ورزش

این وبلاگ جهت آشنایی شما ورزش دوستان با برخی از ورزش ها وکمی هم مزاح برای تفریح ساخته شده.امیدوارم که راضی باشید.

188134 خواستگاری رونالدو با ساعـتی از طلا و الماس

در شرایطی که مرد سال جدید فوتبال جهان در اسپانیا برای کهکشانی‌ها می درخشد و شنبه شب در بازی با گرانادا گل بیست و دوم خود را نیز ثبت کرد، اخبار حاشیه‌ای از او در رسانه‌‌های کشورش پیوسته منتشر می‌شوند.

در همین ارتباط روزنامه اودیارو در گزارشی از زندگی خصوصی این بازیکن از ساعت 80 هزار یورویی (320 میلیون تومان) که هفته قبل بازیکن رئال به «ایرنا شیک» هدیه داد،‌به عنوان گران‌ قیمت‌ترین هدیه یک بازیکن حرفه‌ای به نامزدش در دنیای ورزش نام برد.

این روزنامه نوشت رونالدو به شرکت سازنده (رولکس) از دو ماه قبل ساعتی کاملا از جنس طلا، پلاتین و الماس را سفارش داد.

اودیارو افزود: دادن این هدیه از طرف وی به معنای درخواست رسمی ازدواج با نامزدش بوده است. او برخلاف همه مردان هیچ علاقه‌ای به دادن حلـقه ازدواج به «شیـک»‌ندارد.

Download Flash Player To View Flash Clock

 

نوشته شده در پنج شنبه 29 خرداد 1393برچسب:,ساعت 20:37 توسط سحر| |

 

  شباهت عجیب یک معلم افغان با لیونل مسی
جوانی که ۲۶ ساله است و در ماه ژوئن سال ۱۹۸۷ در هرات در غرب افغانستان به دنیا آمده؛ دقیقا همان ماه و سالی که مسی متولد شده است اما در آن سر دنیا و در آرژانتین.

انسان‌های شبیه به هم معمولا در فیلم‌ها و داستان‌ها بیشتر دیده می‌شوند.

به گزارش کافه سینما به نقل از بی بی سی، در دنیای واقعی به باور بسیاری از دانشمندان علم ژنتیک، شباهت افرادی که هیچ رابطه خونی با هم نداشته باشند بسیار نادر است.اما یکی از همین موارد بسیار نادر، اینجا در هرات در غرب افغانستان، زندگی یک نفر را زیر و رو کرده است.

شباهت یک آموزگار ساده به یک ستاره پرآوازه فوتبال جهان.

به طور معمول شباهت دو انسان در دو جغرافیای متفاوت و دور از هم زودتر خبرساز می‌شود اما اگر در یک سوی این ماجرا، ستاره‌ای چون لیونل مسی باشد، داستان فقط در حد خبر نمی‌ماند.
‘مسی مسلمان شده است’
  شباهت عجیب یک معلم افغان با لیونل مسی
همه چیز از حدود یک‌ماه پیش شروع شد؛ زمانی که یک پزشک هراتی در یک میهمانی جوانی را دید که شباهتی باورنکردی با لیونل مسی آرژانتینی، ستاره فوتبال جهان داشت. او با موبایلش عکسی از این جوان گرفت و در صفحه فیس‌بوکش منتشر کرد و دقیقا پس از آن بود که شایعه مسلمان شدن لیونل مسی و دیده شدنش در یک مسجد، به سرعت در شبکه‌های اجتماعی پخش شد و از مرزهای افغانستان گذشت.

البته این جوان هراتی هم که نامش عبدالکریم است از این شباهت چهره و بعضی ویژگی‌های دیگر او با لیونل مسی ستاره فوتبال جهان و آرژانتین بی‌نصیب نمانده و سوژه شبکه‌های اجتماعی شده است . جوانی که ۲۶ ساله است و در ماه ژوئن سال ۱۹۸۷ در هرات در غرب افغانستان به دنیا آمده؛ دقیقا همان ماه و سالی که مسی متولد شده است اما در آن سر دنیا و در آرژانتین.
‘استاد مسی’

عبدالکریم در یک مدرسه ابتدایی در شهر هرات جغرافیا درس می‌دهد. هیچ کدام از دانش‌آموزان این مدرسه نام و یا نام خانوادگی او را نمی‌دانند و از همان روزهای اولی که عبدالکریم به این مدرسه آمد، او را ‘استاد مسی’ صدا کردند. مسئولان اداری و دیگر آموزگاران مدرسه هم به او ‘استاد مسی’ می‌گویند.

حتی دانش‌آموزان به جای اینکه بگویند ساعت بعد درس جغرافیا داریم، می‌گویند “ساعت بعد استاد مسی می‌آید.”
مزیت یا دردسر؟

در ماه‌های اخیر شباهت عبدالکریم با مسی، مزیت‌ها و دردسرهای فراوانی برای او به دنبال داشته است. وقتی برای خرید به بازار می‌رود، فروشندگانی که طرفدار دوآتشه مسی هستند با او ارزان‌تر حساب می‌کنند. برخورد آنهایی که از بارسلونا و لیونل مسی دل خوشی ندارند هم قابل پیش‌بینی است.

حالا دیگر هراتی های علاقمند به فوتبال و ستاره آرژانتینی، با عبدالکریم عکس یادگاری می‌گیرند.

عبدالکریم از اینکه به او مسی می‌‌گویند و با او عکس می‌گیرند خوشحال است اما در عوض بسیار پیش می‌آید که در محافل عروسی و یا در میان جمع احساس راحتی نمی‌کند.از اینکه همه به او خیره می‌شوند، ناراحت است. پیش از این عبدالکریم راحت‌تر می‌توانست در محافل شادی برقصد و یا آواز بخواند. عبدالکریم به فوتبال هم علاقه دارد و عضو یک تیم محلی در هرات است.

عبدالکریم مانند مسی متاهل است، مثل او یک فرزند دارد و تنها فرزندش نیز پسر است. از همه مهم‌تر اینکه اندام، چهره و رنگ پوستش نیز به صورت خیره کننده‌ای به مسی شباهت دارند. تنها عبدالکریم حدود ۳ سانتی متر از لیونل مسی بلندتر است. او مانند مسی در پست مهاجم بازی می‌کند و در رد کردن توپ از مدافعان حریف هم مهارت دارد.

خودش پیش از آنکه به دلیل شباهت با مسی به شهرت برسد و در کانون توجه دیگران قرار بگیرد، از طرفداران سرسخت تیم فوتبال بارسلونای اسپانیا و از علاقمندان مسی بود. او حالا تقریبا همه بازی‌ها لالیگا را بخاطر مسی و تیمش دنبال می کند.

نگاهش به بارسلونا و ستاره مورد علاقه‌اش هم کاملا دگرگون شده تا جایی که می‌گوید اگر توان مالی‌ می‌داشت، حتما به دیدار مسی می‌رفت.

زمانی فرانسوا برونیلی عکاس مشهور فرانسوی ۲۰۰ عکس از افرادی تهیه کرده بود که بی هیچ رابطه ژنتیکی، شباهت زیادی با هم داشتند. ولی نیم نگاهی به آن عکس‌ها نشان می‌دهد که شباهت عبدالکریم هراتی و لیونل مسی آرژانتینی بسیار بیشتر از آن افرادی است که برونیلی از آنها عکس گرفته بود.

نوشته شده در پنج شنبه 29 خرداد 1393برچسب:,ساعت 20:36 توسط سحر| |

رونالدو (متولد ۱۸ سپتامبر ۱۹۷۶ در ریو دو ژانیرو) بازیکن سابق فوتبال اهل برزیل می‌باشد. بسیاری از کارشناسان وی را یکی از بهترین فوتبالیست‌های تاریخ می‌دانند.
رونالدو قهرمانی دو جام جهانی ۱۹۹۴ و ۲۰۰۲ همراه با تیم ملی فوتبال برزیل را در کارنامه دارد و سه بار در سال‌های ۱۹۹۶، ۱۹۹۷ و ۲۰۰۲ جایزه بازیکن سال فوتبال جهان را دریافت کرده‌است. رونالدو و زین الدین زیدان تنها بازیکنانی هستند که سه بار این جایزه را از فیفا دریافت کرده‌اند؛ و پس ازلیونل مسی که چهار بار این جایزه را دریافت کرده است، در جایگاه دوم قرار دارند.
رونالدو اولین بازی ملی خود را در ۱۷ سالگی برای برزیل انجام داده‌است و در ۱۸ سالگی به مقام برترین بازیکن فوتبال جهان دست یافته‌است. رونالدو در سال ۲۰۰۷ از سوی مجله فرانس فوتبال به عنوان یکی از ۱۱ بازیکن برتر تاریخ فوتبال انتخاب شد و در لیست فیفا ۱۰۰ (بهترین بازیکنان فوتبال تاریخ به انتخاب پله) نیز جای گرفته‌است. وی در مجموع ۹۸ بازی ملی برای تیم ملی فوتبال کشورش انجام داده و ۶۲ گل ملی به ثمر رساند و دومین گلزن تاریخ فوتبال برزیل محسوب می‌شود. وی همچنین ۱۵ گل در جام‌های جهانی به ثمر رسانده و آقای گل جام جهانی ۲۰۰۲ شده‌است. وی سالهای زیادی از عمر فوتبالی اش را به خاطر مصدومیت از تاحیه زانو پای چپ از دست داده بود تا اینکه در ۱۴ فوریه ۲۰۱۱ از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.
وی با مُدل برزیلی دانیلا چیکارلی ازدواج کرد که بعدها این ازدواج به جدایی انجامید. وی هم اکنون یکی از مسئولان برگذاری جام جهانی ۲۰۱۴ در کشورش می‌باشد.

کفش همه چیز درباره ی رونالدو

نوشته شده در پنج شنبه 29 خرداد 1393برچسب:,ساعت 20:35 توسط سحر| |

لیونل آندرس مسی فوتبالیست عضو بارسلونای اسپانیا و تیم ملی آرژانتین است که در پست‌های مهاجم و بال بازی می‌کند. از او می‌توان به‌عنوان بهترین بازیکن نسل خود نام برد. همچنین وی از دیدگاه کارشناسان بزرگ فوتبال و تحقیقاته کالج هلند باهوش ترین بازیکن دنیا به حساب می‌آید. بازیکنی که در یک صدم ثانیه توانایی تصمیم گیری با توپ را دارد. مسی چهار بار برنده توپ طلای اروپا و جهان و یک‌بار هم به عنوان بهترین بازیکن زیر ۲۱ سال جهان برگزیده شده است. او هم‌چنین بهترین بازیکن سال فوتبال جهان در سال‌های ۲۰۰۹ ،۲۰۱۰،۲۰۱۱و ۲۰۱۲ بوده‌است و از این حیث رکورددار است.شیوهٔ بازی او و توانایی‌هایش باعث شده‌است که وی با دیه‌گو مارادونا مقایسه شود، این درحالی است که، مارادونا مسی را «جانشین» خود می‌داند.
مسی بهترین گلزن تاریخ باشگاه بارسلونا در بازی‌های رسمی به شمار می‌آید. او در سال ۲۰۱۲ توانست صاحب رکورد بیشترین گل زده در یک سال با ۹۱ گل شود. البته این رکورد را فیفا ثبت نکرد.
او یکی از اعضای تیم ملی جوانان آرژانتین در جام جهانی جوانان ۲۰۰۵ بود که توانستند قهرمان آن مسابقات شوند. او در آن مسابقات بهترین بازیکن و همچنین بهترین گلزن آن مسابقات شد. مسی در المپیک پکن نیز به همراه تیم المپیک آرژانتین به مقام قهرمانی دست یافت. او تیم ملی کشورش را در تورنمنت‌هایی همچون جام‌های جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ و مسابقات کوپا آمریکا در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ همراهی کرده‌است.

