ورزش

این وبلاگ جهت آشنایی شما ورزش دوستان با برخی از ورزش ها وکمی هم مزاح برای تفریح ساخته شده.امیدوارم که راضی باشید.

 
 
 

  اين جايزه از سال 1994 به صورت رسمي اهدا شد که نام رسمي آن «جايزه بازيکن سال – سانيو – کنفدراسيون فوتبال آسيا » است. قبل از 1994 اين جايزه در چند دوره بطور غيررسمي اهدا مي‌شد

جواد نکونام در صورتي که در انتخابات بهترين‌هاي آسيا صاحب بيشترين راي شود ، براي اولین بار در دوران ورزشي‌اش اين افتخار را کسب خواهد کرد و فوتبال ايران را به پنجمين مقام نخست اين گزينش خواهد رساند .

قبل از جواد نکونام ، خداداد عزيزي ، علي دايي ، مهدي مهدوي کيا و علی کریمی که همگی سابقه بازی در پرسپولیس را دارند توانسته بودند صاحب اين جايزه ارزشمند شوند .

بازيکن سال فوتبال آسيا در واقع جايزه‌اي است که به بهترين بازيکن قاره داده مي‌شود. اين جايزه از سال 1994 به صورت رسمي اهدا شد که نام رسمي آن «جايزه بازيکن سال – سانيو – کنفدراسيون فوتبال آسيا » است. قبل از 1994 اين جايزه در چند دوره بطور غيررسمي اهدا مي‌شد و برندگان جوايز 1988 تا 1993 از سوي فدراسيون بين‌المللي تاريخ و آمار فوتبال انتخاب مي‌شدند .

بر اساس قانون بحث‌برانگيزي که در سال 2005 وضع شد حضور در مراسم اهداي جايزه اجباري است و همين موضوع باعث مي‌شود که بازيکنان فوتبال مطرح آسيايي که در باشگاه‌هاي اروپايي بازي مي‌کنند حتي نامزد دريافت جايزه نيز نباشند.

فهرست ادوار گذشته اين انتخابات چنين است :

*سال 1988 : اولين عنوان به يک عراقي رسيد

در اين سال احمد راضي ، بازيکن مطرح پيشين فوتبال عراق و ستاره باشگاه الرشيد به خاطر درخشش در مسابقات بين‌المللي صاحب بيشترين امتيازات شد و عنوان بازيکن سال را از آن خود کرد. راضي براي اين منظور 26 امتياز کسب کرد.

*سال 1989: يک کره‌اي مرد سال شد

دومين عنوان مرد سال آسيا پس از احمد راضي به کيم جو سونگ، ستاره تکنيکي آن هنگام تيم ملي کره‌جنوبي شد.

وي که در تيم دوورويالز بازي مي کرد، براي اين منظور 38 امتياز از هيئت داوري آي.اف.سي گرفت و اين مقام را بدست آورد.

*سال 1990 : صعود يک ايراني تا پله دوم ، " فرشاد پيوس " دوم شد


 

سال 1990 اولين مرتبه اي بود که يک بازيکن شاخص ايراني توانست پس از 2سال برگزاري اين انتخابات جزو 3 نفر اول قرار گيرد.

اين ستاره کسي جز فرشاد پيوس نبود. مهاجم بزرگ پرسپوليس که نقش زيادي در قهرماني تيم ملي ايران در پيکارهاي آسيايي پکن داشت، پس از کيم جو سونگ (36 امتياز ، دوو رويالز) با 28 امتياز دوم شد.

در رده سوم عدنان طلياني که به همراه تيم ملي امارات در رقابت‌هاي جام جهاني 1990 ايتاليا، بازي‌هاي خوبي ارائه کرد، با 16 امتياز جاي گرفت.

*سال 1991: " عبدالصمد مرفاوي " سوم شد


در اين سال نيز يک ايراني در جمع 3 ستاره برتر سال جاي گرفت.عبدالصمد مرفاوي ، مهاجم قدرتمند و دونده وقت تيم ملي و استقلال که در قهرماني جام باشگاه‌هاي آسيا در تيم محبوب آبي‌پوش بازي کرد، مورد توجه قرار گرفت.

مرفاوي براي اين منظور 16 امتياز کسب گرفت و سوم شد. در اين دوره براي سومين مرتبه پياپي کيم جو سونگ از کره جنوبي و باشگاه دوو رويالز با 31 امتياز به مقام بهترين بازيکن قاره رسيد. چونگ يونگ هوان، هموطنش که مثل او در تيم دوورويالز بازي مي کرد، با 28 امتياز دوم شد.

*سال 1992: در اين سال انتخاب مرد سال فوتبال آسيا توسط کنفدراسيون انجام نشد.

*سال 1993: "مهدي فنوني زاده " سوم شد
 


در اين سال " مهدي فنوني زاده "، بازيکن ملي‌پوش بانک تجارت که به استقلال نقل مکان کرده بود، با 13 امتياز سوم شد.

در اين سال عنوان مرد سال بالاخره از دست کره‌اي ها خارج شد هر چند بازيکني ديگر از خاور دور آن را کسب کرد. کازويوشي ميورا، مهاجم تکنيکي ژاپن با وردي کاوازاکي با 30امتياز بهترين بازيکن قاره شناخته شد و يوسف الثنايان ، بازيکن عربستان و الهلال با 17 امتياز در رتبه دوم جاي گرفت.

*سال 1994: يک بازيکن از آسياي غربي مرد سال شد

در اين سال عنوان مرد سال فوتبال آسيا به «پله صحرا»‌ يا همان سعيد عويران، مهاجم تکنيکي عربستان سعودي و باشگاه الشباب رسيد. وي در گزينش کنفدراسيون آسيا صاحب بيشترين راي شد و اين عنوان را از شرق به غرب قاره آورد.

*سال 1995 : بازگشت عنوان مرد سال به خاور دور

پس از يک دوره که عنوان مرد سال فوتبال قاره به ستاره اي از ممالک شرقي رسيد، در اين دوره بازيکني از شرق بهترين بازيکن شد. ماسامي ايهارا ، ستاره تکنيکي ژاپن و باشگاه يوکوهاما مارينوس بيشترين راي را کسب کرد و به اين افتخار رسيد.

*سال 1996 :‌ اولين عنوان مرد سال براي فوتبال ايران با انتخاب "خداداد عزيزي " ، عنوان دومي براي " علی دايي "


در اين سال فوتبال ملي ايران مزد درخشش در بازي‌هاي جام ملت‌هاي 1996 آسيا در امارات را گرفت. خداداد عزيزي، بازيکن تکنيکي خط حمله ايران و باشگاه بهمن کرج ، توانست نظر هيئت داوري AFC را به خود جلب کرده و بيشترين آرا را از آن خود کند.

در اين گزينش علي دايي، مهاجم بلندقامت تيم ملي و پرسپوليس رتبه دوم را به خود اختصاص داد. اما رده سوم به کو جئونگ وون از کره جنوبي و باشگاه سئونگنام ايلهوا رسيد.

*سال 1997: " خداداد عزيزي " و " کریم باقري " ، دوم و سوم شدند

در اين سال براي دومين بار 2 ايراني در جمع 3 بازيکن اول جاي گرفتند. هر چند عنوان نخست از آن بازيکني از کشورمان نشد، اما خداداد عزيزي و کريم باقري ، به مقام دوم و سوم رسيدند.

در حالي‌که هيدتوشي ناکاتا ، بازيکن توانمند ژاپن که در تيم بلمار بازي مي‌کرد، عنوان نخست را کسب کرد.

*سال 1998: ناکاتا بازهم مرد سال آسيا، غبيت ايراني‌ها در جمع 3 نامزد برتر

در اين سال هيچ يک از بازيکنان ايراني در گروه 3 نفره برترين‌هاي آسيا جاي نگرفتند. زيرا هيدتوشي ناکاتا ژاپني بازهم مرد سال شد. پس از او فان زي‌هي از چين که در تيم کريستال پالاس انگليس بازي مي کرد و جاسم الهويدي، مهاجم تيم ملي کويت و السالميه، دوم و سوم شدند.

*سال 1999: " علي دايي " دومين طلايي ايران


در اين سال فوتبال ايران براي دومين مرتبه در تاريخ توانست عنوان مرد سال را از آن خود کند. پس از خداداد عزيزي که در سال 1996 بهترين بازيکن قاره کهن شد، علي دايي، ملي پوش ايراني که لژيونري در بوندس‌ليگا و تيم آلماني «هرتابرلين» بود،‌ به اين افتخار رسيد.

در اين سال هيدتوشي ناکاتا از ژاپن و سون ون از چين، دوم و سوم شدند.

*سال 2000: يک عنوان ديگر براي فوتبال عربستان

در اين سال بازيکني از فوتبال عربستان عنوان بهترين بازيکن قاره را از آن خود کرد. نواف تمياط که براي الهلال بازي مي کرد، در گزينش AFC اول شد. هيروشي نانامي و ريوزو موريوکا ،‌هردو از ژاپن ، دوم و سوم شدند.

*سال 2001 : فان زي‌هي براي چين افتخارآفرين شد

در اين سال فان زي‌هي از فوتبال چين عنوان مرد سال را کسب کرد. وي به لطف درخشش در تيم دندي‌يونايتد اسکاتلند و بازي در تيم کشورش ، به اين مهم رسيد.

پس از او عبداله الشيهان از عربستان و لي تاي ،ستاره تيم ليائونينگ هونگيون چين ، دوم و سوم شدند.

*سال 2002 : اونو از ژاپن اول شد

در اين سال شينجي اونو، لژيونر ژاپني تيم فاينورد رتردام هلند مزد زحمات زياد خود را با کسب مرد سال قاره گرفت.

وي بيشترين راي را کسب کرد. پس از او يونيچي ايناموتو از کشورش که در تيم فولام عضو بود، راي آورد. پله سوم نيز به آن يونگ هووان از کره جنوبي رسيد که بازيکن تيم پروجا ايتاليا بود.

*سال 2003:سومين عنوان مرد سال براي ايران" مهدی مهدوي کيا "مرد طلايي شد


پس از خداداد عزيزي و علي دايي، يک عنوان مرد سال ديگر فوتبال قاره آسيا در اين سال براي ايران بدست آمد. مهدي مهدوي کيا که در آن هنگام همراه با تيم هامبورگ آلمان در بوندس‌ليگا خوش مي‌درخشيد، بالاتر از ساير رقبا جاي گرفت و اين افتخار را کسب کرد.

پس از او تردساک چايمان از تايلند و باشگاه تروساسانا و ماکسيم ساتسکيخ از ازبکستان که براي تيم ديناموکيف بازي مي کرد، در پله دوم و سوم جاي گرفتند.

*سال 2004 : چهارمين عنوان مرد سال با افتخار‌آفريني " علي کريمي "


در اين سال علي کريمي با بازي‌هاي خوبي که در تيم الاهلي امارات انجام داد و بعد راهي بوندس‌ليگا آلمان و تيم بايرن‌مونيخ شد، نظر راي‌دهندگان را به خود اختصاص داد. اين ستاره تکنيکي توانست بالاتر از علا هبيل بحريني ( الاهلي منامه) و شونسوکه ناکامورا ، بازيکن ژاپني رجيانا ايتاليا جاي گيرد.

*سال 2005: عنوان مرد سال براي حمد المنتشري عربستاني

در اين سال بازيکني ديگر از شرق آسيا صاحب افتخار شد. حمد المنتشري که در موفقيت الاتحاد نقش بسزايي داشت، بالاتر ازهمه نامزدها ايستاد.

پس از او ماکسيم شاتسکيخ از ازبکستان و تيم ديناموکيف اوکراين و شونسوکه ناکومورا، ستاره تيم ژاپن دوم و سوم شدند.

*سال 2006:اولين عنوان مرد سال براي قطري‌ها!

براي اولين بار در جريان همه سال‌هاي که گزينش مرد سال آسيا انجام شد، بازيکني از قطر توانست در اين دوره افتخار‌آفرين شود. خلفان ابراهيم بازيکن شاخص تيم السد و ملي قطر به همين منظور بيشترين راي را کسب کرد.

اما در اين ميان نکته جالب حضور بازيکناني ديگر از کشورهاي حوزه خليج فارس در رده‌هاي دوم وسوم بود. زيرا بدر المطوي از کويت (القادسيه) و محمد شلهوب از الهلال عربستان ، در پله دوم و سوم جاي گرفتند.

*سال 2007: عنوان نخست براي يک عربستاني

در اين سال ياسر القحطاني، بازيکن الهلال عربستان در اين دوره بهترين بازيکن سال شد. يونس محمود و نشاط اکرم که همراه تيم ملي عراق در رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسيا در مالزي خوش درخشيدند، دوم و سوم شدند.

*سال 2008: جباروف مزدش را گرفت

در اين سال سرور جباورف، بازيکن تيم ملي ازبکستان و باشگاه بنيادکار مزد درخشش فراوانش را با کسب عنوان مرد سال گرفت. پس از او اسماعيل مطر از امارات (الوحده) و سباستين سوريا بازيکن تيم القطر دوم و سوم شدند.

*سال 2009: يک عنوان ديگر براي ژاپني‌ها

در اين سال ياسوهيتو اندو توانست پس از مدت‌ها ژاپن را به عنوان برساند. او که در تيم گامبا اوزاکا بازي مي کرد، 120 امتياز گرفت. سيد محمد عدنان از بحرين و باشگاه الخور قطر با 100 امتياز شد. البته در اين عنوان کنگو ناکامورا از ژاپن که در تيم کاوازاکي فرونتال بازي کرد، با همين تعداد امتياز شريک شد.

*سال 2010 : " فرهاد مجيدي " دوم شد


در اين سال فرهاد مجيدي ، بازيکن پرسابقه ايران و استقلال با کسب 90امتياز دوم شد و پس از ساسا اوگنهنوسکي از استراليا(سئونگنام کره ، 102 امتياز) جاي گرفت.

بدر المطوي از کويت و باشگاه القادسيه با 87 امتياز سوم شد.

*سال 2011: " هادي عقيلي " دوم شد


در سال گذشته ميلادي براي دومين سال پياپي يک ايراني در جمع 3 بازيکن برتر جاي گرفت. اين ستاره کسي جز سيد هادي عقيلي، مدافع تيم ملي نبود که در العربي قطر بازي کرد و با 95 امتياز دوم شد. وي پس از سرور جباورف ازبک (100 امتياز) جاي گرفت.

رتبه سوم نيز کيسوکه هوندا از تيم زسکا مسکو و ژاپن با 87 امتياز شد.

*سال 2012:‌ " علی کريمي " دوم شد

در انتخابات AFC علي کريمي در کنار لي کيون هو از کره جنوبي و بازيکن اولسان هيونداي و ژانگ ژی حضور داشتند . لی کیون هو بازیکن تیم ملی کره‌جنوبی ، عنوان بهترین بازیکن مرد سال آسیا شد و علی کریمی دوم شد و ژانگ ژي از چین سوم شد .


و سال 2013 ؟

در مجموع :

خداداد عزیزی : 1 بار بهترین بازیکن آسیا / 1 بار مقام دوم

علی دایی : 1 بار بهترین بازیکن آسیا / 1 بار مقام دوم

مهدی مهدوی کیا : 1 بار بهترین بازیکن آسیا

علی کریمی : 1 بار بهترین بازیکن آسیا / 1بار مقام دوم

فرشاد پیوس : دوم

صمد مرفاوی : سوم

مهدی فنونی زاده : سوم

کریم باقری : سوم

فرهاد مجیدی : دوم

هادی عقیلی : دوم

نوشته شده در سه شنبه 26 آذر 1392برچسب:,ساعت 14:29 توسط سحر| |

 

 

تصاويري گرفته شده از مراحل ساخت ورزشگاه « آرنا داس دوناس» براي جام‌جهاني 2014 در برزيل که در 8 دسامبر گرفته شده‌اند.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته شده در سه شنبه 26 آذر 1392برچسب:,ساعت 14:24 توسط سحر| |

راهنمای انجام ورزش سالم

ورزش,روش صحیح ورزش کردن,روش  انجام صحیح تمرینات ورزشی

راهنمای انجام ورزش سالم
تمرینات ورزشی کمک به حفظ سلامتی شما میکنند، پس هنگام انجام این تمرینات به خود آسیب نزنید!
معمولا هنگامیکه مردم شروع به ورزش می کنند، بیش از حد به بدن خود فشار می آورند. بیشتر تمریناتی که انجام می دهید ، احتمال صدمات ناشی از تمرین مفرط را در شما افزایش می دهند، تعادل در انجام تمرینات، کلید ورزش سالم است. هیچ گاه در زمان کوتاه، حجم تمرینات را زیاد بالا نبرید و همواره سرعت، قدرت و شدت تمرینات را پله پله و آرام افزایش دهید.
راهنمای انجام صحیح تمرینات ورزشی :
همواره از لباس و پوشش مناسب استفاده کنید، کفشهای ورزشی خود را درصورت مستعمل شدن تعویض کنید. پوشش راحت داشته باشید. لباسهایتان به اندازه ای آزاد ومتناسب باشد تا بتوانید آزادانه حرکات خود را انجام دهیدو همچنین لباسهایتان تا اندازه ای نازک باشد که دمای بدنتان به راحتی تبادل شود.
قبل ازورزش بدن خود را گرم کنید و این کار را همگام با حرکات کششی انجام دهید. حرکات تمرینی خود را در ادامه به آرامی تکرار کنید و نفس های عمیق و آرام بکشید. گرم کردن سبب افزایش جریان خون و ضربان قلب شما می شود و همچنین باعث آمادگی ماهیچه ها، رباط ها و تاندون های شما می شود.
حرکات کششی خود را به آرامی و با دقت انجام دهیدو تا جایی که در عضلاتتان احساس کشش کنید ادامه دهید. هر حرکت را به مدت 20 – 10 ثانیه ادامه دهید و سپس به آرامی حرکت را تمام کنید.

دم را تا قبل ازحس کشش و بازدم را در حین رها سازی انجام دهید. هر حرکت را فقط یک بار انجام دهید. هیچ گاه اندام را تا حد حس درد نکشید. همیشه بر انجام حرکت مسلط باشید و هیچگاه در حالی که عضله تان کاملا کشیده و منقبض است پرش و جست وخیز نکنید.
هنگام تمرین، زمان را محاسبه کنید. در هر تکرار، تا حد انتهای دامنه حرکت، کشش را انجام دهید. تنفس تان منظم باشد تا با تنظیم فشار خون، ذخیره خون مغزتان تامین شود.
برای جلوگیری از کاهش آب بدنتان، (گرمازدگی و خشکی ناشی از گرما ) آب بنوشید. 15دقیقه قبل از تمرین و پس از خنک کردن هر بار نیم لیتر ( تقریبا 2 لیوان ) آب بنوشید. هر 20 دقیقه یکبار تا زمانی که ورزش می کنید، آب بنوشید.
در انتهای ورزش روتین خود بدنتان را خنک کنید. این زمان باید 2 برابر زمان گرم کردن شما باشد. حرکات و شدت تمرین خود را در 10 دقیقه ی پایانی تمرینات خود، کاهش دهید. هنگامی بدنتان خنک شده است که پوست تان خشک باشد.
روزهای مشخص را در برنامه ی خود برای استراحت قرار دهید و زمانی که خسته هستید ورزش نکنید. خستگی، جراحت و درد دلایل منع انجام تمرین هستند.
صدمات ناشی از ورزش مفرط :
 تمرینات استرس های مکرری را به بسیاری از اعضای بدن مثل عضلات، تاندون ( زرد پی )، لیگامان (رباط‌ ) بورس، غضروف، استخوان ها و اعصاب وارد می کنند که اینها به مرور منجر به صدمات ریز می شوند. آسیب های کوچک با استراحت کردن بهبود می یابند. وقتی شما به طور شدید ورزش می کنید بدنتان فرصت کافی برای ترمیم صدمات کوچک را ندارد. در ترمیم های متوالی آسیبهای ناشی از صدمات، بدن شما مستعد صدمات ناشی از تمرین مفرط می شود.
مثل :
-تخریب غضروف آرنج در ورزشکارانی که چیزی را پرتاب می کنند
-بورسیت پاشنه و شکستگی فشاری(Stress Fracture ) در دوندگان
-درگیری اعصاب در قایقرانان
-التهاب رباط کشکک زانو در بازیکنان والیبال
آسیب های ضربه ای :
برای ساختن بدنی قدرتمند از طریق ورزش، باید به آرامی و پله پله  فشار وارده به بدن را افزایش دهید.
زمانی که به بدن فشار بیش از اندازه متناسب با زمان پیشرفت وارد می کنید، بدن مستعد صدمات ترومایی( ضربه ای) مثل موترک و رگ به رگ شدن می شود. بسیاری از ورزش های فصلی، زمانی اتفاق می افتند که ورزشکاران برای نشان دادن شایستگی خود تمرین بیش از حد توان و شدید انجام می دهند که منجر به صدمات استخوان ها، مفاصل، تاندونها (زردپی) و لیگامانها(رباط ها) می شود که ورزشکاران تا پایان مفصل اعتنایی نمی کنند.
عوامل خطر ( ریسک فاکتور )
-در کل احتمال آسیب شما زمانی افزایش می یابد که :
-مدت زمان، شدت و یا تعداد دفعات تمرین شما افزایش سریع و بیش از اندازه داشته باشد.
-زمین تمرین و آب و هوا نامساعد باشد.
-استفاده از وسایل نا مناسب ورزشی مثل کفش نا مناسب ورزشی
-سابقه صدمات در گذشته
-سیگار کشیدن، استفاده از مشروبات الکلی و زندگی ساکن و بی تحرک
-فعالیت های آئروبیک ( هوازی ) کم یا کاهش توانایی عضلانی، قدرت کم و یا نا موزون و یا انعطاف پذیری نا مناسب
-داشتن قوس کف پای زیاد، پاهای خمیده و یا طول نا مساوی پاها.
کمک های اولیه:
-گاهی اوقات با وجود انجام صحیح و اصولی تمرینات، حوادث اجتناب نا پذیرند. پس از ایجاد آسیب از روش استانداردکمکهای اولیه در آسیب های اسکلتی–عضلانی استفاده کنید.  
-اگر یک عضله دچار کشیدگی شد از یک وسیله محافظتی به عنوان آتل استفاده کنید. 
-استراحت محل آسیب  
-کمپرس یخ محل تورم، خونریزی و التهاب
-استفاده از بانداژ فشاری برای محدود کردن تورم                                                                    
-بالا نگه داشتن قسمت آسیب دیده از سطح قلب برای جلوگیری از تورم 
-شما می توانید از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی  NSAIDS  مثل ایبوپروفن استفاده کنید.(کاهش درد و التهاب)
-در صورت وجود درد شدید، عدم توانایی حرکت عضو آسیب دیده و یا بقای علائم به پزشک مراجعه کنید.

نوشته شده در دو شنبه 25 آذر 1392برچسب:,ساعت 13:35 توسط سحر| |

 

توصیه هایی برای درمان بی خوابی

توصیه هایی برای درمان بی خوابی
شخص بی خواب مشکلات بسیاری برای به خواب رفتن دارد. او زود به رختخواب می‌رود و مطمئن است که خوابش نمی‌برد؛



بی خوابی
بی خوابی چنین احساسی است:  بد خوابیدن، حتی چشم بر هم نگذاشتن همراه با مشکلات خواب و بیداری های شبانه؛ در چنین حالتی شخص کاملاً بیدار است، یا اگر خواب هم باشد دائماً آمادۀ بیدار شدن است، یا نیمه خواب است یا هر پنج دقیقه یک بار چشم هایش را باز می‌کند و چرخش عقربه های ساعت را نگاه می‌کند و درست زمانی که باید بیدار شود، احساس خواب آلودگی می‌کند. 
 
بی خوابی در آغاز شب
نگرانی بابت عدم توانایی به خواب رفتن او را بیدار نگه می‌دارد، تا زمانی که بتواند بخوابد مدام از خواب بیدار می‌شود و هر بار مجدداً برای به خواب رفتن مشکل دارد.
 
بی خوابی در نیمۀ شب
در این نوع بی خوابی، فرد در ابتدا راحت می‌خوابد اما 2 یا 3 ساعت قبل از صبح از خواب بیدار می‌شود و مجدداً به خواب رفتن، تقریباً برایش غیرممکن است، فقط دم سحر چند دقیقه به خواب می‌رود: این نوع بی خوابی عموماً در بین کسانی که دچار افسردگی هستند، مشاهده می‌شود.
 
بی خوابی مزمن
اگر بی خوابی ادامه داشته باشد، ممکن است نتایج آن بر کیفیت زندگی فرد اثر بگذارد، فرد بی خواب در طول روز خواب آلوده و بی حال است، مشکلات توجهی و تمرکزی دارد، تحریک پذیر است و... . بنابراین قهوه و چای می‌نوشد. به این ترتیب یک چرخۀ معیوب شکل می‌گیرد و بی خوابی اش مزمن می‌شود.

دلایل بی خوابی را پیدا کنید
بی خوابی ممکن است علل محیطی بسیاری داشته باشد: تغییر در شیوۀ زندگی، سفر، تغییر مکان و در پی آن تغییر ساعت، اقامت در اماکن مرتفع، کار بیش از حد و انجام تمرینات ورزشی بسیار شدید.
این بی خوابی ممکن است یک واکنش روانی بر اثر استرسی باشد که اخیراً برای فرد به وجود آمده: دغدغه های شغلی یا خانوادگی، مرگ نزدیکان، اخراج، طلاق، .... .
برخی آسیب ها و مشکلات هم ممکن است، عامل بروز بی خوابی باشند: سندروم پاهای بیقرار، آپنۀ خواب، دردها، افسردگی، مشکلات عصبی و ... .

 یک عدم تعادل خاص در سبک زندگی از دیگر عوامل بی خواب شدن است، مانند: شام سنگین و چرب، فعالیت های فکری یا ورزشی بعد از ساعت 5 بعدازظهر و...!
باید مراقب باشید که یک بی خوابی اتفاقی تبدیل به بی خوابی مزمن نشود، اگر این اتفاق بیافتد علت اولیۀ بی خوابی ناپدید شده و دیگر نمی‌توان عامل مشکل را پیدا کرد.
 
چند توصیه برای اینکه دچار بی خوابی نشوید
باید اصول بهداشتی را به درستی رعایت کنید، شام تان باید سبک باشد؛ از انجام فعالیت های مهیج، چه ورزشی و چه فکری، از ساعت 5 بعد از ظهر به بعد اجتناب کنید. نباید به خاطر یک شب ِ بدون ِخواب دغدغه داشته باشید و مدام با خودتان فکر کنید که این لحظه یا یک لحظۀ دیگر خوابم می‌برد، این فکر و خیال ها خود عاملی می‌شود برای بی خوابی! 

از مصرف قهوه، چای، کوکاکولا، ویتامین C به شکل دارو و الکل اجتناب کنید.
اتاق خوابتان باید دمای مناسبی داشته باشد، نه خیلی گرم باشد و نه خیلی سرد.
باید یک سری تشریفات را قبل از خواب انجام دهید، تا خوابتان را بازیابید: نوشیدن یک چیز گرم، چند صفحه کتاب خواندن و ... .

اختصاص دادن تخت خواب فقط برای خوابیدن و اجتناب از انجام کارهای دیگر مانند تماشای تلویزیون در رختخواب یا خوردن چیزی در آنجا، می‌تواند مفید باشد.
اگر بی خوابی شما از نوع اتفاقی است، باید هر چه سریع تر حل و فصلش کنید، خصوصاً اگر بی خوابی تان علت خاصی داشته باشد؛ بدن باید خود را با تغییرات احتمالی تطبیق دهد: سفر و تغییر ساعت، ماندن در کوهستان، جدایی و ... .

بازیابی ریتم خواب- بیداری
مطالعات نشان داده اند که افراد بی خواب زمان زیادی را در رختخواب می‌گذرانند: آنها خیلی زود به رختخواب می‌روند و خیلی دیر بیدار می‌شوند زیرا خوب نخوابیده اند.
بهتر است که شب را با مطالعه، موسیقی و تماشای تلویزیون بگذرانید. نباید سعی کنید به هر قیمتی که شده بخوابید، خیلی زود هم به رختخواب نروید.

دیر از خواب بیدار شدن هم اصلاً مطلوب نیست.
اگر در نیم ساعت اول بعد از به رختخواب رفتن، خواب تان نبرد، بهتر است که از جایتان بلند شوید، از اتاق خارج شوید، تلویزیون تماشا کنید، کتاب بخوانید، یک فعالیت آرامش بخش انجام دهید و هر زمانی که مجدداً احساس خواب آلودگی کردید، به رختخواب بروید.

اگر نصفه شب دوباره از خواب بیدار شدید، دوباره این کارها را از سر بگیرید: از جایتان بلند شوید، کتاب بخوانید یا تلویزیون تماشا کنید و هرگاه که چشم هایتان سنگین شد، دوباره به رختخواب بروید.
قطعاً در روز نباید بخوابید، اگر هم خواستید بخوابید در تمام بعدازظهر، نهایتاً 20 دقیقه بخوابید، به نظر نمی‌رسد که این 20دقیقه خواب، تأثیری بر بی خوابی داشته باشد.  

اقدامات تکمیلی دیگر که می‌توانند مفید باشند
در آغاز فرآیند، محدودیت زیادی برای خواب وجود دارد، در ابتدا شب ها کوتاه و خواب فقط 5 تا 6 ساعت طول می‌کشد اما این خواب، خواب خوب و سالمی است؛ ولی کم کم مدت زمان خواب، شب به شب افزوده می‌شود.

باید یاد بگیرید که جسم و ذهن تان را استراحت بدهید: نباید روزتان را به افکار آزاردهنده بگذرانید که مانع خواب می‌شوند. گاهی اوقات، استراحت کردن ذهن را از این افکار خالی می‌کند.
باید در روز یاد بگیرید که استراحت کنید تا شب بتوانید راحت تر به استراحت بپردازید.
اگر عامل بی خوابی تان نگرانی و اضطراب است، روان درمانی پیشنهاد می‌شود.
 
داروهای خواب آور
این داروها باعث خواب می‌شوند اما فرد سریع به آنها عادت می‌کند و پس از مدتی با برهم زدن چرخۀ بیداری- خواب، مجدداً بی خوابی بازمی‌گردد.
باید از باربیتوریک ها که چندین نسل افراد بی خواب از آن استفاده کرده اند، اجتناب کرد و دیگر نباید تجویز شوند.

بنزودیازپین ها می‌توانند برای یک دورۀ بسیار کوتاه برای آرام کردن نگرانی های گذرا تجویز شوند. گاهی اوقات، ضد افسردگی ها، با دُز پایین، می‌توانند به خوبی بی خوابی نیمه شب به بعد را درمان کنند، این داروها عوارض جانبی هم ندارند.
نسل سوم خواب آورها، داروهای مناسبی هستند که چرخۀ خواب را مختل نمی‌کنند، این داروها خوابی نیروبخش برای فرد به وجود می‌‌آورند بدون اینکه فرد در طول روز احساس خواب آلودگی بکند.
 
نباید بی وقفه دارو تجویز شود
داروی خواب آور، هرچه که باشد، باید به مدت کوتاه و به شکل محدود و فقط برای چند روز تجویز شود تا فرد به آنها خو نگیرد و به تدریج ترک شان کند. پزشکان به هیچ وجه، این داروها را برای بچه ها تجویز نمی‌کنند.
وقتی که بی خوابی، مزمن شود، درمان دارویی بی فایده و استفاده از داروها بیشتر می‌شود، در این شرایط مشورت با یک متخصص ضروری است.
 
برای حفظ سلامتی
مسلماً، پس از چند شب نخوابیدن، بی خوابی بر روی فعالیت های روزانه و خاق و خو اثر می‌گذارد؛ بعضی اوقات، علت بی خوابی مشخص است. نباید این موضوع را بزرگ کرد. شب ها، زمان قبل از خواب را باید با آرامش گذراند، نباید خیلی زود به رختخواب بروید، تشریفات خواب و ریتم خواب را مجدداً از سر بگیرید. باید سعی کنید که علت را بفهمید و به بدن تان زمان بدهید که عادت کند. یک داروی خواب آور می‌تواند برای پشت سر گذاشتن این شرایط گذرا و البته دشوار کمک کننده باشد، اما مصرف این داروها نباید از چند روز فراتر رود. این تجویز باید در موارد خاص و استثنائی انجام شود.

 

نوشته شده در دو شنبه 25 آذر 1392برچسب:,ساعت 13:31 توسط سحر| |

درمان قند خون با ورزش منظم

درمان قند خون با ورزش منظم 

ورزش منظم، كنترل قندخون را در مبتلایان به دیابت نوع 2 بهبود می‌بخشد و ممكن است منافع مشابهی در دیابت بارداری داشته باشد. نكته جالب اینكه ناهنجاری‌هایی كه باعث بروز مقاومت به انسولین (دیابت نوع 2 و دیابت بارداری) می‌شوند، با كاهش وزن، رژیم غذایی و فعالیت بدنی قابل بازگشت هستند. از این رو تغییر شیوه زندگی با تمركز بر كاهش وزن و افزایش فعالیت بدنی از راهكارهای اصلی پیشگیری از بروز دیابت در افرادی است كه «تست تحمل گلوكز» (اندازه‌گیری قندخون بیمار پس از نوشیدن محلول قندی) ‌ مختل دارند.

تاكنون تمرین‌های منظم ورزشی در كنترل مطلوب قندخون بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 موثر نشان داده نشده‌اند، ولی می‌توانند به عنوان یك درمان فرعی ایمن و اثربخش برای این افراد تجویز شوند.

شركت منظم در تمرین‌های ورزشی، به غیر از تاثیر بر كنترل قندخون، آثار سودمند بسیاری از جمله بهبود وضعیت قلبی-عروقی، متابولیك و سلامت روانی برای بیمار مبتلا به دیابت به دنبال خواهد داشت. ورزش، در پیشگیری اولیه و ثانویه بیماری‌های قلبی - عروقی و پیشگیری از عوارض خاص بیماری دیابت كمك كننده است.

دیابت نوع 1 بیشتر در سنین 7 تا 15 سال آغاز می‌شود. یعنی در دورانی كه فرد به فعالیت نیاز دارد. منع كردن كودك یا نوجوان بیمار از شركت در بازی و ورزش با همسالان، از ترس ایجاد حمله‌های افت قند خون، ممكن است در سلامت روانی و رشد اجتماعی او تاثیر منفی داشته باشد و او را از دستیابی به سایر منافع فعالیت بدنی محروم كند. از سوی دیگر، هرچه می‌گذرد، نقش فعالیت بدنی به عنوان یك ابزار درمانی، در كنترل دیابت نوع 2 و پیشگیری از بروز آن در افراد در معرض خطر، آشكارتر می‌شود. مانند هر درمان دیگر، اثر ورزش باید كاملا شناخته شود.

این یعنی گروه پزشكی بیمار مبتلا به دیابت، باید بدانند چگونه فواید و خطرهای ورزش را در بیمار موردنظر ارزیابی كنند و بهتر است این گروه درمانی كه شامل خود بیمار، پزشك، پرستار، متخصص تغذیه و روان‌شناس می‌شود، یك فرد آگاه به علم تمرین و فیزیولوژی ورزشی یا متخصص پزشكی ورزشی نیز حضور داشته باشد.

