ورزش

این وبلاگ جهت آشنایی شما ورزش دوستان با برخی از ورزش ها وکمی هم مزاح برای تفریح ساخته شده.امیدوارم که راضی باشید.

 


تاریخچه اسکواش در جهان و ایران


    – در سال ۱۱۴۸میلادی یک بازی به نام بازی های با کف دست در میان فرانسوی ها متداول بود که توپ را با دست به دیوار می زدند و برگشت آن را کنترل می کردند . بعد از این در اوایل قرن ۱۹میلادی فکر استفاده از بازی با راکت و توپ به وجود آمد .زندانی های زندان “فلیت” برای سرگرمی با راکت توپ را به دیوار می زدند که بعدها موجب پیدایش بازی به نام راکتس شد و در میان دانش آموزان مدارس گسترش یافت .سپس در سال ۱۸۳۰شاگردان مدرسه های انگلستان بازی اسکواش را اختراع کردند .
     آنها با بهم فشردن یا له کردن لاستیک (اسکواش یعنی له کردن و در اصل صدای توپ با راکت و اصابت و برگشت توپ صدای اسکواش را به گوش می رساند) توپی  ساختند و باراکت تنیس آن را به دیوار می زدند و اسن امر موجب شد به علت شکستن شیشه ها تا مدتی متوفق شود . اما در سال ۱۸۶۰ یا ۱۸۶۴ نخستین کورت اسکواش در مدرسه ای در انگلستان ساخته شد و به طور رسمی بازی این رشته آغاز شد . این رشته در مدرسه ها و دانشگاه ها انجام می شد و تنها برخی از ثروتمندان در خانه اتاقکی کورتی داشتند در ابتدا این رشته به دو صورت بازی مشد یکی در انگلستان که با توپ نرم در اتاقکی به پهنای ۲۱پا( حدود ۶۳۰ سانتی متر) و دیگری در آمریکای شمالی با توپ سخت در کورت به پهنای ۱۸/۵ پا (۵۴۵ سانتی متر ) بود. البته طول در هر دو ۳۲ پا ( حدود۹۶۰سانتی معر ) بود. درسال ۱۸۸۳نخستین زمین اختصاصی در آکسفورد انگلیس ساخته شده این رشته به تدریج در انگلستان و آمریکای شمالی گسترش یافت و به دیگر کشورها راه پیدا کرد.

      – در سال ۱۹۰۷مخستین انجمن ملی اسکواش در آمریکا تأسیس شد به سال ۱۹۰۸در انگلستان کمیته اسکواش در انجمن راکت تنیس تأسیس شده در سال ۱۹۲۸به صورت مستقل به شکل انجمن در آمد. اما از سال ۱۹۶۰به بعد با توپ مخصوص دوباره و با سرعت بالا به بازار آمده و دوباره این رشته فعال شد و رقابت ها پیگیری شد . در سال ۱۹۸۰ رقابت های اسکواش به صورت حرفه ای و آماتور تقسیم شد در سال ۱۹۹۸به بازی های آسیایی اضافه شد .


اسکواش در ایران

      – اسکواش حدود سال ۱۳۲۰با ورود کارکنان انگلیسی شرکت نفت به آبادان و ساخت اسکواش برای بازی و تفریح خود و اعضای خانواده آنها وارد ایران شد . در سال ۱۳۴۵در استان های خوزستان و تهران سالن های تمرینی وجود داشت که بعد ها گسترش یافت و در شهرهای آبادان و اهواز و مسجد سلیمان نیز اسکواش راه اندازی شد .

     – نخستین فدراسیون اسکواش ایران در سال ۱۳۵۳به ریاست عباسقلی بختیار تأسیس شد اما یک سال بعد منحل شد تا اینکه در سال ۱۳۷۲دوباره به ریاست غلامحسین فرزامی فعال شد. در سال ۱۹۹۴به عضویت فدراسیون آسیا درآمد . از سال ۱۳۸۲ ریاست این فدراسیون بر عهده حمید قاسمی است .


قوانین و مقرارات اسکواش
      – اسکواش به وسیله ۲ نفر به صورت انفرادی یا به صورت ۴نفر ( دوبل ) در زمین یا کورت که دارای ۴ دیوار است و با یک توپ پلاستیکی تو خالی انجام می شود .

     – ابعاد زمین – در یک نفره ۹/۷۵۰ متر طول و عرض ۶/۴۰و ۱۱/۶۵۵ قطر و ۵/۶۴۰ متر ارتفاع است.

    – کورت دارای ۴ دیوار است . دو دیوار در پهلو ، دو دیوار عقب و جلو ، دیوارها با خطاهای به ضخامت ۵۰ میلی میتر و ارتفاع خط دیوار جلو ۴/۵۷ است این دیوار دارای خط سرویس که از کف زمین ارتفاعش ۱/۷۸متر تا ۱/۸۳ متر است . خط بورد دیگر خطی است که بر دیوار جلو کشیده شده است و ارتفاع آن از زمین ۴۳۰میلی متر است دیوار عقب ۲/۱۳متر است .