مسیی همه چیز درباره ی مسی

 

نوشته شده در پنج شنبه 29 خرداد 1393برچسب:,ساعت 20:34 توسط سحر| |

 

 

 

نوشته شده در شنبه 10 خرداد 1393برچسب:,ساعت 12:10 توسط سحر| |

تیم‌های شطرنج مردان و زنان ایران به پیروزی رسیدند

شطرنج بازان کشورمان نخستین دیدار خود در مرحله تیمی مسابقات شطرنج بازی‌های آسیایی گوانگجو را با پیروزی مقابل حریفان خود پشت سر گذاشتند.

مسابقات شطرنج بازی‌های آسیایی گوانگجو امروز پنجشنبه با رقابت شطرنجبازان در بخش تیمی پیگیری شد.

در بخش آقایان تیم کشورمان متشکل از احسان قائم مقامی، الشن مرادی، مرتضی محجوب و همایون توفیقی مقابل تیم کره جنوبی صف آرایی کرد و موفق شد به برتری 4 برصفر دست یابد. در این مسابقه هر چهار نماینده ایران مقابل شطرنجبازان کره‌ای به پیروزی رسیدند.

امروز همچنین تیم شطرنج بانوان کشورمان با ترکیب آتوسا پورکاشیان، شادی پریدر، میترا حجازی پور و شایسته قادرپور به مصاف تیم سوریه رفت و توانست با برتری قاطع 4 برصفر مقابل این تیم به پیروزی دست یابد.

نوشته شده در شنبه 10 خرداد 1393برچسب:,ساعت 12:8 توسط سحر| |

مهره ها در صفحه شطرنج

 

۱ـ۲. صفحه شطرنج یک شبکه ۸×۸ از ۶۴ مربع مساوى است که یک در میان میان به رنگ روشن و تیره هستند

(مربعهاى "سفید" و مربعهاى "سیاه"). صفحه شطرنج بین دو بازیکن قرار مىگیرد، به نحوى که آخرین مربع سمت راست هر بازیکن سفید باشد.

۲ـ۲. در ابتداى بازى، یکى از بازیکنان ۱۶ مهره به رنگ روشن (مهره هاى "سفید") دارد؛

بازیکن دیگر ۱۶ مهره به رنگ تیره (مهره هاى "سیاه" دارد).

این مهره ها عبارتند از:

یک شاه سفید

یک وزیر سفید

دو رخ سفید

دو فیل سفید

دو اسب سفید

هشت پیاده سفیدیک شاه سیاه

یک وزیر سیاه

دو رخ سیاه

دو فیل سیاه

دو اسب سیاه

هشت پیاده سیاه

۳ـ۲ . پوزیسیون اولیه مهره ها در صفحه شطرنج به صورت زیر است:

۲-۴ . هشت ستون عمودى مربعها را "ستون " مى نامند. هشت ردیف افقى مربعها را "عرض" مىخوانند.

خط مستقیمى که از مربعهاى همرنگ بگذرد و محل تلاقى این مربعها را به هم وصل کند "قطر" نامیده مى شود.

 

نوشته شده در شنبه 10 خرداد 1393برچسب:,ساعت 12:5 توسط سحر| |

 

رفتار بازیکنان در مسابقات شطرنج

 

۱۲-۱ . بازیکنان نباید هیچ گونه عملى در پیش گیرند که موجب بى اعتبارى بازى شطرنج شود.

۱۲-۲ . بازیکنان در حین بازى حق ندارند از هیچ گونه یادداشت، منبع اطلاعات، توصیه یا تجزیه و تحلیل روى صفحه اى دیگر استفاده کنند.

از برگه ثبت فقط باید براى ثبت حرکتها، زمان ساعتها، پیشنهاد تساوى و موضوعات مربوط به ادعا استفاده کرد.

۱۲ـ۳ بازیکنانى که بازیهایشان را به اتمام رسانده اند، تماشاگر محسوب خواهند شد.

۱۲-۴ . بازیکنان بدون کسب اجازه از داور حق ندارند “محل بازى” را ترک کنند. منظور از محل بازى عبارت است از:

سالن بازى، اتاقهاى استراحت، قسمت تفریح و فراغت، قسمت اختصاص داده شد براى استعمال دخانیات و جاهاى دیگرى که داور مشخص مى کند.

بازیکنى که نوبت حرکت با اوست بدون اجازه داور حق ندارد سالن بازى را ترک کند.

۱۲-۵ . انحراف توجه حریف یا آزردن او به هرگونه اى ممنوع است؛ این حکم شامل ادعاهاى غیر موجه و پیشنهاد هاى تساوى هم مى شود.

۱۲-۶ . نقض هر قسمتى از ماده هاى ۱۲ـ۱ تا ۱۲ـ۵ موجب جریمه هایى مطابق ماده ۱۳-۴ خواهد شد.

۱۲-۷ . جریمه امتناع مکرر بازیکن از تبعیت قوانین شطرنج، باخت بازى خواهد بود. در مورد امتیاز حریف داور تصمیم خواهد گرفت.

۱۲-۸ . اگر هر دو بازیکن طبق ماده ۱۲ـ۷ مقصر شناخته شوند، بازى هر دو بازیکن باخته محسوب خواهد شد.

 

نوشته شده در شنبه 10 خرداد 1393برچسب:,ساعت 12:2 توسط سحر| |

قوانین تساوى بازی در شطرنج

قوانین تساوى بازی در شطرنج 

 

۹-۱٫ (الف) بازیکنى که مى خواهد پیشنهاد تساوى بدهد، باید این کار را پس از انجام حرکت در صفحه شطرنج، و قبل از متوقف کردن ساعت خود و به کار انداختن ساعت حریف، انجام بدهد.

پیشنهاد تساوى در هر زمان دیگرى در حین بازى نیز اعتبار دارد، لیکن ماده ۱۲ـ۵ باید مورد نظر قرار گیرد. نمى توان پیشنهاد تساوى را به هیچ شرطى مشروط کرد.

در هر دو حالت، پیشنهاد را نمى توان پس گرفت و تا زمانى که حریف بپذیرد یا شفاهاً رد کند یا با لمس یک مهره به قصد حرکت دادن یا گرفتن آن رد کند، یا بازى به نحو دیگرى خاتممه یابد، پیشنهاد تساوى به قوت خود باقى است.

(ب) پیشنهاد تساوى را باید هر دو بازیکن با نشانه اى در برگه ثبت خود یاداشت کنند 

(ج) ادعاى تساوى بر اساس ماده هاى ۹ـ۲، یا ۹ـ۳ یا ۱۰ـ۲ را باید پیشنهاد تساوى به حساب آورد.

۹-۲٫ با ادعاى صحیح بازیکنى که نوبت حرکت با اوست، بازى هنگامى مساوى است که پوزیسیونى یکسان، حداقل سه بار (نه لزوماً با تکرار متوالى حرکتها):

(الف) بخواهد پدیدار شود، مشروط به اینکه بازیکن ابتدا حرکت خود را در برگه ثبت بنویسد و قصد خود را براى انجام آن حرکت به داور اعلام کند،

یا (ب) پدیدار شده باشد، و علاوه بر آن نوبت حرکت با مدعى باشد.

پوزیسیونها در حالت (الف) و (ب) در صورتى یکسان محسوب مى شوند که نوبت حرکت با همان بازیکن باشد،

مهره هایى همسان و همرنگ مربعهایى یکسان را اشغال کرده باشند، و حرکتهاى ممکن همه مهره هاى هر دو بازیکن همانند باشند.

اگر پیاده اى را قبلاً مىشد آن پاسان گرفت، دیگر نتوان گرفت، یا اگر حق قلعه رفتن به طور موقت یا دایم تغییر کرده باشد، پوزیسیونها یکسان به شمار نمىروند.

۹-۳٫ با ادعاى صحیح بازیکنى که نوبت حرکت با اوست، بازى هنگامى مساوى است که (الف) بازیکن در برگه ثبت خود حرکتى را بنویسید و به داور اعلام کند که قصد انجام آن حرکت را دارد

و در نتیجه آن طرفین ۵۰ حرکت اخیر رابى آنکه پیاده اى حرکت کرده و مهره اى گرفته شده باشد بازى کرده اند.

(ب) آخرین ۵۰ حرکت پیاپى توسط طرفین انجام شده باشد بى آنکه پیاده اى حرکت کرده و مهره اى گرفته شده باشد.

۹-۴٫ اگر بازیکنى حرکت کند بى آنکه ادعاى تساوى کرده باشد، حق ادعاى تساوى طبق ماده ۹ـ۲ یا ۹ـ۳ را در آن نوبت حرکت از دست مى دهد.

۹-۵٫ اگر بازیکنى طبق ماده ۹ـ۲ یا ۹ـ۳ ادعاى تساوى کند باید بلافاصله هر دو ساعت را متوقف کند؛

و مجاز نیست ادعاى خود را پس بگیرد.

(الف) اگر ادعا صحیح تشخیص داده شود، بازى بلافاصله مساوى است.

(ب) اگر ادعا ناصحیح باشد، داور باید سه دقیقه به زمان باقیمانده حریف اضافه کند.

علاوه بر آن، اگر مدعى بیش از دو دقیقه در ساعت خود زمان داشته باشد، داور نصف زمان باقیمانده او را حداکثر به میزان سه دقیقه کسر مىکند.

اگر مدعى بیش از یک دقیقه و کمتر از دو دقیقه زمان داشته باشد، زمان باقیمانده او باید معادل یک دقیقه شود.

اگر مدعى کمتر از یک دقیقه زمان داشته باشد، داور زمان او را تعدیل نخواهد کرد. سپس بازى ادامه خواهد یافت و حرکتى که بازیکن قصد انجامش را داشته است باید انجام شود.

۹-۶٫ هنگامى که پوزیسیونى پدید آید که در آن با هرگونه سلسله حرکتهاى قانونى ممکن، حتى با ناشیانه ترین بازى، نتوان کیش و مات ایجاد کرد، بازى مساوى است؛ و بازى بلافاصله خاتمه مى یابد.

نوشته شده در شنبه 10 خرداد 1393برچسب:,ساعت 12:1 توسط سحر| |

این عکس مربوط به جشن تولد مرحوم ناصر حجازی است.

یاد و خاطره اش گرامی باد

نوشته شده در سه شنبه 13 اسفند 1392برچسب:,ساعت 18:17 توسط سحر| |

نوشته شده در سه شنبه 13 اسفند 1392برچسب:,ساعت 18:15 توسط سحر| |

بيوگرافي سس فابرگاس(به درخواست مارال جون)

بيوگرافي سس فابرگاس
سس فابرگاس در 4 مِي سال 1987 ميلادي در آرنا دِمار ايالت کاتالونياي اسپانيا متولد شد.فوتبال حرفه ايش را از تيم ب بارسلونا شروع کرد.وي با تيم زير 17 سال اسپانيا قهرمان جام جهاني زير 17 ساله هاي جهان شده است.او در اين جام به عنوان بهترين بازيکن و بهترين گلزن انتخاب شد
هنگاميکه او تنها 16 سال بيشتر نداشت با مبلغ قرارداد 2.25 ميليون يورو به انگليس رفت تا فوتبال حرفه ايش را در آرسنال دنبال کند.او در حاليکه 16 سال و 177 روز داشت به عنوان جوانترين هافبک تاريخ باشگاه آرسنال به ميدان رفت.او در اولين بازي اش که در تاريخ 23 اکتبر سال 2003 بود براي آرسنال خوش يمن بود و آرسنال در آن روز بعد از تساوي 1-1 موفق شد در ضربات پنالتي در جام حذفي انگليس به پيروزي برسد.نبوغ بعدي وي هنگاميکه بود که پاي وي در برد 5-1 آرسنال مقابل ولورهمپتون به گل باز شد.وي نگاه ها را هنگاميکه که در جام خيريه انگليس در برابر منچستر يونايتد به ميدان رفت به خود اختصاص داد.آرسنال در آن بازي 3 بر 1 پيروز شد.هنگامي او در ليگ برتر به ميدان رفت تا جاي خالي پاتريک ويرا را پر کند.در آن بازي آرسنال در خارج از خانه اورتون را 4 بر 1 در هم کوبيد.سس به عنوان بازيکن فيکس در بازي بعد و بعد تر به ميدان رفت.اولين گل ليگ برتري وي در مقابل بلک برن بود که آرسنال با نتيجه 3 بر صفر بازي را به سود خود به پايان رساند.متاسفانه پاتريک ويرا از بند مصدوميت رها شده به ترکيب اصلي بازگشت و جاي سس جوان را گرفت و وي به نيمکت ذخيره ها روانه شد.اما چند بازي بعد وي در کنار پاتريک ويرا به ميدان رفت.چند بازي بعد در حاليکه پاتريک ويرا غايب بود وي در جام باشگاه هاي اروپا در مقابل پاناتينايکوس به ميدان رفت و آن باري با حساب 2-2 به پايان رسيد و اولين بازي وي در جام باشگاه هاي اروپا انجام شد.وي در آن سال اولين جام قهرماني خود به همراه آرسنال را در جام حذفي انگليس کسب کرد.تابستان سال بعد پاتريک ويرا به يوونتوس پيوست و راه را براي اين جوان اسپانيايي کاملاً باز گذاشت.وي با درخشش در بازي مقابل يوونتوس در جام باشگاه هاي اروپا که با گلزني و گل سازي او براي آنري همراه بود، آرسنال را با نتيجه 2 بر صفر به پيروزي رساند و نگاه مردم و رسانه هاي جهان رو به خود جلب کرد.آرسنال در آن سال با بازي هاي او نائب قهرمان جام باشگاه هاي اروپا شد.وي به تيم ملي اسپانيا دعوت شد و اولين بازي اش را مقابل ليختنشتاين که با حساب 4 بر صفر به نفع اسپانيا به پايان رسيد را انجام داد.سِس هم اکنون علي رقم سن کم ، از رکن هاي اصلي آرسنال به حساب مي آيد و همگان بر اين باورند که آينده اي درخشان تر در انتظار اوست.
 