ارزیابی‌های لازم قبل از شركت بیمار در ورزش

لازم است بیمار دیابتی پیش از آغاز یك برنامه ورزشی كه شدت آن از الگوی معمول فعالیت‌های روزانه‌اش بیشتر است، به‌وسیله پزشك بررسی شود تا از نظر وجود شرایطی كه پرداختن به انواع خاصی از ورزش را ممنوع كند، غربالگری انجام شود. این ارزیابی‌ها شامل گرفتن شرح حال، معاینه‌های بالینی و احتمالا اقدام‌های تشخیصی لازم هستند تا به دقت وجود داشتن یا نداشتن عوارض دیابت را مشخص كند. هنگام گرفتن شرح‌حال و انجام معاینه‌ها، باید توجه ویژه‌ای به علایم و نشانه‌های بیماری‌های قلبی- عروقی، چشمی، كلیوی، سیستم عصبی و پاها داشت.

ارزیابی قلبی - عروقی

در بیماران مبتلا به دیابت كه یكی از شرایط ذکر شده در شرح عکس بالای صفحه را دارند و می‌خواهند فعالیت‌های ورزشی با شدت متوسط یا بیشتر انجام دهند، تست ورزش با پایش همزمان نوار قلبی ممكن است مفید باشد.

البته بعضی از صاحب‌نظران معتقدند این شرایط بیش‌ازاندازه سختگیرانه است و باعث می‌شود برای بسیاری از مبتلایانی كه چندان در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی نیستند، تست ورزش درخواست شود و هزینه‌های متعاقب آن باعث محدودیت در شركت شود. پزشك برای تصمیم‌گیری در مورد درخواست تست ورزش برای بیمارانی كه می‌خواهند به ورزش‌های كم‌شدت مانند پیاده‌روی آرام بپردازند (كمتر از 60 درصد حداكثر ضربان قلب)، باید بر مبنای قضاوت بالینی خود عمل كند.

ورزش و دیابت نوع 2

فواید فعالیت بدنی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، قابل‌توجه است و مطالعه‌های اخیر بر اهمیت برنامه‌های ورزشی بلندمدت در پیشگیری و درمان این مشكل متابولیك شایع تاكید دارند. شواهد محكم و پایداری وجود دارد كه نشان می‌دهد افزایش فعالیت بدنی و مقداری كاهش وزن، بروز دیابت را در افراد دارای تست تحمل گلوكز مختل، كاهش می‌دهد.

توصیه می‌شود فردی كه تست تحمل گلوكز او مختل است، علاوه بر غذایی سالم و كمی محدودیت دریافت انرژی، حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی متوسط تا شدید داشته باشد. تركیب رژیم غذایی، ورزش و تغییر رفتار، موفق‌ترین برنامه برای كنترل طولانی مدت وزن محسوب می‌شود. ورزش به تنهایی، بدون محدودكردن دریافت كالری و تغییر رفتار، كاهش وزن مختصری در حدود یك كیلوگرم به دنبال خواهد داشت. علت كم‌بودن مقدار كاهش وزن این است كه برای افراد چاق، اغلب انجام حجم كافی تمرین‌ها مشكل است و انرژی صرف‌شده حین ورزش را با مصرف غذای بیشتر یا كم كردن فعالیت در زمان‌های خارج از ساعت‌های تمرین جبران می‌كنند.

البته باید توجه داشت كاهش وزنی كه در اثر تمرین‌های ورزشی ایجاد می‌شود، در مقایسه با همان میزان كاهش وزن در اثر رژیم غذایی، با میزان بیشتری از افزایش حساسیت به انسولین همراه است. حجم بهینه تمرین‌های ورزشی برای رسیدن به كاهش وزن قابل‌توجه و پایدار، بسیار بیشتر از آن است كه برای بهبود كنترل قند نیاز است.

ورزش‌های هوازی:

مقدار و شدت مناسب تمرین‌های هوازی با توجه به هدف متفاوت است: برای بهبود كنترل قند، كمك به حفظ وزن و كاهش بیماری‌های قلبی- عروقی؛ حداقل 150 دقیقه در هفته ورزش هوازی با شدت متوسط (60-40 درصد حداكثر اكسیژن مصرفی یا 70-50 درصد حداكثر ضربان قلب) یا حداقل 90 دقیقه در هفته تمرین هوازی شدید توصیه می‌شود.

این حجم از تمرین‌ها بهتر است حداقل در 3 روز از هفته تقسیم شوند و تمرین‌های بیش از 2 روز پیاپی قطع نشوند. در بیماران مبتلا به دیابت، هر قدر تفاوت میزان فعالیت در روزهای مختلف هفته كمتر باشد، تنظیم رژیم غذایی و دارو آسان‌تر است و به همین دلیل تمرین‌های هوازی تا آنجا كه ممكن است، باید در روزهای بیشتری از هفته انجام شوند. ورزش هوازی یا مقاومتی متوسط تا شدید، به مدت 4 ساعت یا بیشتر، در مقایسه با تمرین‌هایی در حجم كمتر، خطر بروز بیماری‌های قلبی - عروقی را به میزان بیشتری كاهش می‌دهد.

برای حفظ طولانی‌مدت كاهش وزن قابل توجه (بیشتر از 5/13 كیلوگرم)، ممكن است تمرین بیشتر، مانند 7 ساعت در هفته تمرین هوازی متوسط تا شدید، مفید باشد. با وجود ارزش‌های شناخته‌شده تمرین‌های هوازی، محدودیت‌هایی نیز در انجام آنها وجود دارد. بعضی از افراد این تمرین‌های را یكنواخت و خسته‌كننده می‌دانند. از سوی دیگر، انجام این تمرین‌ها با حجم و شدت مذكور، ممكن است برای كسانی كه قبلا زندگی كم‌تحركی داشته‌اند یا از چاقی رنج می‌برند، مشكل باشد.

متاسفانه بیشتر كسانی كه بیشترین سود را از ورزش‌های هوازی می‌برند، بیشترین مشكلات را برای انجام این تمرین‌ها دارند. در بیمارانی كه دچار چاقی، مشكلات مفصلی، سایر مشكلات فیزیكی یا عوارض دیابت هستند، حتی 30-20 دقیقه پیاده‌روی نیز می‌تواند با مشكل و درد همراه باشد.

تمرین‌های مقاومتی:

 اخیرا تمرین‌های مقاومتی، به عنوان ابزار درمانی موثر و ایمن در درمان بسیاری از بیماری‌های مزمن مطرح شده‌اند. طبق گزارش‌های موجود، این تمرین‌ها، مشابه ورزش‌های هوازی، در افزایش حساسیت به انسولین، میزان انرژی مصرفی روزانه و كیفیت زندگی موثر هستند. از این گذشته، تمرین‌های مقاومتی، پتانسیل افزایش قدرت عضلانی، توده لخم بدن و تراكم مواد معدنی استخوان را نیز دارند كه می‌تواند بهبود نسبتا سریع، وضعیت عملكردی بیمار را به دنبال داشته باشد و از این رو بیمار زودتر پاداش تلاشش را دریافت می‌كند.

به این دلیل كه معمولا در هر جلسه چند نوع تمرین مقاومتی متفاوت انجام می‌شود، عده‌ای آن را متنوع‌تر و كمتر خسته‌كننده می‌دانند. البته باید توجه داشت كه تمرین‌های مقاومتی، برخلاف تمرین‌های هوازی ساده‌ای چون پیاده روی، به ابزار، آگاهی از تكنیك تمرین و دستورالعمل اولیه نیاز دارند. در صورتی كه منعی وجود نداشته باشد، بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 باید تشویق شوند 3 جلسه (حداقل 2 جلسه) در هفته به تمرین‌های مقاومتی بپردازند. در هر جلسه، تمرین‌ها باید همه گروه‌های بزرگ عضلانی را در قالب 8 تا 10 تمرین دربرگیرند. تعداد مناسب تكرار حركت‌ها در هر ست، 10 تا 15 تكرار است. به‌طوری كه ورزشكار به حدود خستگی نزدیك شود.

تمرین‌های کششی:

 اغلب تمرین‌های انعطاف‌پذیری یا تمرین‌های كششی برای افزایش دامنه حركتی مفاصل و كاهش خطر آسیب‌دیدگی‌هایی مانند كشیدگی‌های عضلانی توصیه می‌شوند.

علاوه بر اثر این تمرین‌ها بر میزان بروز آسیب‌های عضلانی، به نظر می‌رسد اجرای اصولی تمرین‌های كششی باعث افزایش انعطاف‌پذیری و دامنه حركتی مفاصل می‌شود. از آنجا كه بیماری دیابت در دراز مدت ممكن است با افزایش محدودیت حركات مفاصل همراه باشد، شاید انجام این تمرین‌ها بتواند آثار مفیدی در بیماران مبتلا داشته باشد.

توصیه می‌شود هنگام انجام تمرین‌های كششی، عضلات به آرامی به حالت كشیده درآیند و كشش تا جایی ادامه یابد كه احساسی از كشش وجود داشته باشد ولی درد ایجاد نشود و هر حركت كششی حدود 30 ثانیه طول بكشد. همانند افراد غیردیابتی، در بیماران مبتلا به دیابت نیز شروع فعالیت ورزشی باید با دوره گرم كردن، تمرین‌های كششی و بعد از پایان ورزش، دوره سرد كردن باشد.

برای گرم كردن، فعالیت سبك هوازی به مدت 5 تا 10 دقیقه (دوی آرام، دوچرخه ثابت و...) برای آماده كردن عضلات، قلب و سیستم تنفسی لازم است. بعد از آن عضلات به 5 تا 10 دقیقه تحت كشش آرام قرار می‌گیرند و سپس به فعالیت ورزشی اصلی پرداخته می‌شود. بعد از پایان تمرین ورزشی نیز برای سرد كردن، به مدت 10-5 دقیقه فعالیتی شبیه به دوره گرم كردن برای بازگرداندن تدریجی ضربان قلب به سطح قبل از ورزش انجام می‌شود.

ورزش و دیابت نوع 1

معمولا افراد جوانی كه دچار عوارض دیابت نیستند و كنترل متابولیكی خوبی دارند، می‌توانند با اطمینان در رشته ورزشی مورد علاقه خود، حتی در سطح قهرمانی، شركت كنند، اما توصیه می‌شود از انتخاب ورزش‌های پرخطر مثل غواصی، صخره‌نوردی، سقوط آزاد و به طور كلی رشته‌های ورزشی‌ای كه در صورت كاهش هوشیاری، برای خود فرد یا سایر افراد همراه ایجاد خطر می‌كنند، پرهیز شود.

در واقع بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 تا زمانی كه به عوارض دیابت مبتلا نشده‌اند، می‌توانند در هر سطحی از فعالیت‌های ورزشی شركت كنند، ولی باید دقت داشته باشند تا با تنظیم مقدار كربوهیدرات غذایی و انسولین مصرفی از بروز افت قند خون در حین یا به دنبال فعالیت بدنی جلوگیری كنند. به فرد دیابتی‌ای كه زندگی غیرفعال داشته و تصمیم به شروع ورزش گرفته است، باید توصیه كرد ورزش را با كمترین شدت و مقدار آغاز كند و به تدریج در طی چند هفته تا چند ماه، مدت و شدت فعالیت را افزایش ‌دهد.

برای پیشگیری از ایجاد نیاز به تغییرات بزرگ در دوز انسولین و رژیم غذایی از روزی به روز دیگر، بهتر است در صورت امكان برنامه ورزشی ورزشكار دیابتی حداقل در 4 تا 5 روز از هفته انجام شود. در مواردی كه بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 به عوارض بیماری دیابت دچار شده باشد، لازم است تا نوع و شدت تمرین‌های ورزشی او متناسب با شرایط وی تنظیم شود. بهتر است این بیماران هنگام ورزش همراه داشته باشند تا از مشكلات احتمالی كاهش گلوكز خون كاسته شود.

4 نکته برای پیشگیری از افت قند خون در هنگام ورزش در افراد دیابتی

1. بهینه‌سازی میزان انسولین تجویزی: از جمله راه‌هایی كه می‌توانند این منظور را برآورده سازند، «تزریق زیر جلدی مداوم انسولین» (CSII) با استفاده از پمپ انسولین یا استفاده از «تزریق‌های متعدد انسولین» است.

2. آموزش شناسایی شدت تمرین: عموما تمرین‌های سبك باعث تغییر مشخص تنفس نمی‌شوند و تنها مقداری ضربان قلب را افزایش می‌دهند و بر سطح قندخون بی‌تاثیرند مگر اینكه به مدت طولانی‌تر از 10 دقیقه انجام شوند. در زمان انجام تمرین‌هایی با شدت متوسط، تنفس سخت‌تر می‌شود. ضربان قلب به بیش از 100 ضربان در دقیقه افزایش می‌یابد و در مدت كمتر از 10 دقیقه قندخون بالا می‌رود، اما با طولانی‌تر شدن زمان تمرین، سطح قندخون كاهش پیدا خواهد كرد.

تمرین‌های شدید یا قدرتی باعث تند شدن تنفس و افزایش ضربان قلب بین 125 تا 160 ضربان در دقیقه می‌شوند و می‌توانند پس از گذشت مدتی باعث افت قندخون شوند، به ویژه اگر قبل از تمرین تطابق لازم در رژیم غذایی یا میزان انسولین مصرفی صورت نگرفته باشد.

3. شناسایی عوامل موثر در میزان جذب انسولین: ماساژ موضع تزریق می‌تواند باعث افزایش جریان خون منطقه شود. افزایش جریان خون محل تزریق در اثر ورزش یا افزایش حرارت محیطی نیز از این جمله هستند. این مساله به دنبال تزریق زیرجلدی انسولین در ران‌ها شایع‌تر از شكم اتفاق می‌افتد. به همین دلیل در بیشتر مواقع به ورزشكارانی كه از تزریق انسولین استفاده می‌كنند، انجام تزریق در محل شكم توصیه می‌شود.

4. آگاهی از نشانه‌های هشداردهنده افت قندخون: علایم افت خفیف قندخون شامل سرگیجه، خستگی، احساس گرسنگی، احساس گیجی، سردرد و... هستند. وقتی ورزشكار علایم افت قندخون را احساس كرد یا مربی او متوجه شروع علایم شد، باید از در دسترس‌ترین منبع قندی خوراكی (مانند آبمیوه، آبنبات، قند، قرص‌های گلوكز و...) استفاده كند. بهترین شیوه این است كه بعد از مصرف این منابع كربوهیدرات ساده، از منابع كربوهیدراتی پیچیده (مانند نان) و پروتئین نیز استفاده شود تا باعث دوام افزایش قندخون شود.

ورزش در شرایط عدم كنترل مناسب قند خون

هیپرگلیسمی (بالارفتن قندخون): ورزش در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1، هنگامی كه سطح انسولین پلاسما پایین و فرد از لحاظ متابولیكی ناپایدار است، می‌تواند به افزایش قندخون یا هیپرگلیسمی منجر شود. در این شرایط تولید قند كبدی افزایش و برداشت قند توسط عضلات كاهش پیدا می‌كند و تولید كتون نیز بالا می‌رود. اثر سریع ورزش نیز بالا رفتن هورمون‌های دارای اثر مخالف انسولین، مانند گلوكاگون و كاته‌كولامین‌هاست كه باعث دامن زدن به این وضعیت می‌شود.

از این رو توصیه شده است اگر در اندازه‌گیری قندخون، قبل از جلسه تمرین، مقدار آن بیش از 250 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد از شركت در تمرین‌های جسمی تازمانی كه میزان قند به‌طور مناسب كنترل نشده است، پرهیز شود. طبق توصیه انجمن دیابت آمریكا اگر قند خون ناشتا، (همراه وجود كتون)، بیش از 250 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد، باید از شركت در تمرین‌ها خودداری شود و اگر قندخون بدون وجود كتون بالاتر از 300 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد، احتیاط لازم است.

هیپوگلیسمی (پایین آمدن قندخون):

در افرادی كه انسولین یا داروهای افزاینده ترشح انسولین دریافت می‌كنند، بالا بودن میزان داروی مصرفی به نسبت مواد غذایی كربوهیدراتی (نشاسته?ای) مصرف شده یا فعالیت بدنی صورت گرفته، می‌تواند به هیپوگلیسمی یا افت قندخون بینجامد.

هنگام انجام فعالیت بدنی شدید، مصرف قند می‌تواند چند برابر افزایش پیدا كند و این افزایش مصرف تا 15 ساعت پس از پایان فعالیت ادامه می‌یابد. در نتیجه، افت قند خون در اثر ورزش ممكن است با تاخیر پس از اتمام فعالیت ورزشی و حتی در صبح روز بعد از یك تمرین عصرگاهی رخ دهد. بیشترین خطر افت قندخون 6 تا 14 ساعت بعد از ورزش است. در بیمارانی كه انسولین مصرف می‌كنند، هنگامی كه ورزش در ساعت‌های پایانی بعد ازظهر انجام شده باشد، بهتر است برای پیشگیری از بروز افت قند شبانه پیش از خواب مقداری كربوهیدرات مصرف شود.

 


نوشته شده در دو شنبه 25 آذر 1392برچسب:,ساعت 13:26 توسط سحر| |

کُشتی نوعی ورزش است که در آن دو انسان غیر مسلح با یکدیگر گلاویز شده و برای به زمین زدن یا بی‌تعادل کردن حریف خود تلاش می‌کنند.

به گزارش گروه ورزشي باشگاه خبرنگاران، کشتی یکی از قدیمی‌ترین و فراگیرترین ورزش‌های دنیا است و احتمالا در دوران ماقبل تاریخ با تغییر شکل در جنگ‌های تن‌به‌تن و جایگزین کردن مرگ یا صدمات شدید با یک پیروزی نمادین ایجاد شده‌است. شواهد بسیاری از حضور کشتی در تمامی تمدن‌های آغازین بشری وجود دارد. البته اولین بار در یونان باستان به یک ورزش واقعی تبدیل و در سال ۷۰۴ پ.م وارد المپیک شد، در المپیک باستان قهرمان کشتی پس از قهرمان پرتاب دیسک مهمترین پهلوان یونان شمرده می‌شد، داستان رقابت اودیسه و آژاکس که هومر در ایلیاد روایت کرده‌است از قدیمی‌ترین و باشکوه‌ترین داستان‌های مربوط به کشتی است.



زمان مسابقه کشتی آزاد و فرنگی
طبق قوانین بین المللی زمان مسابقه کشتی آزاد و فرنگی برای بزرگسالان امید و جوانان یک زمان 5 دقیقه ای و برای نوجوانان یک زمان 4 دقیقه ای تعیین شده است . در صورتیکه دو کشتی گیر در وقت قانونی از نظر امتیاز مساوی شدند بلافاصله کشتی به وقت اضافه 3 دقیقه ای کشیده خواهد شد و کشتی گیر برنده طبق قانون فیلا مشخص میشود.

سبک‌های متنوعی از کشتی در کشورهای مختلف دنیا تمرین می‌شود. از مهمترین سبک‌های ملی و محلی کشتی می‌توان به انواع کشتی با کمربند شامل گلیما در ایسلند، شوینگن در سوئیس، گوراش در آسیای میانه و نیز سومو و جوجیتسو در ژاپن، سامبو در روسیه اشاره کرد.

تقریبا تمام کشورهای دنیا دو سبک المپیکی کشتی یعنی کشتی فرنگی و کشتی آزاد را پذیرفته‌اند، تفاوت این دو در آن است که در کشتی فرنگی، که بیشتر در اروپای قاره‌ای محبوب است، گرفتن پائین کمر و استفاده از پا ممنوع است اما در کشتی آزاد کشتی‌گیران اجازه همین اعمال را دارند. مسابقات این دو رشته زیرنظر فدراسیون بین‌المللی کشتی (فیلا) برگزار می‌شود.

نحوه برد و باخت

1- ضربه فنی : در این حالت کشتی گیر برنده در جدول مسابقات 4 امتیاز و بازنده 0 خواهد گرفت .

2- در صورتیکه کشتی گیری حریف خود را با اختلاف 10 امتیاز ببرد به برنده 4 امتیاز و به بازنده اگر امتیاز فنی داشته باشد 1 امتیاز اگر امتیاز فنی نداشته باشد 0 امتیاز تعلق می گیرد.

3- در صورتیکه کشتی گیری حریف خود را با اختلاف کمتر از 10 امتیاز ببرد به برنده 3 امتیاز و به بازنده 1 امتیاز در جدول خواهد گرفت .

ولی اگر کشتی گیر بازنده امیاز فنی نداشته باشد به برنده 3 امتیاز و بازنده 0 تعلق خواهد گرفت.

مصدومیت و ادامه ندادن به بازی :

حاضر نشدن به کشتی و اعمال خلاف مقررات انجام دادن موجب می شود که به برنده 4 امتیاز و بازنده 0 امتیاز داده شود.اگر کشتی گیر در مسابقه 3 اخطاره شود کشتی بلافاصله قطع و در این حالت برنده 4 امتیاز و بازنده 0 می گیرد.

توضیح اینکه :
کلیه مسابقات رسمی در هر وزن به صورت یک حذفی و طبق مقررات فیلا برگذار خواهد شد.

نام

نام کشتی از کمربندی به نام "کُشتی" گرفته شده که پارسیان و زرتشتیان هنگام غروب آفتاب به کمر خود می‌بستند و در برابر کانون آتش به دعا خواندن می‌پرداختند. کشتی گرفتن به معنی کمر یکدیگر را گرفتن است. اصل آن در زبان پهلوی، کُستیک و در زبان فارسی دری گُشتی خوانده می‌شود.

این کمربند که زرتشتیان آن را «بندرین» نیز می‌نامند، کمربندی است با ۷۲ نخ که از پشم گوسفند توسط زن موبدی بافته می‌شود. ۷۲ به شش رشته تقسیم می‌گردد و هر دسته دوازه نخ دارد که هفتاد و دو اشاره دارد به هفتاد و دو فصل یسنا (یکی از بخش‌های اوستا) و دوازده به دوازده ماه سال و شش اشاره دارد به شش گاهنبار (حبش‌های دینی سال). کستی را سه بار برکمر می بستند که یادآور سه اصل زرتشت یعنی «گفتار نیک، کردار نیک و پندار نیک» بود.
 


انواع كشتي هاي محلي در ايران

کشتی پهلوانی یا زورخانه‌ای: در سراسر ایران

کشتی لوچو: از ورزش های محبوب روستاهای مازندران است و چون جایزه کشتی‌گیران را بر نوک یک چوب در وسط میدان آویزان می‌کنند به آن لوچو گویند. جایزه؛ قواره پارچه، شال و ترمه و گاهی گاو یا گوسفند است که به همان چوب وسط میدان بسته می‌شود.


كشتي لوچو در مازندران


کشتی با چوخه: این کشتی در سراسر خراسان به ویژه قوچان، فریمان و اسفراین، رواج دارد و در فضای آزاد به اجرا در می‌آید.


كشتي با چوخه در خراسان


کشتی گیله مردی: این کشتی در استان گیلان رواج دارد. در این کشتی هر جای بدن حریف با زمین تماس پیدا کند شکست خورده است. در این کشتی، علاوه بر فون کشتی از ضربات مشت نیز استفاده می‌شود. و کشتی گیران گیله مرد تنها یک شلوار تنگ استفاده می کنند و جایزه آن گاو، گوسفند، پارچه و... است.


كشتي گيله مردي در گيلان


کشتی چوخه در خراسان

کشتی زوران پاتوله در کردستان

کشتی لری در لرستان

کشتی جنگ (یا زوران) در منطقه الیگودرز

کشتی بغل به بغل در قزوین

کشتی عاشیرما در آذربایجان شرقی

کشتی گوراش یا ترکمنی در مناطق ترکمن‌نشین

کشتی عربی در میان ایلات و عشایر خوزستان

کشتی کمربندی در استان اصفهان

کشتی لشکرکشی در استان یزد

کشتی کج گردان در سیستان و بلوچستان به ویژه در روستاهای شهرستان زابل

کشتی دسته بغل در استان فارس بویژه منطقه ارسنجان

کشتی کمری در آذربایجان و ترک‌های قزلباش

كشتي ازاد

کشتی آزاد یکی از روش‌های کشتی گرفتن است که در سراسر دنیا تمرین می‌شود و به همراه کشتی فرنگی یکی از دو سبک کشتی است که در بازی‌های المپیک برگزار می‌شود. منشأ اصلی کشتی آزاد در کشتی کَچ اَز کَچ کَن و کشتی کچ است که در سدهٔ ۱۹ میلادی در بریتانیا و ایالات متحده آمریکا توسعه یافت و یکی از سرگرمی‌های جذاب و مردمی در جشن‌ها به شمار می‌رفت. قوانین کشتی آزاد هنوز هم تقریباً مشابه کشتی کچ است با کمی محدودیت برای انجام بعضی حرکات خطرناک.


در کشتی آزاد همچون کشتی کچ و کشتی فرنگی هدف اصلی چسباندن شانه حریف بر تشک است که به پیروزی فوری (ضربه فنی) منجر می‌شود و برخلاف کشتی فرنگی کشتی‌گیران اجازه گرفتن پای حریف و استفاده از پای خود را دارند.

مسابقات کشتی آزاد از المپیک ۱۹۰۴ وارد المپیک شد و از المپیک ۲۰۰۴ رقابت‌های این رشته در بخش زنان نیز برگزار می‌شود.


مقررات

بر اساس مقررات بین‌المللی هرگونه گرفتن، ضربه زدن و پرتاب کردن ملایم حریف مجاز است. اما هر نوع گرفتنی که زندگی یا سلامتی اعضای حریف را به خطر بیندازد مانند گرفتن گلو ممنوع است. همچنین استفاده از لگد، مشت، کله زدن و گرفتن دوبنده ممنوع است. نقض قانون منجر به گرفتن اخطار به کشتی‌گیر می‌شود و سه اخطار کشتی‌گیر را از ادامه مسابقه محروم می‌کند. در هنگام نقض شدید مقررات کشتی‌گیر را می‌توان بی‌درنگ از مسابقه اخراج کرد.

مسابقات می‌بایست روی تشک کشتی که حداقل ۹ متر قطر دارد برگزار شود.

اوزان

دسته‌های وزنی کشتی آزاد و فرنگی یکسان است و تاکنون چندین بار تغییر کرده‌است. از سال ۲۰۰۲ به این سو رقابت‌های کشتی فرنگی [و آزاد] در رده سنی بزرگسالان در هفت وزن ِ ۵۵ کیلوگرم، ۶۰ کیلوگرم، ۶۶ کیلوگرم، ۷۴ کیلوگرم، ۸۴ کیلوگرم، ۹۶ کیلوگرم، ۱۲۰ کیلوگرم برگزار می‌شود. در ردهٔ نونهالان (۱۴ و ۱۵ سال) در ده وزن از ۲۹ تا ۸۵ کیلو، در ردهٔ نوجوانان (۱۶ و ۱۷ سال) در ده وزن از ۳۹ تا ۱۰۰ کیلو و در جوانان (۱۸ تا ۲۰ سال) در ۸ وزن از ۴۶ تا ۱۲۰ کیلوگرم برگزار می‌شود.

کشتی فرنگی

کشتی فرنگی یکی از سبک‌های کشتی آماتور است که در سدهٔ ۱۹ میلادی در فرانسه ابداع شد و هرچند نام گِرِکو-رومن (یونانی-رومی) برای آن برگزیده شد، اما پیش از آن تمرین نمی‌شد، چراکه کشتی یونانی‌ها و رومی‌های قدیم بیشتر به کشتی آزاد شباهت داشت.

در کشتی فرنگی استفاده از پا برای به زمین زدن حریف و گرفتن پائین کمر ممنوع است و بقیه مقررات آن مشابه کشتی آزاد دیگر سبک المپیکی کشتی است. این رشته در تمام ادوار المپیک به جز المپیک ۱۹۰۰ پاریس و المپیک ۱۹۰۴ لس آنجلس برگزار شده‌است.


اجراي فن پنج امتيازي كنده فرنگي در قهرماني
كشتي امريكا 2004
 

اوزان

دسته‌های وزنی کشتی آزاد و فرنگی یکسان است و تاکنون چندین بار تغییر کرده‌است. از سال ۲۰۰۲ به این سو رقابت‌های کشتی فرنگی [و آزاد] در ردهٔ سنی بزرگسالان در هفت وزن ِ ۵۵ کیلوگرم، ۶۰ کیلوگرم، ۶۶ کیلوگرم، ۷۴ کیلوگرم، ۸۴ کیلوگرم، ۹۶ کیلوگرم، ۱۲۰ کیلوگرم برگزار می‌شود. در ردهٔ نونهالان (۱۴ و ۱۵ سال) در ده وزن از ۲۹ تا ۸۵ کیلو، در ردهٔ نوجوانان (۱۶ و ۱۷ سال) در ده وزن از ۳۹ تا ۱۰۰ کیلو و در جوانان (۱۸ تا ۲۰ سال) در ۸ وزن از ۴۶ تا ۱۲۰ کیلوگرم برگزار می‌شود.

تاريخچه كشتي:

ورزش کشتی یکی از باسابقه ترین رشته های ورزشی است که در نزد ملل گیتی از دوران باستان به شکل های مختلف برگزار می شده و تقریباً در هیچ ایل و قبیله و روستا و شهری نیست که این ورزش برای مردم آشنا نباشد . با اطمینان می توان گفت که زور آزمایی و کشتی گرفتن از دورانهای نخستین ظهور انسان بر روی کره زمین مورد توجه بوده و در اوغات فراقت یا در جنگها و نزاعها به شکلی طبیعی و غریزی اجرا می شده است .


انسان شاید نخستین درس راه و رسم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن را از حیوانات آموخته باشد . وقتی انسان نخستین دریافت که به کمک قدرت بدنی و زوربازوی خود میتواند بهتر بر حریفان و حیوانات مهاجم چیره شود بیشتر به اهمیت کشتی پی برد . بنابراین بخشی از اوغات فراغت انسانهای اولیه با کشتی گرفتن سپری می شد تا مهارت و آمادگی لازم را در این فن پیدا کنند و در وقت نیاز بکار ببرند .

کشتی در طول تاریخ

بسیاری از کتیبه هایی که از روزگاران قدیم و در حدود پنج هزار سال پیش به جای مانده و توسط باستان شناسان کشف شده است ثابت میکند که کشتی در میان مصریان و آشوریان رواج بسیار داشته و دارای قاعده و مقررات مخصوصی بوده است .


كشتي در زورخانه،اواخر دوره قاجار


از بین النهرین و مصر فنون کشتی به مناطق دور و نزدیک آسیا و روم و یونان راه پیدا کرد و در هر جا گسترش و تکامل بیشتری یافت . مربیان کشتی در یونان باستان مراحل اجرای هر فن کشتی را به صورت چند نقاشی در حالات مختلف بر روی صفحات کاغذ پاپیروس نقاشی می کردند و به کمک آنها شاگردان خود را تعلیم می دادند .

با رواج کشتی در یونان مسابقات مربوط به آن نیز از سال 704 قبل از میلاد به مواد پنجگانه بازیهای المپیک باستان افزوده شد . مسابقات پنجگانه در بازیهای المپیک یونان باستان که پنتاتلون گفته می شد عبارت بود از دویدن – پریدن – پرتاب نیزه – پرتاب دیسک و کشتی گرفتن .

قوانین اولیه کشتی در یونان باستان چنین بود که هر کسی سه بار زمین بخورد مغلوب به حساب می آید . ولی در بیشتر کشتیهای باستانی رسم بر این بود که اگر هر قسمت از بدن البته به جز کف پاها با زمین تماس پیدا کند آن کشتی گیر بازنده اعلام شود .

از مشهورترین پهلوانان و کشتی گیران یونان در قرن ششم پیش از میلاد پهلوانی بود به نام میلو از اهالی کروتون . در 6 دوره پیاپی از بازیهای المپیک به مقام قهرمانی رسید و در 32 مسابقه بزرگ پهلوانی هم حریفان خود را شکست داد تا بلند آوازه ترین کشتی گیر زمان خود باشد .

در قاره پهناور آسیا ورزش کشتی در میان قبایل و ایلات و عشایر همواره رایج بوده و محبوبیت بسیار داشته است اما رواج این ورزش در مغولستان – ژاپن – ایران و هندوستان بیشتر از دیگر مناطق آسیا بوده و هنوز هم هست .

کشتی در ایران

در ایران قدیم کشتی گرفتن و زور آزمایی کردن اهمیت بسیار داشته است و این ورزش در زندگی و سنتهای ما ایرانیان به قدری ریشه دوانده که تبدیل به یک ورزش ملی شده است .


كشتي گيران زورخانه در دوره قاجار


کشتی و ورزش باستانی در دوران صفویه و زندیه رونق زیادی در ایران یافت به طوری که در هر شهر صدها پهلوان بنام وجود داشت. در دوران قاجاریه علاقه به این ورزش چنان زیاد شد که در دوران ناصرالدین شاه شخصی به نام «صاحب الدوله» مأمور توسعه ورزش کشتی شد و در تمامی روزهای تعطیل پهلوانان در میادین شهر به کشتی گرفتن می‌پرداختند. مسابقات کشتی پهلوانی برای انتخاب پهلوان پایتخت از همین ایام آغاز شد و بعدها به صورت یک سنت جاری همه‌ساله درآمد. محمدصادق بلورفروش، ابراهیم یزدی معروف به یزدی بزرگ، پهلوان اکبر خراسانی، حسین یوزباشی، سید حسن رزاز، سید اسماعیل کالسکه‌ساز از کشتی‌گیران و پهلوانان معروف آن زمان بودند.

از زمان رضا شاه زورخانه با فرهنگ جدید رونق بیشتری گرفت و در کنار زورخانه‌ها، باشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها هم شکل گرفتند. از سال ۱۳۱۸ با مطرح شدن مقررات بین‌المللی کشتی، تغییر و تحولاتی در شیوه کشتی گرفتن و طرز لباس پوشیدن کشتی‌گیران پدید آمد.

درباره کلمه کشتی باید گفت که زرتشتیان و پارسیان باستان هنگام غروب آفتاب بندی به کمر خود می بستند و در برابر کانون آتش به دعا خواندن می پرداختند . آن کمربند کستی نامیده می شد و کشتی گرفتن هم از این کلمه آمده به معنی کمر یکدیگر را گرفتن . البته واژه کستی هم در طی زمان تبدیل به کشتی شده است و امروزه برای نامیدن این ورزش که زورگری و زور آزمایی است به کار میرود .

تاریخ پهلوانی ایران سرشار از نامهای آشنایی است که قدرت بدنی و نیروی خود را در راه مبارزه با بی عدالتی و دفاع از مظلومان بکار برده اند . از پهلوانان قدیم پوریای ولی – عبدالرزاق – مفرد قلندر – فیله همدانی – شمس محمد – محمد مالانی و یوسف ساوی شهرت و محبوبیت بیشتر دارند و از پهلوانان دوره معاصر میتوان به نامهای مشهوری همچون ابراهیم یزدی – اکبر خراسانی – حاج محمد صادق بلور فروش و حاج سید حسن رزاز اشاره کرد .

موقعیت کشورها

در مسابقات جهانی و بازیهای المپیک هر بار حدود 500 کشتی گیر قوی هیکل و زورمند از سراسر دنیا قدم به میدان مسابقه می گذارند که در آن میان کشورهای شوروی – آمریکا – آلمان – بلغارستان و ایران از قدرتهای برتر کشتی جهان به شمار می روند .

معروفترین کشتی گیران جهان

جورج هاکن اشمیدت معروف به شیر روسی . این پهلوان به مدت 10 سال ( از سال 1898 تا سال 1908 ) از هیچ حریفی شکست نخورد . در سال 1968 در سن 91 سالگی در گذشت .

