ۴ ۲۰۱۰ مرحله گروهی (۱۹۸۲،۱۹۸۶،۲۰۱۰)  
 یونان برنده مرحله حذفی اروپا ۱۹ نوامبر ۲۰۱۳ ۳ ۲۰۱۰ مرحله گروهی (۱۹۹۴،۲۰۱۰)  

علت آشوبگری تماشاگران فوتبال چیست؟نتایج یک تحقیق نشان داد بهبود عوامل محیطی ورزشگاه مانند سازوکار تهیه بلیت، سرویس های رفت و آمد، امکانات رفاهی و بهداشتی ورزشگاه، نحوه قضاوت داور و عملکرد بازیکنان، مربیان و نیروی انتظامی بر گرایش و بروز رفتار خشونت آمیز تماشاگران اثر بازدارنده بسزایی خواهد داشت.
در تحقیقی که توسط محمدرضا کاظمی، محمود شیخ، مهدی شهبازی و نازنین راسخ انجام شد علل آشوب تماشاگران فوتبال پس از شهرآورد بزرگ ایران (دیدار استقلال و پرسپولیس) مورد بررسی قرار گرفت.
خشونت در ورزش خاص فوتبال نیست و خشونت فوتبال نیز به منطقه جغرافیایی خاص یا فرهنگی ویژه ای محدود نمی شود اما از آنجا که خشونت و پرخاشگری، پدیده های روانی اجتماعی هستند که در محیط های جمعی هیجان آور، امکان تجلی پیدا می کنند و فوتبال نیز بیش از دیگر ورزش ها زمینه ساز چنین محیطی به شمار می رود، خشونت در فوتبال بیش از رشته های ورزشی دیگر تجلی یافته و به آن توجه شده است.
پدیده خشونت در سه سطح قابل تحلیل است: سطح اول مربوط به خشونت و پرخاشگری تماشاگران و طرفداران مسابقات فوتبال است که در قالب هواداری از تیم های محبوب شان علیه یکدیگر و گاه درمورد اموال و دارایی های عمومی انجام می پذیرد؛ سطح دوم خشونت و پرخاشگری علیه بازیکنان است و سطح سوم خشونتی است که بین بازیکنان در زمین مسابقه روی می دهد.
در بین سطوح سه گانه برشمرده، سطح اول به دلیل دامنه و عواقب وسیع تر، در پژوهش های گذشته بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
دال لاگو (۱۹۹۴) با تأکید بر ویژگی های ورزش فوتبال سه عامل را محرک رفتارهای خاص طرفداران آن معرفی کرد: نخست اینکه فوتبال به طرفدارانش اجازه می دهد که عمیق ترین احساسات خود را نسبت به بعضی نمادها و قراردادهای زبانی نشان دهند که این موضوع زمینه ای برای ایجاد تقسیمات اجتماعی و از جمله تقسیم طرفداران به گروه های دوست و دشمن می شود.
دوم اینکه فوتبال مسابقه ای ساده بین دو تیم نیست، بلکه از دید طرفداران، مسابقه فوتبال فرصتی برای نبردی تشریفاتی است. چنین تشریفات و رسومی ممکن است در موقعیت های خاص و پیش بینی نشده ای به زد و خوردهای بدنی مبدل شود.
علت سوم به نظر لاگو این است که ورزشگاه مکانی است برای بازی، نه حضور افراد؛ در حالی که از دیدگاه طرفداران بازی، میدان مسابقه نمادینی است که در آن نبردهایی بین گروه دوست و دشمن انجام می گیرد.
براساس نظریه نقش، پایگاه اقتصادی - اجتماعی افراد در تبیین نقشی که افراد در موقعیت های مختلف به عهده می گیرند، مؤثر است. به بیان دیگر، بسته به موقعیت اجتماعی و وضعیتی که هر فرد از لحاظ شغلی و اجتماعی دارد، اهمیت نقش او در بعضی مواقع بیشتر یا کمتر می شود.
بر این اساس انتظار واکنش خشونت آمیز از افرادی که پایگاه اقتصادی - اجتماعی ضعیف یا تحصیلات کم یا شغل نامناسب دارند، بیشتر است. در عین حال بعضی از دیدگاه های زیست شناختی و تبیین های غریزی نیز موید این عقیده اند که افراد مجرد، پتانسیل خشونت را بیش از دیگران دارا هستند، زیرا انرژی نهفته شده ناشی از قوی ترین غریزه، یعنی غریزه جنسی را در روان و ناخودآگاه خود ذخیره دارند و در مواردی که ترس از مجازات کاهش یابد، مانند محیط داخل ورزشگاه ها، ممکن است این انرژی نهفته به صورت رفتار خشونت آمیز تجلی پیدا کند.