    – راکت اسکواش ، دو نوع وجود دارد یکی راکت های سنتی که از چوب درخت زبان گنجشک ساخته می شود اما بعد از  آن در سال ۱۹۸۰، راکت ها از مواد مرکب مانند فلز ، گرافیک ، کولار، ساخته می شود . طول راکت ۶۸/۶ سانتی متر ، عرض ۲۱/۵سانتی متر است و وزن مجاز ۲۵۵گرم است .


     – اسکواش در بازی خانم ها ۲گیم است و بازی آقایانن ۳گیم از ۵ گیم است .

     – قبل از بازی هر دو بازیکن ۵دقیقه وقت  برای گرم کردن دارند .

     – انتخاب سرویس از باکس چپ یا راست درموقع زدن نخستین سرویس در اختیار زننده سرویس است.

     – اگر نخستین امتیاز را گرفت به طور اجباری جای سرویس عوض می شود .

     – بازیکنی که زود تر به ۹امتیاز برسد آن گیم را برده است – و شمردن امتیازات مانند رشته والیبال به صورت رالی است />      – بازیکن توپ را با راکت می زند و توپ باید پیش از برخورد با زمین با دیوار رو به رو برخورد کند و هنگام برگشت از دیوار رقیب دوباره ضربه بزند .

    – کسی نتواند توپ را در برگشت مهار کرده و ضربه بزند امتیاز از دست داده است .

    – مسابقه شامل سه یا پنج گیم و هر گیم دارای ۹ امتیاز است .

     – معمولاً سالن اسکواش از ۴تا ۸ زمین بازی تشکیل می شود که هر زمین ابعاد ۶/۴×۹/۷۵ و به ارتفاع ۵/۶۴۰ متر است .

      – در بازی های المپیک آسیایی و بین المللی از دیوار های شیشه ای نشکن برای دور زمین استفاده می شود که در این صورت حداقل یک متر حریم در خارج دیوار منظور می شود و ابعاد ۷/۲×۹/۲×۱۲/۵ متر خواهد بود .

توپ اسکواش

      ۱- توپ دارای خال آبی – که دارای حرکت جهشی و بسیار تندی است و بازیکن حرکاتش کند است ( معمولاً برای آموزش به کار می رود) .

     ۲- توپ دارای خال قرمز –حرکتش از خال آبی کند تر است ولی حرکات بازیکن تند تر است (برای اصلاح تکنیک)

     ۳- توپ دارای خال سفید – حرکت و جهش آن کند تر از دو تای بالایی است در نتیجه حرکات بازیکن تند تر است .

     ۴- توپ دارای خال زرد – که خیلی کند تر از خال تک زرد است که در مناطق گرم استفاده می شود .

     ۵- وزن توپ بین ۲۳/۳ تا ۲۴/۵ گرم است و قطر آن ۳۹/۵ تا ۴۱/۵ میلی متر است

    – محدوده قانونی اصابت توپ کادری از دیوار مقابل بازیکن است که بالاتر از خط چهل و هشت سانتی متر از سطح زمین و پایین از خط[۲]است  برخورد توپ به نقطه ای پایین تر از این کادر خطا محسوب می شود . ضربه زدن یک در میان است و ضربه زننده باید توپ را به صورت هوایی [۳] یا بعد از اولین خیز توپ از زمین به سمت دیوار جلو بزند . گردش توپبین دو حریف زمانی تمام می شود :

      ۱- توپ دو بار به زمین برخورد کند.

     ۲- توپ به محدوده زیر چهل و هشت سانتی متر برخورد کند .




اسکواش ساحلی
اسکواش ساحلی نوعی ورزش مفرح است که جهت برقراری بازی دوستانه و تفریحی در کنار سواحل دریایی است .

کورت اسکواش ساحل دارای :

۱- دیوار روبه رو به ابعاد ( عرض ۳/۲۰متر و ارتفاع ۳متر )

۲- دیواره جانبی با انحراف زاویه ۳۰درجه نسبت به دیواره روبه رو ( طول ۳متر و ۹۷/۵سانتی متر )

۳- ابعاد کف : به صورت ذوزنقه ۳ متر عرض و دیواره ۴/۹۷۵ متر ( طول ) ۴/۷۰ متر عرض روبه رو

۴- کف تا طول ۲ متر به صورت شیبدار است .

بازیکنان به طور کلی بر روی ماسه هستند و ناحیه درون کورت به نوعی پا نمی خورد .



نوشته شده در شنبه 23 آذر 1392برچسب:,ساعت 15:42 توسط سحر| |


Design By : Susa Theme