یاشار دوغو کشتی گیر معروف ترکیه و فاتح مدال طلای المپیک 1948 ( در وزن 73 کیلو ) و قهرمان جهان در سال 1951 .

تدیا شویلی ( شوروی ) ازبهترین کشتی گیران جهان در دهه 1970 که در وزنهای 82 و 90 کیلوگرم کشتی می گرفت . او در فاصله سالهای 76 – 1971 تعداد 6 مدال طلا از بازیهای المپیک و مسابقات قهرمانی جهان به گردن آویخت .

حمید کاپلان ( ترکیه ) کشتی گیر سنگین وزن و قهرمان المپیک 1956 و قهرمان جهان در سال 1958 .

الکساندر مدوید ( شوروی ) برنده مدال طلا در المپیک های 1964 – 1968 – 1972 و قهرمان دنیا در سالهای 1962 – 1963 – 1967 – 1969 – 1970 و 1971 . افتخارات و پیروزمندیهای او در تاریخ کشتی جهان بی نظیر است .

واتانابه ( ژاپن ) تنها کشتی گیر بدون شکست جهان و قهرمان المپیک و دنیا در سالهای 1964 – 1962 . او در طی سالهای ورزش خود 186 کشتی در میدانهای ملی و بین المللی گرفت و در هیچ یک از آنها مغلوب نشد .

کشتی ایران

ورزش کشتی در ایران طرفداران بسیار زیاد دارد و ورزش ملی ما محسوب می شود . این ورزش از قدیم در زورخانه ها رواج داشته است ولی مسابقات کشتی زورخانه ای رفته رفته به خارج از گود زورخانه منتقل شده و به صورت آزاد و فرنگی گسترش یافته است .

ایران از سال 1948 ( المپیک لندن ) قدم به صحنه های بین المللی نهاد و به عنوان یک قدرت قابل حساب و درجه اول مطرح شد . درخشانترین پیروزی ایران 2 بار کسب مقام قهرمانی جهان در سالهای 1961 ( یوکوهاما ژاپن ) و 1965 ( منچستر انگلستان ) بوده است . ضمن آنکه در قاره آسیا هم کشتی ایران همواره درخشش داشته و اغلب به مقام قهرمانی دست یافته است .


درخشش حميد سوريان در المپيك 2012 لندن


مشهورترین کشتی گیران ایران

از میان پهلوانان و کشتی گیران آزاد و فرنگی ایران که در مسابقات قهرمانی جهان و بازیهای المپیک مدال گرفته اند میتوان به این نامهای آشنا اشاره کرد :

جهان پهلوان غلامرضا تختی – عباس زندی – حبیبی – سیف پور – محمد علی صنعتکاران – منصور مهدی زاده – عبدالله موحد – ابراهیم جوادی – شمس الدین سید عباسی – محسن فرح وشی – منصور برزگر – محمد رضا نوایی – رضا سوخته سرایی – محمد حسین محبی – مجید ترکان – عسکری محمدیان – علیرضا سلیمانی – برادران خادم و ...

لباس و کفش کشتی گيران 

لباس کشتی گیران یک دو بند است که یک کشتی گیر رنگ آبی و دیگری قرمز را انتخاب کرده به تن می کند . کفش کشتی گیران نیز کفش بدون پاشنه ایست که مخصوص کشتی ساخته می شود.


لباس كشتي گيران


داوران مسابقات، لباس سراپا سفيد مي پوشند و مچ آستين هاي آن ها يکي به رنگ آبي و ديگري به رنگ قرمز است. داور با بلند کردن هر کدام از دست ها امتياز هر ورزشکار آبي يا قرمز را مشخص مي کند.


داوران بين المللي كشتي

نوشته شده در یک شنبه 24 آذر 1392برچسب:,ساعت 22:43 توسط سحر| |

یوگا برای سالمندان

 

 

● مقدمه

 

سالمندی دوره ایی از زندگی است که فرد زمان بیشتری را برای پرداختن به خود، خانواده و اوقات فراغت خود دارد. با این وجود فرد در این سن به بیماریهایی چون آرتریت (تورم مفصل)، بی اختیاری ادرار و فشار خون بالا، بیشتر مبتلا می شود. افزایش شیوع این بیماریها در افراد مسن سبب می شود هنرجویان یوگا خصوصاً افراد مبتدی به علت تحلیل بافت ها و فرسودگی بدن در انجام حرکات یوگا، محدودیت بیشتری داشته باشند و حرکات محدودتری از قبیل خم شدن آهسته به جلو یا راه رفتن آرام یوگا را در حد محدودتری انجام دهند.

یوگا ورزشی است که با تواناییها و نیازهای بدنی فرد منطبق می گردد و افراد مبتدی ، حتی خانم های باردار با در نظر گرفتن شرایط بدنی خود قادر به انجام آن هستند.

 

یوگا بدن را متناسب ، ذهن را آرام و فرد را وانهاده می سازد. یوگا هم چنین برای جلوگیری و کنترل بیماریهای خاص که در سالمندان شیوع بیشتری دارد مفید است و فرد را قادر می سازد با درون خود ارتباط برقرار کند و این زمانی است که فرد خود را همان گونه که هست می پذیرد و این خود سبب ایجاد یک نگرش مثبت به زندگی در فرد می گردد.

برخی آساناهای یوگا به گونه ای طراحی شده اند که سبب طبیعی شدن فشار خون، ایجاد تعادل در سیستم اعصاب می گردند و از مبتلا شدن به بیماری های قلبی و عروقی و عصبی جلو گیری می کنند .

 

تکنیک های تنفسی یوگا با ایجاد نشاط و طراوت جسمی و پاک کردن کانال های تنفسی از مبتلا شدن فرد به بیماریهای تنفسی نیز جلوگیری بعمل می آورند .

به هنگام انجام حرکات یوگا فرد باید بدن خود را بشناسد و به محدودیت های بدنی خود در انجام حرکات واقف می باشد ، همچنین در هنگام انجام حرکات به بدن خود فشار نیاورد زیرا انجام حرکات یوگا با سختی و فشار احتمال ایجاد آسیب بدنی را در فرد افزایش می دهد . به خاطر داشته باشید که یوگا ضمن انجام حرکات بدنی، سبب آرامش ذهن می گردد به همین خاطر اگر به هنگام انجام یک آسانا احساس درد می کنید انجام آن را متوقف کنید.

 

تکمیکهایی هایی که در زیر آورده می شود برای افراد مسن مناسب است:

نیاز نیست که فرد همه آسانا ها را انجام دهد زمانی که احساس خستگی کرد بهتر است انجام آنها را متوقف کند.

 

۱) کاپالابهاتی

تکنیک تنفسی است که برای پاک کردن کانال های تنفسی به کار می رود. اگر فرد به سختی نفس می کشد یا احساس گرفتگی درقفسه سینه دارد، تنفس سریع کاپالابهاتی به او کمک می کند تنفس آرامی تری داشته باشد .

 

۲) نشستن ساده (سوخاسانا)

یک آسانای نشسته یوگا است و اکثراً بعد از شاواسانا ( جسد) توصیه می شود. این آسانای ساده ستون فقرات را صاف کرده، متابولیسم بدن را کاهش می دهد، سبب ارتقا آسودگی درون می شود و ذهن را آرام نگه می دارد.

 

۳) حرکت گربه

این آسانا کمک می کند تا حرکت را از بخش میانی بدن آغاز کنید . حرکت را باید با تنفس هماهنگ کرد . اگر هر گونه کمر درد مزمن یا حاد یا هر گونه آسیب ستون فقرات وجود دارد باید از انجام آن خودداری شود.

 

۴) حرکت سگ

به انعطاف پذیری ستون فقرات کمک می کند، سبب کشیدگی لگن و بخش میانی انتهای ستون فقرات می شود و به بهبود بیماریهای ستون فقرات کمک می کند و در صورت کمر درد حاد یا آسیب دیدگی در ستون فقرات از انجام آن خودداری شود.

 

۵) بالا بردن هر دو پا از لگن

به هنگام انجام این حرکت ، اطمینان حاصل شود که تمام پشت بدن روی زمین قرار گرفته و گردن و شانه نیز وانهاده است.

 

۶) چرخش نیمی از ستون مهره ها (آرد اما ستی اندر آسانا)

اگر به درستی انجام شود سبب کشش تمام ستون فقرات می گردد، هم چنین برای کبد، کلیه و غدد آدرنال مفید است. این حرکت حتماً باید زیر نظر مربی انجام شود.

 

۷) ملخ (سالاباسانا)

همان گونه که در انجام حرکت مار کبری قسمت فوقانی ستون فقرات استفاده می شود در انجام ملخ از بخش تحتانی ستون فقرات استفاده می گردد و سبب کشش عضلات شکمی، بازوها و پاها می گردد.

 

۸) حرکت تخلیه باد (پاوان موکت آسانا)

پاوان موکت آسانا از دو لغت سانسکریت پاوانا به معنی "هوا" و موکتا به معنای "رهایی" تشکیل شده است. این حرکت عمدتاً بر دستگاه گوارش کار می کند و خصوصاً سبب رهایی گاز معده می گردد.

 

۹) حرکت جسد (شاواسانا)

یک نوع حرکت برای وانهادگی است که معمولأ در انتهای آساناها انجام می شود.

 

 

● یوگا برای سالمندان

 

انجام برخی از آساناهای یوگا به شرط اینکه فرد حرکات یوگا را به طریق درست و تحت نظر مربی انجام داده و به محدودیت های بدنی خود احترام بگذارد به نحو شگفت آوری سبب کاهش بسیاری از بیماریها می گردد . اما همانند هموپاتی (همانند درمانی) زمان لازم است تا فواید انجام حرکات یوگا در بدن فرد آشکار شود.

افراد مسن همچنین مربیان محترم در طی انجام حرکات یوگا باید موارد زیر را در نظر داشته باشند. ممکن است فرد بیماری خاصی داشته باشد اما سالمندان اغلب تمایل ندارند که بیماری خود را برای دیگران بیان کنند، بنابراین برای کاهش ریسک خطرات به هنگام انجام حرکات یوگا در افراد سالمند موارد زیر باید حتماً مد نظر قرار گرفته شود:

 

هرگز چرخش کامل سر انجام نشود: فقط حرکت آرام سر به جلو و عقب، به چپ و راست و بازگشت که همراه تنفس متناسب با آنها باشد (۱ و ۲ greevasancha stage و پاوان موکت آسانا مرحله اول)

▪ به هیچ وجه حبس نفس انجام نشود: نه حبس دم (آنتارکومباکا) نه حبس بازدم (باهیرکومباکا)

 

▪ به هیچ عنوان سر را در حرکات خم به جلو پایین تر از سطح قلب نیاورید.

تمرینات تنفسی (پرانایاما) محدودی در سالمندان توصیه می شود از جمله:

 

۱) تنفس زنبوری: دم به آرامی با ۴ شماره، بازدم به آرامی با ۸ شماره

۲) تنفس معمولی عمیق

 

۳) تنفس شکمی که این دو نهایتاً به یک آسانا ختم می شوند.

۴) تنفس یوگایی (که ممکن است برای آنها مشکل باشد)

 

۵) نادی شودان (تنفس متناوب)

۶) تنفس اوجایی

 

▪ هیچ یک از قفل ها (بانداها) انجام نشود نه جالاندراراباندا (قفل گلو) و نه اودیاناباندا

▪ حرکاتی که سبب تقویت حفره لگنی می شود در سالمندان بسیار با ارزش است:

 

۱) بالا بردن پایین تنه از زمین (مولاباندا)

۲) کنترل اسفنکنر مثانه (واجرولی مودرا)

 

۳) کنترل اسفنکنر مقعدی (آشوینی مودرا)

▪ چرخاندن زبان به سمت عقب (کچاری مودرا) مناسب است اما باید نرم و آرام انجام شود.

 

اینک به متنی که در مجله یوگا به بیان یک مربی درج شده است نظری می افکنیم.

دو چیز سبب شد که من یوگا را برای سالمندان شروع کنم. در سیستم ساتیاناندا حرکات زیادی برای سالمندان وجود دارد و ثانیاً من معتقدم که یوگا می تواند در تمام رده های سنی مفید واقع شود و یک مربی خوب همیشه می تواند متناسب با تواناییهای شاگردانش حرکات مناسب آنها را ارائه دهد. من به دلیل این که پدر و مادرم مسن بودند علاقه داشتم که به سالمندان آموزش دهم. دلایل متعددی وجود دارد تا آموزش یوگا به افراد مسن را آغاز کنیم، اغلب آنها دوست دارند مفید باشند و اوقاتی برای کار مفید قرار دهند. در این سن باید اهداف جدیدی برای زندگی پیدا کنند. یوگا به آنها کمک می کند که در جامعه مدرن امروزی جایگاه جدیدی برای خود بیابند و دلیلی برای زندگی به همراه آگاهی از وضعیت بدنی، وضعیت تنفسی، رهایی از استرس و جلوگیری از سفتی مفاصل پیدا کنند ؛ در ضمن این که هوشیاری و درک ذهنی خود را نیز افزایش دهند.

 

یوگا می تواند پدیده aging یا روند پیری را در بافت های بدن به تأخیر انداخته یا حتی مسیر آن را معکوس کند.

● سالمندان با افراد جوان تر چه تفاوت هایی در فراگیری یوگا دارند؟

در افراد مسن اغلب بین دوره های فراگیری فاصله می افتد و هنرجو مدتی از مربی دور می شود.

 

سالمندان اغلب آگاهی کمی نسبت به مراحل تنفسی خود دارند.

سالمندان اغلب دلواپسند که مبادا از یک وضعیت بدنی مطلوب متناسب با سن خود برخوردار نباشند. اغلب فکر می کنند که سفر زندگی آنها به پایان رسیده است و از آینده در هراسند.

 

اغلب در خاطرات گذشته خود زندگی می کنند. اغلب سعی می کنند خود را با وضعیت فعلی و تواناییهای محدود شده فیزیکی و ذهنی خود وفق دهند.

ساختمان بدن با افزایش سن تغییر می کند. انعطاف پذیری کاهش می یابد، بهبود از بیماریها به کندی صورت می گیرد و بیماریهایی مانند، دیابت، نارسایی قلبی، سطح بالای کلسترول و مشکلات تنفسی دارند.

 

یک فرد سالمند ممکن است حتماً نیاز به استفاده از عینک یا دندان مصنوعی داشته باشد.

● تکنیک های مناسب برای سالمندان

۱) یکی از مفیدترین آساناهای یوگا برای سالمندان حرکات ضد روماتیسمی پاوان موکت آسانا (قسمت اول) است که فرد می تواند آن را در حالت نشسته روی زمین یا روی صندلی هم انجام دهد. برای انجام این حرکات در حالت ایستاده می توان از پشت صندلی استفاده کرد.

 

۲) حرکات شکمی موثر بر دستگاه گوارش یا پاوان موکت آسانا (بخش دوم) و اوتان آسانا که می تواند با یک پا هم انجام شود. در افراد مسن بلند کردن هر دو پا توصیه نمی شود.

۳) بسیاری از حرکات انرژی بخش از جمله قسمت سوم پاوان موکت آسانا در اکثر سالمندان قابل اجرا است. آسانای سلام بر آفتاب باید تعدیل شود و به جای خم شدن یا چمباتمه زدن باید در حالت نشسته روی زمین انجام شود.

 

این نکته باید در انجام حرکت هیزم شکن (کاشتاتا کشاسانا) ،کشش شکمی (اوداراکارشاسانا) و نشستن یا چمباتمه زدن متناوب در افراد مسن توصیه نمی شود . وایونیشکاسانا yuniskkasana) و آسانای کلاغ (ana kawa) به حالت ایستاده هم توصیه نمی گردد.

● فواید آموزش یوگا سالمند برای یک مربی

آموزش یوگا به سالمندان سبب می شود که فرد بتواند پدیده های مربوط به سالمندان را بهتر درک کند و خود نیز به هنگام بالا رفتن سن با این مسائل راحت تر مواجه شود. در ضمن ارتباط نزدیک با سالمندان سبب می شود مربی روش های خاص ارتباطی با آنان بیاموزد و بتواند این روش ها را در مورد سایر افراد سالمند خانواده نیز به خوبی به کار برد.

 

در طی آموزش یوگا به سالمندان اکثراً نشاط درونی آنها افزایش می یابد و از حالت خاص آسودگی که مخصوص دوران سالمندی است رهایی می یابند و این خود برای مربی نتیجه رضایت بخشی است. نکته دیگر این است که افراد مسن به هنگام یوگانیدرا، بسیار راحت خود را وانهاده می سازند. دو نکته مهمی که یک مربی یوگای سالمندان باید بداند این است که بیماریهایی چون سرطان و مرگ و میر ناشی از آن در این گروه بیشتر است و یک مربی یوگا باید بتواند اطلاعاتی راجع به این موارد به هنرجویان خود بدهد.

نوشته شده در یک شنبه 24 آذر 1392برچسب:,ساعت 22:41 توسط سحر| |

مراحل و روشهای مختلف یوگا

 

 

یوگا فلسفة عظیمی برای بهزیستی است. از اهداف کلی آن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

 

 

▪ داشتن اخلاق نیکو، داشتن ارتباط صحیح با خود و دیگران

 

▪ آموختن دروس اجتماعی و اصول بهداشت ذهنی

 

 

▪ صلح و دوستی نسبت به دیگران

 

▪ پاکسازی ذهنی و تعالی معنوی

 

 

از مشخصات بر جستة فلسفه یوگ انضباط و نظم عملی است که به وسیله غلبه بر امیال و تسلط بر حالات ذهنی بدست می آید و این طریقه دارای هشت رکن است که عبارتند از :

 

 

١) یاما (Yama) : تعلیمات و آیین رفتار اجتماعی شامل :

 

 

الف) آهیمسا(Ahimsa) : آزار ترساندن فیزیکی و روانی به دیگران و ایجاد روابط دوستانه با دیگران.

 

ب) ستیا (Satya) : صداقت، راستگویی و امین بودن.

 

 

ج) آپری گراها(Aparigraha) : حسود و کم بین نبودن

 

د) استیا (Asteya) : به حق و حقوق دیگران احترام گذاشتن، پرهیز کردن از دزدی و کلاهبرداری

 

 

 

٢) نی یاما (Niyama) : تعلیمات و انتظامات فردی شامل :

 

الف) سوچا (Saucha) : نظم و انظباط در کارها و امورات، پاکی و بهداشت جسمانی و روانی.

 

 

ب) سنتوشا (Santosha) : قانع بودن، قناعت و انتظارات متناسب داشتن

 

ج) تاپا (Tapa) : آرامش، شجاعت و قدرت تحمل مشکلات زندگی

 

 

د ) سوادیایا (Svadhyaya) : شناخت تواناییها و ضعفهای خود – خود شناسی

 

ه) ایشورا – پرانیدانا (Isvara Pranidhana) : رضای تسلیم در مقابل خداوند

 

 

 

٣) آسانا (Asana) : تعلیمات یا انتظامات جسمانی شامل : نرمشها و حرکات جسمانی یا علم سالم سازی و متناسب سازی بدن است. آساناهای یوگا طوری طراحی شده اند که به عضلات، پوست، غدد مترشحه داخلی تمرین داده و کارکرد خوب آنها را باعث می گردند. تداوم در انجام صحیح حرکات ورزشی یوگا بشاشیت، زیبایی، قدرت و انعطاف پذیری را موجب می گردد :

 

 

نکته مهم قابل توجه اینکه برای به دست آوردن اثرات مفید حرکات یوگا فرد می باید این حرکات را بطور صحیح و متداوم انجام دهد. صرفاً حرکات صحیح و تداوم در انجام آنهاست که می تواند اثرات مفید و چشمگیر جسمانی و روانی به دنبال داشته باشد. حرکات ورزشی زیادی در بخش آساناهای پوگا وجود دارد. در کتاب گرانداسمهیتا تعداد کل این حرکات ٨٤٠٠٠٠٠٠ ذکر شده است که ٨٤ حرکت به عنوان حرکت مادر و اصلی و بقیه حرکات منشعب از این ٨٤ حرکت می شوند. یک فرد با توجه به موقعیت خود می باید چند حرکت خاص را بطور صحیح هر روز برای حفظ سلامتی روانی تکرار نماید.

 

 

 

٤) پرانایاما (Pranayama) : پرانامایا یعنی علم کنترل تنفس برای انتظامات ذهنی. این کنترل بر روی تمام عملیات تنفسی از قبیل دم، بازدم و حبس تنفس می باشد. چگونه تنفس کردن نقش بسزایی در سلامتی و آرامش روانی دارد. اگر تنفس دچار بی نظمی و در هم و برهمی شود، ذهن دچار آشفتگی و اضطراب می گردد و بر عکس کنترل متناسب تنفس می تواند ذهن را از پریشانی و اشتغالات بیمار گونه رها ساخته و ثبات و اراده قوی را بدنبال داشته باشد.

 

 

٥) پرایتاهارا(pratyahara) : پراتاهارا یعنی مرحله کنترل ذهن از خواهشهای نفسانی. وقتی شخص قادر به کنترل ذهن خود از خواهشهای متنوع و گوناگون ارضاء نشدنی شد و ذهن از اضطرابات، کشمکشها و حرص و ولعها پاک گردید آنوقت است که ذهن می تواند سکوی پرشی برای تمرکز عمیق و تعالی روحانی گردد.

 

 

 

۶) دهارانا (Dharana) : یعنی تمرکز فکر یا جمع کردن کامل توجه روی کار خاص. وقتی از تنشها و اضطرابات آزاد و رها گشت، استعدادهای انسان فرصت تکامل و تعالی پیدا می کند. هر چه تمرکز بیشتر شود قدرت خلاقیت و استعداد انسان نیز بیشتر می گردد.

 

 

٧) دیانا (Dhyana) : یعنی خلاء ذهنی یا مدیتیشن. ذهن ما در طول شبانه روز دایماً در ترافیک افکار گوناگون، تصمیم گیریها، خاطرات، خواهشها و غیره بسر می برد. شاید افکار ما لحظه ای هم توقف و آرامش ندارد، حتی هنگام خواب در شب ذهن در حال فعالیت است و از اشتغالات گوناگون رها نمی باشد و ما خوابهای گوناگونی داریم.این اشتغالات گوناگون ذهنی انرژی روانی زیادی را صرف می کنند و دیگر امکان و فرصتی برای رشد سایر فرآیندهای ذهنی باقی نمی گذارد. وقتی این ترافیک افکار فرصتی برای رشد یا تخفیف یابد ذهن در سکون و خلاء خاصی قرار می گیرد و فرصت و امکان برای ذخیره سازی انرژی روانی و رشد تواناییهای ذهنی باز می شود که به این حالت دیانا یا مدیتیشن (Meditation) گویند. شیوه های زیادی برای انجام مدیتیشن وجود دارد و بخاطر حساسیت موضوع می باید زیر نظر کارشناسان دوره دیده یوگا یا روانشناس بالینی انجام گیرد.

 

 

 

٨) سمادهی (Samadhi) : سمادهی یعنی مرحله وصل، پیوستن، هماهنگی و همسویی، درک عمیق قوانین مسلط و همه گیر حیات و طبیعت و یکی شدن با طبیعت ذاتی خود و ذات خداوندی. سمادهی آخرین و بالاترین مرحله یوگاست.

 

 

● روشهای مختلف یوگا

 

 

کسی که طالب رسیدن به مرحله سمادهی و پیوستن به بحر بیکران هستی و غوطه خوردن در امواج فیض الهی است برای رسیدن به این مقصود باید یک حرکت کمالی را آغاز کند و در مسیر معرفت از خود به خود و از خود به خلق و از خلق به حق سفر کند.بدین منظور در فلسفه یوگ روشهای مختلفی وجود دارد که سالک بر حسب استعداد و امکانات ذهنی و بدنی خود می تواند یکی از این روشها یا ترکیبی از چند روش استفاده کند :

 

۱) گیانا یوگا : اتصال و ارتباط با احدیت به وسیله علم و معرفت

 

 

٢) بهاکتی یوگا : رسیدن به مرحله اتصال از طریق عشق و محبت نسبت به جمیع موجودات، ادراک تجلی وحدت در کثرت.

 

٣) کارما یوگا : طی طریق به وسیله خدمت به خلق و و کار و کوشش در مسیر رضایت حق تعالی که در خدمت به خلق نهفته است.

 

 

٤) مانترا یوگا : ارتباط با فیض الهی بوسیله ذکر و تسبیح ذات احدیت.

 

٥) هاتا یوگا : صعود در مسیر معرفت از راه کنترل قوای جسمی و اتحاد نیروهای مختلف جسم.

 

 

٦) راجا یوگا : رسیدن به حق از طریق کنترل قوای ذهنی و روحی.

 

٧) لایا یوگا : فعال کردن انرژیهای نهفته درونی در کالبد اثیری و رها کردن آنها در مسیر معرفت الی الله.

 

 

٨) تانترا یوگا : فعال سازی انرژیهای روحی در مسیر کاربرد اعمال جنسی به روش خاص برای رسیدن به مرحله اتصال و اتحاد. برای رسیدن به مقصود عمل به ترکیبی از روشهای یاد شده می تواند در سرعت حرکت باطنی سالک موثر باشد و رهرو را در زمانی کوتاهتر و معرفتی بیشتر به لقاءالله سوق دهد.

 

 

● کرامات یوگیان

 

 

در کتاب یوگاسوترا تالیف پاتانجلی به نیروهای خارق العاده ایکه در اثر انجام تمرکز نیروهای روحی و مراقبه و سمادهی به دست می آورند اشاراتی شده است. از جمله اینکه یوگی به تدریج به مراتب آگاهی عالی دست می یابد و به ذات اشیاء پی می برد و صاحب کرامت می شود. پاتانجلی می گوید: یوگی بر اثر تمرکز نیروهای سه گانة ضبط حواس، مراقبه و سمادهی قادر به شناسایی مراتب ذهنی دیگران می شود. از قید زمان و مکان خارج و به منشاء نخستین نوسان موج آفرینش وگردش اولین موج هستی پی می برد. درباره نفوذ در افکار دیگران اعتقاد بر این است که چون یوگی به کهنه مراتب ذهنی خویش واقف است، بر اساس تصورات و مفاهیم ذهنی خود می تواند افکار سایرین را نیز دریابد. در واقع ذهن او چون آئینه ایست که افکار دیگران در آن منعکس می شود. یوگیان قادرند از قلمرو ادراک بصری و درک معمولی عوام فراتر روند. یوگی با تمرکز این سه نیرو به اسرار کیهان و زمان واقف می شود.

نوشته شده در یک شنبه 24 آذر 1392برچسب:,ساعت 22:39 توسط سحر| |

 

 

آشنایی با یوگای چینی

 


چی کنگ یا کی کنگ یعنی تربیت نفس یا تحصیل انرژی به منظور ترغیب هر فرد برای شرکت در فرایند شفابخشی چند هزار فرم چی کنگ وجود دارد که می توان آنها را به دو دسته کلی تقسیم کرد چی کنگ درونی که جریان انرژی را در بدن تنظیم می کند و چی کنگ بیرونی که تبادل انرژی بین بدن و محیط را تنظیم می کند چی کنگ را به فارسی انرژی درمانی هم ترجمه کرده اند تمرینات چی کنگ می تواند به شکل نرم که فقط جریان انرژی را شامل می شود یا به شکل خشنتر همچون تای چی و کونگ فو را شامل شود تمرینات آن نیازی به وسیله خاصی ندارد و موجب سلامتی جسمی و روحی می شود.

 

 

کی گونگ (به سوی جوانی ابدی) اثر ژرار اد ترجمه ناصر خدایار نشر آشیانه کتاب مقاله ای که در پی می آید خلاصه نویسی کتاب است که با راهنمایی آقای مهندس البرزی استاد تای چی ، بدان دست یافتم طوری خلاصه نویسی کردم که افراد ناآشنا بتوانند سریع مطالب مهم و سیر تمرینات را درک کنند و برای افرادی که به تائو یوگا آشنا هستند یادآوری و مرور باشد از این کتاب قسمت تمرینات یوگای جنسی توسط مترجم حذف شده و آقای مهندس البرزی در اختیارم قرار دادند به خلاصه نویسی کتاب افزوده خواهد شد.

 

زندگی بالاترین دارایی و بزرگترین نعمت ماست ما حیات را از والدین خود گرفته ایم و این قابلیت را داریم که آنرا به فرزندانمان بدهیم زندگی ما توسط بدنمان حمل می شود که اعمال حیاتی آن همچون تغذیه و تنفس هر چه بهتر صورت گیرد حیات ما بهتر خواهد بود البته ما جنبه دیگری داریم که آن روح و قدرت تفکر است که آگاهی می نامیم برای اینکه انسان واقعی باشیم باید این جنبه هم تغذیه شود وقتی در اواخر دهه ۱۹۷۰ حکومت کمونیستی چین با این نتیجه رسید که میراث فرهنگی تائو در چین را کاملا سرکوب و نابود نموده دوباره تعالیم تائو احیا و فراگیر شد البته با حذف عقاید قدیمی و پالایش آن به شکل مجموعه ای از تمرینات بدنی که برای سلامتی مفید اند و همچون یک ورزش همگانی فراگیر شد هر روز صبح میلیونها چینی در پارکها تایی چوآن می کنند پزشکان چینی تکنیک های تائو را فرامی گیرند برای پی بردن به راز سلامتی و طول عمر تائو یست ها تمرینات تائو با قابلیتی که در احیای جوانی و تندرستی و طول عمر و سلامت جنسی دارید می توانند در خدمت بزرگترین دارایی ما یعنی حیات قرار گیرند.

 

 

تمرینات صد روزه که برای هر هفته از چهارده هفته آن تمرین به خصوصی دارد هر تمرین روزانه با گرم کردن و ماساژ و تاکید بر اعضا بدن شروع می شود در هفته اول تاکید بر ریه و دستگاه تنفس است تمرین با مالیدن دو دست به یکدیگر شروع می شود سپس ماساژ طرفین بینی، پل بینی ، پایین بینی ، صورت مشت و مال سینه و بعد حرکات نرمشی بلند شدن روی نوک انگشتان و حرکت کمانگیری از طرفین که همراه با تنفس منظم هستند ۸ بار انجام می شود این حرکات نرمشی شبیه حرکات رزمی کاران است.

 

قسمت مهم تمرینات روزانه تمرینات مربوط به ساکن کردن یا متمرکز کردن ذهن یا فایق آمدن بر حواس پرتی است این تمرینات بتدریج در طول این چهارده هفته کاملتر می شوند بنظر می رسد اینکه برای لحظاتی به هیچ چیز فکر نکنیم کار ساده ای است اما کافی است افکاری که بی اختیار از ذهن می گذرد را یادداشت کنیم آنموقع متوجه می شویم ذهن چقدر خارج از اراده ماست و تقریبا غیر ممکن است که بتوان آنرا ساکن کرد و لحظاتی به آن استراحت داد حتی وقت خواب هم ،

ذهن همچنان به کار خود ادامه می دهد و ما انواع رویا ها را درخواب می بینیم اما به مرور در طول این صد روز متوجه می شوید امکان کنترل ذهن با تمرین وجود دارد و می توان کسب نیروی اراده و ذهنی فراوانی از آن نمود برای فایق آمدن بر افکار و فرایند تفکر نمی توان از افکار و فرایند تفکر استفاده کرد بلکه اینکار را باید بطور غیر مستقیم انجام داد از یک روش جریان قهقهرایی نقطه تمرکز که چشم ها به آن خیره می شود از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می شود و در هر نقطه مدت ۳ دقیقه باقی می ماند در انتهای هر یک از تمرینات مربوط به ساکن کردن ذهن با مالیدن دست ها به یکدیگر آنها را گرم نموده سپس صورت را با دستان ماساژ می دهیم و چشم ها را برای لحظاتی با کف دستان می پوشانیم.

 

 

این تمرینات که نشسته روی صندلی انجام می گیرد در روزهای ابتدای هفته اول با تنفس معمولی انجام می گیرد و در اواخر هفته اول با تنفس عمیق نقطه تمرکز دید چشم در این هفته از نقطه ای هم تراز چشم شروع می شود و به نوک بینی منتقل می گردد.

 

در هفته دوم بر کلیه هم توجه می شود و تمرکز روی آنها هم صورت می گیرد با تنفس شکمی که در عمل دم سینه و جناغ را شل می نماییم و دیافراگم پایین می رود این شیوه تنفس بر اعضا داخلی بدن خصوصا کلیه ها تاثیر دارد همچنین با دست محل کلیه ها ، اطراف گوش را ماساژ می دهیم و حرکات نرمشی کلی با هریک از دو دست و از پهلو انجام می دهیم تمرینات مربوط به ساکن کردن ذهن در هفته دوم همان سیر هفته اول را طی نموده و نقطه بعدی تمرکز دید چشم از نوک بینی به اندازه دو سوم بینی بالا می آید و سپس به میان دو چشم ختم می گردد.

 

 

در هفته سوم علاوه بر ریه و کلیه ها ، کبد هم مورد توجه قرار می گیرد و با تمرکز بر روی آن همراه با تنفس شکمی ماساژ چشم ها و تحریک غدد اشکی و حرکات نرمشی کمر از آنجا که قویترین شکل انرژی در بدن ما انرژی جنسی است یعنی تنها فرم انرژی که هنگام فعال شدن قدرتش افزایش می یابد نظر به اهمیت آن تمرینات ویژه ای دارد که انرژی جنسی را تبدیل به نیروی حیاتی بدن می کند.

 

در این تمرینات ابتدا با ماساژ سینه ها در زنان و بیضه ها در مردان انرژی جنسی افزایش می یابد سپس این انرژی برای تجدید نیروی حیاتی بدن به خدمت گرفته می شود حفظ انرژی جنسی مهم است مردان در هنگام انزال و زنان در هنگام قاعدگی انرژی از دست می دهند و این تمرینات سعی دارد دفع انرژی را کاهش دهد و با تبدیل آن به انرژی حیاتی بدن انرژی فزاینده ای برای شخص ایجاد کند که در شفا و تجدید قوای اندام و مغز بسیار مفید است به علاوه این تمرینات در صدد به تعادل در آوردن انرژیهای مذکر و مونث بدن است.

 

 

تمرینات مربوط به ساکن کردن ذهن در هفته سوم شیوه تنفس شکمی است پس ازپیمودن همان سیر تمرینات هفته اول و دوم و انتقال نقطه تمرکز به میان دو چشم ابتدا چشمان را می بندیم و با تصور خنده یکی از نزدیکان انرژی دریافت شده را به گوشه داخلی چشم چپ و بعد چشم راست و وسط چشم چپ و وسط چشم راست و سپس پلک بالای چپ بعد پلک بالای راست و سپس پلک پایین چپ و پلک پایین راست انتقال می دهیم سپس دوباره نقطه تمرکز را روی نوک بینی و برآمدگی بینی و میان دوچشم و کاسه سر بالا می آوریم.

 

در هفته چهارم تمرکز را امتداد می دهیم به قلب که مهمترین عضو داخلی بدن است به علاوه حرکاتی برای زبان انجام می دهیم و حرکات نرمشی با مشت شبیه حرکات رزمی کاران و حرکت بلند شدن روی نوک انگشتان پا و جهیدن در جا .