نوشته شده در جمعه 9 اسفند 1392برچسب:,ساعت 9:18 توسط سحر| |

بیوگرافی غلام رضا رضایی

غلامرضا رضایی متولد مارس 1984.

تاریخ تولد: ۱۵ مرداد ۱۳۶۳

محل تولد: شیراز

تیم فعلی: پرسپولیس                       

مدرک تحصیلی:دیپلم برق ساختمان     

محل سکونت: تهران

وضعیت تاهل: مجرد

تیم های قبلی: فجر سپاسی - صبا باطری - فولاد خوزستان

پست بازی: مهاجم

حضور در تیم ملی ایران

رضایی در سال 87 به تیم ملی فوتبال ایران به مربیگری علی دایی دعوت شد. که در بازی با تیم ملی فوتبال زامبیا اولین گل ملیش را به ثمر رساند. موثرترین گل ملی او گل به تیم ملی فوتبال سوریه بود که باعث صعود ایران به دور بعد مسابقات مقدماتی جام جهانی شد

 


نوشته شده در جمعه 9 اسفند 1392برچسب:,ساعت 9:14 توسط سحر| |

زندگینامه استاد فقید کیوکوشین کاراته سوسایماسو تاتسو اوياما

▪ ۱۹۲۳: ماسوتا اویاما که بعداً به لقب سوسای سازمان جهانی کیوکوشین کای‌کان‌کاراته دست یافت در ۲۷ جولای ۱۹۲۳ میلادی در کره متولد شد.
▪ ۱۹۲۵: اویاما توسط والدینش به منزل خواهرش در منچوری فرستاده شد.
▪ ۱۹۳۶: اویاما وارد مدرسه‌ای در سئول شد. در همین حین شروع به یادگیری کمپوچینی کرد و پس از دو سال تمرین به دان یک ارتقا پیدا کرد.
▪ ۱۹۳۸: ماس اویاما وارد مدرسه هوائی یاماناشی (Yamanashi) ژاپن شد و کاراته را زیر نظر گی‌چین فوناکوشی (Gichin Funakoshi) شروع کرد و هر روز، دو ساعت به تمرینات خود با این استاد بزرگ ادامه داد.
▪ ۱۹۴۰: اویاما به هنگامی که دان ۲ (Ni-dan) کاراته بود وارد دانشگاه تاکوشوکو (Takushoku) شد.
▪ ۱۹۴۵: او تحقیقات در مورد کاراته را در مؤسسه ایوا (Eiwa) در منطقه سوگی نامیکو (Suginami - ku) واقع در توکیو را آغاز کرد لکن پس از سپری شدن ۶ ماه مؤسسه مذکور تعطیل شد.
▪ ۱۹۴۶: ماس اویاما وارد بخش تربیت بدنی دانشگاه واسدا (Waseda) گردید و در آن‌جا بود که با دو نفر از نویسندگان مشهور ژاپنی به نام‌های یوشی کاوا (Yishikawa) و شیرو اوزاکی (Shiro Ozaki) آشنا و به مطالعات بیشتر درباره روش سامورائی پرداخت و پس از آن جهت تمرین به منطقه مینوبر (Minobu) رفت. ایشان در همین سال بود که دان ۴ کاراته دست یافت.