همچنین براساس نظریه های روان شناسی، دوران جوانی، دوران هیجان جویی و تنوع طلبی است که به بروز رفتارهای پرخطر و بی باکانه منجر می شود. جوانان به دلیل برخورداری از انرژی سرشار جسمانی و روانی آمادگی بسیار زیادی برای دست زدن به کارهای عجیب و نامعقول دارند. آنان می کوشند با پرداختن به کارهای هیجان انگیز و شگفت آور ضمن ارضای هیجان جویی خویش، توجه دیگران را به خود جلب کنند. حس تنوع طلبی و احساسات نیز در دوران جوانی بسیار قوی است و عقل محاسبه گر در این دوران تحت تأثیر احساسات قرار می گیرد. نتایج به دست آمده از این پژوهش حاکی از آن است که آن دسته از پاسخگویان که گرایش آنان به خشونت و رفتار خشونت آمیز در حد زیاد و خیلی زیاد ارزیابی شده است، اغلب مجردند، کمتر از ۲۵ سال دارند و تحصیلات شان کمتر از دیپلم است. همچنین بیشترشان پایگاه اقتصادی - اجتماعی ضعیف تری دارند. تحصیلات والدین این دسته از پاسخگویان در بیشتر موارد کمتر از دیپلم است.
یافته های پژوهش نشان می دهد که بین وضعیت تاهل پاسخگویان و شغل آنان با رفتار خشونت آمیز رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین بین سن و تحصیلات پاسخگویان و گرایش و رفتار خشونت آمیز آنان رابطه معکوس معناداری مشاهده می شود.
در نظریه یادگیری اجتماعی اشاره می شود که انسان ذاتا پرخاشجو نیست، بلکه پرخاشگری رفتاری اجتماعی است که از راه تجربه مستقیم یا مشاهده رفتار دیگران آموخته می شود. نظریه پردازان در تحلیل رفتارهای خشونت آمیز و پرخاشجویانه توجه خاصی به رسانه های همگانی دارند.
در میان رسانه ها، نشریات ورزشی به طور خاص با ارائه مطالب تحریک آمیز سبب ایجاد پتانسیل خشونت در بین تماشاگران می شوند.
براساس نظریه محرومیت - تهاجم، محدودیت ها به عنوان محرک هایی برای بروز رفتارهای تهاجمی عمل می کنند. بنابراین محدودیت در امکانات رفاهی و بهداشتی، محدودیت سرویس های رفت و آمد، محدودیت های ایجاد شده توسط نیروی انتظامی و مسؤولان ورزشگاه ها و... انگیزه افراد را برای نشان دادن به خشونت و رفتارهای تهاجمی افزایش می دهد.
براساس این نظریه، افراد به واسطه نیروهای محدود کننده بیرونی و نه انگیزه های ذاتی و درونی برای توسل به خشونت تحریک می شوند.
یافته های پژوهش در این بخش حاکی از رابطه معنادار و مستقیم عوامل محیطی ورزشگاه با گرایش به خشونت و رفتار خشونت آمیز تماشاگران است، به طوری که هرچه نارسایی عوامل محیطی بیشتر شود، گرایش پاسخگویان به خشونت و بروز واکنش های خشونت آمیز در رفتار آنان نیز افزایش می یابد.
براساس نظریه تأثیر گروهی و رفتار و هیجان جمعی، خصوصیات رفتاری تماشاگران فوتبال تابع قوانین حاکم بر رفتارهای جمعی است که ناگهانی بودن، نقض رفتارهای ساختار یافته اجتماعی و هنجار ستیزی از مشخصه های چنین رفتارهایی است.
تحت تأثیر چنین جوی، تماشاگران ممکن است واکنشی نشان دهند که در محیط های دیگر راضی به نشان دادن آن نیستند. چنین واکنشی به این تصور برمی گردد که محیط ورزشگاه به دلیل تجمع جمعیتی بسیار، محیطی ناآشناست که در آن افراد همدیگر را نمی شناسند و رفتارشان کنترل نمی شود. براین اساس، هرچه تلقی فرد از جو ورزشگاه به فضای گفته شده نزدیک تر باشد، راحت تر تحت تأثیر رفتارهای جمعی قرار می گیرد.
به نظر می رسد آموزش تماشاگران یا به قول رسانه ها فرهنگ سازی و نیز بهبود عوامل محیطی مؤثر بر خشونت و پرخاشگری، از جمله راهکارهای اساسی کنترل این پدیده اجتماعی به شمار می رود.