 

 

تمرینات مربوط به ساکن کردن ذهن در هفته چهارم تنفس شکمی تند است با زمان دم و بازدم کلا یک ثانیه نقطه تمرکز که در هفته قبل به میان دو چشم پایان می یافته به ناف و اطراف شکم ادامه و اتصال می یابد یعنی در ادامه تمرینات مربوط به ساکن کردن ذهن و پس از طی همه مراحل گفته شده در آنها ابتدا سعی می کنیم نقطه تمرکز را از چشم چپ به گوشه چپ لب و همینطور از چشم راست به گوشه راست لب انتقال و اتصال دهیم سپس به نوک بینی بعد به برجستگی بینی و میان دو چشم سپس با چرخاندن زبان در یک جهت و خلاف آن و جویدن و قورت دادن بزاق و انتقال نقطه تمرکز همراه با پایین رفتن بزاق تمرکز را به حدود ناف برسانیم همراه با تکرار تنفس تند شکمی سپس دستها را روی ناف قرار داده و ۳۶ بار در جهت و ۲۴ بار در خلاف عقربه های ساعت ماساژ دهیم در هفته پنجم تمرکز را امتداد می دهیم به طحال همراه با تمرین دندانها و لثه و ماساژ صورت و تحریک دست و انگشتان و کف دست.

 

در هفته پنجم تمرین یوگای جنسی علاوه بر ماساژ اندام جنسی تمرین برای جلوگیری از دفع انرژی جنسی نیز همراه می شود. تمرینات مربوط به ساکن کردن ذهن در هفته پنجم همچون هفته چهارم است با جزیی تغییر و اضافه پس از اینکه نقطه تمرکز را از چشم چپ به گوشه چپ لب و از چشم راست به گوشه راست لب و به میان دو چشم انتقال دادیم تمرکز را از مسیر بینی به پایین انتقال می دهیم همراه با تنفس سپس نقطه تمرکز را ازمیان دو چشم تا سقف دهان و از دهان به سمت سینه قلب ریه کبد کلیه ها طحال لوزالمعده انتقال می دهیم سپس همچون هفته چهارم مجددا نقطه تمرکز را از میان دو چشم شروع و با چرخش زبان و قورت دادن بزاق و انتقال تمرکز به ناحیه ناف و مالش دستها تمرین را پایان می دهیم.

نوشته شده در یک شنبه 24 آذر 1392برچسب:,ساعت 22:39 توسط سحر| |

تاریخچه یوگا

 

 

 

● فلسفه مکتب یوگا 
 
یوگا یکی از مکاتب فلسفی عرفانی رایج در هند است که مبتنی بر آداب خویشتن داری، ورزش بدنی و ذهنی می باشد. هر یک از مکاتب بنا به روش خود تزکیه نفس و اصول اخلاقی را به پیروان خود تعلیم می دهند. 
 
این مکاتب فهرست وار عبارتند از : 
 
١) مکتب «نیایه» به معنی آنچه که فکر را به نتیجه هدایت کند و این مکتب منسوب به حکیمی است به نام «اکش پادگوتم». 
 
٢) مکتب «وی شیشکا» که این نام مأخوذ از کلمه «وی شیشه» به معنی خاص است و این دو مکتب نماینده روش تحلیلی فلسفه اند. 
 
٣) مکتب «سانکهیا» که مبتنی بر دوگانگی وجود است و یکی از مکاتب فلسفی بعد از ویدانت است. 
 
٤) مکتب «جوک» یا یوگ، که به معنی اتحاد است و به تفصیل درباره آن صحبت می شود. 
 
٥) مکتب «پوروامیمانسا» که مکتب آداب و مناسک هندو است و اساس آن بحث و تجسس در «دارما» است که تکلیف و وظیفه است. 
 
٦) مکتب ویدانت که به معنی مقصد بید (وید) است و در وحدت وجود سخن می گوید. 
 
یوگا یکی از مکاتب فلسفی عرفانی هند و مبتنی بر آداب خویشتن داری، آموزش های جسمانی و ذهنی است. 
 
مواجهه با رنج، مشقت، ناکامی و نادانی از مباحث عمده در یوگاست. 
 
یوگا یک روش فلسفی کاربردی در فهم و درک مسائل وجودی، مراتب ذهنی، ریشه های رنج و متعادل سازی و رفع آنهاست. 
 
● مبانی آئین یوگا 
 
یکی از مبانی یوگا مبحث رنج است، جهان دیری است فانی مملو از ناکامی و مشقت، جسم جایگاه رنج است و حواس و ادراکات حسی رنج آفرین اند و لذایذ نیز آبستن ناکامی و اندوه اند، لذا همه چیز برای انسان فرزانه در جهان ادراکات حسی رنج آور است، پس باید به هر نحو خود را از این رنج آزاد کرد. 
 
راه آزادی در مکاتب هندی به طرق گوناگون حاصل می شود، در «نیایاسوترا» توسط شناخت درست مقولات شانزده گانه و روش استدلالی حاصل می شود. در «وی شیشکا» به کمک تفکیک و شناخت مقولات ششگانه بدست می آید. در «سانکهیا» توسط شناخت تفکیکی بین روح و ماده حاصل می شود و در «ودانتا» به وسیله اشراق وردماسوی الله کسب می گردد. 
 
در «یوگا» توسط تمیز حق از باطل و روح از ماده که در این جهان بر اثر مشارکت ظاهری بصورت واحد جلوه می کنند بدست می آید. دوم مبحث نادانی است، پیوند روح و ماده بر اثر عدم شناخت تحقق می یابد و مادام که نادانی وجود دارد زایش دوباره خواهد بود و انسان در گردونه باز پیدایی اسیر است. 
 
نادانی در حقیقت عدم تشخیص روح از مراتب ذهنی است، مانند اینکه می پنداریم «من می دانم»، «من رنج می برم» و «من می فهمم» و کلمه من را به روح یعنی «پوروشا» نسبت می دهیم و این خود نادانی و توهم است. به عبارت دیگر نادانی پیوند روح با عقل است و عقل مخزن تأثرات و ترکیبات ذهنی و تجارت پیشین است. به عقیده «ویاسا» عقل متکی بر تاثرات ناشی از نادانی است و به نتیجه کار خود که نمایش روح است، دست نمی یابد. 
 
از این رو دوباره با همان وظیفه ظاهر می گردد. اما در صورتی که عقل به نتیجه کار خود که هدفش اظهار و نمایش روح است نائل گردد از وظیفه خود فارغ می شود و از نادانی رهایی می یابد و دیگر بار بوجود نمی آید. 
 
با توجه به شناخت علت نادانی و اینکه ریشه و منشاء درد و مشقت بی پایان است، یوگا به جنبه های علمی این موضوع می پردازد و معتقد است که تنها فلسفه اولی قادر به رهبری و نجات انسان از چرخه حیات نیست و به همین دلیل آداب و فنونی ضمیمه این فلسفه می نماید تا آگاهی که تاکنون صرفاً از طریق تعقل ادراک می شده فعلیت یابد و به واسطه آمیزش این معرفت به سرشت خویش وجدان و مخزن تأثرات دیرینه را نابود سازد و آگاهی دیگر و شعوری برتر را جایگزین سازد، هشیاری عالیتری که عقل را بدان راه نیست و استدلال از درک آن ناتوان است. 
 
پس هر دیدگاه فلسفی برای تحقق اندیشه ها باید به رویه های علمی ریاضت و ورزش خاص آراسته گردد. 
 
● تاریخ پیدایش مکتب یوگا 
 
هنوز به خوبی روشن نشده است که فنون و آداب یوگ اولین بار به وسیله چه کسانی تدوین و بکار برده شده، تاریخ پیدایش یوگا را کهنتر از زمان تدوین کتاب «یوگا سوترا» می دانند تا آنجا که در اساطیر و افسانه ها این تعلیمات را به خدایان هندی (مظاهر احدیت) نسبت می دهند، اما اتفاق رأی محققین بر این است که حکیم و فیلسوف هندی (پاتانجلی) مبانی آئین یوگا را در رساله خود به نام یوگا سوترا (Yoga Sutra) تدوین کرده است. 
 
ترجمه، تفسیر و تدوین یوگا سوترا از لحاظ تاریخی به دو قرن قبل از میلاد مسیح نسبت داده شده هر چند آراء دیگری درباره پیدایش و نگارش این رساله وجود دارد. به عقیده یاکبی و کیث این اثر در سده های سوم الی پنجم میلادی نگاشته شده زیرا در این رساله به تیره «ماهایانای» بودائی اشاره شده است اما داسگوپتا (Dasgupta) در خصوص نظریه یاد شده معتقد است که غرض از مکاتب بودائی که در یوگا سوترا بدان اشاره شده مکاتبی است که به اصالت ذهن معتقد بودند مانند مکتب «ویجینیاناوادا» آئینی که بنیانگذار اصالت خلاء جهانی بود. 
 
یوگا تاریخچه ای چندین هزار ساله دارد (بین ۲ تا ۱۵ هزار سال قبل از میلاد را آغاز یوگا می دانند) با آنکه کلمه یوگا برای نخستین بار در نوشته های آریایی ها آمده است ولی تاریخ شناسان عقیده دارند یوگا پیش از آریایی ها در هند وجود داشته است و تقریبا چهار قرن قبل از میلاد یک دانشمند و فیزیک دان به نام پاتانجالی در کتابی به نام یوگا سوترا مراحل هشتگانه یوگا را که اساس یوگای امروز است، شرح داد. بعدها کتاب پاتانجالی توسط دانشمند ایرانی "ابوریحان بیرونی" به زبان عربی ترجمه شد و این دانشمند یوگا را به عنوان روشی برای خلوص نفس و خلوص تن ذکر کرد. 
 
و متحمل است مقصود مکتب قدیمتری است که پیش از تکوین و ایجاد مکاتب فوق موجود بوده است. داسگوپتا در تحقیقات خود در زمینه یوگا به کتاب ابوریحان بیرونی به نام «پتنجل الهندی فی اخلاص من المثال» که ترجمه عربی یوگا سوترای پاتانجلی است اشاره کرده و پس از تجزیه و تحلیل و مقایسه آن با یوگا سوترا به این نتیجه رسیده است که ترجمه حکیم ابوریحان بیرونی از روی متن دیگری بوده که در آن مبانی پاتانجلی تا حدی تغییر کرده و تمایل به یکتا پرستی در آن مشهود است و به نظر داسگوپتا رساله بیرونی معترف تحولی است که به واسطه آن یوگا سوترا وارد مجرای تازه ای شده که به سهولت می توانست منجر به مکاتب ودانتا و شیوایی و حتی تانترا گردد. 
 
در گیتا یوگا، معانی مختلفی دارد و معنی کلی آن بنظر داسگوپتا از ریشه (Yuj) به معنی پیوستن است و چون پیوستن به امری مستلزم گسستن از امری است لذا پیوند با یوگا منجر به جدائی از تعلقات عالم و تجرد از عالم ماده و ضمائم آن تعبیر می شود. 
 
اما در گیتا یوگا به مفهوم حذف و قطع مراتب نفسانی نیست بلکه اتصال به بارگاه ارزلی است که با پیروی از روشهای یوگا از جمله «کارمایوگا» طریقت کردار و تکالیف شرعی و «دیانایوگا» روش مراقبه و معرفت تحقق می یابد. طریقت یوگا در گیتا به عنوان راه میانه مطرح است. 
 
برخی از پژوهشگران تاریخ تدوین این علم کهن را به دو قرن قبل از میلاد مسیح نسبت داده اند. 
 
برخی تعالیم یوگا را به خیلی قبل از این تاریخ نسبت می دهند تا آنجا که در اساطیر و افسانه ها این تعلیمات را به مظاهر احدیت نسبت می دهند. 
 
یوگا از ریشه کلمه سانسکریت (Yuj) به معنی اتحاد گرفته شده و آن اتحاد و هماهنگی بین تن و روان و نیروهای مثبت و منفی وجود انسان است. 
 
در گیتا آمده است : «یوگا برای آن کس که در خوردن افراط می کند میسر نیست و نه برای آن کس که از خوردن پرهیز می کند، نه مناسب حال کسی است که بسیار می خوابد و نه مناسب کسی که شب زنده داری می کند، اما برای آن کس که در خوراک و تفریح و خواب و بیداری معتدل است یوگا راه انهدام کلیه مصائب است.» 
 
این روش میانه یوگا در گیتا با روش یوگای کلاسیک پاتانجلی متعارض است زیرا در یوگا سوترای پاتانجلی کمتر به نیازهای طبیعی انسان توجه می شود و انسان را مقید می سازد خلوت به درون نگری، خودکاوی و قطع مراتب ذهنی و نفسانی گزینی، سکون و اعتکاف را جایگزین تحرک و فعالیت اجتماعی می نماید. 
 
این نوع یوگا فراتر از اخلاقیات بشر عادی و ورای ارزشهای جاری جوامع سیر می کند و کمتر به عواطف انسانی و عشق و محبت ارتباط دارد. 
 
بدون شک یوگا قدیمی ترین روش ارتقاء شخصیت آدمی است و تاثیرات شگرفی بر انسان می گذارد به همین دلیل است که مدت هزاران سال پایدار مانده است و حتی با گذشت زمان جنبه های مقدس اعتقادی و پیروان فراوان کسب کرده است یوگا قرن ها در سرزمین های هند و خاور دور به حیات خویش ادامه داد تا آنکه در پایان قرن ۱۹ در اروپا و آمریکا اشاعه یافت و اندیشه غربی سرانجام یوگا را به آزمایشگاهها کشاند. یکی از مراکز مهم تحقیقاتی بیمارستان "کارولینسکا" در استکهلم بود که تایید کرد، کنترل ذهن و جسم در نتیجه یوگا نه تنها افسانه نیست بلکه حقیقت محض می باشد و این چنین بود که یوگا مقبولیت عام یافت و اینک هر روز میلیونها نفر از طریق کتب و نشریات و وسایل ارتباطی دیگر با یوگا آشنا می شوند و از آن بهره می گیرند. 
 
ایرانیان از دیر باز با یوگا آشنایی داشته اند چنانکه حسین منصور حلاج عارف بزرگ ایرانی مدت ۵ سال در هند با یوگیان تعلیم دید و پس از بازگشت به ایران صاحب قدرتهای روحی چشمگیری شده بود. 
 
عرفای خراسان نیز با یوگا آشنا بودند که از آن جمله علاءالدوله سمنانی است که بدون آنکه نامی از یوگا ببرد راجع به مراکز انرژی که در یوگا بسیار حائز اهمیت هستند صحبت می کند. دیگر نشان آشنایی ایرانیان با یوگا ترجمه کتاب پاتانجالی توسط ابوریحان بیرونی می باشد. 
 
متاسفانه با سقوط مکتب اصیل عرفانی و ایجاد خانقاههایی که مملو از خرافات و اعمال انحرافی بود یوگا هم به اشتباه و به نام جوکی مورد بی مهری قرار گرفت و با وجود اینکه همواره در فرقه های مختلف عرفانی رد پایش دیده می شد تقریباً به دست فراموشی سپرده شد تا اینکه در صد سال اخیر میرزا حبیب خراسانی و یاران او که یکی از آنها به نام دکتر هندی معروف بود، بار دیگر یوگا را در روشهای عرفانی خود به کار بردند. در دهه های اخیر همراه با توسعه تمدن فرنگی در ایران، یوگا نیز از طریق غرب و نوشته های غربیان به ایران آمد به طوری که اکثر کتاب های موجود در بازار ایران از زبان های اروپایی ترجمه شده است و هنوز جز نوشته های ابوریحان بیرونی ترجمه های مستقیمی از یوگا نداریم. 
 
● یوگا چیست ؟ 
 
یوگا از ریشه کلمه سانسکریت (Yuj) گرفته شده و بمعنی اتحاد است و هنوز در زبان لاتین بصورت کلمه (Yungr) باقی است اتحاد بین تن و روان، بین نیروهای مثبت و منفی وجود انسان، بین جریانات (Yin) و (Yang) اتحاد بین نیروی «پرانا» و «آپادانا»، اتحاد بین نیروی مثبت خورشیدی و نیروی منفی ماه. 
 
مترادف همین کلمه در زبان انگلیسی (Yoke) است که بمعنی آلت یا وسیله اتحاد است. 
 
در زبان فارسی کلمه «یوغ» به معنی وسیله اتحاد است و آن چوب مخصوصی است که به گردن دو گاو می بندند تا از ترکیب قدرت آنها در شکافتن زمین و شخم زدن استفاده کنند. لذا یوغ که بمعنی قید است ابزاری برای وحدت نیروی دو موجود و یوگا نیز روشی است که نیروهای مثبت و منفی و جنبه های جسمی و روانی انسان را نخست پرورش داده شکوفا می سازد و سپس بین این دو اتحاد و توازنی برقرار می کند که در سایه آن فرد بر خویشتن حاکم می شود و خودیت خویش را باز می یابد و از تنهایی و سرگردانی در اقیانوس متلاطم جوامع بشری به سکون و آرامشی می رساند که توفان حوادث و فشارهای خرد کننده عصبی او را از خط تعادل خارج نساخته آرامش او را بر هم نمیزند. 
 
● یوگی کیست ؟ 
 
یوگی کسی است که وجود خود را فتح کند. کسی که آرامش درونی او را، سرما و گرما، اندوه و شادی، احترام و توهین نتواند برهم زند، کسی که هستی اش بر شخصیت عالی استوار است و قدرتهای باطنی اش با دانش و معرفت خارج از جهان مادی سیراب شده، احساس بزرگ او به خاک و طلا یکسان می نگرد. 
 
آری یوگی، کسی که از تعلیمات مکتب یوگ سرشار است، چنین شخصیتی است. 
 
در جهان پرآشوبی که اکنون ما زندگی می کنیم مشکلات بی حد و حصری وجود دارد که ناشی از کثرت جمعیت، عدم هماهنگی افکار و اندیشه ها، مسائل اقتصادی، شغلی، تحصیلی، خانوادگی و... است برخورد انسان با هر یک از این مشکلات اگر با خامی و عدم آمادگی قرین باشد موجب گسیختن تعادل روانی در فرد خواهد شد. 
 
پاتانجلی مفسر یوگا در رساله خود (یوگاسوترا) می گوید : «یوگا حذف مراتب ذهنی است که شامل مراتب عقلی و نفسانی نیز می گردد.» و درباره تموجات ذهنی مفسر سوتراهای پاتانجلی می گوید : «خاصیت واقعی ذهن حالت وصال مطلق است و مراتب ذهنی عبارتند از : 
 
١) پراکندگی 
 
٢) پریشانی و گسیختگی 
 
٣) قرار یافته 
 
٤) متوجه به چیزی واحد 
 
٥) کاملاً خاموش 
 
حالات یک و دو وضعیت ذهنی کلیه افراد است و مرتبه سوم زمانی حاصل می شود که نیروی ذهنی شخص متوجه مطالعه و تحقیق است و مستلزم ورزش ذهنی مانند حل مسئله ریاضی، دو مرتبه آخر که تمرکز ذهنی در شی واحد است و آرامش مطلق از جمله مراتبی است که در اثر تعلیمات یوگا حاصل می شود و این معرف حالات و شعور خاصی است که با شعور عادی ما متفاوت است و بدان نمی رسیم مگر بمدد ریاضت و ورزش ذهنی. 
 
هدف واقعی یوگا از بین بردن منیت و شخصیت کاذب ذهنی است و برای نیل بدین منظور مقرراتی دارد که بر خلاف خوی و خصلت غریزی انسان فرمان می دهد. 
 
این دستورات منجر به تمرکز قوای ذهنی در نقطه ای واحد می گردد که هر چند رسیدن به آن مرحله دشوار است اما بمدد دستورات و ورزشهای خاص یوگا قابل دسترسی است پاتانجلی در مورد آداب یوگ که منجر به آزادی روح و فنا فی الله می گردد نظراتی دارد از جمله : 
 
بزرگترین مانع یوگی در نفس کشی و رسیدن به درون نگری و انهدام امواج ذهنی همین تأثرات ذهنی ضمیر ناخودآگاه است، تأثرات ذهنی که خود محصول تأثرات و کردار پیشین است به نوبه خود می تواند انگیزه پدید آوردن کردار و مراتب ذهنی دیگری باشد و در واقع دایره ای از تسلسل علت و معلولی بوجود آورد، نفس در زندگی همواره بیقرار و مشوش است زیرا به رنجهای پنجگانه زیر گرفتار است : 
 
١) جهل و اشتباه فانی (غیر ابدی) 
 
٢) خطای تشخیص در اینکه فرد خود را با بدن و خرد یکی بداند 
 
٣) علاقه به لذایذ 
 
٤) تنفر از اشیاء نامطبوع 
 
٥) عشق غریزی به حیات و ترس از مرگ
 
از مشخصات برجسته یوگا انضباط و نظم عملی است که به وسیله غلبه بر امیال و تسلط بر حالات ذهنی به دست می آید. 
 
یوگا در معنای عمیق یک حرکت کمال گرایانه برای پیوستن به بحر بیکران هستی و غوطه خوردن در امواج فیض الهی است.
نوشته شده در یک شنبه 24 آذر 1392برچسب:,ساعت 22:35 توسط سحر| |

با یوگا قد بلند شوید -آکا

 

 

یوگا, قد بلند, مدیتیشن

 

افرادی که یوگا کار می‌کنند افزایش قد بیشتری نسبت به افراد عادی دارند، زیرا این افراد بدن خود را در حالت بهتری نگه می‌دارند و ستون فقرات‌شان کشیده می‌شود. یوگا یکی از بهترین فعالیت‌ها برای رشد سریع‌تر است و فواید زیادی برای یوگا کاران دارد. یوگا تعادل بدن را برقرار می‌کند و استقامت و انعطاف پذیری را افزایش می‌دهد. هر حرکت در یوگا یک خاصیت به خصوص دارد. یوگا انواع مختلف دارد که همه آنها نتایج غیر قابل باوری دارند.

با کمک تکنیک‌های تنفسی و این قضیه که مفاصل با دامنه کامل حرکت می‌کنند، عضلات دچار سوزش زیادی نمی‌شوند. یوگا طرز نگه داشتن بدن را تغییر می‌دهد و قد را بلندتر می‌کند. با انجام یوگا عضلات محکم‌تر می‌شوند.

همچنین یوگا باعث آرامش بیشتر و خواب بهتر می‌شود. هاتا یوگا پایه انواع یوگاست که با آرامی و با کنترل انجام می‌شود. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که با وجود اظهارنظرهایی که درباره تاثیر برخی رشته‌ها در افزایش قد می‌شود، اما هنوز متخصصان فیزیولوژی به طور کلی به این نتیجه نرسیده‌اند که ورزش ارتباط مستقیمی با افزایش قد داشته باشد.
نوشته شده در یک شنبه 24 آذر 1392برچسب:,ساعت 22:33 توسط سحر| |

یوگا چیست ؟ 

یوگا واژه ای است سانسکریت به معنای وصل کردن . وصل کردن ذهن به جسم، احساسات به منطق و  وصل کردن توجه به عمل. یوگا به معنای واقعی خودش یک ورزش است. ورزش یعنی ورز آوردن، آماده کردن. یوگا ورزش کاملی برای جسم و ذهن است. تکنیک هایی در یوگا وجود دارد که هم بدن را ورزش می دهد و هم ذهن را به تکاپو و فعال بودن وادار می کند.

تعریف یوگا

یوگا از دو بعد جسمی و ذهنی تشکیل شده و هیچ وقت تمرین های بدنی از تمرین های ذهنی جدا نیست. برای انجام تمرین های بدنی ( آسانا ) از تمام کفایت های ذهنی مثل توجه، دقت و تمرکز استفاده می شود، همین طور برای انجام تمرین های ذهنی مثل مراقبه کردن، درست به همان اندازه که از ذهن استفاده می کنیم بدن را هم به کار می گیریم، چون وضعیت بدن و حالت نشستن در ایجاد تمرکز فکر و جایگاه "حضور" نقش مهمی دارد. در هر تمرین یوگا این تاکید به وصل کردن وجود دارد.

یوگا و رشته های آن : 

یوگا به چهار رشته اصلی تقسیم می شود که عبارتند از:

باکتی یوگا : 

رسیدن به حقیقت و وصل شدن از طریق تجربه عشق و محبت به تمامی موجودات و مخلوقات عالم.

کارما یوگا: 

رسیدن به حقیقت و وصل شدن از طریق کار و خدمت بدون چشم داشت.

گیانا یوگا: 

رسیدن به حقیقت و وصل شدن از طریق کسب دانش و آگاهی.

آشتانگا یوگا: 

رسیدن به حقیقت و وصل شدن از طریق به کنترل درآوردن و پرورش جسم و فکر و در نهایت متحد و هماهنگ کردن آن دو. این رشته از یوگا خود به دو شعبه تقسیم می شود: هاتها یوگا و راجا یوگا

هاتها یوگا. در این رشته از یوگا تمریناتی وجود دارد که انجام دادن مرتب آنها تاثیرات زیر را دربردارد:

الف) بدن از سموم و ناخالصی ها پاک می شود.

ب) در این طریق روش هایی وجود دارد که سبب تقویت دستگاه تنفس، گردش خون، گوارش و سیستم عصبی می شود و شخص با انجام دادن آنها بر مقاوت طبیعی خود افزوده و سلامتی را در حیطه جسم و ذهن تجربه خواهد کرد.

ج) شخص را قادر می سازد بر واکنش های غیر ارادی ( Impulse ) خود کنترل و تسلط داشته باشد.

راجا یوگا : 

در این رشته راه هایی وجود دارد که شخص با انجام دادن آن ها به کنترل و انضباط ذهن دست می یابد. با انجام دادن تمرین های این بخش از یوگا، مهارت های ذهنی افزایش پیدا می کند و میزان دقت، تمرکز، اراده، حافظه و سایر توانایی های ذهنی فرد تقویت می شوند. در راجا یوگا مراحلی وجود دارد که شخص با پیمودن آنها، ذهن بی قرار خود را در آرامش و صلح درونی مستقر می کند. این مراحل عبارتند از : 

1. Pratyahara ، کناره گیری حواس از محرکات 

2. Dharana ، تمرکز فکر 

3. Dhyana ، مراقبه

4. Samadhi ، یکی شدن

شاخه های مرسوم ورزش یوگا

یوگایی که اکنون در بیشتر کشورهای جهان به آن عمل می شود و به عنوان کلیدی برای رسیدن به سلامت جسم و آرامش روان آن را به کار می برند، هاتها یوگا و بخشی از راجایوگا ست. زیرا با توجه به زندگی شتاب زده صنعتی و ماشینی که کم و بیش هر شهروندی با آن در تماس است و احتیاج انسان به تندرستی و آرامش فکری، تمرین های بدنی، تنفسی و ذهنی که در این قسمت از یوگا وجود دارد، جوابگوی نیازهای او است.

در مورد این بخش از یوگا، سالها ست که متخصصان ورزش و تربیت بدنی، پزشکان، روان پزشکان و سایر پژوهشگران مراکز تحقیق علوم انسانی و دانشگاه های بزرگ جهان، بررسی و تحقیق می کنند. نتایج علمی و کاربردی این تحقیقات هم اکنون در درمانگاه های سلامتی جسم و ذهن، در دانشگاه ها ( بعنوان واحد درسی )، مراکز ورزشی، آسایشگاه های معلولین و معتادان و ... به عنوان شیوه های افزایش مهارت های جسمی و ذهنی به کاربرده می شود.

نوشته شده در یک شنبه 24 آذر 1392برچسب:,ساعت 22:31 توسط سحر| |

ورزش درمانی برای افسردگی

 

تأثیر ورزش بر کاهش افسردگی

مهم نيست که افراد افسرده به چه ميزان ورزش ميکنند بلکه مهم اينست که به طور مرتب روزانه وقتي را براي اين امر اختصاص دهند. اين حقيقت براي عموم مردم روشن است که ورزش کردن براي مقابله با بيماريهاي جسمي يک روش بسيار مناسب و سودمند است. اما تحقيقات جديد نشان مي دهد که تمرينات بدني باعث افزايش توانائي هاي مغز نيز شده و به انسان در معالجه بيماريهاي رواني مانند افسردگي و اضطراب نيز ياري ميرساند .البته به بيماراني که از افسردگي شديد رنج ميبرند توصيه نميشود که استفاده از داروهاي خود را متوقف کرده و تنها ورزش کنند اما تاثير ورزش بر آنها بسيار زياد خواهد بود و اگر اين بيماران هر روز تمرينات بدني انجام دهند شانس بهبودي براي آنان قابل ملاحظه است. در مقاله اي که در وب سايت انجمن روانشناسي آمريکا درج آمده اشاره شده است که تمرينات بدني مداوم و روزمره تاثير بسياري در معالجه افسردگي افراد دارد.در حقيقت به پزشکان روانشناس توصيه شده که ورزش را در برنامه معالجات بيماران خود گنجانده و براي آن ارزش ويژه اي قائل شوند.در يکي از جالب ترين تحقيقات کلينيکي مشخص شده است که ورزش نه تنها در معالجه افسردگي بسيار موثر است بلکه نقش بسزائي در جلوگيري از بازگشت اين بيماري دارد و با توقف انجام حرکات ورزشي خطر بروز علائم اضطراب و افسردگي افزايش چشمگيري خواهد داشت.به گفته يکي از روانشناسان مرکز روانشناسي آمريکا مهم نيست که افراد افسرده به چه ميزان ورزش ميکنند بلکه مهم اينست که به طور مرتب روزانه وقتي را براي اين امر اختصاص دهند.

ورزش چگونه در معالجه افسردگي و اضطراب موثر است؟

به عقيده محققين ورزش باعث شادي و نشاط و بالا بردن اعتماد به نفس ميگردد زيرا افراد افسرده يا اعتماد به نفس ندارند و يا ميزان آن در آنان بسيار پايين است. ورزش احساس رضايت باطني شخص را بالا برده و فرد حس ميکند که به موفقيت هايي دست يافته است.

 

نکته با اهميتي که بايد در نظر گرفت اينست که به دليل اينکه افراد افسرده بايد انرژي کافي براي مقابله با علائم افسردگي داشته باشند بنابراين در انجام فعاليت هاي ورزشي نبايد زياده روي کرده و حد اعتدال را رعايت کنند. براي موفقيت در اين زمينه بيماران بايد قدمهاي آهسته بردارند و براي گرفتن نتيجه بهتر بايد با يک متخصص ورزشي مشورت کنند. زيرا ورزش در صورتي براي سلامت روان موثر است که به طريق صحيح بکار برده شود .

فوائد ورزش در بهبود افسردگي به طور فهرست وار ارائه ميشود :

احساس کاهش قابل ملاحظه غم و اندوه

  • افزايش اعتماد به نفس
  • ايجاد احساس موفقيت
  • افزايش خلاقيت هاي فردي

اگر در نظر بگيريم که 20 درصد از مردم دنيا داراي درجات مختلفي از افسردگي باشند و از اين بيماري رنج ميبرند و 50 در صد از مردم اساسا ورزش نمي کنند بنابراين اغلب افراد افسرده يکي از موثرترين روشهاي مقابله با افسردگي را از دست ميدهند.

 

قابل ذکر است که ورزش يکي از ارزانترين روشهاي درمان افسردگي نيز ميباشد.

نوشته شده در یک شنبه 24 آذر 1392برچسب:,ساعت 21:31 توسط سحر| |

برای درمان قوز چه ورزش هایی وجود دارد؟

 

 

مهره های پشتی به طور طبیعی دارای یک انحنا می باشد و قوز وقتی مطرح می شود که این انحنا بیش از حد طبیعی باشد . علل و بیماریهای مختلفی می تواند زمینه ساز آن باشد .گاه ممکن است بیماریهایی که باعث درگیری مهره ها می شود سبب تغییر درانحنای مهره ها شود . به همین دلیل لازم است معاینات لازم در مورد میزان این انحنا و نیز علل زمینه ای احتمالی توسط متخصص ارتوپدی انجام شود . درمان آن هم بستگی به نتیجه معاینات و بررسی ها خواهد داشت . برای معاینه و ارایه راهکارهای مناسب به متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید .

تشخیص این موارد می بایست با معاینه دقیق و عکس برداری های متداول آن انجام گردد.

كمترین فشار با زمانی به ستون مهره ها وارد می شود كه وضعیت نشستن و ایستادن به حالت طبیعی نزدیك باشد.بنابراین بدون اینكه در نشستن فشار خاصی به ستون مهره ها وارد كنید سعی كنید در حالت طبیعی و با استفاده از صندلی مناسب یا مبلمان ستون مهره را در بهترین و راحت ترین حالت قرار دهید. راحتی پشت در این حالت مهم است.در صورت بر طرف نشدن ممكن است دچار انحراف ستون فقرات باشید در این حالت درمانهایی لازم است كه از آن جمله ورزشهای خاص است.در این مورد به یك متخصص ارتوپدی مراجعه كنید.

 

در این موارد بهترین روش، استفاده از ورزشهایی برای تقویت عضلات پشتی است:

دو استخوان كتف خود را از پشت به هم برسانید و 60 ثانیه نگه دارید و سپس رها كنید پس از رها كردن دوباره حركت را تكرار كنید.

این ورزش را روزی حداقل 15 تا 20 دقیقه انجام دهید.تغییر این وضعیت به چند ماه تمرین در انجام این ورزش دارد .

به پشت و بر روی فرش دراز بكشید ،زانو ها را خم كنید بطوری كه كف پا ها روی زمین بماند، ناحیه كمر خود را با قدرت بر روی زمین بفشارید، 30 ثانیه نگه دارید ، 30 تا 60 ثانیه استراحت كنید و دوباره این حركت را انجام دهید.این عمل را هر روز حداقل 15 دقیقه انجام دهید. پس از 1 تا 2 ماه بسته به شدت تمرین ،كاهش قوس محسوس خواهد بود. قوز كمر ناشی از نشستن نامناسب است بنابراین صحیح نشستن وتكیه زدن باید همیشه مد نظرفرد باشد .استفاده از قوز بند هم می تواند تا حدی موثر باشد .برای آشنایی با نرمش هایی برای كنترل قوز كمر با كارشناس تربیت بدنی مشاوره نمایید.

 

نوشته شده در یک شنبه 24 آذر 1392برچسب:,ساعت 21:29 توسط سحر| |

 

بازیهای محلی چند استان ایران

 

بازیهای محلی

بازی های محلی، بخشی از هر فرهنگ محسوب می شوند که متناسب با وضعیت اقلیمی و فرهنگی هر منطقه طراحی شده اند و همین هماهنگی و همراهی با جغرافیا و فرهنگ، رمز ماندگاری انها تاکنون بوده است. درست است که برخی بازی های محلی دربیشتر نقاط ایران مشاهده می شوند و حالتی کلی تر دارند اما بازی های بسیاری نیز وجود دارند که خاص هر منطقه بوده و در سایر نقاط کشور دیده نمی شوند. مطالعه و معرفی این بازی ها از آن جهت حائز اهمیت است که می تواند هم به ما دانشی درخصوص داشته های فرهنگی مان بدهد و هم مهمتر از آن، فرصتی فراهم کند که با کسب آگاهی بتوانیم در زندگی امروز خود و کودکانمان از انها استفاده کنیم و از شادی و نشاطی که بخش جدایی ناپذیری از این بازی هاست بهره مند شویم. این مقاله به معرفی چند بازی محلی از 3 استان کشور می پردازد.