▪ ۱۹۴۷: ماس اویاما در اولین دوره مسابقات سراسری ژاپن در کیوتو شرکت کرد و مقام قهرمانی را از آن خود کرد.
▪ ۱۹۴۸: اویاما تصمیم گرفته زندگی خود را وقف کاراته کند و ۱۸ ماه تمرینات خود را به تنهائی در منطقه کیوسومی (Kiyosomi) واقع در استان چیبا (Chiba) آغاز کرد و اجرای تکنیک‌های خود را به حد عالی رساند.
▪ ۱۹۵۰: او در شهر چیبا اطاقی اجاره کرده، تمرینات خود را ادامه داد ایشان تمرینات کشتن گاو به‌طور مثال طی چهار روز ۴۷ رأس گاو را از پای درآورد.
▪ ۱۹۵۱: اویاما آموزش کاراته را در ارتش آمریکا که در ژاپن استقرار داشت آغاز کرد و سپس تمرینات جودو را در شهر چیبا آغاز نمود و به دان ۴ این رشته دست یافت.
▪ ۱۹۵۲: سازمان کاراته شهر شیکاگو وی را به آمریکا دعوت کرد و حدود ۱۱ ماه توانست ۳۲ مورد کارهای نمایشی را به اجرا بگذارد و در ۷ مسابقه نیز شرکت کرد و سپس به ژاپن بازگشت.
▪ ۱۹۵۳: او مجدداً به شیکاگو رفت و با حضور تماشاچیان با یک گاو نر وحشی مبارزه کرد و توانست این گاو را شکست دهد و شاخ او را نیز بکشند.
لازم به ذکر است سوسای اویاما پس از شکست دادن گاو وحشی گفته است هدف من قدرت‌نمائی نبوده بلکه می‌خواستم ثابت نمایم انسان‌ها ذاتاً استعدادهائی دارند که اگر آن را شکوفا سازند می‌توانند بر همه‌چیز فائق گردند.
▪ ۱۹۵۴: سوسای به ژاپن بازگشت و پس از سه ماه توقف و تمرین مستمر، موفق گردید در بوسو (Boso) اولین دوجو خود را خارج از منطقه میجی‌رو (Mijiro) افتتاح نماید.
▪ ۱۹۵۵: اویاما به آمریکا دعوت شد، سپس به اروپا رفت، در این سفر با مردان بسیاری مبارزه کرد و برای اولین‌بار سر بطری شیشه‌ای را به تیغه دسته خود شکست و موجب حیرت مردم شد، ایشان در شیکاگو مجدداً با گاو وحشی مبارزه کرد این امر موجب انتقاد باشگاه دوستی حیوانات گردید.
▪ ۱۹۵۶: وی تمرینات را در اوکیناوا شروع کرد، سپس به جنوب شرق آسیا مسافرت کرد و به مطالعه سبک‌های مختلف پرداخت. او هم‌چنین دوجو خود را در پشت دانشگاه ری‌کیو Rikkyo افتتاح کرد، هنگامی که تنی چند از مربیان معروف هم‌چون میزوشیما (Misushima)، یاسودا (Yasuda)، ایشی‌باشی (Ishinashi) و مینامیموتو (Minamimoto) تمرینات کیوکوشین را نزد سوسای اویاما شروع کردند، این ابرمرد کاراته به آنها آموخت که کاراته پس از ۱۰۰۰ روز تمرین شروع می‌شود و پس از ۱۰۰۰۰ روز تمرین به اوج خود می‌رسد.
▪ ۱۹۵۷: اویاما به اروپا و آمریکا مسافرت کرد. وی مجدداً با گاو نر وحشی مبارزه کرد و زخمی شد. ایشان به مدت ۶ ماه مورد میهمان‌نوازی دوم قرار گرفت. پس از بازگشت به ژاپن مربیان جدیدی به نام‌های یاجیما (Yajima) و ماتسوئی (Matsui) به او پیوستند.
▪ ۱۹۵۸: کتاب کاراته چیست (what is karate) را تدوین و به چاپ رساند، کتاب مذکور پرفروش‌ترین کتاب سال ژاپن شد. در همین سال اویاما به نیویورک رفت و پس از مدتی تمرین و اجرای نمایش‌های مختلف مجدداً به ژاپن بازگشت.
اویاما به هوکایدو (Hokkaido) رفت و با ببر وحشی مبارزه کرد لکن در این مبارزه موفقیتی به‌دست نیاورد.
اولین دوجو خارج از ژاپن و در جزایر هاوای توسط بابی‌لو تأسیس شد.
بنا به دعوت FBI اویاما به واشنگتن رفت و به آموزش و اجرای کارهای نمایشی و تمشی‌واری پرداخت.
مدرسه نظامی وست‌پوینت (West Point) از ماس اویاما جهت تدریس دعوت به عمل آورد.
▪ ۱۹۵۹: اویاما در اولین دوره مسابقات هاوائی حضور پیدا کرد و به‌عنوان سرداور مسابقات مذکور را به پایان رساند، در همین مسابقات کارهای نمایشی از خود نشان داد و مورد تشویق شرکت‌کنندگان و تماشاچیان قرار گرفت.
اویاما در اولین دوره تمرینات مدرسه تابستانه به چیبا مسافرت کرد.
اویاما جهت به نمایش گذاشتن قدرت کیوکوشین به اروپا و آمریکا مسافرت نمود.
▪ ۱۹۶۰: سوسای اویاما باز هم به اروپا و آمریکا مسافرت کرد.
در دومین دوره مسابقات هاوائی نیز حضور یافت. در این مسابقات ۷۲ نماینده از ۱۶ کشور شرکت داشتند.
▪ ۱۹۶۱: ماس اویاما در شهر فرانسیسکو دوجو کیوکوشین را افتتاح کرد.
در سومین دوره مسابقات قهرمانی هاوائی حضور یافت.
در شهر لوس‌آنجلس دوجو کیوکوشین را افتتاح کرد.
ایشان تمرینات را هفته‌ای سه بار در دوجوی خود شروع کرد.
در اولین دوره مسابقات آمریکای شمالی در نیویورک دعوت گردید تا سرداوری این مسابقات را به‌عهده بگیرد.
▪ ۱۹۶۲: سوسای اویاما به اروپا و آمریکا مسافرت کرد تا از رهگذر آن علاوه‌بر اجرای کارهای نمایشی و شناساندن کاراته واقعی، مطالعه‌ای نیز بر انواع مبارزه‌های رزمی داشته باشد.
در چهارمین دوره مسابقات هاوائی شرکت کرد.
او به ژاپن بازگشت، نسبت به برگزاری آزمون ارتقاء درجه اقدام نمود که ۲۰ نفر از شاگردانش به کمربند سیاه نائل شدند.
▪ ۱۹۶۳: اویاما به اروپا، آمریکا و آفریقای جنوبی مسافرت کرد.
ایشان ساختمان مرکزی سازمان جهانی کیوکوشین کای‌کان‌کاراته (I.K.O) را در منطقه ایکی‌بوکورو (Ikebukuro) توکیو بنا نهاد.
به آمریکا بازگشت و در دومین دوره مسابقات آزاد کاراته در شهر هارت‌فورت (Hartford) شرکت نمود.
▪ ۱۹۶۴: سبک موی‌تای کیک‌بوکسینگ (Muai Thai Kick Boxing)، کاراته ژاپن را به مبارزه فراخواند لکن اویاما این فراخوانی را نپذیرفت. ایشان بعداً و به همین منظور سه نفر از هنرجویانی را به تایلند فرستاد که دو نفر از آنها به مقام قهرمانی دست یافتند با این پیروزی چشمگیر آقای ساتو (Sato) وزیر خارجه پیشین ژاپن و برنده جایزه نوبل به‌عنوان رئیس سازمان جهانی کیوکوشین‌کای‌کان (Kaicho) و سوسای اویاما به‌عنوان مدیر (Kancho) سازمان مذکور حرکتی وزین به این سبک دادند.
در همین سال ساختمان مرکزی سازمان (Hunbu) رسماً در توکیو تأسیس شد.
دانشگاه جورجیا (Georgia) از اویاما دعوت کرد تا به مدت یک ماه جهت آموزش و اجرای حرکات نمایشی به آمریکا برود.
▪ ۱۹۶۵: اولین کمپ زمستانی کیوکوشین در منطقه میتسومینه (Mitsumine) برگزار گردید.
کتاب این است کاراته (This is Karate) با سه هزار صفحه و ۲۰۰۰۰ عکس توسط اویاما تدوین و به چاپ رسید.
آقای استیوآرنیل (S.Arneil) از کشور انگلستان اولین هنرجوئی بود که موفق شد برای اولین بار مبارزه ۱۰۰ نفره را انجام دهد.
اویاما به منظور انتصاب نماینده کیوکوشین در نیویورک به آمریکا مسافرت کرد.
▪ ۱۹۶۶: آقای کوروساکی (Kuro Saki) را جهت تدریس و توسعه کیوکوشین به اروپا اعزام کرد.
مجله کاراته مدرن (Modern Karate) توسط اویاما تهیه و به چاپ رسید. این مجله بهترین نشریه رزمی بود که در آن مقطع به چاپ رسیده بود.
کیوکوشین در آمریکا و آمریکای جنوبی تأسیس و شروع به فعالیت نمود.
هنرپیشه معروف به نام سین کانری (Sean Connery) که به ۰۰۷ شهرت داشت جهت فراگیری کاراته کیوکوشین نزد استاد اویاما آمد.
شیروکه اویاما (S. Oyama) موفق به انجام کومیته ۱۰۰ نفره شد.
▪ ۱۹۶۷: آقای کاتو (Kato) جهت تدریس و توسعه کیوکوشین عازم استرالیا شد.
مجله کاراته حیاتی (Vital Karate) به چاپ رسید.
آقای لوک‌هالندر (L.Hollander) مبارزه یکصد نفره را با موفقیت انجام داد.
▪ ۱۹۶۸: آقای اوگورا (Ogura) جهت تدریس به کشور برزیل فرستاده شد.
کتاب مبارزه مسافر دور دنیا (Fighting travel around the word) منتشر گردید.
اویاما مسافرت طولانی مدت خود به جزایر هاوائی، آمریکا، انگلیس، اروپا و اردن را آغاز کرد.
کیوکوشین کاراته در اروپا پایه‌گذاری شد و نمایندگان اروپا در سمیناری که با حضور اویاما در آمستردام هلند برگزار گردید گرد هم آمدند.
کیوکوشین کاراته فعالیت خود در خاورمیانه را آغاز کرد و استاد اویاما به تدریس خصوصی پادشاه اردن مشغول شد.
کیوکوشین در اقیانوسیه نیز فعالیت خود را رسماً آغاز کرد.
▪ ۱۹۶۹: پسرهای کاراته (Boyskarate)، کاراته برای میلیون‌ها نفر Karate for thd milions، مردان جوان کاراته Young man و مجله دفاع شخصی (Self defence) که توسط سوسای اویاما تدوین شده بود و به چاپ رسید.
کیوکوشین کاراته در آفریقای جنوبی و کشورهای جنوب شرق آسیا آغاز به کار کرد.
اولین دوره مسابقات سراسری کیوکوشین کاراته در توکیو با حضور ۴۸ شرکت‌ کننده از سبک‌های کیوکوشین، کیک بوکسینگ، جودوکا برگزار گردید و جمع کثیری از تماشاچیان از آن دیدن کردند.
در مسابقات سراسری ژاپن، تروتومو یامازاکی به مقام اول دست یافت، کازویوکی هاسگاوا و کانی باروبوکو به ترتیب عناوین دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
▪ ۱۹۷۰: کتاب‌های کلاس کاراته (Karate class) و کاراته پیشرفته (Advance Karate) به چاپ رسید.
دومین دوره سمینار نمایندگان اروپا در لندن و اولین دوره سمینار نمایندگان آمریکا در شهر لوس‌آنجلس با حضور استاد اویاما برگزار شد.
دومین دوره مسابقات سراسری ژاپن با موفقیت انجام شد. در این دور، کازویوکی هاسگاوا به قهرمانی رسید، تروتومو یامازاکی دوم شد.
▪ ۱۹۷۱: جهت اطلاع بیشتر کاراته‌کاها، نشریه‌ای به نام (کسانی‌که کاراته را شروع می‌کنند) (For people who start karate) منتشر گردید.
نمایندگی مرکزی آمریکا در شهر نیویورک با حضور اویاما و کیندزی (Kindey) شهردار آن شهر تأسیس و آغاز به کار کرد.
سن سی کی‌شی (Kishi) جهت آموزش و توسعه فنی کیوکوشین به آمریکا اعزام شد.
سومین دوره مسابقات سراسری ژاپن انجام شد. کاتسواکی ساتو، یاسوهیکو اویاما و دایگو اویشی به ترتیب به عناوین اول تا سوم دست یافتند.
سن سی کان‌مورا (Kane Mura) جهت آموزش به آمریکا اعزام گردید.
▪ ۱۹۷۲: سن سی ایزوبه (Isobe) جهت آموزش و گسترش کیوکوشین به برزیل اعزام شد.
سوسای اویاما جهت آموزش و توسعه کاراته به آمریکا اعزام گردید.
چهارمین دوره مسابقات سراسری ژاپن در همین سال با موفقیت برگزار شد.
سن سی هوارد کالینز (Howard Collins) از کشور انگلستان با موفقیت مبارزه یکصد نفره خود را انجام داد.
در مسابقات سراسری ژاپن، میوکی میورا اول شد، هوارد کلینز از انگلستان به نایب قهرمانی دست یافت و توشی کازوساتو عنوان سوم را از آن خود کرد.
▪ ۱۹۷۳: سوسای با جمعی از نمایندگان آن سازمان ملاقات و قول داد که دو سال بعد (۱۹۷۵) اولین دوره مسابقات جهانی را برگزار نماید.
آقای میورا (M. Miura) مبارزه یکصد نفره انجام داد.
جزوه کاراته زندگی من My karate life از سوسای به چاپ رسید.
پنجمین دوره مسابقات سراسری ژاپن همانند ادوار گذشته در توکیو انجام شد. در این مسابقات هاتسویو رویاما، تروتومو یامازاکی و توشی کازو ساتو به ترتیب عناوین اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.
▪ ۱۹۷۴: سوسای به‌طور خصوصی به شهرام (وابستگان رژیم پهلوی) کیوکوشین را آموخت و به او دان دو اعطا نمود.
سوسای اویاما از سوی کمیته فنی و سایر نمایندگان آن سازمان به دان ۹ ارتقا پیدا کرد.
ششمین دوره مسابقات سراسری ژاپن برگزار شد. کاتسواکی ساتو قهرمان این دوره از مسابقات گردید. تاکاشی آزوما به نایب قهرمانی دست یافت و هاتسوئو رویاما سوم شد.
▪ ۱۹۷۵: سمینار نمایندگان IKO با حضور سوسای اویاما در هاوائی برگزار گردید.
اولین دوره مسابقات جهانی کیوکوشین کاراته با حضور ۱۲۸ شرکت کننده از ۳۶ کشور در توکیو برگزار شد کاتسوئو ساتو Katsuo Sato به مقام قهرمانی و جوکو نینومیا Joko Ninomiya عناوین دوم و سوم را به خود اختصاص دادند. )توضیح این‌که مسابقات مذکور با نام بزرگان کاراته بر روی پرده سینما در سراسر جهان رفت).
مجله کاراته من (My Karate) به چاپ رسید.
▪ ۱۹۷۶: کتاب دنیای کاراته (Karate all round the word) به مناسبت برگزاری اولین دوره مسابقات جهانی به چاپ رسید.
فیلم اولین دوره مسابقات جهانی تحت عنوان قوی‌ترین کارات (The storangest karate) به چاپ رسید.
مجله راه کیوکوشین (The way of kyokushin) به چاپ رسید.
هشتمین دوره مسابقات سراسری کیوکوشین کاراته برگزار شد. توشوکازو ساتو به مقام قهرمانی رسید، جوکونینومیا به مقام دوم دست یافت و تاکاشی آزوما سوم شد.
قسمت دوم فیلم قوی‌ترین کاراته (The strongest karate) تهیه و در اختیار همگان قرار گرفت.
▪ ۱۹۷۷: سوسای اویاما به همراه سه نفر از شاگردانش در اولین دوره مسابقات کاراته آزاد در استرالیا شرکت کرد.
سن سنی میوکوشی M.Mizukoshi جهت تدریس کاراته به برزیل رفت.
اولین دوره مسابقات آزاد قهرمانی کیوکوشین در هاوائی برگزار شد. دو نفر از شش شرکت کننده ژاپنی به عناوینی دست یافتند.
ناکامورا (T.Nakamura) جهت تدریس کیوکوشین به برزیل اعزام شد.
سمینار نمایندگان کیوکوشین کاراته ژاپن در توکیو برگزار شد.
مسابقات سراسری کیوکوشین در آفریقای جنوبی برگزار شد.
دومین دوره مسابقات کاراته آزاد در لندن با حضور سوسای اویاما برگزار گردید.
کمپ تابستانی در منطقه شی‌زوکا (Shizuka) انجام شد.
مجله انگلیسی زبان کیوکوشین کاراته (Kyokushin karate) و ماهنامه به زبان ژاپنی به نام کاراته قدرتی (Power Karate) شروع به فعالیت نمودند.
نهمین دوره مسابقات سراسری کیوکوشین کارته برگزار گردید. تاکاشی آزوما، تاکیونا و ماکوتو ناکامورا به ترتیب عناوین اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.
▪ ۱۹۷۸: مجله دست خدا (The Godhand) آغاز به کار کرد. سوسای به مدت یکماه به هنگ‌کنگ رفت، در دومین دوره مسابقات سراسری استرالیا شرکت کرد و پس از آن در مسابقات ستاره‌ها در هاوائی شرکت جست و ژاپن در این مسابقات به مقام قهرمانی رسید. دومین دوره مسابقات آزاد بریتانیا و دومین دوره مسابقات سراسری آفریقای جنوبی با حضور سوسای اویاما برگزار گردید.
آزوما و ساتو در کمپ تابستانی اروپا شرکت کردند. اولین دوره مسابقات اروپائی در لندن و دهمین دوره مسابقات آزاد سراسری ژاپن انجام شد.
مسابقات سراسری مالزی و سپس سنگاپور با حضور سن‌پی (SenPei) و کاواباتا (Kawabata) برگزار گردید.
دهمین دوره مسابقات سراسری کیوکوشین کاراته برگزار گردید.
جوکونینومیا به مقام قهرمانی رسید، کیجی سنپی دوم شد و ماکوتوناکامورا به مقام سوم دست یافت.

دومين دوره مسابقات جهاني در سال 1979 با حضور 187 نفر از 62 كشور برگزار گرديد.
در سال 1984 سومين مسابقات جهاني در ماه ژانويه برگزار گرديد.
چهارمين دوره مسابقات جهاني كيوكوشين در سال 1987 با حضور 207 شركت كننده برگزار شد.
در سال 1991 پنجمين دوره مسابقات جهاني با حضور 250 شركت كننده برگزار گرديد.
در سال 1993 سوساي اوياما ميهمان مسابقات بين المللي ايران در تهران بود.
در سال 1994 ابرمرد كاراته جهان چشم از جهان فرو بست و با مرگ او دنياي رزمي ماتم زده شد.