نوشته شده در سه شنبه 12 آذر 1392برچسب:,ساعت 8:50 توسط سحر| |

مسابقهٔ فوتبال: به بازی که در آن بازی فوتبال انجام می‌گیرد، مسابقهٔ فوتبال می‌گویند.

زمین فوتبال: به زمینی که بازی فوتبال در آن انجام می‌گیرد، زمین فوتبال می‌گویند که در شرایط استاندارد می‌بایست پوشیده از چمن طبیعی یا مصنوعی باشد و شامل مناطقی از جمله محوطه جریمه است. فوتبال بر روی زمین‌های خاکی کوچه‌ها و خیابان‌ها نیز انجام می‌گیرد و آن‌ها نیز زمین فوتبال به شمار می‌روند

تیم فوتبال: به مجموعه‌ای از بازیکنان فوتبال گفته می‌شود که در یک مسابقه با هم متحد و هم‌هدف هستند

مربی فوتبال: فردی که فوتبال نقش تربیت و سازماندهی بازیکنان تیم (از نظر جسمی و روحی) جهت کامیابی در مسابقات را بر عهده دارد. در فوتبال امروزی هر تیم چندین مربی دارد که وظایف به صورت تفکیک‌شده بین آن‌ها تقسیم می‌شود. سرگروه مربیان تیم، سرمربی نامیده می‌شود.

سیستم فوتبال: سیستم یا آرایش تیمی، نشان‌دهنده طرز چیرمان بازیکنان یک تیم در زمین است. آرایش هر تیمی متناسب با رویکرد دفاعی یا تهاجمی آن تیم، توانایی بازیکنان و عوامل دیگر است.

کاپیتان: کاپیتان یکی از بازیکنان است که وظیفه رهبری تیم در زمین بازی را بر عهده دارد و با بستن بازوبند به بازوی چپش، از دیگر بازیکنان متمایز می‌شود.

دروازه‌بان: دروازه‌بان هر تیم وظیفه جلوگیری از ورود توپ به دروازه خودی را بر عهده دارد و لباس وی از سایر بازیکنان تیم متمایز است.وی تنها بازیکن تیم است که اجازه دارد توپ را (در محدوده مشخص) با دست لمس نماید.

مدافع: به بازیکنی گفته می‌شود که محل جای‌گیری او در زمین خودی است و میان دروازه‌بان خودی و مهاجم حریف قرار می‌گیرد و وظیفهٔ اصلی وی مقابله با حمله تیم حریف است. مدافعان خود به انواع مدافع مرکزی، مدافع کناری، سوییپر، مدافع جلو و مدافع آزاد (لیبرو) دسته‌بندی می‌شوند.

هافبک: به بازیکنی گفته می‌شود که معمولاً در میانهٔ زمین بازی می‌کند و به زیر مجموعه‌هایی از جمله هافبک هجومی، هافبک دفاعی، هافبک میانی و هافبک کناری تقسیم می‌شود. وظایف اصلی هافبک، رساندن توپ به مهاجمان برای گل‌زنی و کمک به مدافعان برای جلوگیری از گل‌خوردن است.

مهاجم: به بازیکنی گفته می‌شود که در خط جلو بازی می‌کند و نزدیک‌ترین بازیکن هر تیم به دروازهٔ حریف است. وظیفه اصلی مهاجم گلزنی است. مهاجم زیر مجموعه‌های مختلفی مانند مهاجم نوک، مهاجم کنار و مهاجم کاذب دارد

بازیکن ذخیره: بازیکن فوتبالی است که بر روی نیمکت می‌نشیند و در مسابقات استاندارد، حداکثر ۳ بازیکن ذخیره می‌توانند جایگزین بازیکنان اصلی شوند.

هت‌تریک: اگر یک بازیکن در یک مسابقه سه بار یا بیشتر گل‌زنی کند؛ می‌گویند او هت‌تریک کرده‌است.

کلین شیت (دروازه بسته): هنگامی که یک تیم در یک مسابقه هیچ توپی وارد دروازه‌اش نشود؛ می‌گویند آن تیم (یا دروازه‌بان آن تیم) کلین شیت (دروازه بسته) انجام داده‌است.