 

 

 

- بوشهر

 

در بوشهر قدیم این طور مرسوم بوده که پسران به هنگام شب و خسته از بازی های روزانه، در محل مخصوص بازی در محله جمع شده و به برخی بازی های شبانه می پرداخته اند. در اینجا شخصی که اول وارد کوچه می شده با خواندن اشعاری که گاه نیز آمیخته با هجو بوده دیگران را به خروج از خانه جهت بازی تشویق می کرده است. برخی از بازی های محلی منطقه، یادگار انگلیسی ها بوده و با اندکی تغییرات از انها وام گرفته شده ولی اکثر بازی های محلی بوشهر، قدمتی بسیار بیشتر دارند. برای نوبت شروع بازی و یارکشی نیز روش های بومی بسیاری وجود دارد که از جمله آنها می توان به روش های "تر و خشک"، "خدا زمین کردن" ، "پر و خالی گرفتن"،"چُرچُر گرفتن" و... اشاره کرد. چُرچُر گرفتن به این صورت انجام می شود که هر یک از بازیکنان نام مستعاری برای خود انتخاب کرده و به صورت دو به دو، دست در گردن هم انداخته و پیش سرگروه می روند و مثلا می گویند ماه می خواهی یا ستاره؟ و به همین شیوه، نفرات بین دو گروه تقسیم می شوند. یکی از قدیمی ترین بازی های بوشهر، بازی موسوم به "چوکیلی" است که از نام ابزار آن (چوب و کلید) گرفته شده است. کیلی یا کلید، چوب کوچکی است و چو یا چوب نیز تکه چوب بزرگتری را گویند. بازی مذکور به این شکل است که پس از یارگیری و تشکیل دو تیم و نیز تعیین تیم شروع کننده بازی، چاله ای به روی زمین می کنند که نام آن "گانه" است و بعد تیم شروع کننده به ترتیب، چوب موسوم به کیلی خود را روی گانه قرار داده و با چوب سعی می کند آن را به هوا پرت کند که هر فرد از تیم مقابل که بتواند آن را بگیرد دو نوبته می شود و می تواند پس از سوختن، یک بار دیگر نیز بازی کند. در نهایت و پس از طی مراحل مختلفی به شمارش فاصله چوب های رها شده تا محل "گانه" می پردازند و اندازه آن را تا حد نصاب تعیین شده در ابتدای بازی مقایسه می کنند و با هم به رقابت می پردازند. این بازی، قواعد زیاد و پیچیده ای دارد.

 

 

 

- فارس


در اینجا نگاهی به بازی های روستای "دوان" از روستای کازرون واقع در استان فارس می اندازیم. "دونه کِش" یکی از روش های یارگیری برای بازی های محلی است و شیوه انجام آن به این صورت است که سرگروه های هر گروه به اختیار خود از بین زوج هایی که تقریبا هم زور هستند یکی را برای خود انتخاب می کنند تا نوبت به ضعیف ترین ها برسد. فردی که در نهایت در هیچ کدام از یارکشی ها انتخاب نمی شود ضعیف ترین فرد مجموعه است. در اینجا این فرد جزء گروه قوی تر شده و یک فرد خیالی به نام "توکُمی" عضو تیم مقابل می شود که نوبت او را سرگروه بازی می کند. به این ترتیب، یارگیری انجام شده و قدرت گروه ها تقریبا برابر چیده می شود. بازی "انگور چه رنگ" از مشهورترین بازی های این منطقه است و روال آن به این صورت است که بازیکنان از بین خود، فردی را به نام میر انتخاب می کنند و او با راهنمایی مشاورش، نام یکی از انگورهای منطقه را انتخاب می کند. سپس افراد یک به یک سر کمربندی را که دست میر است در دست می گیرند و به سوال و جواب های او در خصوص انگور پاسخ می دهند. این روند تا جایی ادامه می یابد فردی بتواند نام انگور را حدس بزند. این شخص، کمربند را از دست میر گرفته و هرکس از بازیکنان را که سر راه خود دید دنبال کرده و کتک می زند. این مراسم تا وقتی ادامه دارد که میر، عبارت "روه روه" را تکرار کند. از این پس، فرد مهاجم می بایست خود را به میر رسانده و کمربند را تحویل دهد که در راه بقیه به او حمله می کنند تا شلاق های خورده را تلافی کنند. فردی که شلاق را به دست بیاورد می تواند فرد مهاجم و بقیه را دنبال کرده و کتک بزند تا میر،کلمه خاص را دوباره اعلام کند.

 

بازیهای محلی

 

- اصفهان

 

در برخی روستاهای اصفهان، بازی ای به نام "کِلاه بَرَک" وجود دارد و شیوه انجام آن نیز به این صورت است که دایره بزرگی در وسط میدان رسم می کنند و یک گروه ده نفره داخل آن نشسته و گروه ده نفره دیگری، خارج دایره و دور آن می چرخند تا در فرصتی مناسب بتوانند کلاه یکی از افراد داخل را برداشته و فرار کنند. سپس کلاه را پنهان از چشم اعضای تیم مقابل در بین خود به گونه ای رد و بدل می کنند که معلوم نشود دست کیست. سپس به محل تعیین شده برای انداختن کلاه دویده و تیم مقابل نیز دنبالشان می کند و اگر بتواند کلاه را بگیرد برنده است و در غیر این صورت، چنانچه کلاه به زمین افتاده و خاکی شود آن تیم بازنده محسوب می شود.این کار را تا 5 بار تکرار کرده و امتیازبندی می کنند.

 

 

 

 

همان طور که گفته شد بازی ها برگرفته از فضای فرهنگی و جغرافیایی خود هستند و بنابراین هر منطقه ای ارزش ها و آن دسته از مهارت ها را از طریق بازی در اعضای خود تقویت می کند که لازمه زندگی در آن منطقه است. به قول عده ای علت وجود خشونت در بازی های محلی برخی مناطق نیز همین مسئله آب و هوا و محیط زیست خشن آنهاست. روی هم رفته، بازی های محلی، تنوع بسیار داشته و هر کدام در زمان های مختلفی از شبانه روز و نیز ایام سال انجام می شوند، به جنسیت خاصی تعلق دارند و نیز حالت های مختلف انفرادی و گروهی را شامل می شوند. بازی های محلی، بخشی از سرمایه های فرهنگی ما هستند که علی رغم تنوع بسیار چشمگیرشان امروزه در بسیاری از مناطق کشور در حال فراموشی و نابودی هستند. این مسئله یکی از عللی است که پرداختن به آنها را به عنوان یک موضوع، ضروری می سازد.

 

نوشته شده در یک شنبه 24 آذر 1392برچسب:,ساعت 21:26 توسط سحر| |

چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی؟
 

کشتی - اگرچه امیر علی اکبری پس از دو روز سکوت به حرف آمد و مدعی شد دوپینگ نکرده و محرومیت او کار مافیای کشتی است اما حتی اگر ادعای این قهرمان کشتی صحت داشه باشد، ماجرا نیاز به کنکاش جدی دارد.
 به گزارش رادنیوز، به نظر می‌رسد این منم زدن‌های برنده طلای سال‌های 2011 (در وزن 96 کیلوگرم) و 2013 (در 120 کیلوگرم) و برنز سال 2009، کار دستش داد و با وجود یک بار ضربه خوردن و دو سال محرومیت برای این جوان عبرت نشد.
او که خیلی‌زود و در عین جوانی استعدادهای خود را با قهرمانی جوانان جهان نشان داده بود، به دلیل همین منیت می‌خواست ره چند ساله را یک شبه طی کند. علی‌اکبری تصور می‌کرد اگر با استفاده از مواد نیروزا کمی به قدرت خود اضافه کند، آنگاه رضا کایالپ ترک و «میلیان لوپز» کوبایی را به زیر کشیده و بر صدر کشتی فرنگی جهان می‌نشیند. غافل از آنکه هم آبروی خود را می‌برد و هم ورزش ایران را. او بار اول به اتهام دوپینگ محروم شد و این بار با دوپینگ دوباره با محرومیت مادام العمر مواجه شده است.
البته شاید در این موضوع فقط نتوان امیر علی‌اکبری خام و زیاده‌خواه را مقصر دانست.
تعجب می‌کنیم عبدالله چمن‌گلی و سایر مربیان تیم ملی در آن مقطع از نحوه تمرینات امیر علی‌اکبری متوجه قدرت اضافی و کاذب این جوان نشدند؟ شوربختانه ورزش ما چون صاحب بدبینی نهادی نیست و مربیان ما اصولا هر نشانه‌ای را بی‌دلیل به فال نیک می‌گیرند و دلیلی بر امیدواری می‌دانند، آمادگی فوق بشری علی‌اکبری را نیز ناشی از تمرینات خارق‌العاده و زحمات قهرمان جوان خود می‌دانستند و... در مسابقات قهرمانی جهان هم به او لقب شیر دادند، شیری که... بگذریم!
از سوی دیگر در چنین اتفاقاتی نقش کمیته ضددوپینگ در فدراسیون پزشکی ورزشی چیست؟ اگر این فدراسیون و کمیته ضددوپینگ می‌خواهد کمکی به ورزش کند، باید با اعتنای کامل به قهرمانان سابقه‌دار مثل علی‌اکبری، اجازه ندهد با آبروی ورزش ایران بازی شد. یعنی اینکه خود این فدراسیون چنانچه قبل از مسابقات جهانی بوداپست در مراحل مختلف آزمایش‌های دوپینگ از امیر علی‌اکبری می‌گرفت، آنگاه کار به اینجا نمی‌رسید.
تا زمانی که این مشکل در داخل کشور حل نشود، دوپینگ همچون چاه ویل قهرمانان مستعد ما را می‌بلعد و به کام خود می‌کشد... در خاتمه یک پرسش هم از جوانی داریم که آینده ورزشی خود را با دستان خودش نابود کرد: «چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی؟»
 البته ما اصل را بر برائت می گذاریم و حرف های علی اکبری که گفته دوپینگ اش آگاهانه نبوده را می پذیریم اما بحث اصلی مان این است که چرا فدراسیون پزشکی ورزشی در داخل کشور اقدام به کنترل ورزشکاران - به خصوص آنهایی که سابقه مثبت اعلام شدن تست دوپینگ شان وجود دارد - نمی کند؟!


خواندن نماز شکر پس از پیروزی
عادت همیشگی علی دایی
 

فوتبال - باید اعتراف کنیم بسیاری از ما و اهالی فوتبال در قضاوت‌های خود در قبال افراد عجولانه عمل کرده و خیلی مسایل رالحاظ نمی‌کنیم و شاید این پیش‌داوری‌ها در مورد علی دایی صدق کند.
 به گزارش رادنیوز، کم نیستند کسانی که سرمربی پرسپولیس را با غرور اضافی، خودبزرگ‌بینی و ندیدن دیگران می‌شناسند و به قضاوت می‌نشینند، در حالی که افراد نزدیک‌تر به علی دایی چنین تفکری ندارند.
آیا هیچ می‌دانید علی دایی چه خدماتی در اردبیل به افراد محروم ارایه می‌دهد؟ یا اینکه یک پرورشگاه مجهز در شهر خودش تاسیس کرده؟ از اینها گذشته، سرمربی پرسپولیس عادت جالبی دارد و آن هم خواندن نماز شکر پس از پیروزی‌های پرسپولیس است. علی دایی هرگاه موفق به شکست حریفان می‌شود، در رختکن می‌ماند و دقایقی با خدای خود راز و نیاز می‌کند... اما همین مربی معتقد پرسپولیس به هیچ عنوان اهل ظاهرسازی نیست. او برخلاف خیلی‌ها اعتقادات مذهبی خود را در بوق و کرنا نمی‌کند و آدم صاف، سالم و روراستی است که فوتبال ایران باید قدرش را بداند.
اغلب ما هنوز دنیای علی دایی را نشناختیم و درباره سرمربی پرسپولیس پیش‌داوری می‌کنیم. بله، اینها حقایق تلخی است و متاسفانه بیشتر هم از جانب مسوولانی دیده می‌شود که بدشان نمی‌آید علی دایی را از فوتبال و حتی خود ایران فراری بدهند تا عرصه برای یکه‌تازی کوچولوها باز شود و...
در این رابطه حرف زیاد است، اما به این مختصر بسنده کرده به امید روزی هستیم که قدر اسطوره‌های‌مان را بیشتر بدانیم.

نوشته شده در یک شنبه 24 آذر 1392برچسب: علی دایی راز و نیاز علی دایی نماز شکر علی دایی,ساعت 21:23 توسط سحر| |

بازی های بومی و محلی فقط تفریح و سرگرمی نیست!
 

اخبار داخلی -غلامرضا جعفری، رییس فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی در گفت و گو با رادنیوز، از توسعه فعالیت های این فدراسیون ورزشی خبر داد.
 به گزارش رادنیوز، غلامرضا جعفری، رییس فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی، با اشاره به این نکته که بازی های بومی و محلی فقط تفریح و سرگرمی نیستند و از طریق ترویج و تبلیغ این بازی ها می توان حتی میراث فرهنگی یک ملت را به نسل های بعدی و جوامع بشری مختلف معرفی کرد، گفت: ما در فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی به طور همزمان دو رویکرد داریم. یکی این که ورزش های کلاسیک مانند دوومیدانی و ... که با زندگی و کار روستاییان گره خورده را مدنظر قرار بدهیم و دیگری هم بحث توجه به بازی های بومی و محلی ایران در هر منطقه است. البته در مسابقات و جشنواره هایی که با حضور روستاییان عزیز برگزار می شود، قطعا رشته های محبوب و جوان پسند مثل والیبال و فوتبال که مورد توجه روستاییان عزیز است، کنار بازی های بومی و محلی و به منظور ایجاد جذابیت مدنظر قرار می گیرند.
 جعفری افزود: ما در این فدراسیون با جامعه مولد کشور که روستاییان عزیز هستند، سروکار داریم وباید نگاه مان به گونه ای باشد که در بخش تربیت نیروی انسانی متعهد موفق باشیم. ترویج و احیای ورزش های سنتی، برگزاری جشنواره های فرهنگی، ورزشی و افزایش میل و رغبت جامعه روستایی کشور به انجام فعالیت های ورزشی از دیگر اهداف ماست که سعی می کنیم با همکاری ارگان ها و نهادهای مختلف به اهداف مان برسیم.
 رییس فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی ادامه داد: یکی از این ارگان ها سازمان بسیج ورزشکاران است که می تواند در ترویج ورزش های سنتی و تربیت نیروی انسانی متعهد به فدراسیون ما کمک کند. به همین دلیل بنده روز گذشته دیداری با برادرمان آذرنوش، رییس جدید سازمان بسیج ورزشکاران داشتم که به اتفاق ایشان به بررسی راهکارهای همکاری مشترک سازمان بسیج ورزشکاران و فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی پرداختیم و به امید خدا در آینده ای نزدیک با همکاری این عزیزان اقدام به برگزاری جشنواره های فرهنگی و وررزشی خواهیم کرد.


نقش ورزش در پيشگيري از پوكي استخوان

ورزش براي افراد 60 سال به بالا:ورزش سبب افزايش قدرت استخوان‏ها و كند كردن روند پيشرفت پوكي استخوان مي‏شود و همچنين قدرت عضلات را افزايش مي‏دهد كه اين امر كمك مي‏كند تا مفاصل حفظ شده و حركات به آساني انجام شود و انعطاف‏پذيري تاندون‏ها و ليگامان‏ها نيز بهتر شود. در نتيجه از زمين خوردن جلوگيري مي‏كند.

 

برنامه ورزشي بايد مناسب با توانايي و نياز فرد باشد. برنامه ورزشي زير در سه سطح مختلف تنظيم شده است. وقتي موفق شده‏ايد كه همه ورزش‏هاي سطح اول را بطور كامل انجام دهيد، مي‏توانيد مرحله بعدي را انجام دهيد. بخاطر داشته باشيد كه ممكن است تا چند ماه فقط از ورزش‏هاي سطح اول استفاده كنيد.

 

هر شخصي با هر اندازه سني كه دارد و يا هر سطح ورزشي كه مي‏خواهد انجام دهد لازم است كه به بدنش آمادگي بدهد. قبل از انجام ورزش بايد بدن گرم شود، براي گرم شدن بدن لازم است كه فعاليت‏هاي منظم و آرام مثل قدم زدن انجام شود و به تدريج اين حركات با شدت بيشتر انجام شود بطوريكه سرعت نبض و تنفس افزايش يابد. همچنين توصيه مي‏شود كه قبل از انجام فعاليت‏هاي ورزشي، حركات كششي انجام دهيد. بخاطر داشته باشيد قبل از شروع هر برنامه ورزشي با پزشكتان مشورت كنيد و توصيه‏هاي داده شده را پيگيري كنيد.

 

خواص ورزش

 

پياده‏روي (قدم‏زدن)


يكي از ورزش‏هاي تحمل كننده وزن كه براي شما مناسب است، پياده‏روي مي‏باشد. اين ورزش در بهبود گردش خون قلب و تقويت عضلات پا كمك مي‏كند. يك زمان مناسب براي پياده‏روي انتخاب كنيد (زماني كه تازه غذا خورده‏ايد و يا وقتي هوا خيلي گرم است ورزش نكنيد) در دو هفته اول به اندازه 400 متر و در هفته سوم هر روز 100 متر و در هفته چهارم 1200 متر و در هفته پنجم 1600 متر پياده‏روي كنيد. در هفته ششم ديگر هدف را بر پياده‏روي 1600 متر در روز براي 5 روز هفته8 قرار دهيد.

 

اگر قادر به انجام انواع ورزش‏ها نيستيد پياده‏روي بهترين جايگزين براي انواع ورزش‏ها بخصوص جلوگيري از پوكي استخوان و زمين خوردن خواهد بود. پس حداقل ورزش براي شم پياده‏روي است كه سه بار در هفته به مدت 20 تا 30 دقيقه انجام شود.

نوشته شده در شنبه 23 آذر 1392برچسب:,ساعت 20:28 توسط سحر| |

بیوگرافی رافائل نادال

رافائل نادال,بیوگرافی رافائل نادال,زندگی نامه رافائل نادال

 بیوگرافی رافائل نادال
معرفی مرد شماره ی دوی جهان و درواقع سلطان خاک !!
رافائل نادال پاریرا ملقب به رافا نادال که دیگه نام آخرشو تو مسابقات صدا نمیزنن(منظور همون پاریراس!!) در روز سوم ماه جون سال ۱۹۸۶ در شهری کوچک که بیشتر با نام دهکده ی ماناکور هست در شهر مایورکا ی اسپانیا بدنیا اومد.
دارنده ی رکورد طولانی ترین زمان بی شکستی در کل تاریخ دنیای تنیس که از سال ۱۹۶۸ تا بحال بطور حرفه ای دنبال میشود میباشد که از ماه آوریل ۲۰۰۵ و با قهرمانی در مسابقات مسترز مونته کارلو شروع شد و تا ماه گذشته و مسابقه ی فینال مسترز هامبورگ که به راجر فدرر مرد شماره ی یک جهان باخت ادامه داشت که به عدد ۸۱ برد پیاپی رسید!
سباستیان و آنا ماریا پدر و مادر وی بودند که رافا همچنین یک خواهر کوچکتر بنام ماریا ایزابلا نیز دارد.پدرش دارای یک رستوران نسبتا بزرگ در همان شهر کوچک ماناکور است.وی همچنین در شغل شیشه و فروش شیشه های دوجداره نیز میباشد که این شغل را از زمانی که نادال تنیسور حرفه ای شده آغاز کرده!
رافا دو عمو دارد. یکی از آنها میگل آنگل نادال هست که یک فوتبالیست کاملا حرفه ای و سرشناس در کل جهان نیز بوده ولی الان بازنشسته است!
میگل آنگل همچنین در ۳ دوره جام جهانی همراه تیم ملی اسپانیا بوده و در باشگاههای بارسلونا و مایورکا در لیگای اسپانیا بازی کرده...
عموی دیگرش تونی نام دارد که وی را به ورزش و بالاخص تنیس آشنا کرد و هنگامی که رافائل تنها ۳ سال داشت او را به زمینهای تنیس میبرد و رافا بارها اعلام کرده که زندگی ورزشیش را مدیون تونی است.
هرچند رافا با دست چپ بازی می کند ولی با اینحال او یک راست دست مادرزاد است و حتی برای نوشتن هم نمی تواند با دست چپش که باهاش تنیس بازی می کند بنویسد که در نوع خود یک استثنا به شمار میرود!
هنگامی که نادال ۱۲ سال داشت والدینش به وی پیشنهاد کردند از بین ورزشهای فوتبال(ورزش مورد علاقه اش) و تنیس یکی را انتخاب کرده و آنرا تا مراحل بالاو حرفه ای ادامه دهد و همان زمان تونی وی را بیشتر به تنیس راغب کرد.
در ماه می ۲۰۰۱ و هنگامی که رافا تنها ۱۴ سال داشت تنیسور افسانه ی استرالیا یعنی پت کش با او به یک بازی نمایشی در زمینهای خاک رس پرداخت.این در حالی بود که کش اصلا علاقه ای به بازی با او نداشت و دلیلش هم این بود که از ابتدا قرار بود بوریس بکر تنیسور اسطوره ی آلمانی حریف کش باشد که چون او به این تورنمنت نمایشی نیامد نادال بالاجبار ناچار به بازی با او شد و جالب اینکه کش این داستان رو بعنوان مضحکترین رخداد زندگیش قلمداد می کند!
جالبتر اینکه نادال این بازی رو با اختلاف کمی بسود خود خاتمه داد و پت کش رو حتی عصبانی تر از قبل کرد.
در سال ۲۰۰۲ نادال ۱۵ ساله اولین بازی حرفه ای خود را برد و در مسابقاتی که در مایورکا انجام میشد به دور دوم رسید که وی را نهمین بازیکنی در تاریخ کرد که یک بازی ATP را قبل از سن ۱۶ با پیروزی پشت سر گذاشته!
در سال ۲۰۰۳ دومین بازیکن جوان در تاریخ شد که به جمع ۱۰۰ نفر اول جهان در رنکینگ ای تی پی راه یافته! او سال را بعنوان نفر ۵۰ جهان خاتمه داد و همان سال او دو تورنمنت چلنجر نیز برد!
سال ۲۰۰۵ سال شروع موفقیت های نادال بود و او توانست ضمن بردن اولین گرند اسلم کارنامه ی خود مقام دومی جهان را نیز بدست آورد.همان سال دو عنوان مسترز اول دوران بازیگریش را نیز کسب کرد که در مونته کارلو و رم بود و ماه بعد نیز مسابقات گرند اسلم فرانسه رو هم برد.ضمن اینکه مسابقات بارسلونا رو هم برد و از همان سال بود که رکورد بی شکستی خود در زمینهای خاکی رو شروع کرد!
در مسابقات اوپن فرانسه آن سال که نادال تنها ۱۸ سال داشت رکورد جوانترین مسابقات رو که در دست متس ویلاندر سوئدی بود رو بعد از ۲۱ سال در اختیار گرفت و همچنین در انتهای سال که نادال ۱۱ عنوان قهرمانی کسب کرد رکورد بیشترین عناوین قهرمانی در یکسال رو که مختص به دیگر افسانه ی سوئدی یعنی بیورن بورگ بود شکست و بخود اختصاص داد!
آنسال نادا ۴ عنوان از ۹ مسترز سال رو برد و در کل آنسال ۱۱ عنوان قهرمانی کسب کرد!
در روز تولدش و در سن ۱۹ سالگی راجر فدرر رو برد و دو روز بعد از تولدش هم قهرمانی مسابقات فرانسه رو بدست آورد.
نادال مسابقات آخر سال رو که بعد از ۴ سال مجددا به چین و شانگهای بازگشته بود رو بدلیل مصدومیت شدید از ناحیه ی پی چپ از دست داد ولی همچنان سال را با عنوان دومی تمام کرد.
همان سال رکورد ۷۹ برد در یکسال را بعد از فدرر که ۸۱ مسابقه بود بعنوان دومی تمام کرد.
سال ۲۰۰۶ و در واقع مسابقات اوپن استرالیا رو بدلیل همان مصدومیت آخر سال قبل از دست داد و از مسابقات دوبی مجددا بطور کامل سال را آغاز کرد و آن فینال دراماتیک او برابر فدرر رو حتما همه بیاد دارید!
بیشتر بردهای نادال برابر فدرر به همین سال ۲۰۰۶ بر میگرده که او در فینالهای دوبی و رم و مونته کارلو و فرانسه فدرر رو مغلوب کرد! البته این سال برای نادال مانند ۲۰۰۵ نبود چون او نتوانست از ۶ عنوان قهرمانیش دفاع کرده و تنها ۵ عنوان قهرمانی آورد.
ولی همچنان رکورد بی شکستیش در زمینهای خاکی ادامه داشت...
او همچنین برای دومین سال پیاپی قهرمان مسابقات اوپن فرانسه شد و در فینال فدرر رو شکست داد تا فدرر از رسیدن با باشگاه برترین های تاریخ باز بماند!
در همین سال ۲۰۰۶ نادال رکورد گیلرمو ویلاس اسطوره ی سابق آرژانتینی رو در زمینهای خاکی پس از ۲۹ سال شکست و این رکورد رو بنام خودش ثبت کرد!
در پایان سال ۲۰۰۶ بالاخره در مسابقات آخر سال در چین شرکت کرد و در نیمه نهایی مغلوب فدرری شد که دنبال انتقامی سخت از نادال بود!
امسال رو هم نادال بعنوان نفر دوم تمام کرد.
ولی سال ۲۰۰۷ با دو شکست پیاپی در هندوستان (نیمه نهایی) و سیدنی(در مرحله ی اول بدلیل مصدومیت) آغاز کرد و در مرحله ی ۴/۱ نهایی اوپن استرالیا به فرناندو گونزالس شیلیایی باخت!
هنوز رکورد بی شکستی نادال ادامه داشت و او توانست براحتی از عناوین قهرمانیش در مونته کارلو و رم و بارسلونا دفاع کند تا اینکه در مسابقات مسترز هامبورگ که وی امتیازی برای دفاع کردن نداشت شرکت کرد و بیشتر بدلیل خستگی زیاد در دیدار فینال و در حالی که یک ست رو برده بود به راجر فدرر واگذار کرد!
بعد از آن شکست همه به اینکه بالاخره فدرر اولین جایزه ی فرانسه اش را میبرد امیدوارتر شدند تا اینکه نادا در فینال او را هم برد و یک رکورد دیگر را ثبت کرد:
اولین بازیکنی که توانسته مسابقات گرند اسلم فرانسه رو ۳ سال پشت سر هم ببرد و بدون باخت بلقی بماند!
خصوصیات اخلاقی
به گفته كارشناسان، نادال یك ویژگی بارز و آشكار دارد، آن هم دوندگی است. دوندگی و جوانی نادال موجب موفقیت او شده است.
او خودش را به هر توپی در هر گوشه‌ای از زمین كه باشد می‌‌رساند و آن توپ را جواب می‌‌دهد و این برگ برنده برای او وجود دارد. او خودش می‌‌گوید همیشه به زندگی امیدوار هستم و نشاط و شادابی را در خود زنده نگه می‌‌دارم. به همین سبب كارشناسان اظهار می‌‌دارند كه نادال مساوی است با نشاط، جوانی و دوندگی و فردی خستگی ناپذیر و پرانرژی است.
جسارت و قدرت بدنی نادال با یك اراده بی‌‌نظیر تلفیق شده و او را به یك بازیكن منحصر به فرد تبدیل كرده است.
نادال ادعا می‌‌كند كه ممكن است به زودی دچار یك افت ناگهانی شود اما هیچ‌گاه امید و شادابی‌اش را از دست نخواهد داد.
وقتی از او پرسیدند كه راز موفقیت تو چیست، او توضیح داد: نمی‌‌دانم ولی رازی در كار نیست فقط از بازی لذت می‌‌برم و به خاطر آنچه كه هست احساس خوشبختی می‌‌كنم. من همیشه می‌‌خواستم یك تنیسور خوب باشم اما اگر روزی هدفم این باشد كه برترین باشم باید در خیلی زمینه‌ها پیشرفت كنم و اقرار می‌‌كنم كه با راجر فدرر خیلی فاصله دارم.
به نظر طرفدارانش، رافائل با موهای بلند، تی‌شرت آستین حلقه‌ای نارنجی و با آن شلوار ملوانی گشاد و چهره‌ای جذاب و گیرا نه تنها دارای اعتماد به نفس زیاد است بلكه بازیكنی متواضع، افتاده و مردمی است به همین دلیل محبوب اسپانیایی‌هاست. گادیو یكی از بهترین تنیسورهای سال ۲۰۰۵ از آرژانتین درباره نادال می‌‌گوید: نادال بهترین است. او پدیده‌ای جدید در اسپانیاست و می‌‌تواند بزرگ‌ترین خطر برای تنیسور‌های معروف به شمار آید.

با فرمی كه نادال دارد از امیدواران اصلی قهرمانی است. او بسیار محكم و مطمئن كار می‌‌كند و صاحب اعتماد به نفس بالایی است. سرعت و جنبش بالا و بازوهای فعال، او را به یك بازیكن باور نكردنی تبدیل كرده است. ما باید برای یافتن نقاط ضعف در او تلاش و كنكاش زیادی داشته باشیم.
▪ رافائل علاقه زیادی به فوتبال و از جمله زین‌الدین زیدان، فوتبالیست تیم ملی فرانسه دارد. از این جهت جام قهرمانی مسابقات تنیس آزاد فرانسه را تقدیم وی كرد.
▪ او علاقه زیادی به فرناندو آلونسو، قهرمان مسابقات فرمول یك كه هموطنش نیز هست، دارد.
▪ رافائل نادال به همراه بوریس بكر تنها تنیسوری است كه توانسته در سن جوانی در مسابقات انفرادی قهرمان شود.
▪ قد او ۱۸۵ سانتی‌متر و وزنش ۸۵ كیلوگرم است.
▪ نادال هنوز ازدواج نكرده، عاشق اتومبیل‌های لوكسی چون پورشه و بوگاتی است. او می‌‌گوید: در آرزوی یك مقام قهرمانی اسپانیا چه در جام جهانی و چه در جام ملت‌ها می‌‌سوزم، حتی آنان هیچ‌گاه جزو چهار تیم هم نمی‌‌شوند كه دلم به این فوتبال خوش باشد.

عکس هایی از رافائل نادال

 

رافائل نادال,بیوگرافی رافائل نادال,زندگی نامه رافائل نادال

عکس رافائل نادال

رافائل نادال,بیوگرافی رافائل نادال,زندگی نامه رافائل نادال

عکس رافائل نادال

رافائل نادال,بیوگرافی رافائل نادال,زندگی نامه رافائل نادال

عکس رافائل نادال

رافائل نادال,بیوگرافی رافائل نادال,زندگی نامه رافائل نادال

عکس رافائل نادال

رافائل نادال,بیوگرافی رافائل نادال,زندگی نامه رافائل نادال

عکس رافائل نادال

رافائل نادال,بیوگرافی رافائل نادال,زندگی نامه رافائل نادال

عکس رافائل نادال

رافائل نادال,بیوگرافی رافائل نادال,زندگی نامه رافائل نادال

نوشته شده در شنبه 23 آذر 1392برچسب:,ساعت 20:25 توسط سحر| |

 

بیوگرافی نواک جوکوویچ + تصاویر نواک جوکوویچ

نواک جوکوویچ,بیوگرافی نواک جوکوویچ,عکس های نواک جوکوویچ

بیوگرافی نواک جوکوویچ + تصاویر نواک جوکوویچ
نام مستعار: نولی
کشور : صربستان
تاریخ تولد: ۲۲ مهٔ ۱۹۸۷
محل تولد: بلگراد، صربستان (یوگوسلاوی سابق)
قد: ۱/۸۸ متر

 

نواک جوکوویچ زادهٔ ۲۲ مه ۱۹۸۷ در بلگراد، صربستان (یوگوسلاوی وقت)، یک تنیس‌باز حرفه‌ای صرب است.او موفق شده است ۲ سال متوالی بازیکن شماره یک دنیا لقب بگیرد.

 

نواک جوکوویچ همچنین صاحب چندین رکورد مختلف است : جوان ترین کسی که به همه ی نیمه نهایی ۴ گرنداسلم رسیده است و تنها فردی است که که موفق به کسب ۳ عنوان متوالی جام آزاد استرالیا شده است و در طولانی ترین فینال یک گرند اسلم(۵ساعت و ۵۳ دقیقه) بازی کرده است.

 

از دیگر رکوردهای نواک جوکوویچ میتوان به ۳۱ برد متوالی در مسابقا مسترز،رسیدن به فینال همه ی مسابقات مسترز و قهرمانی ۷ عنوان مسترز اشاره کرد.همچنین وی موفق به قهرمانی در ۶ گرنداسلم شده است.


آغاز تنیس
نواک جوکوویچ در ۲۲ می ۱۹۸۷ در بلگراد، صربستان (یوگوسلاوی سابق)، به دنیا آمد. نام پدرش سردیان ومادرش دیانا است او دو برادر کوچکتر از خود به نامهای مارکو و جورجی دارد که هردو تنیسور هستند.

نواک جوکوویچ از چهار سالگی تنیس راشروع کرد سپس در شش سالگی زیر نظر تنیسور سابق صربستان یلنا گنچیچ تنیس را ادامه داد.(۱۹۹۱۱) نواک شش سال در کنار گنچیچ تنیس را ادامه داد در طول این شش سال استعداد او در تنیس نظر همه را به خود جلب کرد وگنچیچ او را برای ادامه تنیس به نیکولا پیلیچ معرفی کرد ودر سال ۱۹۹۹ نواک تنیس خود را درکنار پیلیچ ادامه داد.

 

نواک جوکوویچ,بیوگرافی نواک جوکوویچ,عکس های نواک جوکوویچ

 

دو سال بعد جوکوویچ چهارده ساله رقابت در مسابقات جهانی راشروع کرد وتوانست در مسابقات قهرمانی اروپا در رقابتهای تک نفره-دونفره وتیمی قهرمان شود. بعد از چند سال جوکوویچ و خانواده‌اش در مونته کارلو-موناکو در فرانسه اقامت گزیدند و در سال ۲۰۰۶ او باتنیسور سابق اسلواکی مارین وایدا شروع به کار کرد.

 

جوکوویچ در سال ۲۰۰۶ با رسیدن دور یک چهارم نهایی گرند اسلم رولند گاروس و دور چهارم در ویمبلدون خود رابه جمع چهل تنیسور برتر جهان رساند. سه هفته بعد از ویمبلدون او اولین قهرمانی خود را در مسابقات آمسفورت در هلند با غلبه بر نسکولاس ماسو از هلند جشن گرفت. سپس او دومین قهرمانی خود را در مسابقات متس در فرانسه بدست آورد وتوانست به جمع ۲۰ تنیسور برتر جهان ملحق شود.

 

نواک جوکوویچ یکی از هوادران پروپاقرص باشگاه میلان ایتالیاست. او در ژوئن ۲۰۱۱ با سفر به ایتالیا پیراهن شماره ۱ را از قهرمان ایتالیا دریافت کرد.

جوکوویج 3 بار عنوان نائب قهرمانی مسابقات اوپن آمریکا را در سالهای 2007 ، 2010 و 2012 با شکست در برابر فدرر ، نادال و ماری بدست آورد.