 تاریخچه کاراته در ایران

در سال 1343 استاد فرهاد وارسته ورزش رزمی را به نام کان ذن وارد ایران نموده و کاراته را بنیان نهاد. اصولا در هر جامعه و اجتماعي پديده نو و جديد با عکس العمل هاي متفاوت و مقاومت ناخواسته مواجه مي گردد اين مشكل براي تولد کاراته در ايران نيز وجود داشت چه از سوي سازمان تربيت بدني و چه از سوي ورزشهاي که بوي رزم از آن ميامد مانند بوکس و کشتي که بوجود آمدن يک رقيب براي آنها غیر قابل قبول بود. به هرحال استاد وارسته عزم را جزم نمود که بذر کاراته را در ايران بنشاند و به خوبی از عهده این کار برآمد. استاد وارسته با الهام از کاراته که به معني دست خالي ميباشد با دست خالي شروع نمود ابتدا بايد محلي براي تمرين جستجو مي کرد بدليل رسمي نبودن ورزش کاراته مجبور بود تحت پوشش کار کند به همین دليل اولين محل تمرين رسمي در سالن بوکس مجموعه ورزشي شهيد شيرودي (امجديه سابق) بود و به سبب ناملايمات که عرض شد از سال 43 تا سال 50 مجبور بود مانند خانه بدوشان هر از گاهي در يک سالن تمرين کند و در اين مدت به ترتيب در سالن بوکس شهيد شيرودي - سالن ژيمناستيک شهيد شيرودي - سالن انجمن بانوان - سالن ورزشي لشکرگارد - سالن ورزشي دانشگاه تهران و بالاخره باشگاه پهلوي سابق که مخصوص پرسنل ارتش بود تمرين ميکردند. از سال 50 به بعد کاراته توانست دوجو مخصوص خود را بنام آکادمي کاراته ايران تاسيس کند و بصورت خصوصي صاحب محل تمرين گردد در سال 1350 و پس از سالها تلاش و اجراي برنامه هاي نمايشي متعدد و شرکت تيم کاراته ايران به صورت باشگاهي در مسابقات جهاني 1972 پاريس ، سازمان تربيت بدني کاراته را به رسميت شناخت و فدراسيون اين رشته ورزشي به رياست استاد وارسته تاسيس شد از سال 1350 تا 1357 شاگردان استاد وارسته به رهبري ايشان توانستند در سطح آسيا ، اروپا و جهان مقامهاي بسياري را کسب نمايند که مهمترين آنها مقام سوم مبارزه تيمي در آسيا و جهان بود استاد وارسته در زماني که کاراته در ايران هنوز به رسميت شناخته نشده بود در کنگره مسابقات جهاني 1972 در شهر پاريس با سخنراني بسيار فني و جذاب خود درباره کاراته و سبک کان ذن ريو کاراته دو توانست عنوان نايب رييس فدراسيون جهاني کاراته را کسب کند و مدت 8 سال در اين سمت باقي بماند استاد وارسته در آن کنگره مطالبي بيان کردن که در حال حاضر فدراسيون جهاني کاراته به آن رسيده و عمل مي کند که دو نکته اساسي آن يکي دادن امتياز بيشتر به ضربه پا و دومي محدود نکردن امتيازات در مبارزه بود. استاد وارسته در سال 1360 از ايران به فرانسه و سپس به کانادا عزيمت نمود و در هر دو کشور با تاسيس باشگاه و فعاليت هاي ورزشي کارنامه درخشاني بدست آوردند. شینان فرهاد وارسته بنیانگذار سبک کان ذن ریو او را شینان می نامند. یعنی استاد بزرگ. شینان عنوانی است که در ورزش کاراته به بالاترین درجه مربیگری اعطا می کنند. شینان فرهاد وارسته مدرک دکترای سیاسی خود را از دانشگاه میشیگان امریکا در سال 1345 و لیسانس علوم پایه در رشته های فیزیک، شیمی و زیست شناسی را از دانشگاه جنوای سوئیس بدست آورد. تسلط کامل بر زبان های خارجی از جمله: فرانسوی، اسپانیایی و انگلیسی راه را برای ارتباطات بیشتر با کشورهای صاحب سبک در آن زمان در رشته کاراته هموار نمود و توانست موفقیت های به یاد ماندنی و تاریخی ای را برای میهن اسلامی عزیزمان به ارمغان آورد که خواندن بعضی از آنها خالی از لطف نیست.

    1. بدست آوردن کمربند مشکی دان 1 در سال 1331
    2. شرکت در مسابقات مختلف اعم از داخلی و بین ماللی طی 15 سال و نائل آمدن به مدال طلا در تمامی مسابقات و کسب بیش از 50 مدال طلا و جوایز فراوان.
    3. بنیانگذاری ورزش رزمی در ایران با کاراته در سال 1345
    4. مربی برتر کاراته در بین سال های 1345 تا 1347
    5. موسس اولین باشگاه کاراته در ایران و موسس سازمان جهانی کان ذن ریو در سال 1347
    6. مربی و مبارز برتر ارتش ایران در سال های 1346 و 1347
    7. کسب کرسی نایب رئیسی اتحادیه جهانی سازمان های کاراته (w.u.k.o) در همایش جهانی کاراته در حین مسابقات قهرمانی جهان در سال 1351 – فرانسه
    8. اولین رئیس فدراسیون کاراته ایران در سال 1351
    9. کسب کمربند مشکی دان 8 در سال 1354 با عنوان هانشی( مربی شایان تقدیر)
    10. در سال 2004 موفق به کسب کمربند مشکی دان 10 شد.
    11. در سال 1354 در حین برگزاری مسابقات کاراته قهرمانی جهان در لس آنجلس موفق به کسب بالاترین درجه داوری کاراته در آن زمان شد.
    12. مسئول برگزاری مسابقات قهرمانی اروپا در تهران و کسب یک عنوان اولی مجموع در یک رده و دو سکوی دومی در رده های بعدی کاراته ایران با وجود حضور 13 تیم قدر اروپایی با مربیگری او.
    13. در سال 1360 در تهران مسابقات قهرمانی کشور به نام استاد فرهاد وارسته برگزار شد.

در سال 1361 به کشور فرانسه و سپس به کانادا عزیمت نموده و هم اینک سازمان جهانی کان ذن ریو در آنتاریو به رهبری استاد فرهاد وارسته به کار خود ادامه می دهد.

بنیانگذار کیوکوشین کاراته در ایران

 

( مکتب کاراته شيرزادISKO )کيوکوشين کاراته شيرزاد کانچو يوسف شيرزاد مؤسس مکتب کاراته شيرزاد، بنيانگذار سبک کيوکوشين کاراته در ايران، بنيانگذار و رئيس سازمان جهاني شيرزاد کيوکوشين ( شين ذن کاراته) و سمبل يا پدر کيوکوشين کاراته ايران، تنها پيشکسوت و استاد کاراته در ايران است که هم در کاراته کنترلي و هم سبک آزاد متخصص و صاحب نظر است . وي در هر دو رشته مدارج ترقي را پيموده و به عضويت تيم هاي ملي در هر دو سيستم در آمده و عنوانهاي بسياري در سطح ايران و جهان به دست آورده است . کانچو شيرزاد در طي سالها فعاليت در کيوکوشين که خود آن را به ايران اورده، شاگردان بزرگي را پرورش داده که هريک از آنها استاداني به نام در اين رشته محسوب مي شوند. کانچو شيرزاد به اصول خود در کيوکوشين به حدي پايبند است که پس از سالها، هرگاه نامي از استادان خود مي آورد، با احترام از آنها ياد کرده و به شاگردي آنها افتخار مي کند و به پيشکسوتان اين رشته نيز به ديده احترام نگريسته و به آنها ارج مي نهد. کانچو شيرزاد متولد 11 دي ماه سال 1328 ( اول ژانويه 1950) در سن 12 سالگي به ورزش کشتي، بوکس و کشتي کج روي آورد. در سن 14 سالگي کاراته را نيز نزد استاد اعظم ابوطالب ماشين چيان در باشگاه کاخ جوانان سابق شروع کرده و در سن 19 سالگي با توافق استاد اعظم ماشين چيان با در جه کمربند قهوه اي با استاد اعظم فرهاد وارسته بنيانگذار سبک ( کان ذن ريو) آشنا و به تمريانات خود در محل باشگاه لشکر يک گارد زير نظر ايشان ادامه دهده و تا سال 1355 افتخار شاگردي اين دو استاد بزرگ را داشته است. از سال 1352 که فدراسيون کاراته ايران تأسيس شد، به عضويت اولين تيم ملي کاراته ايران در آمده و به مدت 3 سال در عضويت اين تيم بوده است. ضمناً قبل و بعد از تأسيس فدراسيون کاراته، در مسابقات مختلف داخلي و مسابقات بين المللي کاراته سال 1354 که بيش از 40 کشور در آن شرکت داشتند شرکت نموده و مقام هايي را کسب نموده است.پس از گذشت بيش از 12 سال فعاليت در ورزش رزمي و با توجه به آشنايي و تجارب کاملي که در ورزش هاي کشتي، بوکس، دفاع شخصي و همچنين ورزش هاي رزمي چيني ، کره اي و ژاپني به دست آورده در تاريخ 16 ارديبهشت 1352 در سن 24 سالگي مکتب کاراته شيرزاد را با تکيه بر تجربيات غني خود، در مدرسه مکتب نوبخت بنيان نهاد. به دليل اينکه هيچ گونه تعصب و گرايشي نسبت به هيچ سبک خاصي نداشت ، روشي را که در مکتب خود تدريس مي کرد به عنوان راه و روش کاراته يا کاراته دو نامگذاري نموده بود. کانچو شيرزاد با مشاهده فيلم اولين دوره مسابقات سبک کيوکوشين کاراته که در سال 1975 تحت عنوان « بزرگان کاراته » معروف شده بود با استاد اعظم ماسوتاتسو اوياما بنيانگذار کيوکوشين کاراته در ژاپن آشنا شده و پس از گذراندن دوره هاي ويژه ( اوچي ديشي) و آزمونهاي مخصوص با دريافت کمربند سياه ( دان 3) نمايندگي سبک کيوکوشين کاراته در ايران را کسب کرد. از اين پس به طور منظم حداقل سالي دوبار در ارديبهشت و آبان ماه هر سال به ژاپن سفر کرده و با سوساي اوياما تمرين مي نمودند. د سال 1979 اولين تيم ملي کيوکوشين ايران را تشکيل داده و در دومين دوره مسابقات جهاني که در توکيو برگزار شد با 4 ورزشکار حضور يافتند که اعضاء اين تيم عبارت بودند از 1- بهروز شيرزاد 2 – مرحوم سيامک شيرزاد 3 – خسرو شيرزاد 4- مسعود همايونپور ، هدايت اين تيم نيز به عهده شخص کانچو شيرزاد بود. تا قبل از فوت سوساي که در 6 ارديبهشت 1373 (26 آوريل 1994) اتفاق افتاد به طور تنگاتنگ و صادقانه با ايشان همکاري داشتند. ده روز پس از فوق سوساي اوياما در تاريخ 16 ارديبهشت 1373 ( 6 مي 1994) نام مکتب کاراته خود را که در سطح کشور به طور گسترده فعاليت داشت به نام جهاني سازمان بين المللي شيرزاد کيوکوشين ( شين ذن) تغيير داده و سبک خود را به دنيا معرفي و کليه تجربياتش در ورزشهاي رزمي را در اختيار مشتاقان کاراته حقيقي قرار داد و اکنون نيز نمايندگان اين سازمان در ايران و ساير کشور هاي جهان به بسط و گسترش اين سبک مشغولند. در کشور ايران مسئوليت اين سبک به عهده شيهان انصاري مي باشد. از اين رو تمامي استاداني که در سبک هاي مختلف آزاد ( شاخه هاي کيوکوشين) در ايران فعاليت مي کنند، يا از شاگردان ايشان و يا اينکه شاگرد شاگردان ايشان محسوب مي شوند

 

اساتید کاراته ایران

کاراته ایران با نام هایی همچون: هوشنگ اتحاد، جمشید سلیمی، محمد آرین خو، اکبر پوربهرامی ، حسين پیری و چندین و چند نفر از بزگان این هنر رزمی عجین و قرین است. اساتیدی که در میادین بین المللی و در سال های آغازین کاشت نهال این ورزش در کشور افتخاراتی بس عظیم را به یادگار نهادند و خود و کاراته این سرزمین پهناور را به جهانیان معرفی نمودند. حضور استادی بزرگ و فرزانه به نام دکتر فرهاد وارسته که بنیانگذار کاراته این سرزمین و سبک کان ذن ریو بود چنین شاگردانی را پرورش داد و درخت چنین افتخاراتی را بنا نهاد. بی شک هرگاه از محصولی صحبت به میان می آید باید به باغبانان و کشاورزانی که این محصولات را با اشک و خون به ثمر نشانده است باید تبریک گفت و این محصول را ثمره صبر و شکیبایی و زحمات طاقت فرسای آنان دانست. دست تک تک عزیزانی که این ورزش و این سبک را تا به امروز به این جا رسانده اند را می بوسیم و به مصداق «لم یشکرالمخلوق لم یشکر الخالق» و برای قدردانی از زحمات چندین و چند ساله و خون دل خوردن هایشان قطره ای از دریای وقایع زندگی ورزشی آنان را به تصویر می کشیم و به جوانان این مرز و بوم آنان را معرفی می نمائیم. به اندک کاری که از دست و کلام قاصر ما برمی آید اکتفا کرده و برایشان آرزوی توفیق داریم.