دیواره دفاعی: یک ردیف از بازیکنان فوتبال است که شانه به شانه یک‌دیگر می‌ایستند و تلاش می‌کنند جلوی شوت بازیکنان حریف به دروازه خودی را در زمان نواخت ضربه ایستگاهی مستقیم بگیرند. این ردیف انسانی می‌بایست حداقل ۱۰ یارد از توپ کاشته‌شده فاصله داشته باشد.

آوانتاژ: قانونی است که به داور اجازه می‌دهد در مواردی که خطایی را روی بازیکنی تشخیص داده‌است، اگر تشخیص دهد که در جریان ماندن بازی به نفع بازیکن هدف خطا است، اعلام خطا نکند و بازی را ادامه دهد.

نوشته شده در سه شنبه 12 آذر 1392برچسب:,ساعت 8:48 توسط سحر| |

فوتبال

 

فوتبال (به انگلیسی: Football)‏ یک ورزش تیمی و محبوب‌ترین بازی در سراسر جهان است که توسط دو تیم یازده نفره متشکل از بازیکنان فوتبال با یک توپ فوتبال بر روی چمن طبیعی یا مصنوعی با هدف گل‌زدن انجام می‌گیرد. یازده بازیکن هر تیم شامل چند مهاجم، هافبک، مدافع و یک دروازه‌بان می‌شوند که توسط سرمربی در زمین چیده می‌شوند و مانند یک سیستم عمل می‌کنند که سیستم فوتبال نامیده می‌شود. امروزه بیش از ۲۵۰ میلیون فوتبالیست در بیش از ۲۰۰ کشور وجود دارند.

قدمت فوتبال به چندین سدهٔ پیش از میلاد و به چین بازمی‌گردد که به تدریج در یونان و روم نیز رواج‌یافت. فوتبال مدرن امروزی نیز در سال ۱۸۶۶ در مدارس انگلستان شکل‌گرفت و به تدریج گسترهٔ پراکندگی آن همهٔ جهان را زیر پوشش خود قرارداد. با شکل‌گیری سازمان فیفا در سال ۱۹۰۴ و ایجاد رقابت جام جهانی فوتبال، این ورزش بسیار گسترده‌تر شد.

طول زمین فوتبال ۹۰ تا ۱۲۰ متر و عرض آن ۴۵ تا ۹۰ متر است. فوتبال در دونیمه ۲۰ تا ۴۵ دقیقه‌ای انجام می‌گیرد و در بازی‌های حذفی و رفت و برگشتی گاهی‌اوقات، وقت‌های اضافه و پنالتی نیز به آن افزوده می‌گردد. فوتبال ضوابطی دارد که قوانین فوتبال نامیده می‌شوند و نمی‌توان بر خلاف آن‌ها عمل‌کرد. سازمان فیفا علاوه بر فوتبال، نهاد رسمی ورزش‌های فوتسال و فوتبال ساحلی نیز می‌باشد و کنفدراسیون‌های قاره‌ای یوفا، اِی‌اِف‌سی، سی‌اِی‌اِف، کونکاکاف، کونمبول و اُاِف‌سی از زیرشاخه‌های فیفا هستند.

جام جهانی فوتبال از بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی جهان است که هر چهارسال یک‌بار در یکی از کشورهای جهان روی می‌دهد. علاوه بر این، مسابقات بین‌المللی دیگری مانند بازی‌های المپیک تابستانی، جام کنفدراسیون‌ها، جام باشگاه‌های جهان، جام ملت‌های اروپا و لیگ قهرمانان اروپا نیز رایج است. لیگ‌های متعددی ازجمله لا لیگا و لیگ برتر انگلستان در کشورهای مختلف به‌وجود آمده‌اند که نوعی مسابقات داخلی محسوب می‌شوند. فوتبال بانوان نیز از اواخر سدهٔ نوزدهم میلادی به راه‌افتاد. فیفا ادعا می‌کند که وظیفهٔ محافظت بازیکنان از زورافزایی را به‌خوبی انجام می‌دهد و فوتبال، از زورافزایی پاک است. در سال ۲۰۰۴، فیفا یک منشور اخلاقی برای اجرای بازی‌های جوانمردانه به‌تصویب رساند. اما در سال ۲۰۰۶، این منشور بازنگری‌شد ومنجر به تشکیل نهاد قضایی سوم فیفا شد.

 

 

نوشته شده در سه شنبه 12 آذر 1392برچسب:,ساعت 8:40 توسط سحر| |


Design By : Susa Theme