 

عکس هایی از نواک جوکوویچ

 

نواک جوکوویچ,بیوگرافی نواک جوکوویچ,عکس های نواک جوکوویچ

عکس نواک جوکوویچ

نواک جوکوویچ,بیوگرافی نواک جوکوویچ,عکس های نواک جوکوویچ

عکس نواک جوکوویچ

نواک جوکوویچ,بیوگرافی نواک جوکوویچ,عکس های نواک جوکوویچ

عکس نواک جوکوویچ

نواک جوکوویچ,بیوگرافی نواک جوکوویچ,عکس های نواک جوکوویچ

عکس نواک جوکوویچ

نواک جوکوویچ,بیوگرافی نواک جوکوویچ,عکس های نواک جوکوویچ

عکس نواک جوکوویچ

نواک جوکوویچ,بیوگرافی نواک جوکوویچ,عکس های نواک جوکوویچ

عکس نواک جوکوویچ

نواک جوکوویچ,بیوگرافی نواک جوکوویچ,عکس های نواک جوکوویچ

عکس نواک جوکوویچ

نواک جوکوویچ,بیوگرافی نواک جوکوویچ,عکس های نواک جوکوویچ

عکس نواک جوکوویچ

نواک جوکوویچ,بیوگرافی نواک جوکوویچ,عکس های نواک جوکوویچ

عکس نواک جوکوویچ

نواک جوکوویچ,بیوگرافی نواک جوکوویچ,عکس های نواک جوکوویچ

عکس نواک جوکوویچ

نواک جوکوویچ,بیوگرافی نواک جوکوویچ,عکس های نواک جوکوویچ

 

نوشته شده در شنبه 23 آذر 1392برچسب:,ساعت 20:24 توسط سحر| |

 

فوايد ورزش کردن

در ايـنجـا مـي خواهيم 10 فايده مهم ورزش کردن را براي شما بازگو کنيم.

1_ کمک مي کند که بهتر و راحت تر بخوابيد.

اگرچه ممکن است از نظر شما مسئله اي بديهي بيايد، اما تحقيقات مربوط به ورزش کردن با راحت خوابيدن به تازگي انجام شده است. اين تحقيقات نشان داده است که به طور ميانگين 20 الي 30 دقيقه ورزش براي سه تا چهار روز در هفته کمک مي کند که خواب راحت تري داشته باشيد. هر چند، بهتر است که روز ها يا بعد از ظهرها ورزش کنيد نه شب ها قبل از خواب چون در اينصورت خيلي پرانرژي خواهيد شد و به سادگي خوابتان نخواهد برد.

ورزش کردن کمک مي کند راحت تر خوابتان ببرد و بهتر بخوابيد و ساعت خوابتان را هم بيشتر خواهد کرد. همچنين کيفيت خواب شما را هم بالاتر خواهد برد و سبب مي شود که خواب عميق تري داشته باشيد.


2- باعث مي شود ديرتر پير شويد و از مرگ نابهنگام هم جلوگيري مي کند.

هر چه سنتان بالاتر مي رود، ورزش منظم مي تواند شما را از نظر بدني متناسب و سالم نگاه دارد. همچنين وضعيت پوست و ماهيچه هاي شما را هم بهتر خواهد کرد، قابليت انعطاف شما را بالاتر خواهد برد و از بسياري بيماري هاي مربوط به پيري از قبيل پوکي استخوان و بيماري هاي قلبي جلوگيري خواهد کرد.


3- مفصل ها، استخوان ها و ماهيچه هاي شما را سالم تر نگاه خواهد داشت.

هر چه سنتان بالاتر مي رود، تراکم استخوان هايتان و انعطاف پذيري مفصل هايتان کمتر خواهد شد. ورزش کردن به طور منظم يکي از بهترين راه ها براي کم کردن مشکلات مربوط به ماهيچه ها، مفصل ها و استخوان ها است. يک برنامه ورزشي منظم به شما کمک مي کند که قوا و انعطاف پذيري خود را حفظ کنيد.



4- سيستم دفاعي بدنتان را تقويت خواهد کرد.

تحقيقات مختلفي نشان داده است که ورزش قدرت سيستم دفاعي بدن را بالا مي برد. در نوجوانان و بزرگسالان ورزش مي تواند به عنوان يک محرک طبيعي براي سلول هاي دفاعي به حساب آيد. در افراد سالخورده عملکرد سيستم دفاعي خود به خود ضعيف مي شود که مي تواند خطر ابتلا به بيماري هاي مسري و واگيردار را افزايش دهد. اما تمرينات ورزشي منظم و متعادل مثل پياده روي و دوچرخه سواري مي تواند به طور تقريبي اين ضعف سيستم دفاعي را در بدن کاهش دهد.



5- حافظه را قوي تر خواهد کرد.

تحقيقات بسياري نشان داده است که افرادي که روي قاعده اي منظم ورزش مي کنند حافظه و قدرت تمرکز بهتري دارند. پياده روي سه روز در هفته به مدت 45 دقيقه براي بالا بردن زيرکي و هوش شما کافي است. ورزش هاي هوازي قسمت هاي جلويي و جداره هاي بالايي مغز که به تمرکز مرتبط است را تحريک مي کند.


6- اعتماد به نفس را بالا مي برد.

اين سوال ساده را از خود بپرسيد: در کدام لحظه احساس بهتري دارم؟ وقتي روي مبل لم داده ام و مشغول خوردن يک پاکت چيپس هستم يا بعد از انجام يک تمرين ورزشي عالي از باشگاه برگشته ام؟ اگر مدتي است که بد هيکل شده ايد، تمرينات ورزشي را شروع کنيد، بنيه، ماهيچه ها و قدرت بدنيتان را افزايش خواهيد داد و از نظر روحي حال بهتري خواهيد داشت. اين خود به خود باعث مي شود که تصوير بهتري از خود داشته باشيد و اعتماد به نفستان بالا رود.


7- انرژي و تحمل شما را بالا مي برد.

تا به حال چند بار از باشگاه در رفته ايد فقط چون خسته شده و ديگر تحمل ادامه تمرينات را نداشته ايد؟ اما آيا زماني که تنبلي را کنار گذاشته و به تمرينات ادامه داده ايد احساس بهتري نداشته ايد و پرانرژي تر نشده ايد؟ افرادي که به طور مداوم ورزش مي کنند، انرژي، قدرت بدني و تحمل بيشتري دارند. مدت کمي بعد از آغاز تمرينات اين انرژي بيشتر را در خود کاملاً حس خواهيد کرد.


8- شور جنسي و قدرت شما را در مسائل جنسي افزايش مي دهد.

اين حقيقت دارد: تمرينات ورزشي منظم شور و شوق شما را به مسائل جنسي افزايش داده و باعث مي شود که بهتر ارضاء شويد. بالا رفتن تحمل بدن و قدرت عضلات عملکرد جنسي شما را افزايش مي دهد.


9- فشارهاي عصبي، افسردگي و اضطراب را کاهش مي دهد.

ورزش باعث مي شود که اضطراب و استرس شما به پائين ترين حد خود برسد. در اين حالت بدن شما بعد از يک يا دو ساعت بعد از اتمام تمريناتتان اندورفين بيشتري توليد خواهد کرد که اعصاب شما را تسکين داده و آسودگي خيالتان را افزايش خواهد داد. فايده ديگر فعاليت بدني اين است که شما را به داشتن رژيم غذايي مناسب تشويق مي کند و تغذيه مناسب هم استرس را کاهش مي دهد. حتي بعضي تحقيقات نشان داده است که از ورزش مي توانيم به عنوان درماني براي افسردگي نيز استفاده کنيم.


10- احتمال ابتلا به بسياري از بيماري ها را کاهش مي دهد.

بهترين نتيجه اي که از تمرينات ورزشي گرفته مي شود اين است که احتمال ابتلاي شما را به بسياري از بيماري هاي جدي و کشنده مثل بيماري هاي قلبي، فشار خون بالا، پوکي استخوان، ديابت، چاقي، کلسترول بالا، سرطان سينه ، ايست و حملات قلبي و ورم مفاصل کاهش مي دهد.

 

 

نوشته شده در شنبه 23 آذر 1392برچسب:,ساعت 20:19 توسط سحر| |

سوزاندن کالری های اضافی



چگونه با ورزش یا بدون ورزش، کالری بسوزانیم؟

کالری ها چه طور مصرف می‌شوند؟
 این نوشتار را دنبال کنید، روش های متعددی برای سوزاندن کالری ها وجود دارد. یه کم از این طرف، یه کم از آن طرف، در پایان روز حساب کنید، که طی این 24 ساعت، چه قدر کالری سوزانده اید؟

این کالری ها را با ورزش چه طور می‌توان سوزاند؟
قطعاً هر چه بیشتر ورزش کنیم، و تعداد دفعات و شدن آن بیشتر باشد، کالری بیشتری می‌سوزانیم.
یک توصیه: ورزشی را انتخاب کنید که مناسب شماست و دوستش دارید، زیرا باید به مدت طولانی این ورزش را انجام دهید.
دومین توصیه: شدت و مدت ورزش کردن تان را به تدریج افزایش دهید.

ورزش و مصرف کالری: چند عدد
میزان مصرف کالری برخی از ورزش ها به این ترتیب هستند:
یوگا: 100 کالری/ ساعت
گلف: 130 کالری/ ساعت
پیاده روی: 200-180 کالری/ ساعت
ژیمناستیک: 360 کالری/ ساعت
ژیمناستیک در آب: 400 کالری/ ساعت
دوچرخه سواری: 500-400 کالری/ ساعت
شنا: 400 کالری/ ساعت
دو: 700-600 کالری/ ساعت
تنیس: 400 کالری/ ساعت
اسکیت سواری: 800 کالری/ ساعت
اسکواش: 900 کالری/ ساعت

به چه روش های دیگری می‌توان کالری مصرف کرد؟
روش های بسیار دیگری برای مصرف کالری وجود دارد، بی آنکه نیاز باشد تعداد دفعات ورزش کردن تان را افزایش دهید.
بله، خیلی وقت ها فراموش می‌کنیم که بسیاری از فعالیت های دیگر هم کالری می‌سوزانند. اما عمده ترین بخش مصرف انرژی به عملکرد های بدن مان، نسبت داده می‌شود.

سوخت و ساز بدن 60 تا 70% کل انرژی مان را به مصرف می‌رساند. در واقع، اعضای مختلف بدن مان، مصرف کننده های بزرگ انرژی برای انجام فعالیت های شان هستند. حتی، هنگام خواب هم کالری می‌سوزانیم.
یک روش دیگر برای مصرف انرژی، هضم و ذخیره سازی مواد غذایی است! 10% انرژی مان صرف چیزی می‌شود که گرمازایی غذایی نام دارد.

20 تا 40% باقی مانده، صرف فعالیت های جسمی مان می‌شود در هر فردی نسبت به دیگری بسیار متفاوت است. اما توجه داشته باشید، آنچه که فعالیت جسمی نامیده می‌شود، ضرورتاً ورزش نیست. در این زمینه، همه آنها حساب می‌شوند و به هم اضافه می‌گردند.

به بیان دیگر، هر چه فعال تر باشیم، کالری بیشتری مصرف می‌کنیم، حتی اگر کسی ورزش نکند، به خاطر تمام آنچه که طی روز انجام می‌دهد، کالری می‌سوزاند.

برای مثال، شاید زنی ورزش نکند اما به فرزندانش رسیدگی می‌نماید، در دفترش کار می‌کند، 3 وعده غذا می‌پزد، میز غذا را می‌چیند، اتومبیلش را می‌راند، تا نانوایی پیاده می‌رود، به کارهای خانه رسیدگی می‌کند و غیره، به این ترتیب وی به راحتی 2000 کالری می‌سوزاند. اما این زن باز هم می‌تواند بهتر از این عمل کند...

ترفندهای کوچکی برای سوزاندن کالری بیشتر...
حتی فکر کردن هم نیازمند مصرف انرژی است، چیزی حدود 64 کالری/ ساعت. که کمی بیشتر از خوابیدن (فقط 60 کالری) است، البته به جز مواردی که مدت بسیار طولانی می‌خوابیم، در واقع، با 8 ساعت خواب شبانه، چیزی حدود 480 کالری، می‌سوزانیم.

دقایق پیاده روی تان را جمع کنید: برای هر نیم ساعت، 90 کالری از دست می‌دهید. هر چه در خیابان تندتر راه بروید، بیشتر می‌سوزانید.
کارهای خانه را فراموش نکنید: 30 دقیقه کار با جاروبرقی، 100 کالری می‌سوزاند، یعنی بیشتر از یوگا یا گلف.

هر باری که می‌دوید، 400 کالری می‌سوزانید.
یک ربع انجام خرده کاری ها، همراه با سوختن 50 کالری است. به خاطر این هم که شده، با خرده کاری ها و تعمیرات، آشتی کنید.
باغبانی بیش از 400 کالری در یک ساعت می‌سوزاند.


برچسب‌ها: سوزاندن کالری های اضافی, راه های سوزاندن کالری, راه های سوزاندن کالری های اضافی بدن, ورزش, خواص ورزش کردن, فواید ورزش کردن

نوشته شده در شنبه 23 آذر 1392برچسب:,ساعت 20:17 توسط سحر| |

نیمار دا سیلوا سانتوس جونیور

نیمار

نیمار

دا سیلوا سانتوس جونیور

BRAبرزیل

€ ۵۷,۰۰۰,۰۰۰

€ ۵۰,۰۰۰,۰۰۰

۵ فوریه ۱۹۹۲

۲۱

۱۷۴ سانتیمتر

۶۰ کیلوگرم

 

زندگی نامه

نیمار

نیمار داسیلوا سانتوس جونیور که اغلب با نام سانتوس یا نیمار جونیور شناخته میشود، در پنجم فوریه سال 1992 در شهر موگی داس کروزس، از توابع پایتخت برزیل یعنی شهر سائوپائولو، که در قسمت جنوب شرقی آن واقع شده است به دنیا آمد.
 
نیمار در سال 2003 به تیم سانتوس پیوست و تا سال 2009 در تیم جوانان سانتوس توپ میزد. او اولین بازی خود را با تیم بزرگسالان در تاریخ 7 مارچ 2009 در حالیکه 17 سال سن داشت در برابر تیم اوسته انجام داد، که این بازی با حساب دو بر یک به سود سانتوس پایان یافت. یک هفته بعد در برابر تیم موگی میریم برزیل در ترکیب سانتوس حاضر بود و اولین گل خود را برای سانتوس دراین بازی به ثمر رساند، که آن بازی را سانتوس با نتیجه دو بر یک به نفع خود تمام کرد.
 
در یازدهم آوریل 2009 در جام کامپوئناتو پائولیستای 2009 و در استادیوم خانگی شهر سانتوس یعنی استادیوم ''اوربانو کالدیرا'' در بازی نیمه نهایی مقابل تیم پالمیراس در مرحله رفت این بازی که با برد دو بر یک سانتوس همراه بود، نیمار یک گل تعیین کننده زد، هر چند در فینال و در برابر تیم کورینتیانس در مجموع بازی های رفت و برگشت، سانتوس با حساب 4 بر 2 شکست خورد و به مقام نایب قهرمانی قناعت کرد.
 
در 15 آوریل 2010، در جام کوپا دو برزیل و در مرحله یک شانزدهم در برد 8 بر 1 سانتوس در برابر تیم گوارانی برزیل، نیمار 5 گل به ثمر رسانید. در ادامه جام قهرمانی پائولیستا، نیمار 14 گل در 19 بازی به ثمر رسانید. در بازی فینال سانتوس مقابل تیم سانتو آندر قرار گرفت که مجموع بازی های رفت و برگشت با حساب 5 بر 5 تمام شد و به دلیل قانون گل زده بیشتر در خانه حریف، جام قهرمانی به تیم سانتوس تعلق گرفت و متعاقبا نیمار به عنوان بهترین بازیکن این سری از رقابت های جام شناخته شد.
 
عملکرد عالی نیمار در تیم سانتوس برخی مقایسه ها را بین او و اسطوره های برزیل مثل پله و روبینهو که در همین تیم باشگاهی بازی میکردند برانگیخت. در ژوئن 2010 نیمار پیشنهاد 12 میلیون پوندی تیم لیگ برتری انگلیس یعنی وستهم یونایتد را رد کرد. نیمار بعدا اعلام کرد که فکر نمیکرده که زمان فوق وقت مناسبی برای ترک باشگاه سانتوس باشد و او در این شرایط کاملا برای بازی در باشگاه فعلی اش تمرکز کرده است. اگر چه رناتو رودریگز مدیر برنامه های نیمار بر این امر پای میفشرد که او قصد ماندن و بازی در برزیل را نداشته است.
 
نوشته شده در شنبه 23 آذر 1392برچسب:,ساعت 20:15 توسط سحر| |

 
20 ژوئیه سالگرد درگذشت ستاره سینمای رزمی‌ بود که در سن 38 سالگی درگذشت، طرفدارانش از سراسر جهان برای تجدید دیدار با این هنرمند به اقامت گاه او آمدند تا یادش را گرامی ‌دارند.
بروس لی، مربی ورزش های رزمی، بازیگر، کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس سال 1940 در سانفرانسیسکو در آمریکا به دنیا آمد. پدر و مادرش چینی بودند. او تا زمان نوجوانی در هنگ کنگ زندگی کرد.
دراینجا عکس هایی کمیاب از استاد افسانه ای ورزش های رزمی‌ می‌بینید...
 
عکس‌ های نادر از بروس لی که ندیده بودید (بازیگر)
نوشته شده در شنبه 23 آذر 1392برچسب:,ساعت 20:10 توسط سحر| |

 
چهلمین سالگرد درگذشت بروس لی
«بروس لی» در سال ۱۹۴۰ در سال اژد‌ها (Year of the Dragon) طبق تقویم طالع‌بینی چینی در یک بیمارستان چینی در چایناتون سانفرانسیسکو به‌ دنیا آمد. پدرش «لی‌هو‌چون» (ChuenLee Hoi) چینی بود، ولی مادر کاتولیکش «گریس‌هو» (Grace Ho) یک چینی آلمانی‌تبار بود. وقتی بروس لی سه ماه داشت، پدر و مادرش به هنگ‌کنگ برگشتند و بروس تا اواخر نوجوانی در هنگ‌کنگ ماند. نام کوچک بروس لی، جان فان (Jun Fan) بود.
 
بروس لی، اسطوره هنرهای رزمی با فنون و مهارتش، چشم میلیون‌ها نفر را بر پرده سینما خیره کرد.‌ خیلی ها او را یکی از تأثیرگذارترین رزمی‌کاران قرن بیستم می‌دانند‌.
  وی با درخشش خود راه را برای رزمی‌کارانی مانند جکی چان و جت لی به پرده سینما باز کرد. بروس لی با نام کامل لی جان فن (Lee Jun-fan) هنگام مرگ در بیستم ژوئیه ۱۹۷۳ تنها ۳۲ سال داشت. او در حالی چهل سال پیش در هنگ‌کنگ چشم از جهان فروبست که به چهره‌ای نمادین تبدیل شده بود.
40 سال از مرگ بروس لی گذشت

بازی در فیلم «اژد‌ها وارد می‌شود»، بیش از پیش موجب شهرت بروس لی شد. به بهانه زادروز «بروس لی»، اژدهایی ‌مرموزانه به کام مرگ رفت. بیست‌و‌هفتم نوامبر (ششم آذر) برابر ‌با زادروز «بروس لی» استاد هنرهای رزمی، بازیگر فیلم‌های رزمی، فیلسوف و بنیانگذار سبک جیت کان دو (Jeet Kune Do) است؛ از او به‌‌ تأثیر‌گذار‌ترین رزمی‌کار قرن بیستم و نماد فرهنگی یاد می‌کنند.

‌بروس لی یکی از اشخاصی بود که در آن زمان محبوبیت خاصی میان همه مردم داشت. فردی که دست‌هایش مانند تیغ عمل می‌کرد و در کونگ فو، بازی شهرتی جهانی یافته بود. در آن دوران بیشتر جوانان به ویژه پسر‌ها، اتاق‌های خود را با عکس‌هایی از بروس لی می‌‌آراستند. .

40 سال از مرگ بروس لی گذشت

بروس لی همچنین یک بازیگر ادیب و دانشمند بود. قدرت بازیگری بروسلی مرزهای سیاسی را در‌می‌نوردد‌ و دوست و دشمن را یکسان به دیدن فیلم‌هایش می‌کشاند. هنرنمایی‌اش تحسین همگان را بر‌می‌انگیزد. هر چند او نخستین بازیگر فیلم‌های رزمی نیست، ‌توانست شاهکارهای جاودانه‌ای در سینما از خود به جای گذارد. بروس‌لی هزاران بار مرگ را به چشم خود دیده بود. سال‌ها‌ ‌مرگ در پی او بود تا اینکه در روز شوم بیستم جولای ۱۹۷۳ در ‌۳۲ سالگی او را به کام خود کشید.

از زمانی که در نقش کاتو در سریال تلویزیونی زنبور سبز به شهرت رسیده بود، نام وی همواره همنشین مبارزه و مرگ شده بود. همواره شایعاتی پخش می‌شد مبنی بر اینکه او با ده نفر مبارزه کرده و پس از کشتن سه، چهار نفر از ولگرد‌ها و اوباش یا خودش‌ زخمی شده یا به قتل رسیده است. بروس از هیچ کس نمی‌ترسید. آن قدر به توانایی‌های خودش اطمینان داشت که از هیچ مبارزه‌ای رویگردان نبود
نوشته شده در شنبه 23 آذر 1392برچسب:,ساعت 20:8 توسط سحر| |

احترام جکی چان به بروس‌لی

 
 
احترام جکی چان به بروس‌لی

قانون آنلاین - جکی ‌چان مشهورترین بازیگر سینمای آسیای جنوب‌شرقی می‌گوید: به مدیر برنامه، تهیه‌کنندگان و کارگردانان فیلم‌هایم گفته‌ام فیلم‌نامه‌هایی را به من پیشنهاد کنید که در آنها جایی برای عریان‌گرایی و صحنه‌های ناجور وجود ندارد. من در هیچ صحنه بدی بازی نکرده و نخواهم کرد. این بازیگر 59 ساله سینما که متخصص هنرهای رزمی هم هست، به صورت متناوب در فیلم‌های هنگ‌کنگی و انگلیسی زبان بازی داشته است. جکی‌چان که متولد سال 1954 است به دلیل علاقه‌اش به ورزش هنرهای رزمی، در دوران نوجوانی به فراگیری آن پرداخت و بعدها در فیلم‌های سینمایی‌اش، بهره ‌زیادی از این هنر گرفت. او کار بازیگری را از سال 1962 با حضور در محصولات داخلی شروع کرد و پس از بازی در تعدادی نقش کوتاه و مکمل، در اواسط دهه 70 میلادی تبدیل به بازیگری درجه یک و سرشناس در سرزمین مادری خود شد. جکی‌چان در دهه 80 میلادی با بازی در مجموعه فیلم انگلیسی زبان فرار کانینبال به تماشاگران آمریکایی و اروپایی معرفی شد. با وجود موفقیت نسبی در هالیوود، این بازیگر به بازی در فیلم‌های هنگ‌کنگی ادامه داد و در مصاحبه‌هایش گفت حاضر نیست به نفع هالیوود، سینمای کشورش را رها کند. در سال 1998 با باری در قسمت اول کمدی اکشن ساعت شلوغی، توانست نقش اصلی یک فیلم هالیوودی را به دست بیاورد. تا قبل از او ، هیچ یک از بازیگران قاره آسیا به چنین موفقیتی دست پیدا نکرده بودند. این فیلم صاحب دو قسمت دیگر هم شد و قرار است قسمت چهارم آن هم وارد مرحله تولید شود، ظهر شانگهای (که صاحب قسمت دوم شد) تاکسیدو و مدالیون از دیگر فیلم‌های انگلیسی زبان جکی‌چان هستند. او در نسخه دوباره سازی بچه کارانه هم بازی کرده و صدای خود را به یکی از کاراکترهای اصلی مجموعه فیلم انیمیشنی پاندای کونگ فویی قرض داده است. جکی چان در گفت و گویی اینترنتی با نشریه هالیوود ریپورتر،در باره تفاوت سینمای هالیوود و آسیا،علاقه به هنرهای رزمی و بازیگری در نقش های متفاوت صحبت می کند. او همچنین از احترام زیاد خود برای بروس لی گفته و خاطر نشان کرد: همواره او را استاد خود می دانم.

نوشته شده در شنبه 23 آذر 1392برچسب:,ساعت 20:7 توسط سحر| |

بروس لی (به چینی سنتی 李小龍 ) نام اصلی لی جون-فون (چینی سنتی 李振藩 ) متولد هنگ کنگ در ۷ آذر ۱۳۱۹ شمسی در سن ۳۲ سالگی جمعه ۲۹ تیر ماه ۱۳۵۲ شمسی درگذشت. حرفه‌های رسمی او نمایش هنرهای رزمی، مدرس هنرهای رزمی، بازیگر، کارگردان و نمایشنامه نویسی بود. از سوی دیگر بروس لی بنیان‌گذار سبک جیت کون دُ (Jeet Kune Do) است. بدون شک او یکی از معروف ترین چهره های قرن بیستم میلادی است و در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارد و فیلم‌های او در تمام دنیا شناخته شده هستند. 

بروس لی سبک نمایش و ارائه هنرهای رزمی شرقی در فیلم‌های غربی را تغییر داد و عرضه آنها به سینمای غرب جانی تازه به سینمای جهان بخشید. از سوی دیگر در دوران او برای اولین بار از هنر و ورزش به عنوان چاشنی لذت بخش کردن فیلم ها و تبلیغات استفاده می شود. از آن زمان به بعد استفاده از ورزش های نمایش در انواع فیلم ها رشد کرد.

 
بروس لی ۷ آذر ۱۳۱۹ در بیمارستان محل چینی های شهر سانفرانسیسکو ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد. بر اساس تقویم چینی او در ساعت اژدها و همین طور سال اژدها متولد شده است. بر اساس باور های سنتی چینی فردی که در چنین ساعت و سالی متولد شود، قدرتمند و خوش شانس است. والدین او اهل هنگ‌کنگ بودند و زمانی که بروس لی سه ماهه بود خانواده او به هنگ‌کنگ بازگشتند و تا سن هجده سالگی که برای ادامه تحصیل به آمریکا بازگشت در هنگ‌کنگ زندگی می‌کرد.

پدر بروس لی خواننده اُپرا بود با بسیاری از تولید کننده‌های فیلم آشنا بود، از اینرو بروس به عنوان بازیگر نقش کودکان در تعدادی فیلم نقش آفرینی کرد. در سن هجده سالگی به منظور ادامه تحصیل راهی ایالات‌متحده‌آمریکا شد و در این دوران به منظور تأمین هزینه‌های زندگی خود تدریس هنرهای رزمی می‌کرد. با ورود او به هالی‌وود (بزرگترین شرکت فیلم‌سازی آمریکا) و استفاده از حرکات رزمی شرقی در فیلم‌های آنها موج علاقه‌مندان راهی کلاس‌های هنرهای رزمی شرقی شدند و بروس لی با شروع دهه هفتاد میلادی به ستاره‌ای بزرگ مبدل شد.

بروس لی پنج فیلم بلند خیلی معروف دارد: Lo Wei's The Big Boss در سال ۱۹۷۱ و Fist of Fury در سال ۱۹۷۲ و پس از آن Way of the Dragon که در همان سال توسط خود لی نوشته و کارگردانی شد، Warner Brothers' Enter the Dragon در سال ۱۹۷۳ و The Game of Death در سال ۱۹۷۳ که هر دو توسط Robert Clouse کارگردانی شده اند. پس از پخش این فیلم‌ها در سینما‌های سراسر دنیا و معروف شدن بروس لی او تصمیم گرفت سبک خاصی از هنر رزمی ابداع کند که فنون آن از رشته‌های مختلف رزمی گرفته شده بود و فلسفه خاص خود را داشت. این گرایش جدید هنر رزمی سبک جیت کون دُ (Jeet Kune Do) نام گرفت. در این زمان بروس لی شهروندی هر دو کشور ‌هنگ‌کنگ ‌و ‌ایالات‌متحده‌آمریکا را داشت.

سبک کار بروس لی بر ورزش پارکور تاثیر بسیار داشته. او از فنون رزمی در محیط شهری (زندگی روزمره) استفاده می کرده و همواره بر لذت حرکات و زیبایی آنها بیش از فلسفه و کاربرد توجه داشته و این همان نکته ای است که در پارکور به ویژه در سبک Free-running به آن اشاره شده است.
نوشته شده در شنبه 23 آذر 1392برچسب:,ساعت 20:5 توسط سحر| |

 


تاریخچه اسکواش در جهان و ایران


    – در سال ۱۱۴۸میلادی یک بازی به نام بازی های با کف دست در میان فرانسوی ها متداول بود که توپ را با دست به دیوار می زدند و برگشت آن را کنترل می کردند . بعد از این در اوایل قرن ۱۹میلادی فکر استفاده از بازی با راکت و توپ به وجود آمد .زندانی های زندان “فلیت” برای سرگرمی با راکت توپ را به دیوار می زدند که بعدها موجب پیدایش بازی به نام راکتس شد و در میان دانش آموزان مدارس گسترش یافت .سپس در سال ۱۸۳۰شاگردان مدرسه های انگلستان بازی اسکواش را اختراع کردند .
     آنها با بهم فشردن یا له کردن لاستیک (اسکواش یعنی له کردن و در اصل صدای توپ با راکت و اصابت و برگشت توپ صدای اسکواش را به گوش می رساند) توپی  ساختند و باراکت تنیس آن را به دیوار می زدند و اسن امر موجب شد به علت شکستن شیشه ها تا مدتی متوفق شود . اما در سال ۱۸۶۰ یا ۱۸۶۴ نخستین کورت اسکواش در مدرسه ای در انگلستان ساخته شد و به طور رسمی بازی این رشته آغاز شد . این رشته در مدرسه ها و دانشگاه ها انجام می شد و تنها برخی از ثروتمندان در خانه اتاقکی کورتی داشتند در ابتدا این رشته به دو صورت بازی مشد یکی در انگلستان که با توپ نرم در اتاقکی به پهنای ۲۱پا( حدود ۶۳۰ سانتی متر) و دیگری در آمریکای شمالی با توپ سخت در کورت به پهنای ۱۸/۵ پا (۵۴۵ سانتی متر ) بود. البته طول در هر دو ۳۲ پا ( حدود۹۶۰سانتی معر ) بود. درسال ۱۸۸۳نخستین زمین اختصاصی در آکسفورد انگلیس ساخته شده این رشته به تدریج در انگلستان و آمریکای شمالی گسترش یافت و به دیگر کشورها راه پیدا کرد.

      – در سال ۱۹۰۷مخستین انجمن ملی اسکواش در آمریکا تأسیس شد به سال ۱۹۰۸در انگلستان کمیته اسکواش در انجمن راکت تنیس تأسیس شده در سال ۱۹۲۸به صورت مستقل به شکل انجمن در آمد. اما از سال ۱۹۶۰به بعد با توپ مخصوص دوباره و با سرعت بالا به بازار آمده و دوباره این رشته فعال شد و رقابت ها پیگیری شد . در سال ۱۹۸۰ رقابت های اسکواش به صورت حرفه ای و آماتور تقسیم شد در سال ۱۹۹۸به بازی های آسیایی اضافه شد .


اسکواش در ایران

      – اسکواش حدود سال ۱۳۲۰با ورود کارکنان انگلیسی شرکت نفت به آبادان و ساخت اسکواش برای بازی و تفریح خود و اعضای خانواده آنها وارد ایران شد . در سال ۱۳۴۵در استان های خوزستان و تهران سالن های تمرینی وجود داشت که بعد ها گسترش یافت و در شهرهای آبادان و اهواز و مسجد سلیمان نیز اسکواش راه اندازی شد .

     – نخستین فدراسیون اسکواش ایران در سال ۱۳۵۳به ریاست عباسقلی بختیار تأسیس شد اما یک سال بعد منحل شد تا اینکه در سال ۱۳۷۲دوباره به ریاست غلامحسین فرزامی فعال شد. در سال ۱۹۹۴به عضویت فدراسیون آسیا درآمد . از سال ۱۳۸۲ ریاست این فدراسیون بر عهده حمید قاسمی است .


قوانین و مقرارات اسکواش
      – اسکواش به وسیله ۲ نفر به صورت انفرادی یا به صورت ۴نفر ( دوبل ) در زمین یا کورت که دارای ۴ دیوار است و با یک توپ پلاستیکی تو خالی انجام می شود .

     – ابعاد زمین – در یک نفره ۹/۷۵۰ متر طول و عرض ۶/۴۰و ۱۱/۶۵۵ قطر و ۵/۶۴۰ متر ارتفاع است.

    – کورت دارای ۴ دیوار است . دو دیوار در پهلو ، دو دیوار عقب و جلو ، دیوارها با خطاهای به ضخامت ۵۰ میلی میتر و ارتفاع خط دیوار جلو ۴/۵۷ است این دیوار دارای خط سرویس که از کف زمین ارتفاعش ۱/۷۸متر تا ۱/۸۳ متر است . خط بورد دیگر خطی است که بر دیوار جلو کشیده شده است و ارتفاع آن از زمین ۴۳۰میلی متر است دیوار عقب ۲/۱۳متر است .


    – راکت اسکواش ، دو نوع وجود دارد یکی راکت های سنتی که از چوب درخت زبان گنجشک ساخته می شود اما بعد از  آن در سال ۱۹۸۰، راکت ها از مواد مرکب مانند فلز ، گرافیک ، کولار، ساخته می شود . طول راکت ۶۸/۶ سانتی متر ، عرض ۲۱/۵سانتی متر است و وزن مجاز ۲۵۵گرم است .


     – اسکواش در بازی خانم ها ۲گیم است و بازی آقایانن ۳گیم از ۵ گیم است .

     – قبل از بازی هر دو بازیکن ۵دقیقه وقت  برای گرم کردن دارند .

     – انتخاب سرویس از باکس چپ یا راست درموقع زدن نخستین سرویس در اختیار زننده سرویس است.

     – اگر نخستین امتیاز را گرفت به طور اجباری جای سرویس عوض می شود .

     – بازیکنی که زود تر به ۹امتیاز برسد آن گیم را برده است – و شمردن امتیازات مانند رشته والیبال به صورت رالی است />      – بازیکن توپ را با راکت می زند و توپ باید پیش از برخورد با زمین با دیوار رو به رو برخورد کند و هنگام برگشت از دیوار رقیب دوباره ضربه بزند .

    – کسی نتواند توپ را در برگشت مهار کرده و ضربه بزند امتیاز از دست داده است .

    – مسابقه شامل سه یا پنج گیم و هر گیم دارای ۹ امتیاز است .

     – معمولاً سالن اسکواش از ۴تا ۸ زمین بازی تشکیل می شود که هر زمین ابعاد ۶/۴×۹/۷۵ و به ارتفاع ۵/۶۴۰ متر است .

      – در بازی های المپیک آسیایی و بین المللی از دیوار های شیشه ای نشکن برای دور زمین استفاده می شود که در این صورت حداقل یک متر حریم در خارج دیوار منظور می شود و ابعاد ۷/۲×۹/۲×۱۲/۵ متر خواهد بود .

توپ اسکواش

      ۱- توپ دارای خال آبی – که دارای حرکت جهشی و بسیار تندی است و بازیکن حرکاتش کند است ( معمولاً برای آموزش به کار می رود) .

     ۲- توپ دارای خال قرمز –حرکتش از خال آبی کند تر است ولی حرکات بازیکن تند تر است (برای اصلاح تکنیک)

     ۳- توپ دارای خال سفید – حرکت و جهش آن کند تر از دو تای بالایی است در نتیجه حرکات بازیکن تند تر است .

     ۴- توپ دارای خال زرد – که خیلی کند تر از خال تک زرد است که در مناطق گرم استفاده می شود .

     ۵- وزن توپ بین ۲۳/۳ تا ۲۴/۵ گرم است و قطر آن ۳۹/۵ تا ۴۱/۵ میلی متر است

    – محدوده قانونی اصابت توپ کادری از دیوار مقابل بازیکن است که بالاتر از خط چهل و هشت سانتی متر از سطح زمین و پایین از خط[۲]است  برخورد توپ به نقطه ای پایین تر از این کادر خطا محسوب می شود . ضربه زدن یک در میان است و ضربه زننده باید توپ را به صورت هوایی [۳] یا بعد از اولین خیز توپ از زمین به سمت دیوار جلو بزند . گردش توپبین دو حریف زمانی تمام می شود :

      ۱- توپ دو بار به زمین برخورد کند.