  • سبكهاي مادر
    درحال حاضرسبك هاي مختلف كاراته بالغ برصدهاسبك مي شودكه درواقع بازگشت همه انهابه چهار سبك اصلي ومادر ازسبك هاي كنترلي ويك سبك غیر كنترلي مي باشد. سبك هاي كنترلي عبارتند از:
    1. شوتوكان shoto kan


بنيان گذار: گيچين فوناكوشي (1957-1868) شوتو كان يعني؛ خانه شوتو، مكتب شوتو - لقب فوناكوشي ،شوتو، وكان خانه و مكتب وي بود. علاوه بران شوتوكان متعلق به سيستم شوري ته در كاراته است.

    1. شيتوريو shito ryo


بنيان گذار: مابوني كنوا (1952-1889) شيتوريو متشكل از دو سيستم ناهاته و شوريته در كاراته مي باشد. شيتو از نام هاي دو استادبزرگ اوكيناوايي گرفته شده است. بدين صورت كه شي از نام ايتوسوانكواستاد مسلم سيستم شوري ته وكلمه توازنام هيگااوناكانريو بنيان گذارواستاد مسلم سيستم ناهاته.

    1. گوجوريو gojo ryo


بنيان گذار: مياگي چوجون(1953-1888) گوجوريويعني؛ روش سفت ونرم،كه در اوكيناوا شكل گرفت ومتعلق به سيستم ناهاته در كاراته مي باشد.

    1. وادوريو wado ryo


بنيان گذار: اوتسوكاهيرونوري(1982-1892) وادوريويعني ؛ راه صلح ،روش صلح جويانه .

    1. كيو كوشين كاي kyokushin kai


بنيان گذار: ماسو تاتسو اوياما(1994-1923) كيوكوشين كاي، از عناصرمختلفي كه نشأت گرفته از تجربيات اوياما و سبك هاي ديگر است ، به وجود آمد.

نوشته شده در جمعه 9 اسفند 1392برچسب:,ساعت 9:7 توسط سحر| |

 
اتومبیل بازیکنان مشهور فوتبال
بازیکنان مشهور فوتبال جهان هر یک سلیقه ای را در انتخاب اتومبیلی که بیشتر از آن استفاده می کنند، دارند. بدیهی است که بازیکنان فوتبال با دستمزدهای نجومی خود اغلب بیش از یک اتومبیل داشته و حتی مالک چندین اتومبیل هستند. اما مساله این است که ترجیح می دهند بیشتر با کدام یک از اتومبیل هایشان رانندگی کنند.
 

کریستیانو رونالدو ستاره تیم رئال علاقه خاصی به فراری « ۵۹۹ GTB Fiorano ». افسوس که رونالدو علی رغم اینکه فوتبالیست خوبی است ، راننده ماهری نیست. او در یک تصادف این فراری گران قیمت را درب و داغان کرد، اما فورا یک فراری دیگر از همین مدل را به رایگان هدیه گرفت.
 

استیون جرارد ستاره تیم لیورپول به سنت های انگلیسی اش پایبند است بنا براین اغلب سوار یک رنجرور مدل « Sport HST » می شود.
 

کلود ماکاله‌له ، بازیکن سابق تیم های رئال مادرید و چلسی و بازیکن کنونی تیم پاری سن ژرمن مالک یک پورشه کاین باشکوه به قدرت ۶۵۰ اسب بخار است.
 

ساموئل اتوئو مهاجم تیم بارسلونا سوار بر یک مرسدس « SL65 AMG » به استادیوم نیو کمپ می رود.
 

تیه ری آنری مهاجم تیم بارسلونا در رانندگی نیز تند و تیز است و پشت فرمان مرسدس «SLR » خود با موتور ۸ سیلند به قدرت ۶۲۶ اسب بخار تا می تواند گاز می دهد.
 

آندره‌ ای شوچنکو ستاره تیم آث میلان با خانواده کم جمعیتش از این آئودی « RS6 » قدرتمندش با ۵۸۰ اسب بخار استفاده می کند.
 

رونالدینهو ستاره تیم آث میلان مالک یک اتومبیل منحصربفرد یک فراری « Scaglietti K » است.
 

دیدیه دروگبا مهاجم تیم چلسی برای رفت و آمد از یک پورشه کاین استفاده می کند.
 

وینی رونی مهاجم تیم منچستر یونایتد سوار بر یک ب ام و « X5 » به سر تمریناتش با سایر شیاطین سرخ می رود.
 

سرخیو راموس مدافع تیم رئال مادرید برای رفت و آمد به یک آئودی « A3 » بسنده کرده است.
نوشته شده در دو شنبه 5 اسفند 1392برچسب:,ساعت 13:20 توسط سحر| |

 
عکس هایی از دختران ایرانی كاراته باز





نوشته شده در دو شنبه 5 اسفند 1392برچسب:,ساعت 13:19 توسط سحر| |

 
عکسهایی از مسابقات فوتبال

عکسهایی از مسابقات ورزشی

عکسهایی از مسابقات ورزشی

عکسهایی از مسابقات ورزشی

عکسهایی از مسابقات ورزشی

عکسهایی از مسابقات ورزشی

عکسهایی از مسابقات ورزشی

عکسهایی از مسابقات ورزشی

عکسهایی از مسابقات ورزشی

عکسهایی از مسابقات ورزشی

عکسهایی از مسابقات ورزشی

عکسهایی از مسابقات ورزشی

عکسهایی از مسابقات ورزشی

عکسهایی از مسابقات ورزشی

عکسهایی از مسابقات ورزشی

عکسهایی از مسابقات ورزشی

نوشته شده در دو شنبه 5 اسفند 1392برچسب:,ساعت 13:15 توسط سحر| |

 

طنز ورزشی

 

نوشته شده در جمعه 2 اسفند 1392برچسب:,ساعت 16:57 توسط سحر| |

فوايد ورزش صبحگاهي

فوايد ورزش صبحگاهي
 

 

 

ورزش مجموعه فعاليتهاي بدني وامور جسماني است كه باعث سلامتي ونشاط مي‌شود. عمده‌ترين ثمره پرداختن به ورزش دست‌يابي به سلامت جسماني ورواني است. درتامين سلامت و تندرستي منظور كردن ورزش وفعاليتهاي جسماني به عنوان يك ضرورت دربرنامه‌هاي روزمره از اهميت ويژه اي برخوردار است.
ورزش صبحگاهي در شروع فعاليت آموزشي مدارس مي تواند عامل مهمي درايجاد نشاط وشادابي وتامين سلامت جسم وروح دانش‌آموزان باشد. اين برنامه با توجه به ويژگيهاي خاص دختران در 3 بخش گرم‌كردن، پياده كردن هدف وبازگشت به حالت اوليه طراحي مي‌شود.
انجام اين برنامه درابتدا با افزايش تدريجي ضربان قلب توام است كه به آستانه تحريك براي افزايش استقامت عمومي مي رسد وسرانجام به حالت اوليه بر مي گردد.
اجراي ورزش صبحگاهي به طور منظم وروزانه مي تواند نقش بسيار مهمي دركسب آمادگي جسماني، رواني ونشاط وشادابي دانش آموزان داشته باشد. انجام فعاليت مداوم اثرات مثبتي بر بافت استخواني دارد. يافته هاي پژوهشي بيان داشته اند كه ورزش دررشد طولي استخوان تاثيري ندارد يا تاثير آن بسيار كم است همچنين برآرايش سلولهاي استخواني نيز بي تاثير است اما تاثير فعاليتهاي ورزشي در افزايش تراكم ورشد عرضي استخوان با افزايش مواد معدني درآن تاييد شده است وبي تحركي وحذف فشار مكانيكي از استخوان ها باعث كاهش مواد معدني وكاهش استحكام آنها مي شود. مرحله زوال استخواني دردختران، پس از سن 11 تا 14سالگي شروع مي شود، بنابراين دوران پيش از بلوغ مرحله بسيار مهمي در رشد استخواني آنهاست. استحكام استخوانها به تراكم موادمعدني درآنها ونحوه آرايش سلولهاي استخواني بستگي دارد.
اجراي برنامه ورزشي روزانه موجب ارتقا سطح آمادگي قلبي عروقي مي شود و نياز به صرف وقت زيادي ندارد درچنين برنامه اي لازم است كه ضربان قلب تا 140 بار در دقيقه افزايش يابد وپنج روز درهفته استمرار يابد.
يك برنامه تمريني مشتمل بر سه نوبت انقباضهاي ايزومتريكي 6 ثانيه اي وبه مدت 5 هفته روزانه برعضلات گردن، اندامها ويا تنه موجب كاهش16 تا 24 ميليمتر جيوه فشار سيستولي و 20 تا 24 ميليمتر جيوه فشار دياستولي شده است.
هنگام ورزش سيستم ترشحي همانند سيستم عصبي، اثرات مثبتي برواكنش بدن نسبت به هر فعاليت خاص دارد وهماهنگي مكانيسم هاي مختلف بدن، ازجمله مكانيسم توليد انرژي براي اجراي فعاليت كمك مي كند. واكنش‌هاي سيستم ترشحي با توجه به متغيرهاي هر ورزش خاص و حالتهاي فيزيولوژيكي ورواني مختلف تغيير مي يابد. رابطه بين سطح انتظار يك فرد وتوانايي واقعي او در امر اجراي فعاليت، روي سطح استرسي كه بايد تحمل كند اثر مي گذارد.
فوايد مربوط به نرمشهاي روزانه فقط به كاهش خطر بيماريهاي قلبي عروقي خلاصه نمي‌شود، بلكه با تقويت سيستم ايمني بدن، باعث بالا رفتن سطح بهداشت رواني، بهبود كيفيت عمر را به دنبال خواهدداشت.
انجام چند حركت ساده ومنظم آن هم درچند دقيقه بدن را در مقابل عوارض جسمي زيادي مصون مي دارد. يك برنامه ورزشي مناسب چگونگي تناوب وتكرار تمرينات، شدت تمرينات و در نهايت مدت زمان اجراي تمرينات را در بر مي گيرد:
1-تناوب تمرينات حداقل 5 روز درهفته.
2-شدت تمرينات به قدري كه به نفس نفس بيفتد. اين به آن معناست كه تعداد ضربان قلب شما حداقل به 60 درصد حداكثر ضربان قلبتان افزايش يابد.
3-مدت اجراي تمرينات، حداقل تا 10دقيقه باشد تا براي بدن مفيد واقع شود.
نرمش مداوم باعث انبساط خاطر وشادابي مي شود، بيشتر افسردگي ها دركودكان در دوران ابتدايي ودر نوجوانان در دوره راهنمايي ودبيرستان است. اين افسردگيها بيشتر زاييده حوادث نامطلوب زندگي است كه معمولاً نياز به دارو و درمان ندارند و اگر عوامل ايجاد كننده آن برطرف شوند خود به خود درمان مي شوند.
تمرينات بدني و ورزش يكي از راههاي علاج وتسكين فشارهاي رواني است. از آنجا كه فشارهاي رواني مي توانند باعث بروز خستگي شوند، تمرينات بدني موجب بالارفتن قدرت عضلاني مي شوند وخون بيشتري درآنها جريان مي يابد واز ميزان خستگي و دردهاي عضلاني ناشي از فشارهاي رواني مي كاهد، همچنين تمرينات بدني با افزايش سطح آندروفين خون موجب بالا رفتن نشاط و شادابي در افراد مي‌شوند، بنابراين دانش آموزان قابليتهاي بيشتري براي فائق آمدن برمشكلات رواني را پيدا مي‌كنند. دانش آموزاني كه اقدام به فعاليت منظم مي‌كنند هدفمند واميدوار شده وتغييرات زيادي را دراهداف زندگي خود به وجود مي‌آورند.