     ۲- توپ به محدوده زیر چهل و هشت سانتی متر برخورد کند .




اسکواش ساحلی
اسکواش ساحلی نوعی ورزش مفرح است که جهت برقراری بازی دوستانه و تفریحی در کنار سواحل دریایی است .

کورت اسکواش ساحل دارای :

۱- دیوار روبه رو به ابعاد ( عرض ۳/۲۰متر و ارتفاع ۳متر )

۲- دیواره جانبی با انحراف زاویه ۳۰درجه نسبت به دیواره روبه رو ( طول ۳متر و ۹۷/۵سانتی متر )

۳- ابعاد کف : به صورت ذوزنقه ۳ متر عرض و دیواره ۴/۹۷۵ متر ( طول ) ۴/۷۰ متر عرض روبه رو

۴- کف تا طول ۲ متر به صورت شیبدار است .

بازیکنان به طور کلی بر روی ماسه هستند و ناحیه درون کورت به نوعی پا نمی خورد .



نوشته شده در شنبه 23 آذر 1392برچسب:,ساعت 15:42 توسط سحر| |

بیوگرافی داوید ویا + تصاویر داوید ویا

نام کامل: داوید ویا سانچز

زادروز: ۳ دسامبر ۱۹۸۱

زادگاه : لانگرئو، Flag of Spain.svg اسپانیا

قد: ۱٫۷۵ متر

پُست: مهاجم

باشگاه های حرفه ای

اسپورتینگ گیخون......۲۰۰۵-۲۰۰۳

رئال ساراگوسا.......۲۰۰۳-۲۰۰۵

والنسیا.......۲۰۰۵-۲۰۱۰

بارسلونا.......۲۰۱۰−۲۰۱۳

اتلتیکو مادرید .......۲۰۱۳

داوید ویا بازیکن فوتبال اهل اسپانیا است. او عضو تیم ملی فوتبال اسپانیا است.

داوید ویا سابقه عضویت در تیم باشگاهی اسپورتینگ گیخون،رئال ساراگوسا، والنسیا،بارسلونا و اتلتیکو مادرید را دارد.

لانگرئو

داوید ویا از سن ده سالگی تا سن هجده سالگی در تیم محل تولدش توپ زد و بازی های درخشانش در بازی های نوجوانان و جوانان مورد توجه چند تیم از جمله اسپورتینگ گیخون قرار گرفت تا جایی که به عضویت تیم جوانان اسپورتینگ گیخون درآمد.

اسپورتینگ گیخون

داوید ویا در سن ۱۸ سالگی به عضویت تیم جوانان گیخون در آمد و در ۶۵ بازی که برای این تیم انجام داد، توانست ۲۵ گل به ثمر برساند. نمایش خوب او در تیم دوم گیخون باعث شد که به تیم اصلی این باشگاه بیاید و در طول ۸۰ بازی ای که برای این تیم انجام داد، نزدیک به ۴۰ گل به ثمر رساند و مورد توجه تیم های بزرگ تری قرار گرفت.

رئال زاراگوزا

در سال ۲۰۰۳ رئال زاراگوزا با پرداخت ۳ میلیون یورو ویا را به خدمت خود درآورد. ویا دو سال در این تیم حضور داشت و توانست در ۷۳ بازی که برای این تیم انجام داد، ۳۲ گل به ثمر برساند که آمار فوق العاده ای بود و همین بازی درخشان او توانست مورد توجه تیم های قدرتمند لالیگا درآید.

والنسیا

در سال ۲۰۰۵ تیم فوتبال والنسیا با پرداخت ۱۳ میلیون یورو ویا ی ۲۴ ساله را به عضویت خود درآورد. ویا در این تیم دوران اوج خود را سپری کرد و به یکی از ستارگان لالیگا و تیم ملی اسپانیا تبدیل شد. او در طول ۱۶۶ بازی که با پیراهن شماره ۷ والنسیا انجام داد، ۱۰۷ گل به ثمر رساند. این دوران طلایی ویا باعث شد مورد توجه تیم بارسلونا قرار گیرد.

بیوگرافی داوید ویا (عضو تیم ملی فوتبال اسپانیا) + تصاویر داوید ویا

بارسلونا

تیم مشهور و بزرگ بارسلونا در تاریخ ۱۹ مه ۲۰۱۰ با عقد قراردادی به مبلغ ۴۰ میلیون یورو ویا را به جمع ستارگان تیم خود افزود. مراسم معارفه ویا دو روز بعد از ثبت قرارداد این بازیکن با بارسلونا در ورزشگاه نیو کمپ با حضور بیش از ۳۵ هزار نفر از هواداران بارسلونا برگزار شد. او در فصل ۲۰۱۰-۲۰۱۱ پیراهن شماره ۷ بارسلونا را به تن کرد.

بازی های ملی داوید ویا

داوید ویا در مجموع ۸۱ بازی برای تیم ملی فوتبال اسپانیا به میدان رفته است که در مجموع۶۳گل به ثمر رسانده است. او با ۶ گلی که در رقابت های یورو ۲۰۰۸ آقای گل این رقابت ها شد. داوید ویا برترین گل زن تاریخ فوتبال اسپانیا محسوب می شود و پس از او رائول گونزالس قرار دارد.

داوید ویا در مسابقات جام جهانی ۲۰۱۰ فوق ستاره تیم ملی فوتبال اسپانیا بود و این تیم را یک تنه تا مرحله نیم نهایی بالا آورد و اسپانیا را قهرمان جام جهانی (برای اولین بار در تاریخ جام جهانی) کرد. او در این رقابت جهانی با به ثمر رساندن ۵ گل آقای گل این مسابقات البته؛ در کنار توماس مولر و وسلی اشنایدر از آلمان و هلند، شد.

عکس هایی از داوید ویا

بیوگرافی داوید ویا (عضو تیم ملی فوتبال اسپانیا) + تصاویر داوید ویا

عکس داوید ویا

بیوگرافی داوید ویا (عضو تیم ملی فوتبال اسپانیا) + تصاویر داوید ویا

عکس داوید ویا

بیوگرافی داوید ویا (عضو تیم ملی فوتبال اسپانیا) + تصاویر داوید ویا

عکس داوید ویا

بیوگرافی داوید ویا (عضو تیم ملی فوتبال اسپانیا) + تصاویر داوید ویا

عکس داوید ویا

بیوگرافی داوید ویا (عضو تیم ملی فوتبال اسپانیا) + تصاویر داوید ویا

عکس داوید ویا

بیوگرافی داوید ویا (عضو تیم ملی فوتبال اسپانیا) + تصاویر داوید ویا

عکس داوید ویا

بیوگرافی داوید ویا (عضو تیم ملی فوتبال اسپانیا) + تصاویر داوید ویا

عکس داوید ویا

بیوگرافی داوید ویا (عضو تیم ملی فوتبال اسپانیا) + تصاویر داوید ویا

نوشته شده در جمعه 22 آذر 1392برچسب:,ساعت 23:53 توسط سحر| |

زندگینامه: جان لوئیجی بوفون (1978-)


بوفون در تاریخ 28 ژانویه سال 1978 در کارارا در ایتالیا به دنیا آمد.

جی جی بوفون در یک خانواده ورزشکار به دنیا آمد. مادرش در رشته پرتاب وزنه کار می‌کرد و پدرش وزنه بردار بود، دو خواهرش هم بازیکن والیبال هستند و نیز عمویش بسکتبالیست است. وی همچنین با اسطوره دروازه‌بانی، لورنزو بوفون نسبت فامیلی دارد؛ او یکی از عموزاده‌های پدربزرگش است.

فعالیت باشگاهی

بوفون از همان آغاز جوانی، تکیه‌گاه مطمئن تیمش بود. اولین حضور او در سری A برمی‌گردد به تاریخ نوامبر سال 1995 در 17 سالگی در تیم پارما در مقابل تیم قدرتمند و پرآوازه‌ میلان که این بازی با تساوی بدون گل  به پایان رسید. وی پس از آن دروازه‌بان تا آن زمان ثابت تیم، لوکا بوچی را کنار زد و خود گلر ثابت تیم شد.

او فصل 01/2000 را هم در پارما سپری کرد و به پیشنهادات میلیونی باشگاه‌های بزرگ اروپا پشت پا زد. تنها در تابستان سال 2001 بود که به ازای 1/54 میلیون یورو به جای ادوین فان در سار هلندی به یوونتوس تورین پیوست که تا امروز هم بالا‌ترین مبلغ قرارداد یک دروازه‌بان در تاریخ فوتبال می‌باشد.

وی در همان ابتدای حضورش با یوونتوس قهرمان لیگ فوتبال باشگاهی ایتالیا شد و در فصل 03/2002 نیز از این عنوان دفاع کرد. به علاوه در سال 2003 به همراه یووه به فینال مسابقات لیگ قهرمانان اروپا رسید که آنها در این بازی در ضربات پنالتی با نتیجه 2 بر 3 مغلوب آ.ث. میلان شدند. بوفون در فصل 05/2004 هم با یووه قهرمان سری A شد که البته پس از رسوایی تبانی،‌ این عنوان از آنها سلب شد.

در 14 آگوست سال 2005 در یک دیدار تدارکاتی در جام برلوسکونی در مقابل آ.ث. میلان به کاکا برخورد کرده و به شدت از ناحیه کتف مصدوم شد و چند ماه نتوانست در میادین فوتبال حضور یابد. در این مدت،‌کریستیان آبیاتی که به صورت قرضی از میلان به یووه آمده بود، جای او را در درون دروازه یوونتوس اشغال کرد. در پایان ماه نوامبر اعلام کرد که دوباره سلامتی‌اش را  به دست آورده است، ‌اما در ابتدا کمتر بازی می‌کرد، چراکه مصدومیتش به طور کامل بهبود نیافته بود.

 در دیدار برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا در مقابل آرسنال لندن، بوفون پنجاهمین بازی اروپایی خود در پیراهن یوونتوس را انجام داد. در ماه مه سال 2006 مورد اتهام قرار گرفت که در شرط‌بندی‌های غیرقانونی روی مسابقات سری A ایتالیا شرکت داشته است که البته بعدا از سوی دادستانی بی‌گناه شناخته شده و از او اعاده حیثیت شد.

با وجود سقوط اجباری یوونتوس به سری B در فصل 07/2006 به دلیل رسوایی تبانی، برخلاف بسیاری از بازیکنان این تیم، بوفون یووه را ترک نکرد. وی بلافاصله در فصل بعد با این تیم که در این مدت تحت رهبری دیده دوشان فرانسوی قرار داشت، دوباره به دسته اول برگشت.

در 7 ژوئن سال 2007 قراردادش را با یوونتوس تا سال 2012 تمدید کرد. در 12 مارس سال 2008 نیز یک سال دیگر به مدت قراردادش افزود.

فعالیت ملی

جی جی بوفون خیلی زود گلر تیم ملی زیر 21 سال ایتالیا شد و با این تیم در جام ملت‌های اروپا در سال 1996 شرکت کرد. در 19 سالگی و در تاریخ 29 اکتبر سال 1997 در مسابقه پلی-آف مقدماتی جام جهانی 98 در مقابل تیم روسیه، اولین بازی خود در تیم ملی بزرگسالان را انجام داد. وی در این بازی جانشین جان لوکا پالیوکای مصدوم شده بود. بوفون در جام جهانی 1998 هم حضور داشت ولی در هیچ‌یک از بازی‌ها درون دروازه قرار نگرفت.

وی در جام ملت‌های اروپا در سال 2000 دروازه‌بان ثابت تیم ملی بود،‌ ولی به علت شکستگی انگشت در دور پایانی این بازی‌ها حضور پیدا نکرد. جانشین وی،‌ فرانچسکو تولدو در این بازی‌ها نمایش خوبی ارائه داد و جای او را در درون دروازه تیم ملی گرفت. اما بوفون هم دست از تلاش برنداشت و پس از آن تاکنون شماره یک بی‌چون و چرای تیم ملی ایتالیا است.

وی در جام جهانی 2006 آلمان نیز گلر ثابت تیم ملی کشورش بود. وی دراین جام نمایشی بی‌عیب و نقص داشت و توانست تا مرحله فینال دروازه‌اش را بسته نگه دارد. تنها گلی که وی در هفت بازی دریافت کرد،‌ گل به خودی کریستین زاکاردو و یک ضربه پنالتی از سوی زین‌الدین زیدان فرانسوی در دیدار فینال در 9 ژولای 2006 بود. در این فینال وی به همراه ایتالیا پس از یک ضربه پنالتی در مقابل فرانسه قهرمان جهان شد و خود وی نیز جایزه لئو یاشین را به عنوان برترین دروازه‌بان جام دریافت کرد.

بوفون در تمامی دیدارهای جام ملت‌های اروپا در سال 2008 نیز شرکت داشت. در دور مقدماتی در مقابل رومانی موفق شد ضربه پنالتی آدریان موتو را مهار کرده و از حذف زودهنگام تیمش جلوگیری کند. در مرحله یک چهارم نهایی در ضربات پنالتی در مقابل اسپانیا نیز یک پنالتی را گرفت، اما نتوانست مانع از حذف تیم ملی ایتالیا شود.

در 14 نوامبر سال 2009 در دیداری دوستانه در ورزشگاه آدریاتیکو در پسکارا در مقابل هلند که به تساوی بدون گل انجامید، صدومین بازی ملی خود را انجام داد.

موفقیت‌ها:

در تیم ملی

قهرمان تیم ملی زیر 21 ساله‌های اروپا: 1996
قهرمان جام جهانی: 2006

در باشگاه

قهرمان سری A ایتالیا: 02/2001،  03/2002،  05/2004،  06/2006
قهرمان سری B ایتالیا: 07/2006
نایب قهرمان لیگ قهرمانان اروپا: 03/2002
قهرمان جام یوفا: 99/1998
قهرمان جام حذفی ایتالیا: 99/1998
قهرمان سوپرجام ایتالیا: 1999، 2002، 2003

موفقیت‌ها و افتخارات شخصی:

برترین دروازه‌بان سری A: 1999، 2001، 2002، 2003، 2004، 2006، 2008
برترین دروازه‌بان جهان: 2003، 2004، 2006، 2007
جایزه باشگاه فوتبال یوفا به عنوان برترین دروازه‌بان سال: 03/2002
برنده جام لئو یاشین: 2006
انتخاب در تیم ستاره‌های جام جهانی: 2006
انتخاب در فیفا 100
انتخاب در تیم ستاره‌های جام ملت‌های اروپا:

نوشته شده در جمعه 22 آذر 1392برچسب:,ساعت 23:50 توسط سحر| |

 

 

ایکر کاسیاس,بیوگرافی ایکر کاسیاس,زندگینامه ایکر کاسیاس,عکس های ایکر کاسیاس

زندگی نامه ی ایکر کاسیاس
روز ۲۰ می ۱۹۸۱ پسر بچه ای در محله موستولس شهر مادرید به دنیا امد که بعد ها به یکی از بزرگترین دروازه بانان دنیا تبدیل شد.
ایکر کاسیاس فرناندز نام کامل این دروازه بان است وی توانست در سال ۲۰۰۸ به افتخاری دست یابد که خیلی از بزرگان فوتبال اسپانیا ارزوی ان را داشتند.
رئال مادرید
او یکی از محصولات اکادمی باشگاه رئال مادرید است که در سال ۱۹۹۰ بازیهای خود را در این باشگاه اغاز کرد.
وی تا سال ۱۹۹۹ - ۱۹۹۸ در تیم جوانان باشگاه بازی می کرد تا اینکه در ان سال توانست اولین بازی رسمی خود را برای تیم باشگاهیش انجام دهد وی در ان سال جانشین بودو ایگنر دروازه بان اول رئال مادرید شد.
در سال ۲۰۰۰ با حضور در فینال لیگ قهرمانان اروپا در برابر والنسیا به جوانترین دروازه بانی تبدیل شد که در کل فینالهای تاریخ لیگ قهرمانان حضور می یابد.
در ان بازی رئال مادرید توانست با نتیجه ۳ - ۰ تیم والنسیا را شکست دهد و هشتمین قهرمانی خود را در این جام جشن بگیرد.
ولی در این بین کاسیاس دچار افت شدیدی شد و جای ثابت خود را به سزار سانچز داد ولی گویی فینال لیگ قهرمانان همیشه برای این دروازه بان خوش یمن است.
در فینال لیگ قهرمانان در سال ۲۰۰۲ سزار سانچز دچار مصدومیت شد و بار دیگر کاسیاس جوان درون دروازه رئال مادرید قرار گرفت تا این تیم بتواند با درخشش وی و زیدان با نتیجه ۲ - ۱ تیم المانی بایرلورکوزن را شکست داده و برای نهمین در اروپا به مقام قهرمانی نایل شود
 در سال ۲۰۰۸ قرارداد خود را با رئال مادرید تا سال ۲۰۱۷ تمدید کرد.
 تیم ملی اسپانیا
 اولین بازی کاسیاس برای تیمهای ملی اسپانیا مربوط می شود به حضور وی در تیم ملی زیر ۱۷ سال اسپانیا که با ۱۶ سال سن جوانترین عضو ان تیم بود.
کاسیاس توانست با این تیم در سال ۱۹۹۷ در فینال جام جهانی زیر ۱۷ ساله های دنیا حضور پیدا کند و با شکست برزیل قهرمان دنیا شود.
در بین دروازه بانان تاریخ تیم ملی اسپانیا زوبیزارتا با ۱۲۶ بازی ملی در مکان اول قرار دارد و کاسیاس با ۸۲ بازی در رتبه دوم جای گرفته است.
کاسیاس همچنین توانست در سال ۱۹۹۹ همراه با تیم ملی جوانان اسپانیا به مقام قهرمانی جهان برسد.
اولین بازی ملی کاسیاس برای تیم بززگسالان اسپانیا در سال ۲۰۰۰ و در مقابل تیم سوئد بود. در سال ۲۰۰۲ او ابتدا به عنوان جانشین سانتیاگو کانیزارس وارد جام جهانی شد ولی با تصادف عجیبی که موجب مصدومیت کانیزارس شد ایکر کاسیاس به عنوان دروازه بان اصلی اسپانیا در جام معرفی شد.
کاسیاس توانست در مرحله یک شانزدهم نهایی به یک قهرمان ملی تبدیل شود زیرا در ان مرحله اسپانیا به تیم ملی ایرلند جنوبی برخورد کرد و بازی به ضربات پنالتی کشیده شد.
کاسیاس جوان در ان بازی بود که مهارت خود را در گرفتن ضربات پنالتی با گرفتن دو ضربه به اهالی فوتبال نشان دهد.
کاسیاس در مسابقات مقدماتی یورو ۲۰۰۴ نیز دروازه بان اول اسپانیا بود که در دوره مقدماتی فقط ۴ گل دریافت کرد ولی با این وجود اسپانیا نتوانست به طور مستقیم به دوره پایانی راه یابد و می بایست در بازی پلی اف به دیدار تیم نروژ می رفت که بار دیگر تیم ملی اسپانیا با درخشش کاسیاس موفق شد مجوز حضور در مرحله نهایی یورو را کسب کند در ان دو بازی کاسیاس موفق شد دروازه خود را بسته نگه دارد.
کاسیاس در جام جهانی ۲۰۰۶ نیز حضور داشت و با وجود اینکه فقط ۲ گل دریافت کرد ولی تیم ملی اسپانیا نتوانست به مقام درخور توجه ای دست یابد.
در سال ۲۰۰۸ با دعوت نشدن رائول به تیم ملی بازوبند کاپیتانی به ایکر کاسیاس رسید تا تیم ملی اسپانیا بتواند با کاپیتانی وی بعد از ۴۴ سال بار دیگر بر بام فوتبال اروپا بنشیند.
اوج کار کاسیاس در این جام به بازی مقابل تیم ملی ایتالیا برمی گردد . این بازی در واقع تقابل دو دروازه بان اول دنیا به حساب می امد در طرفی بوفون و در سوی دیگر کاسیاس قرار داشت و هر دو دروازه بان نیز کاپیتان تیمهای خودشان بودند.
این بازی به ضربات پنالتی کشیده شد که کاسیاس با گرفتن ۲ ضربه از بازیکنان تیم ایتالیا توانست بوفون را شکست دهد.

ازدواج ایکر کاسیاس

جشن ازدواج ایکر کاسیاس و سارا کاربونرو خبرنگار سرشناس اسپانیایی، روز هفتم جولای و بعد از اتمام رقابتهای یورو2012 در منطقه ای در نزدیکی تولدو،سرزمین مادری سارا برگزار شد. این منطقه «مونته آلگره» نام دارد و در این جشن 900 میهمان حضور داشتند.

عکس هایی از ایکر کاسیاس

ایکر کاسیاس,بیوگرافی ایکر کاسیاس,زندگینامه ایکر کاسیاس,عکس های ایکر کاسیاس

 عکس ایکر کاسیاس

ایکر کاسیاس,بیوگرافی ایکر کاسیاس,زندگینامه ایکر کاسیاس,عکس های ایکر کاسیاس

 عکس ایکر کاسیاس و همسرش

ایکر کاسیاس,بیوگرافی ایکر کاسیاس,زندگینامه ایکر کاسیاس,عکس های ایکر کاسیاس

عکس ایکر کاسیاس و همسرش

ایکر کاسیاس,بیوگرافی ایکر کاسیاس,زندگینامه ایکر کاسیاس,عکس های ایکر کاسیاس

عکس ایکر کاسیاس

ایکر کاسیاس,بیوگرافی ایکر کاسیاس,زندگینامه ایکر کاسیاس,عکس های ایکر کاسیاس

عکس ایکر کاسیاس

ایکر کاسیاس,بیوگرافی ایکر کاسیاس,زندگینامه ایکر کاسیاس,عکس های ایکر کاسیاس

عکس ایکر کاسیاس

ایکر کاسیاس,بیوگرافی ایکر کاسیاس,زندگینامه ایکر کاسیاس,عکس های ایکر کاسیاس

عکس ایکر کاسیاس

ایکر کاسیاس,بیوگرافی ایکر کاسیاس,زندگینامه ایکر کاسیاس,عکس های ایکر کاسیاس

 

نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392برچسب:,ساعت 21:52 توسط سحر| |

مسعود اوزیل

مسعود اوزیل (به ترکی استانبولی: Mesut Özil)‏ (زاده ۱۵ اکتبر ۱۹۸۸ در گلزنکیرشن) بازیکن فوتبال آلمانی است که در رئال مادرید و تیم ملی آلمان بازی می‌کند.به او لقب پادشاه پاس را داده اند و از سوی فیفا آقای پاس گل جهان معرفی شده است. او قابلیت بازی با توپ ، پاس های عالی و قدرت دید بالایی دارد.اولین تیم او وستفالیا ۰۴ بود که تیمی محلی در منطقه شالکه است ، پس از آن به باشگاه فوتبال شالکه ۰۴ ملحق شد و اولین بازیش برای این تیم را در ۱۷ سالگی انجام داد و به یکی از پدیده های تیمش مبدل شد.

 

در دومین فصل مورد اعتماد اسلومکا ، مربی جدید تیم قرار نداشت . پدر اوزیل از این وضعیت خسته شد پس از رد پیشنهاد تمدید قرارداد یک میلیون یورویی توسط شالکه ، پسرش را راهی وردربرمنی کرد که به دنبال جانشینی برای دیگو بود. بازیکن برزیلی به باشگاه فوتبال یوونتوس رفت و اوزیل با ۴٫۵ میلیون یورو به باشگاه فوتبال وردربرمن رفت تا ناجی این تیم باشد و بعد آن اوزیل با بستن قراردادی به ارزش ۱۵ میلیون یورو به باشگاه فوتبال رئال مادرید اسپانیا پیوست.

جام جهانی ۲۰۱۰

اوزیل ۲۱ ساله ، با توجه به غیبت بالاک در جام جهانی ، طراح اصلی تیم ملی آلمان در جام جهانی بود و در تیم ملی کشورش ، با یک سبک بازی فوق العاده به مقام سومی جهان رسید . تکنیک او جان تازه ای به فوتبال ماشینی آلمان بخشید و البته باید شهرت خود را مدیون یواخیم لوو ، تئوریسین متبحر آلمانی باشد .او در سه بازی تیم آلمان بازی کرد و در بازی با غنا از لبه محوطه ۱۸ قدم یک گل به ثمر رساند.
زندگی شخصی

خانواده مسعود اصالتا از شهر زنگولداغ از توابع منطقه دریای سیاه ترکیه می‌باشد.اوزیل از کودکی در کارخانه ی سنگ مرمر کار می کرد ،اوزیل در مصاحبه با شبکه تلوزیونی زی دی اف آلمان وقتی که مجری از او میپرسد شما یک بازیکن ترک تبار تیم آلمان هستید….حرف او را قطع میکند و میگوید من کرد هستم و به کرد بودنم افتخار میکنم. خانواده‌اش مدت‌ها پیش به کشور آلمان مهاجرت می‌کند. مسعوت در ۱۵ اکتبر ۱۹۸۸ در شهر گلزنکیرشن آلمان غربی سابق زاده می‌شود. مسعود اوزیل با ماریا لاگربلوم ۲۸ ساله (خواهر سارا کونور، خواننده مشهور آلمانی) ازدواج کرد اما این ازدواج چندان به طول نیانجامید. بعد از حضور اوزیل در اسپانیا همسرش بنا به گفتهٔ خودش طاقت دوری از کشورش و نبود اوزیل در خانه به خاطر شرکت در تمرینات فشردهٔ رئال مادرید را نیاورد و از او جدا شد.، اسطوره اوزیل زین الدین زیدان است.

اوزیل یک مسلمان معتقد است و قبل از ورود به زمین، آیاتی از قرآن را می‌خواند. او در مصاحبه با روزنامه چاپ برلین تاگسشپیل گفت: «من نماز میخوانم و هم‌تیمی‌هایم می‌دانند در آن مدت کوتاه نمی‌توانند با من صحبت کنند.»
رئال مادرید

اوزیل با بستن قراردادی به ارزش ۱۵ میلیون یورو به باشگاه فوتبال رئال مادرید اسپانیا پیوست. اوزیل در مسابقات باشگاههای فوتبال اسپانیا (لالیگا) نیز به‌ عنوان یکی از تأثیرگذارترین بازیکنان رئال مادرید موجبات قهرمانی این تیم را فراهم نمود.
پاس گل

او تا سال ۲۰۱۲ در تمامی تورنمنت ها ۶۰ پاس گل داده است و در مجموع در لیگ تا ژانویه ۲۰۱۳، ۴۰ پاس گل داده است و از این رو به عنوان آقای پاس گل جهان محسوب شد و به او لقب پادشاه پاس گل را داده اند. او در سال ۲۰۱۲، ۳۰ پاس گل داد که رکوردار پاس گل در بین ۵ لیگ معتبر جهان است.

نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392برچسب:,ساعت 21:52 توسط سحر| |

بیوگرافی کامل لیونل مسی بیوگرافی کامل لیونل مسی

 

لیونل آندرس “لئو” مسی (به اسپانیایی: Lionel Andrés Messi)‏ فوتبالیست عضو بارسلونای اسپانیا و تیم ملی آرژانتین است که در پست‌های مهاجم و بال بازی می‌کند. از او می‌توان به‌عنوان بهترین بازیکن نسل خود نام برد. مسی یک‌بار برنده توپ طلای اروپا و یک‌بار هم عنوان بهترین بازیکن زیر ۲۱ سال جهان را کسب کرده‌است. او هم‌چنین بهترین بازیکن سال فوتبال جهان در سال‌های ۲۰۰۹ ۲۰۱۰، و ۲۰۱۱ بوده‌است. شیوهٔ بازی او و توانایی‌هایش باعث شده‌است که وی با دیه‌گو مارادونا مقایسه شود، این درحالی است که، مارادونا مسی را «جانشین» خود می‌داند.

 


اوایل زندگی

 

 

مسی در روزاریو، سانتا فه به‌دنیا آمد. پدرش خورخه هوراکیو مسی، کارگر کارخانه بود و مادرش سلیا ماریا کوچیتینی٬ یک نظافتچی نیمه‌وقت بود. اصلیت والدین مسی ایتالیایی است و به شهر آنکونا باز می‌گردد. جد او، آنجلو مسی در سال ۱۸۸۳ به آرژانتین مهاجرت کرده‌است.او از پنج سالگی فوتبال خودش را در تیم گراندولی آغاز کرد؛ تیمی که پدرش در آن زمان مربیش بود. او در سال ۱۹۹۵ به نیوولز اولد بویز رفت تیمی که در همان شهر روزاریو قرار داشت.در سن ۱۱ سالگی تشخیص داده‌شد که او با کمبود هورمون رشد مواجه‌است. ریور پلاته به پیشرفت مسی علاقه نشان داد اما پول کافی برای پرداخت هزینه‌های درمان بیماری مسی که ۹۰۰ دلار در ماه بود، نداشت.کارلس رکساچ، مدیر ورزشی وقت باشگاه بارسلونا، توسط بستگان مسی در لیدا و کاتالونیا، از استعداد او آگاه شده‌بود و مسی و پدرش آماده برای ترتیب دادن مذاکره با او بودند.رکساچ، بدون کاغذی در دست، پیشنهاد قرارداد مسی را بر روی دستمال کاغذی نوشت. بارسلونا پیشنهاد برای پرداخت هزینه‌های درمانی را پذیرفت به شرط آنکه مسی حاضر به نقل مکان به اسپانیا باشد. مسی و پدرش به بارسلون نقل مکان کردند، جایی که او در آکادمی جوانان باشگاه ثبت نام کرد.

 

 

بارسلونا

 

بعد از حضور مسی در بارسلونا سایت فیفا بعد از بازیهای درخشان او وی را به عنوان تکنیکی ترین بازیکن تاریخ فوتبال و همچنین جادوگر توپ و زمین نامیدند. بازیکنی که بر اساس آمارها او را مغز متفکر فوتبال مینامند و بسیاری از کارشناسان میگویند وی قادر است در مصاف با پنج بازیکن اطرافش بهترین تصمیم برای عبور از آنهارا بگیرد. آمارهایی که بسیاری از بازیکنان هم دوره او چون کاکا و کریستیانو رونالدو از دستیابی به آن بازماندند

مسی اولین بازی رسمیش را در ترکیب اصلی بارسلونا در ۱۶ نوامبر ۲۰۰۳ زمانی که ۱۶ سال و ۱۴۵ روز داشت در دیداری دوستانه مقابل پورتو انجام داد. کمتر از یک سال بعد، در ۱۶ اکتبر ۲۰۰۴، فرانک ریکارد، مسی را در بازی مقابل اسپانیول به میدان فرستاد تا اولین بازیش را در لالیگا انجام دهد (در حالی که ۱۷ سال و ۱۱۴ روز سن داشت). او تاکنون سومین بازیکن جوان بارسا است که در لالیگا بازی کرده‌است. جوانترین بازیکنی که در لیگ برای باشگاه به میدان رفته‌است بویان کرکیچ است که این رکورد را در سپتامبر ۲۰۰۷ به‌دست آورد. وقتی لیونل اولین گل خود را برای باشگاه در برابر آلباسته در تاریخ ۱ مه ۲۰۰۵ به‌ثمر رساند، تنها ۱۷ سال و ده ماه و هفت روز سن داشت و همین هم باعث شد که جوانترین گلزن تاریخ بارسلونا در لالیگا شود. البته تا زمانی که کرکیچ با گل زدن روی پاس گل مسی در سال ۲۰۰۷ این رکورد را شکست. مسی در مورد سرمربی سابقش، فرانک رایکارد، گفته‌است:

واقعیت این است که ریکارد عامل اصلی پیشرفت من بود. اعتمادی که او در موقعی که من فقط شانزده یا هفده ساله بودم به من داشت را هرگز فراموش نخواهم کرد

 

بیوگرافی کامل لیونل مسی بیوگرافی کامل لیونل مسی

 

فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۶

 

در ۱۶ سپتامبر، برای دومین بار در طول سه ماه، بارسلونا اعلام کرد که قرارداد مسی را تمدید کرده‌است: وقت آن رسیده‌است که قرارداد او را که دیگر یکی از بازیکنان ترکیب اصلی به‌شمار می‌آید را بهبود ببخشیم؛ ما قرارداد مسی را تا ژوئن ۲۰۱۴ تمدید کرده‌ایم. مسی در ۲۶ سپتامبر ۲۰۰۵ شهروند اسپانیایی شد. و در نهایت آماده برای انجام دادن اولین بازی خود در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۶ لیگ دسته اول اسپانیا شد. مسی اولین بازی بیرون از خانه‌اش را در تاریخ ۲۷ سپتامبر مقابل تیم ایتالیایی اودینزه در لیگ قهرمانان اروپا انجام داد هواداران در ورزشگاه بارسلونا، نیوکمپ، مسی را در تعویض به‌خاطر تسلط بر روی توپ و پاس‌های ترکیبی با رونالدینیو که باعث شده‌بود بارسلونا امتیاز لازم را کسب کند، تشویق کردند.

مسی شش گل در هفده بازی لیگ زد و یک گل هم در لیگ قهرمانان در شش مسابقه به ثمر رساند. فصل بازی او قبل از موعد مقرر در ۷ مارس ۲۰۰۶ به‌پایان رسید؛ چون‌که در دیدار مقابل چلسی در مرحله دوم لیگ قهرمانان دچار پارگی عضله در پای دومش شد و مصدوم شد. و بارسلونا در پایان با رایکارد قهرمان اسپانیا و اروپا شد

 

 

فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۷

 
در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۷، مسی با زدن ۱۴ گل در ۲۶ بازی جایگاه خود را به عنوان یک بازیکن کلیدی تثبیت کرد. در ۱۲ نوامبر، مسی در بازی مقابل ساراگوسا از ناحیه استخوان پا دچار مصدومیت شد که منجر به دوری ۳ ماهه او از حضور در زمین‌های فوتبال شد. پس از پایان مصدومیت، مسی در روز ۱۱ فوریه در مقابل ریسینگ سانتاندر در نیمهٔ دوم به زمین آمد. در ۱۱ مارس، مسی با آمادگی کامل در ال‌کلاسیکو ظاهر شد و موفق به هت‌تریک کردن شد تا نتیجهٔ تساوی ۳-۳ را برای بارسای ۱۰ نفره به ارمغان بیاورد. با هت ریک در این بازی، او بعد از ایوان زامورانو (برای رئال مادرید در فصل ۱۹۹۴-۱۹۹۵)، دومین بازیکنی شد که توانست در ال‌کلاسیکو هت‌تریک کند. او تا انتهای فصل گل‌های بیشتری زد که ۱۱ تا از ۱۴ گل فصل وی در ۱۳ بازی آخر به ثمر رسیدند.