نتيجه گيري:

ورزش مهمترين عامل در از بين بردن افسردگي‌ها ويا پيشگيري از به وجود آمدن اين نوع بيماريها است. ثابت شده است كه نرمشهاي مداوم روزانه موجب كاهش اضطراب، افسردگي، تنظيم وتعديل ميزان استرس وحتي تغييرات شخصيتي(پيدايش ديد مثبت تري نسبت به زندگي) مي شود.
منابع مقاله :1-طب ورزشي، ويلمور.
2-فيزيولوژي فعاليت بدني، ادينگتون وادگرتون.
منبع : روزنامه اطلاعات

 

نوشته شده در دو شنبه 28 بهمن 1392برچسب:,ساعت 19:10 توسط سحر| |

کاملترین مقاله در رابطه با اهميت و تاثیر ورزش بر سلامت روان


 
 

مقدمه

علم پزشكي علاوه بر معاينات و تجويز داروها و اعمال جراحي كه در مورد بيماري‌هاي مختلف انجام مي‌دهد، از ورزش نيز به عنوان وسيله‌اي در جهت بهبود و سلامتي بيماران بهره مي‌برد. بعضي از پزشكان در مواردي مثل كم‌خوابي ، كم كردن وزن و ضعف‌هاي عضلاني مثل كمردرد، كسب هماهنگي‌هاي عصبي و عضلاني در بعضي از انواع فلج ، توان‌بخشي ، نداشتن اشتها ، داشتن اضطراب يا هيجانات روحي ، بي‌قراري‌ها ، افسردگي‌ها ، احساس پوچي و بسياري ديگر از موارد ، بيمار خود را به ورزش كردن تشويق مي‌نمايند.

 

 

 در اسلام نيز به ورزش شنا ، تيراندازي ، سواركاري و حتي پياده‌روي سفارش شده است. پيامبر اكرم (صلي‌اله عليه و آله وسلم) پياده‌روي را بهترين درمان براي بسياري از بيماري‌ها معرفي مي‌كنند.

 

انواع ورزش را مي‌توان بر حسب ميزان فعاليت جسماني و انرژي مصرفي در واحد ، نيمه سنگين و سنگين تقسيم كرد. به طور كلي ورزش‌هاي سبك اثرات مفيدي بر جسم و روان انسان دارد.

 

نتايج تحقيقات مختلف نشان داده است كه انجام انواع مختلف نرمش‌ها، علاوه بر فوايد جسمي فراوان، بر مقابله با مشكلات عصبي و رواني نيز آثار مفيدي دارد.

 

با توجه به اثرات مثبت ورزش بر سلامت و تندرستي انسان بايد به فرهنگ ورزشي بيشتر پرداخته شود. از طرف ديگر براي رسيدن به توسعه پايدار در هر جامعه‌اي علاوه بر برنامه‌ريزي ، مديريت صحيح و استفاده از فن آوري مناسب، استفاده از منابع انساني كارآمد اهميت بسياري دارد. جامعه‌اي كه نيروي انساني سالم و شادابي داشته باشد، اين امكان را خواهد داشت كه در جهت توسعه واقعي، سريع‌تر گام بردارد. همچنين جامعه‌اي كه داراي افرادي توانمند و قدرتمند باشد، دشمنانش هوس تجاوز به آن جامعه را نخواهد داشت.

 

زندگی امروز ما ماشینی شده وهمین امر باعث تنبلی افراد ورزش یکی از ارکان اصلی زندگی است که در تمام دنیا به این امر مهم توصیه شده و سعی شده در برنامه روزانه افراد حداقل 15 تا 20 دقیقه ورزش و حرکات ورزشی گنجانده شود ورزش روحیه انسان را شاداب و باعث شادی ونشاط و سلامتی می شود.

 

مسلماً عدم سازش وجود و اختلالات رفتاري در هر طبقه و صنفي و در هر گروه و جمعي بسيار مشهود است عوامل مختلفي را مي توان در بوجود آوردن يا پايه ريزي عدم سلامت روان ذكر نمود: فشارهاي اجتماعي، فقر مادي، اختلافات خانوادگي، تصادفات، بيماريها، مرگ و ميرهاي پيش بيني نشده و بسياري از عوامل خانوادگي و اجتماعي همراه با عوامل وراثتي، افراد را دچار عدم تعادل روان مي‌سازد. بنابراين براي پيش گيري از بيماري رواني و حفظ سلامت روان توصيه هاي مختصري در نظر گرفته مي‌شود.

 

 

 

ورزش راز سلامتی

 

 

 

در دنیای امروز، بیماری ایدز، مصرف دخانیات، نبود تحرک و ورزش، خشونت و سوء تغذیه، سلامتی بشر را تهدید می کند.بدون شک می توان گفت اگر ورزش در زندگی ما نقش و اهمیت خودش را پیدا کند و برای آن برنامه داشته باشیم، این عارضه‌های ناخوشایند شاید از بین بروند یا کم رنگ تر شوند. زیرا شخص ورزشکار معمولاً سیگاری نمی‌باشد، به تغذیه سالم اهمیت می دهد، از اعصاب آرام تری برخوردار است، انرژی خود را درست مصرف می کند و کمتر اهل خشونت و عصبانیت است.

 

افزون بر این اثرات مثبت ورزش بیش از این است زیرا ورزش باعث زیاد شدن توده عضلانی بدن و مصرف بیشتر انرژی نیز می شود. تمرینات مرتب و منظم ورزشی باعث کم شدن چربی می‌شود و نمی گذارد چاق و بیمار شوید. انرژی مصرفی روزانه با ورزش و زیادشدن توده عضلانی افزایش می یابد. ورزش پیر شدن و سالمندی را به تاخیر می اندازد و باعث حفظ تناسب اندام و زیبایی بدن افراد می شود، از پوکی استخوان جلوگیری می کند و سبب تقویت سیستم اسکلتی بدن می‌گردد.

 

در ضمن ورزش به مصرف مستقیم اسیدهای چرب می‌انجامد، روش مطمئن و مناسب درمان چاقی و پیشگیری از برگشت آن است، زیرا عضلاتی که تحت تأثیر فعالیت ورزشی‌اند بدون نیاز به انسولین انرژی خود را علاوه بر گلوکز (نوعی قند مورد مصرف بافت ها و سلول های بدن) از اسیدهای چرب تامین می کنند. ورزش حتی برای بیمارانی که به مرض قند (دیابت) مبتلا می‌باشند مفید است. ورزش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی، عروقی و سکته های مغزی را کاهش می دهد.

 

ورزش باعث زیاد شدن مقدار گردش خون موثر در بدن می شود و از لخته شدن خون درسیاهرگ عمقی پا جلوگیری می‌کند و دستگاه قلبی عروقی و دستگاه تنفس و ایمنی بدن را تقویت می‌نماید. همچنین اثرات مثبت ورزش بر دستگاه گوارش را نباید نادیده گرفت. افزون بر این ورزش از افسردگی پیشگیری می‌کند، روحیه فرد را بالا می‌برد و در زندگی خانوادگی و اجتماعی و در شغل افراد تاثیرات سازنده‌ای‌ دارد. تجربه نشان داده است یک‌ شخص سالم و تندرست معمولاً از موقعیت و پیشرفت شغلی بهتری نسبت به افراد چاق و کند برخوردار است. در غایت ورزش از مبتلاشدن به آلودگی های اجتماعی، مثل سیگار کشیدن، مواد مخدر و ... جلوگیری می‌کند، ذهن را تقویت می نماید و با اندیشه‌ای قوی می توان بر مشکلات و معضلات خانوادگی و اجتماعی بهتر فائق آمد.

 

 

 

اهمیت ورزش

 

 

 

امروزه ورزش يکي از اموري است که به عناوين مختلف در جهان مطرح شده و گروه زيادي به اشکال گوناگون با آن سرو کار دارند. برخي از مردم، ورزشکار حرفه اي اند و گروهي ورزشکار آماتور. گروهي طرفدار و علاقه مند به ورزش و ديدن برنامه ها، مسابقات و نمايش هاي ورزشي بوده، وعده اي نيز از راه ورزش امور زندگي خويش را مي گذرانند.

 

وزارتخانه ها و ادارات ورزشي فراواني تاسيس شده و مخارج زيادي صرف ورزش، ساختن استاديوم ها، مجتمع ها و باشگاه هاي ورزشي و نيز تهيه وسائل و لباس هاي ورزشي و يا تماشاي مسابقات ورزشي مي شود. بخش هاي قابل توجهي از برنامه هاي تلويزيون، راديو، مجلات و ساير رسانه هاي گروهي، به ورزشي و اخبار ورزشي اختصاص دارد و خلاصه ورزش يکي از اموري است که در جهان به صورت جدّي مطرح بوده و از جهات مختلف داراي اهميت مي باشد، از جمله:

 

امروزه يکي از مشکلات جامعه بشري، مساله بي کاري و عوارض ناشي از آن است. بي کاري، به ويژه براي نوجوانان و جوانان و به خصوص در ايام تعطيلات تابستاني مدارس و مراکز آموزشي، بسيار خطرناک و مضرّ است و بايد با آن مبارزه شده، يا به نحوي اوقات بي کاري را پر نمود که مفيد بوده و يا لااقل مضر نباشد. بسياري از انحرافات، از قبيل: اعتياد به مواد مخدر، دزدي و ايجاد مزاحمت، دعواها و درگيري هاي خياباني، انحرافات جنسي و ... زاييده بي کاري و ولگردي است.

 

مرحوم شهيد مطهري در کتاب تعليم و تربيت در اسلام، مطلبي تحت عنوان "زن و غيبت" دارد و مي‌فرمايد:"زن ها در قديم مشهور بودند که زياد غيببت مي کنند. شايد اين به عنوان يک خصلت زنانه معروف شده بود که زن طبيعتش اين است و جنساً غيبت کن است؛ در صورتي که چنين چيزي نيست، زن و مرد فرق نمي کنند. علتش اين بود که زن مخصوصاً زن هاي متعيّنات، زن هايي که کلفت داشته اند و در خانه، همه کارهايشان را کلفت و نوکر انجام مي دادند- هيچ شغلي و هيچ کاري، نه داخلي و نه خارجي نداشت، صبح تا شب بايد بنشيند و هيچ کاري نکند. کتاب هم که مطالعه نمي کرده و اهل علم هم که نبوده، بايد يک زن هم شان خود پيدا کند، با آن زن چه کند؟ راهي غير از غيبت کردن به رويشان باز نبوده، و اين برايشان يک امر ضروري بوده؛ يعني اگر غيبت نمي کردند، واقعاً بدبخت و بي‌چاره بودند."