مسی در این فصل توانست خاطره بعضی گل‌های ویژه مارادونا را زنده کند.در ۱۸ آوریل ۲۰۰۷، او توانست در بازی مرحله نیمه نهایی کوپا دل ری مقابل ختافه دو گل بزند، که یکی از آن گل‌ها شباهت بسیاری به گل معروف دیه‌گو مارادونا در بازی مقابل انگلیس در چارچوب جام جهانی ۱۹۸۶- گلی که با عنوان گل برتر قرن شناخته می‌شود- داشت.خبرگزاری‌های ورزشی به بررسی شباهت بین گل او و گل مارادونا پرداختند و از آن سو رسانه‌های اسپانیایی به او لقب «مسی‌دونا» دادند.او تقریباً به یک اندازه یعنی ۶۲ متر (۲۰۳ فوت) در بازی دوید، تعداد یکسانی بازیکن را از پیش روی برداشت (شش بازیکن با احتساب دروازه‌بان)، از یک منطقه مشابه گل را به ثمر رساند و هم‌چنین از پرچم کرنر آغاز به دویدن کرد. این همانند کاری است که ۲۱ سال پیش مارادونا در مکزیک انجام داد.در کنفرانس خبری بازی، دکو هم تیمی مسی گفت:این بهترین گلی بود که در طول زندگیم دیدم.در بازی با اسپانیول، مسی گلی زد که شباهت قابل ملاحظه‌ای با گل دست خدای مارادونا در مقابل انگلیس داشت. مسی خود را به توپ رساند و به وسیلهٔ دستش توپ را به پشت سر کارلوس کامنی، دروازه‌بان حریف، هدایت کرد.این گل او باعث اعتراض بازیکنان اسپانیول شد و نمایش دوباره این حرکت، نشان‌دهنده خطای هند لیونل مسی بود.

 

 
فصل ۲۰۱۰-۲۰۱۱

 
در ۲۱ اوت، مسی در اولین بازیش در فصل، مقابل سویا در چارچوب سوپرکاپ اسپانیا- که با حساب ۴-۰ به سود بارسا به پایان رسید- هت‌تریک کرد و باعث آن شد که تیمش فاتح اولین جامش در فصل شود با این‌که بازی رفت را ۳-۱ باخته‌بود. او هم‌چنین در روز ۲۹ اوت ۲۰۱۰ لیگ را با گل مقابل ریسینگ سانتاندر در تنها بعد از سه‌دقیقه از شروع بازی آغاز کرد. او سپس در لیگ قهرمانان نمایش خوبی داشت و مقابل پاناتینایکو در بازی‌ای که ۵-۱ به سود بارسلونا شده‌بود دو گل و دو پاس گل بدهد.

در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۰، مسی در بازی مقابل آتلتیکو مادرید- بازی هفته سوم لا لیگا که در ورزشگاه ویسنته کالدرون انجام می‌شد- در دقیقه ۹۲ام بازی، به دلیل تکل توماش اویفالوشی، بازیکن تیم حریف، از ناحیهٔ مچ پا مصدوم شد. ابتدا به نظر می‌رسید که مسی مچ پایش شکسته و به گفته برخی باید او را ۶ ماه از میادین فوتبال دور نگاه داشت، اما نتایج ام‌آرآی نشان داد که او دچار پیچ‌خوردگی رباط‌های داخلی و خارجی مچ پای راست خود شده‌است.هم‌تیمی مسی، داوید ویا بعد از بازی گفت: تکلی که به مسی زده‌شد وحشیانه بود؛ این در حالی است که مدافع آتلیتکو مادرید گفت که به منظور مصدوم کردن مسی روی پای این بازیکن نرفته‌بود.

در بازی با آلمریا، او برای دومین بار در فصل موفق به هت‌تریک شد و توانست تعداد گل‌های خودش در لا لیگا را به ۱۰۰ عدد برساند.

مسی موفق به کسب جایزه بهترین بازیکن سال ۲۰۱۰ جهان شد و توانست بالاتر از هم‌تیمی‌هایش، ژاوی و اینیستا قرار بگیرد.مسی برای چهارمین بار پیاپی بود که در فهرست نامزدهای دریافت جایزه بهترین بازیکن سال جهان قرار گرفته‌بود.در ۵ فوریه، بارسا توانست رکورد بیشترین پیروزی پیاپی در لیگ را با برد ۳ بر صفر آتلتیکو مادرید در نیوکمپ بشکند و ۱۶ برد متوالی در لالیگا کسب کند.مسی با به ثمر رساندن سه گل در بازی و تثبیت پیروزی از جانب خودش، بعد از بازی اظهار داشت:

برای من افتخار است که رکوردهای بزرگانی چون دی استفانو را بشکنم

 

 

فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۲

 

او توانست در دیدار سوپرکاپ اسپانیا مقابل رئال مادرید در دو دیدار رفت و برگشت سه گل و دو پاس گل بدهد تا تیمش در مجموع ۵-۴ پیروز شود

 

بیوگرافی کامل لیونل مسی بیوگرافی کامل لیونل مسی

سابقه ملی

 

در ژوئن ۲۰۰۴، او به تیم ملی زیر ۲۰ ساله‌های آرژانتین برای دیداری دوستانه مقابل پاراگوئه دعوت شد. او در سال ۲۰۰۵ یکی از اعضای تیم ملی جوانان آرژانتین در جام جهانی جوانان بود که در هلند قهرمان آن مسابقات شده‌بودند. او در آن مسابقات بهترین بازیکن و هم‌چنین بهترین گلزن آن مسابقات شد.

مسی اولین بازی خودش را در رده بزرگسالان مقابل مجارستان موقعی که ۱۸ سال داشت در ۱۷ اوت ۲۰۰۵ انجام داد. او در دقیقه ۶۳ به زمین بازی آمد ولی داور بازی، مارکوس مرک او را در دقیقه ۶۵ به‌خاطر ضربه زدن به مدافع مجارستان، ویلموش وانکزاک از زمین بازی اخراج کرد. هر چند مدافع مجارستان پیراهن مسی را می‌کشید. این تصمیم بحث برانگیز بود و مارادونا حتی ادعا کرد که این تصمیم داور از پیش برنامه‌ریزی شده بود. مسی دوباره در روز ۳ سپتامبر در بازی با پاراگوئه در مقدماتی جام جهانی که آرژانتین در آن دیدار حریفش را ۱-۰ از پیش رو برداشته‌بود در تیم حاضر شد و پیش از این بازی گفت:

مدت حضورم در بازی اول بسیار کوتاه بود، این بازی دوباره برای من بازی اول است.
او سپس دومین بازی خود را برای آرژانتین در برابر پرو انجام داد. پس از بازی، پکرمن مسی را همانند «جواهر» توصیف کرد.

 

 

 

زندگی شخصی

 

او در مدتی رابطه‌ای عاطفی با ماکارنو لموس- که او هم اهل روزاریو بود- داشت. گفته می‌شود چند روز بعد از بهبود یافتن مسی از بند مصدومیت و چند روز مانده به جام جهانی ۲۰۰۶، این دختر توسط پدرش به او معرفی شده‌است.هم‌چنین او رابطه‌ای با مدل آرژانتینی، لوچیانا سالازار داشته‌است.هم‌چنین او در ژانویهٔ ۲۰۰۹ در برنامه «هت‌تریک بارسا» کانال ۳۳ گفت که دوست‌دختری دارد که در آرژانتین زندگی می‌کند. من راحت و خوشحال هستم.او دختری با نام آنتونلا روکوتزو را دیده بود. حاصل ازدواج وی با آنتولا،فرزندنی به نام تیاگو مسی است.

 

 
افتخارات فردی

 

بهترین بازیکن جوان جهان (۲۰۰۶، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸)
بهترین گلزن جام جهانی زیر بیست سال (۲۰۰۵)
بهترین بازیکن جام جهانی زیر بیست سال (۲۰۰۵)
بهترین بازیکن لالیگا (۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ ،۲۰۱۲)
بهترین گلزن لالیگا(۲۰۱۰ و ۲۰۱۲)
کفش طلای اروپا (۲۰۱۰ و ۲۰۱۲)
توپ طلای جهان (۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱)
بهترین گلزن لیگ قهرمانان اروپا (۲۰۰۹ ،۲۰۱۰، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲)

 

بیوگرافی کامل لیونل مسی بیوگرافی کامل لیونل مسی

 

افتخارات تیمی

 

قهرمانی در رقابت های فوتبال زیر بیست سال جهان (۲۰۰۵)
قهرمانی در سوپرجام اروپا (۰۶-۲۰۰۵، ۰۹-۲۰۰۸ و ۱۱-۲۰۱۰)
قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا (۰۶-۲۰۰۵ ۰۹-۲۰۰۸ و ۱۱-۲۰۱۰)
قهرمانی در لالیگای اسپانیا (۰۶-۲۰۰۵، ۰۹-۲۰۰۸ ٬۲۰۱۰-۲۰۰۹ و ۱۱-۲۰۱۰)
قهرمانی در سوپر جام اسپانیا (۰۶-۲۰۰۵، ۰۹-۲۰۰۸، ۱۰-۲۰۰۹ و ۱۱-۲۰۱۰)
قهرمانی در کوپا دل ری (۰۹-۲۰۰۸، ۱۲-۲۰۱۱)
قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان (۲۰۰۹ و ۲۰۱۱)

نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392برچسب:,ساعت 21:50 توسط سحر| |


 

 

زندگی نامه کریستین رونالدو

center

کریستیانو رونالدو (دوس سانتوس آویرا) متولد پنجم فوریه سال 1985 که بیشتر با نام (کریستیانو رونالدو) معروف می‌باشد،
فوتبالیست پرتغالی در رده حرفه‌ای است که در تیم‌های (منچستریونایتد) و (ملی پرتغال) بازی می‌کند. او یکی از بهترین بازیکنان دنیا و یکی از بهترین استعدادهای امروز فوتبال است.
کریستیانو رونالدو در شهر (فانچال) در منطقه (مادیرا) در کشور پرتغال به دنیا آمد. مادر (ماریا دولورس داس آویرا) و پدرش (خوزه دینیس آویرا) بود. او یک برادر به نام (هوگو) و دو خواهر به نام‌های (الما) و (کاتیا) دارد.
نام رونالدو در کشور پرتغال نام رایجی نیست ولی پدر و مادرش به خاطر (رونالد ریگان) رییس‌جمهور آمریکا نام او را رونالدو گذاشتند زیرا ریگان هنرپیشه مورد علاقه پدر رونالدو بود. او تاکید می‌کند این نامگذاری اصلا دلایل سیاسی نداشته است.
وقتی سه ساله بود ضربه زدن به توپ را آغاز کرد. وقتی در شش سالگی به مدرسه رفت دیگر علاقه‌اش به ورزش کاملا نمایان شده بود. او در آن زمان عاشق تیم (بنفیکا) بود و جالب است که بعدها به تیم رقیب آن یعنی (اسپورتینگ) پیوست.
او ابتدا با یک تیم آماتور به نام (آندورنیا) بازی می‌کرد زیرا پدرش در آن باشگاه شاغل بود. در آن زمان رونالدو تنها هشت سال داشت. در سال 1995 یعنی در ده سالگی (کریستیانو رونالدو) کم‌کم در پرتغال کسب شهرت می‌کرد و آهسته آهسته نامی آشنا در ورزش فوتبال می‌شد. به طوری که دو تیم برتر شهر مادیرا در پی امضای قرارداد با او بودند.
کریس رونالدو با بازی در مسابقات زیر هفده سال یوفا برای تیم (اسپورتینگ لیسبون) مورد توجه (جرارد هولر) سرپرست وقت تیم لیورپول قرار گرفت. در آن زمان او تنها شانزده سال داشت و به همین خاطر لیورپول از خرید او صرف نظر کرد ولی همین موضوع سبب شد به چشم (سرالکس فرگوسن) بیاید.
در تابستان 2003 او در بازی برابر تیم منچستریونایتد به خوبی توانایی‌های خود را در معرض تماشا قرار داد و نشان داد که می‌تواند در دو جناح بازی کند.
پس از بازی، اعضای تیم منچستریونایتد همگی از یک استعداد درخشان سخن می‌گفتند. آنها معتقد بودند بهتر است در آینده در کنار این جوان باشند تا مقابل او.
در منچستر یونایتد

center 

فرگوسن این جوان را می‌خواست. او می‌خواست از رونالدو به جای دیوید بکام که به تازگی به رئال مادرید پیوسته بود بهره ببرد و بدین ترتیب کریستیانو با قیمت 24 میلیون و 12 هزار پوند رهسپار تیم منچستریونایتد شد.
رونالدو در ابتدا با پیراهن شماره هفت ظاهر شد ولی با وجود تمام مهارت‌ها و حمله‌هایش دوست نداشت تحت فشار انتظارات مردم باشد.
انتظاراتی که از شماره پیراهن او نشات می‌گرفت. او ترجیح می‌داد پیراهن شماره 27 را بپوشد زیرا در اسپورتینگ نیز همین شماره را می‌پوشید.
رونالدو همیشه متهم به خودخواه بودن و تکروی است، با این وجود فرگوسن تمام حیثیت کاری خود را بر روی او گذاشته و مجددا با او قراردادی تا پایان سال 2010 به امضا رسانده است.
رونالدو در مصاحبه‌ای با نشریه (ایونینگ نیوز) گفت: (منچستریونایتد همیشه برای کمک به من حاضر است و همیشه از من حمایت می‌کند. من باید این را تلافی کنم.)ولی رونالدو اغلب در بازی‌ها، مشکل عصبی پیدا می‌کند. او نمی‌تواند اعصاب خود را کنترل کند و زود از کوره در می‌رود. او یک بار به خاطر رفتار خشونت‌بار و انگشت تکان دادن به نشانه تهدید به سوی تماشاچیان از بازی اخراج و از یک مسابقه نیز محروم شد.
(فیلیپ اسکولاری) مربی تیم ملی پرتغال نیز به او هشدار داد در مسابقات جام‌جهانی رفتار خودش را کنترل کند.
کریستیانو رونالدو در سال 2005 به (بازیکن جوان ویژه فیلیپو) معروف شد و از سوی فیفا بیستمین بازیکن برتر تاریخ فوتبال لقب گرفت. او با وجود اخلاق تندش محبوب طرفداران منچستریونایتد باقی ماند. به همین خاطر دوست ندارد هرگز تیم منچستریونایتد را ترک کند. او در بازی‌های جام‌جهانی اولین گل خود را با ضربه پنالتی به تیم ملی ایران زد
زندگی خصوصی

center

پدر رونالدو که (دینیس آویرا) نام داشت هفتم سپتامبر 2005 و در زمان بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی از دنیا رفت.
رونالدو چند ساعت پس از شنیدن این خبر مجبور بود برابر تیم روسیه بازی کند و این برای او بسیار سخت بود ولی می‌دانست امکان ندارد در بازی غایب باشد. پس از بازی، سرالکس فرگوسن خود، رونالدو را مشایعت کرد و به کشورش فرستاد.
رونالدوبا زنی به نام (مرچه رومرو) مجری اسپانیایی تلویزیون پرتغال آشنا شد. هر چند اصلیت اسپانیایی دارد ولی در پرتغال به دنیا آمده و رشد کرده است. او با آشنایی خود با رونالدو تنفر خیلی‌ها را برانگیخت زیرا بسیاری از طرفداران رونالدو او را شایسته نامزدی فوتبالیست محبوب خود نمی‌دانستند و سایت‌های اینترنتی علیه او ایجاد کردند.
(مرچه) نه سال از کریستیانو بزرگ‌تر بود و از همسر اولش طلاق گرفته بود. کریستین همیشه دوست دارد زندگی خصوصی خود را به معنای واقعی آن خصوصی نگه دارد و معتقد است زندگی خانوادگی از زندگی حرفه‌ای جداست و هیچ گاه در این مورد صحبتی نکرد و نامزدی او با خود را تأیید نمی کرد.سرانجام در بیستم سپتامبر 2006 (مرچه) هم تایید کرد که دیگر رابطه‌ای با کریستیانو رونالدو ندارد.
او هزینه سفر (مارتونیز) پسربچه یازده ساله اندونزیایی و پدرش که از بازماندگان سونامی بودند را پرداخت تا آنها بتوانند به خاطر علاقه پسرک برای دیدن بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی به اروپا بروند.
دیگر هم‌تیمی‌های رونالدو پس از ملاقات این پدر و پسر تقبل کردند که با کمک یکدیگر هزینه خرید یک خانه جدید در اندونزی را برای آنها فراهم آورند. پس از پایان بازی‌های مقدماتی، رونالدو به اندونزی رفت تا از سرزمین‌های مصیبت‌زده آن دیدن و برای آنها کمک‌های خیریه جمع‌آوری کند. او در این سفر با (یوسف کالا) رییس‌جمهور اندونزی نیز دیدار کرد و توانست با به حراج گذاشتن وسایل ورزشی خود در جاکاراتا پایتخت اندونزی، 120 هزار دلار آمریکا کمک جمع کند.
رونالدو هم اکنون یک خانه دو میلیون پوندی در (وود فورد) واقع در انگلیس دارد. پس از حضور کریستیانو در تیم ملی کشور پرتغال و بازی مقابل تیم انگلیس در مسابقات جام‌جهانی آلمان، طرفداران تیم انگلیس به نشانه خشم خود شیشه‌های خانه گران‌قیمت کریستیانو را شکستند.
رونالدو نیز از این عکس‌العمل غیرمنطقی مردم ناراحت شد و اعلام کرد منچستر را ترک می‌کند و آینده او در اسپانیاست. (مرچه) سی ساله که در آن زمان هنوز با کریستیانو رابطه داشت گفت: اگر کریستیانو قبل از این‌که خشم مردم فرو بنشیند به انگلیس بازگردد، کار احمقانه‌ای کرده است. او حتی از ستاره منچستریونایتد تقاضا کرد برای بردن وسایلش هم به آن جا بازنگردد.
شایعه رابطه کریستیانو رونالدو با دختری به نام (جمااتکینسون) به تازگی بر سر زبان‌ها افتاده است. با این وجود نامزد قبلی کریستیانو پیام تبریک خود را برای او فرستاد (مرچه رومرو) که در سال 2005 از کریستیانو جدا شد بهترین آرزوهایش را نثار این زوج کرده است. گفته می‌شود (جما) نیز به تازگی از نامزد سابقش که اتفاقا او نیز یک فوتبالیست بوده، جدا شده است. رابطه کریستیانو و (جمااتکینسون) ناگهان تیتر درشت صفحه اول تمام نشریات پرتغال شد.
(جمااتکینسون) هنرپیشه نوپای شبکه ITV خود اظهار داشته که با کریستیانو رونالدو آشنا شده است.
او نخستین بار کریستیانو را همین اواخر در یک مهمانی ملاقات و اعتراف کرد از این آشنایی بسیار خوشحال است. وی اظهار داشت: (کریستیانو مرد خیلی خوبی است. شنیده‌ام خیلی‌ها به من حسادت می‌کنند. این موضوع برای من اصلا عجیب نیست.) این هنرپیشه 22 ساله که پیش از این با (مارکوس بنت) بازیکن تیم (چارلتون) آشنا بود، گفت: (من به فوتبال علاقه خاصی ندارم و اگر با کریستیانو آشنا شده‌ام به خاطر شخصیت اوست. اصولا فوتبالیست‌ها همه آدم‌های خوبی هستند. در ضمن دلم نمی‌خواهد زیاد درباره این موضوع صحبت کنم چون نامزدی من با مارکوس به خاطر مصاحبه‌ام با خبرنگارها به هم خورد. نمی‌خواهم این موضوع دوباره تکرار شود.) ظاهرا از این پس یک زن به جرگه زنان خبرساز فوتبالیست‌های انگلیس افزوده شده است.
سرالکس فرگوسن همیشه از کریستیانو رونالدو به عنوان یک بازیکن برتر نام می‌برد. او در یک مصاحبه مطبوعاتی در جواب به این سوال که آیا رونالدو بازیکن سال می‌شود یا نه، اظهار داشت: (مطمئنم نام او در لیست است. او 23 سال دارد و به نظر من بهتر از این هم می‌شود. او به بلوغ لازم رسیده و امیدوارم بازیکنان جوان ما مثل او خود را نشان دهند.
خیلی کم هستند کسانی که مانند کریستیانو می‌توانند برابر بازیکنان هجومی بایستند. مدافعان نمی‌توانند این جور بازیکنان را کنترل نمایند؛ به همین خاطر است که همه به او به چشم یک (خطر بزرگ) نگاه می‌کنند.)
کوتاه از کریستیانو

center

_ او در بازی‌های یورو 2004 و جام‌جهانی 2006 به عنوان جذاب‌ترین بازیکن شناخته شد.
_ در کودکی با نام مستعار (کلویورت) نامیده می‌شد.
_ او از سهام‌داران (نایک)، (پیپ جینز)، (اکسترا جاس) (نوشیدنی انرژی‌زای اندونزی) و اتومبیل سوزوکی است هر چند که خود یک اتومبیل بی‌‌ام‌و مشکی دارد.
_ تیم محبوب کودکی او (بنفیکا) بود.
_ قهرمان کودکی رونالدو (مارادونا) بود.
_ قهرمان کنونی او (لوییس فیگو) و (تیه ری‌آنری) هستند.
_ رونالدو که در لیسبون بزرگ شده است همیشه به خاطر لهجه (مادیرایی)‌اش مورد تمسخر بچه‌ها قرار می‌گرفت.
_ رونالدو با (آلبرتو جاردیم) فرماندار زادگاه خود دوست صمیمی است

نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392برچسب:,ساعت 21:45 توسط سحر| |


جواد نکونام ۱۶ شهریور سال ۱۳۵۹ در شهر ری تهران متولد شد.

وی در درتیم‌های پاس تهران، الوحده و الشارجه امارات و اوساسونای اسپانیا بازی کرده است و در سال  2006 نیز در بین 10 بازیکن برتر آسیا قرارداشت.

نکونام فوتبال حرفه‌ای را از بازی در تیم‌های پایه باشگاه سایپا آغاز کرد و در سال 1377 به تیم پاس تهران پیوست. با بازی‌های درخشانش در دو فصل نخست حضورش در پاس، به تیم‌های ملی جوانان و امید ایران دعوت شد و از آنجا به بازیکنی شناخته شده در فوتبال ایران تبدیل شد.

او 7 فصل را در تیم پاس با موفقیت سپری کرد و به کاپیتانی این باشگاه رسید. اوج حضور او در پاس بازی‌های درخشانش در جام باشگاه‌های آسیا در سال 2005 بود.

 بازی‌های نکونام در این جام باعث شد تا باشگاه کایزرس‌لاترن آلمان به او پیشنهاد بدهد، اما با مخالفت مصطفی دنیزلی، سرمربی وقت پاس، این انتقال منتفی شد.

نکونام در آخرین بازی‌اش با پیراهن پاس، مقابل پرسپولیس در لیگ برتر  انجام داد که از داور کارت قرمز دریافت کرد. پس از این بازی او به باشگاه الوحده امارات رفت.

در میانه لیگ امارات، به باشگاه الشارجه امارات رفت و پس از بازی در جام جهانی 2006، از میان 3 تیم هرتابرلین و کایزرس‌لاترن آلمان و اوساسونا اسپانیا، اوساسونا را برگزید.

نکونام اولین بازیکن ایرانی است که در لالیگا بازی کرده است. او در نخستین فصل حضور در لالیگا، به بازیکن ثابت تیمش تبدیل شد و توانست با گل طلایی که در جام یوفا مقابل بوردو فرانسه زد، به بازیکنی محبوب در تیمش بدل شود. بازی خوب او باعث شد تا اوساسونا به فکر جذب بازیکن ایرانی دیگری بیفتد و مسعود شجاعی را بخرد.

نکونام در  22 دی سال 1379 و درحالی که تنها 19 سال و 31 روز سن داشت، برای نخستین بار پیراهن تیم ملی ایران را در دیدار دوستانه برابر اکوادور برتن کرد و در سال 1387 بعد از مهدی مهدوی کیا کاپیتان دوم تیم ملی فوتبال ایران به حساب می‌آمد.

نکونام در لیگ برتر دوازدهم به استقلال تهران پیوست

نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392برچسب:,ساعت 21:44 توسط سحر| |

بیوگرافی رضا قوچان نژاد + عکس

 

بیوگرافی رضا قوچان نژاد + عکس

رضا قوچان نژاد معروف به گوچی (Gucci) بازیکنی ایرانی - هلندی متولد 29/شهریور/1366 است و لقب حماسه ساز اولسون برای جام جهانی برزیل را ازآن خود کرد. زندگینامه کامل قوچان نژاد را در ادامه می خوانید.

 

 

نام: رضا

نام خانوادگی: قوچان نژاد نورنیا

تاریخ تولد: 1366/06/29

محل تولد: مشهد

نام مستعار: گوچی(Gucci)

تحصیلات: فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی

پست: مهاجم

قد: 1.80 متر

شماره پیراهن: 7

-----------------------------------------------

رضا قوچان نژاد بازیکن فوتبال ایرانی - هلندی با نام مستعار گوچی می باشد. خانواده ای کاملا ورزشی دارد، عمویش هم در مشهد مربی یک تیم والیبال است.

وی فوتبال را از 15 سالگی و به اصرار پدرش در باشگاه های دسته دوم هلند آغاز کرد. و جالب است بدانید که او با گلی که در ثانیه 9 زده رکورد سریع ترین گل هلند را هم در اختیار دارد.

قوچان نژاد با وجود اینکه از کودکی در اروپا بازی کرده اما همچنان عاشق ایران است و حتی می گوید محبوب ترین غذایی که دوست دارد آبگوشت است.

نام قوچان نژاد یک بار در زمان سرمربیگری افشین قطبی در تیم ملی به گوش اهالی فوتبال خورد اما این کارلوس کی روش بود که برای دیدن و ارزیابی این بازیکن راهی بلژیک شد تا بازی این بازیکن ایرانی را از نزدیک ببیند.

رضا البته فوتبال حرفه ای را در باشگاه های بلژیک دنبال کرد. ابتدا به تیم سنت تروئیدن بلژیک رفت.

این بازیکن سابقه بازی در تیم زیر 19 ساله های هلند را در کارنامه خود دارد.

قوچان نژاد در حال حاضر در لیگ برتر بلژیک و در باشگاه فوتبال استاندارد لیژ شاغل است. رضا در موسیقی نیز تبحر دارد و استعداد ذاتی در نواختن ویلن برخوردار می باشد.

قوچان نژاد پسرخاله عقیل اعتمادی دروازه بان اسبق باشگاه تراکتورسازی است.

کی روش  به همه منتقدانش نشان داد که برای پیشرفت در فوتبال باید صبر، استقامت داشت و سخت کار کرد ضمن اینکه دانش فنی و تجربه بین المللی هم داشت. او با آوردن قوچان نژاد به فوتبال ایران علاوه بر اینکه زمینه ساز خلق حماسه اولسان و صعود به جام جهانی شد یک هدیه ارزشمند هم به تیم ملی اهدا کرد. یک گلزن مادرزاد و شش دانگ که سال ها می تواند خط حمله فوتبال ایران را بیمه کند.

بازیهای رضا قوچان نژاد در تیم ملی ایران :

# تاریخ محل برگزاری حریف گل نتیجه مسابقات
۱ ۶ فوریه ۲۰۱۳ ورزشگاه آزادی٬ تهران لبنان اول ۵–۰ مقدماتی جام ملت های آسیا ۲۰۱۵
۲ ۶ فوریه ۲۰۱۳ ورزشگاه آزادی٬ تهران  لبنان چهارم ۵–۰ مقدماتی جام ملت های آسیا ۲۰۱۵
۳ ۴ ژوئن ۲۰۱۳ ورزشگاه السد٬ دوحه قطر اول ۱–۰ انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل
۴ ۱۱ ژوئن ۲۰۱۳ ورزشگاه آزادی٬ تهران  لبنان سوم ۴–۰ انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل
۵ ۱۸ ژوئن ۲۰۱۳ ورزشگاه جام مونسو٬ اولسان کره جنوبی اول ۱–۰ انتخابی نهایی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل

بازی باشگاهی رضا قوچان نژاد:

باشگاه های جوانان

۲۰۰۰–۲۰۰۳ LAC Frisia 1883
۲۰۰۳–۲۰۰۴ کامبور
۲۰۰۴–۲۰۰۵ هیرنفین
باشگاه های حرفه ای
سال ها باشگاه ها بازی (گل)
۲۰۰۵–۲۰۰۹ هیرنفین ۲ (۰)
۲۰۰۶–۲۰۰۷ ← گو اهد ایگلز (قرضی) ۱۳ (۴)
۲۰۰۹ ← امن (قرضی) ۱۲ (۱)
۲۰۰۹–۲۰۱۰ گو اهد ایگلز ۱۰ (۶)
۲۰۱۰–۲۰۱۱ کامبور ۳۷ (۱۵)
۲۰۱۱–۲۰۱۳ سنت ترویدن ۳۱ (۱۸)
۲۰۱۳– استاندارد لیژ ۹ (۳)
تیم ملی
۲۰۰۵–۲۰۰۶ زیر ۱۹ سال هلند    
۲۰۱۲– ایران ۷ (۵)

عکس های رضا قوچان نژاد:

عکس رضا قوچان نژاد در ترکیب تیم ملی

بیوگرافی-رضا-قوچان-نژاد-+-عکس

 

قوچان نژاد در کنار اشکان دژاگه

بیوگرافی-رضا-قوچان-نژاد-+-عکس

 

رضا قوچان نژاد

بیوگرافی-رضا-قوچان-نژاد-+-عکس

نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392برچسب:,ساعت 11:40 توسط سحر| |

بیوگرافی پژمان جمشیدی + عکس

 

بیوگرافی پژمان جمشیدی + عکس

زندگینامه کامل پژمان جمشیدی فوتبالیست مشهور و اسبق باشگاه پرسپولیس تهران به همراه عکسهایی از سریال پژمان

 

نام : پژمان

نام خانوادگی : جمشیدی

تاریخ تولد : 1356/6/20

------------------------

پژمان جمشیدی متولد ۲۰ شهریور ۱۳۵۶ بازیکن اسبق تیم‌های فوتبال سایپا، پاس و پرسپولیس است. جمشیدی فوتبال خود را از باشگاه کشاورز تهران آغاز کرد و در تیم های سایپا ، پرسپولیس ، پاس تهران ، استیل آذین ، فولاد و ابومسلم نیز بازی کرد.  وی سال ۲۰۰۰ زمان مربیگری میروسلاو بلاژویچ(ملقب به چیرو) در تیم ملی کشورمان برای دیدارهای مقدماتی جام‌ جهانی ۲۰۰۲ کره و ژاپن به این تیم دعوت و جایگزین فرهاد مجیدی شد . آخرین بازیکنی که پرسپولیس را در اصفهان مقابل سپاهان برنده از زمین بیرون آورده ( سال ۸۲ ) کسی نیست جز پژمان جمشیدی، بال راست آن روزهای پرسپولیس که بازی های جالبی از او می دیدیم.

این روزها هنرنمایی جمشیدی را به جای مستطیل سبز در قاب تلویزیون و این بار در نقش اول یک سریال تلویزیونی به نام پژمان میبینیم. موضوع سریال پژمان درباره زندگی فوتبالیست ها می باشد جمشیدی درباره سریال پژمان می گوید: من چهار ماه تمام زندگی ام را روی این کار معطوف کردم و امیدوارم کار خوبی شده باشد.

پژمان قصه فوتبالیستی است که برای چهارمین فصل متوالی با وجود تلاش فراوان، موفق نشده تیمی را برای خود دست و پا کند. پژمان به تدریج وارد دورانی می‌شود که کمتر کسی او را در کوچه و خیابان می‌شناسد و دیگر نمی‌تواند از امتیازات شهرت رو به زوالش استفاده کند، اما او هنوز در حال و هوای دوران ستارگی‌اش است و نمی‌خواهد بپذیرد که عمر دوران فوتبالش به سرآمده است.

پژمان جمشیدی در این سریال در کنار سام درخشانی که نقش مدیر برنامه‌های پژمان را دارد و بهاره رهنما، شقایق دهقان، هوشنگ حریرچیان، بیژن بنفشه‌خواه، ویدا جوان و غلامحسین لطفی بازی میکند.

نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392برچسب:,ساعت 11:38 توسط سحر| |

 

بیوگرافی آرش برهانی بیوگرافی آرش برهانی

 

نام کامل : آرش برهانی

زادروز : ۱۴ سپتامبر ۱۹۸۳ ‏(۳۰ سال)

زادگاه: کرمان، ایران

قد : ۱٫۷۵ متر

نام مستعار : آرش آقای گل

باشگاه کنونی : استقلال تهران

شمارهٔ پیراهن: ۹

پُست : مهاجم

 

 

آرش برهانی (زادهٔ ۲۳ شهریور ۱۳۶۲ در کرمان) یک بازیکن فوتبال ایرانی است. او هم‌اکنون عضو باشگاه استقلال تهران است. او پیش از آمدن به استقلال در تیم پاس تهران و همچنین مدت کوتاهی برای تیم النصر امارات بازی کرده‌است.

آقای گلی

آرش برهانی توانسته در لیگ ۸۸-۸۷، با زدن ۲۲ گل عنوان آقای گلی لیگ برتر ایران را کسب کند وی همچنین با زدن ۱۰۷ گل پس از رضا عنایتی بهترین گلزن تاریخ لیگ برتر ایران است.

 

سریع ترین هت تریک کننده فوتبال ایران

آرش برهانی در لیگ برتر ایران سال ۸۸-۸۷ در بازی مقابل پیکان در کمتر از ۹ دقیقه ۳ گل به باشگاه پیکان زد تا اگر ساموئل اتوئو سریع‌ترین هت‌تریک ۱۰ سال اخیر بارسلونا را انجام داده، برهانی با نصف زمان مهاجم کامرونی، سریع‌ترین هت‌تریک تاریخ استقلال و شاید هم تمام مهاجمان ایرانی را رقم زده باشد.

 

برترین گلزن تاریخ باشگاه استقلال تهران

آرش برهانی با ۲ گلی که در مقابل مس کرمان در هفته ۲۱ لیگ برتر۹۲-۹۱ به ثمر رساند، با پیشی گرفتن از علی جباری بازیکن اسبق استقلال با ۸۹ گل زده به ۹۱ گل زده با پیراهن استقلال رسید و عنوان برترین گلزن تاریخ باشگاه استقلال را از آن خود کرد. هم اکنون آرش برهانی بازدن ۹۷ گل بهترین گلزن تاریخ باشگاه استقلال می‌باشد.

 

استقلال تهران

آرش برهانی در فصل نقل و انتقالات سال ۱۳۸۶ با استقلال تهران قرارداد بست و به این تیم منتقل شد. با توجه به این که زمزمه پیوستن او به پرسپولیس تهران شنیده می‌شد، با استقلال تهران قرارداد بست و به این تیم منتقل شد. حبیب کاشانی، مدیرعامل وقت پرسپولیس با توجه به توافقات اولیه باشگاه پرسولیس با وی، همان زمان از بابت این انتقال ابراز نارضایتی کرد.

 

نوشته شده در چهار شنبه 20 آذر 1392برچسب:,ساعت 23:40 توسط سحر| |

 
گروه اینترنتی آفتاب شما Aftabu.Com
گروه اینترنتی آفتاب شما Aftabu.Com
گروه اینترنتی آفتاب شما Aftabu.Com
گروه اینترنتی آفتاب شما Aftabu.Com
گروه اینترنتی آفتاب شما Aftabu.Com
گروه اینترنتی آفتاب شما Aftabu.Comگروه اینترنتی آفتاب شما Aftabu.Com
گروه اینترنتی آفتاب شما Aftabu.Com
گروه اینترنتی آفتاب شما Aftabu.Com
گروه اینترنتی آفتاب شما Aftabu.Com
گروه اینترنتی آفتاب شما Aftabu.Com
 
 
 
نوشته شده در چهار شنبه 20 آذر 1392برچسب:,ساعت 23:34 توسط سحر| |


Design By : Susa Theme