 

بدون شک، مردم و کشور بايد در پي ايجاد کار و اشتغال سالم براي همه باشند، ولي آيا هميشه امکان اشتغال براي همه و به ويژه جوانان و نوجوانان فراهم است؟ اگر اين امکان فراهم نشد، تکليف چيست؟ آيا ايجاد سرگرمي هاي سالم و مفيد نمي تواند از بسياري انحرافات جلوگيري کند؟

 

ورزش يکي از مفيدترين و سالم ترين سرگرمي هايي است که مي تواند اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را پر کند.ورزش، کسالت و تنبلي را از انسان زدوده و به وي نشاط و شادابي بخشيده، او را براي انجام کارهاي و وظايف فردي و اجتماعي آماده نموده و اخلاقش را بهبود مي بخشد.

 

ورزش، روحيه شجاعت، از خود گذشتگي، مبارزه با ظلم و ظالم و دفاع از مظلوم را در انسان تقويت نموده، اراده وي را قوي مي سازد.ورزش، توان رزمي انسان را افزايش مي دهد. بالا بودن توان جسماني نيروهاي نظامي و رزمي، تنها در زمان هاي گذشته که جنگ ها با سلاح هاي سرد صورت مي گرفت، مورد توجه نبوده، بلکه امروزه نيز حائز اهميت فراوان است و تمرينات بدني قسمت عمده اي از آموزش هاي نظاميان و به ويژه کماندوها و نيروهاي ويژه را تشکيل مي دهد. همچنين افرادي که از نقطه نظر بدني و جسماني، ضعيف و يا ناقص باشند، در ارتش پذيرفته نشده و گاه از خدمت سربازي نيز معاف مي گردند. آن چه در اين حديث ارزنده قابل توجه است، اين است که پيامبر بزرگوار اسلام، تا بدان پايه براي جسم و بدن ارزش و اهميت قابل است که حق بدن را در رديف حق پروردگار [آن هم بلافاصله بعد از آن] و در کنار حق خانواده [و حتي قبل از آن] ذکر مي فرمايد. زماني انسان مي تواند حق پروردگار و خانواده خويش را به بهترين نحوي ادا کند، که از بدني سالم و نيرومند برخوردار باشد.

 

ورزش، کمک شاياني به ايجاد و تقويت سلامتي جسماني و رواني مي کند، و افرادي که با روش صحيح ورزش مي کنند و يا داراي کارهاي با تحرک مي باشند، سالم تر بوده و عمرشان از افرادي که کارهاي بدون تحرک دارند بيشتر است. شهيد دکتر سيدرضا پاک نژاد در کتاب اولين دانشگاه و آخرين پيامبر مي نويسد:

 

"عضلات در حال ورزش10 تا 18 برابر در حال استراحت احتياج به خون دارند،20دفعه بيشتر قند و اکسيژن مصرف مي نمايند،50 بار زيادتر گازکربنيک دفع مي نمايند، و با توجه به همين ارقام، اهميت کار قلب هنگام ورزش روشن مي گردد.

 

در واکنش قلب در برابر کار عضلاني، مشاهده مي شود ضربان هاي دبي، حجم خون، فشار خون و حتي ترکيبات فيزيکو شيميايي خون را دگرگون مي سازد. ضربان قلب هنگام کار بدني، يعني زماني که عضلات را به فعاليت مي داريم، 2- 3 و حتي 4 برابر، و امکان دارد به 200 ضربه در دقيقه برسد. حجم خون 2- 3 برابر و دبي قلب 6- 7 و حتي 8 برابر و گاه زيادتر شود و دبي قلب از 4 ليتر در دقيقه ممکن است به 30 تا 35 ليتر در دقيقه برسد، در صورتي که دبي قلب شخص سالم و ورزيده در حال معمولي 25 ليتر است... .

 

حجم قلب ورزش کاران و کارگراني که کار بدني سنگيني دارند، بدون شک افزايش مي يابد، اما اين افزايش به عقيده بسياري، فيزيولوژيک و کاملاً طبيعي است.

 

 در اثر فعاليت بدن، حجم قلب افزايش مي يابد، زيرا جدار بطن ها به ويژه بطن چپ ضخيم مي شوند؛ يعني همان طور که عضلات بازو در اثر ورزش يا ابتلا به برخي بيماري ها قوي مي شود، عضلات قلب هم در اثر کار، قوي مي گردد و در نتيجه قدرت انقباض قلب زياد مي شود... ."

 

وي در بخش ديگري از کتابش، در باره فوايد ورزش چنين مي نگارد: قدرت انقباض و نظم ضربان قلب پس از مدتي ورزش کردن بهتر مي شود... . گنجايش ريه ها بيشتر مي گردد و در نتيجه، اکسيژن بهتري و بيش تري به بدن مي رسد... ورزش صحيح و معتدل و متناسب با مزاج، سبب نظم و ثبات حرکات تنفس مي گردد و تنفس عميق تر، ولي شمارش آن کم تر مي شود. هر چه شخص ورزيده تر باشد، مقدار سوخت بدنش نقصان مي يابد؛ يعني درحقيقت در اثر مدتي ورزش کردن، بدن بهتر از مواد غذايي خود استفاده مي کند. رشد و نمو بهتر انجام مي گيرد، زيرا اکسيژن بهتر و بيشتر به تمام نسوج مي رسد و در نتيجه، فعاليت غدد داخلي افزوده شده و بنابر عقيده اي در عضلاني که فعاليت مي کنند، موادي ايجاد مي شوند که به رشد و نمو کمک مي نمايد.

 

 قوّه جذب و دفع بهتر مي شود.

 

بدن عادت مي کند در برابر مختصر فعاليت، ناگهان نفس تنگي پيش نيايد و ضربان قلب زياد نشود و ديرتر خسته گردد و عرق نمايد. هماهنگي بين اعصاب و مراکز عصبي و تقويت اعصاب، ايجاد شده و کارهاي فکري، آسان تر مي شود."

 

در کتاب زن و ورزش نيز در باره فوايد ورزش چنين آمده است:

 

"بدن انسان بر خلاف ماشين يا هر وسيله ديگر که بر اثرکار و فعاليت مستهلک مي گردد، با کار جان گرفته و توانايي بيش تري کسب مي نمايد. در زمان هاي گذشته، حرکت و تمرين هاي بدني، بخشي از کار روزانه فرد به شمار مي رفت، اما امروزه بر اثر پيش رفت تکنولوژي و ماشين، بايد بيش تر از گذشته در جستجوي حرکت بود، و هر فرد بايستي آن را در برنامه روزانه خود بگنجاند... .

 

تنفس و يا نفس کشيدن وسيله اي است که با آن، اکسيژن به همه بدن مي رسد و مواد زايد و اکسيده به بيرون ريخته مي شود. در خلال تمرين، ميزان نفس کشيدن افزايش مي يابد. شخصي که بدنش تربيت شده با تمرين هاي ورزشي است، آهسته تر وعميق تر از افراد ديگر نفس مي کشد، فشارهاي وارد بر سيستم تنفسي خويش را با تلاش کم تر و کارايي بيش تر پاسخ گوست.

 

تمرين ها به دستگاه هاضمه به دو طريق کمک مي کنند:

 

 به علت پي آمد نياز بدن به غذا، اشتها را افزايش مي دهند؛

 

حرکت اندام هاي هاضمه تسريع مي شود و حرکات دودي شکل معده که موجب هضم غذا مي گردد سريع تر و راحت تر صورت مي گيرد.

 

تمرين هاي ورزشي، عمل تخليه را بهبود و از يبوست پيش گيري مي کند. حرکات دودي شکل افزايش مي يابد و در نتيجه، روند ترشحات بدن کار آمدتر تنظيم مي شوند. به طور کلي افرادي که فعاليت هاي جسماني بيش تري دارند، کم تر از افراد کم حرکت، به بيماري سنگ کليه و اختلالات مشابه به آن مبتلا مي شوند.

 

بسياري از مواد زايد، از طريق غدد عرق در پوست بدن بيرون ريخته مي شود. اين فرايند با تمرين هاي شديد ورزشي تسريع مي شود؛ علاوه بر اين، عرق کردن باعث تميز شدن پوست مي گردد.

 

ارزش ديگر تمرين هاي ورزشي، در افزايش توليد سلول هاي قرمز خون در بافت هاي لنفاوي استخوان است. شمارش هموگلوبين خون بر اثر فعاليت بالا مي رود. تمرين ها از بالا رفت فشار خون جلوگيري مي کند."

 

به طور کلي نقش ورزش در سلامتي انسان آن قدر زياد است که امروزه بسياري از بيماري ها را با ورزش مداوا مي کنند، که به اين شيوه مداوا "ورزش درماني" گفته مي شود.

 

امروزه ورزش در سطح بين المللي، بعد سياسي نيز به خود گرفته است. گاه اتفاق مي افتد کشوري که بيش تر مردم حتي نام آن را نشنيده اند، يک باره در جهان مطرح شده و به واسطه پيروزي هاي ورزشي، نامش در صفحه اول روزنامه هاي جهان و صدر اخبار قرار مي گيرد. شرکت و يا عدم شرکت تيم هاي ورزشي يک کشور در يک کشور ديگر نيز، گاه جنبه سياسي داشته و به معناي دوستي، دوشمني، اعتراض و ... تلقي مي شود. در انسان غريزه قدرت طلبي، برتري جويي و مبارزه وجود دارد. ورزش و مسابقات ورزشي اگر در محيط و جوّ سالم برگزار شوند، زمينه اشباع اين غريزه از طريق صحيح را فراهم مي سازند. اگر اين غريزه و ساير غرايز، کنترل نشده و به مسير صحيح هدايت نشوند، براي جامعه بشري مشکل ساز و مساله آفرين خواهند بود. ورزش، توان انسان را براي انجام کارهاي روزمره شخصي و اجتماعي بالا مي برد، حتي عباداتي از قبيل نماز، روزه، حج و جهاد نيز با بدني سالم و نيرومند، بهتر. بيش تر و راحت تر جامه عمل به خود مي پوشند. انسان مايل است با ديگران باشد و با آنان بياميزد. اين غريزه و يا تمايل شديد را مي توان از طريق ورزش بر آورده ساخت. در ورزش، در زمينه نيل به ارزش هاي اجتماعي ديگري نيز، چون کار گروهي، وفاداري، روحيه ورزش کاري مي توان توفيق يافت. محيط صميمانه و مطلوب ورزشي، اغلب فرصتي مناسب براي ايجاد روابط انساني و شکل گيري دوستي هاست.

 

 ورزش به انسان تحرک مي بخشد و حرکت و تحرک به ويژه در کودکان لازمه رشد است. اگر عضو نيرومندي از اعضاي بدن يک ورزش کار را چندين ماه در گچ قرار دهند و تحرک را از آن سلب نمايند، ضعيف و لاغر خواهد شد. اگر جنبش بدن کم شود، دفاع بدن کم و ضعيف مي گردد، و همچنان که داشتن تحرک و ورزش موجب سلامتي بدن و طول عمر مي گردد، نداشتن تحرک نيز موجب مرگ زود‌رس مي شود.

 

تأثير ورزش در سلامت روان 

 

مجموعه از ويژگيهاي شاخص تشكيل دهنده سلامت روان در يك فرد مي باشد. بدون شك رفتار بشر تابع تماميت وجود اوست بدين معني روان تابع جسم و جسم تابع روان است. امروزه تحقيقات نشان مي دهد كه ناراحتي هاي جسماني اختلالات رواني را بهمراه داشته و برعكس. ولي نكته برجسته در تقويت قواي جسماني حفظ روان سالم مي باشد.

 

دكتر آرترويدر روانشناس معروف آمريكايي در تحقيق بسيار جامع خود اظهار مي نمايد عدم تعادل رواني بسياري بيماران نتيجه عدم فعاليت حركتي و ورزشي در دوران كودكي است. جونز در قسمتي از تحقيق خود دريافت پسراني كه از نظر قواي جسماني ضعيف مي باشند علاوه بر ضعف جسماني داراي مشكلات رواني مانند احساس حقارت عدم توانائي تطبيق خود با ديگران مي باشند. راويك و مك‌كي دريافتند دانش آموزاني كه در مهارتهاي حركتي ضعيف مي باشند اغلب خجول و گوشه گير هستند و برعكس دانش آموزاني كه از نظر مهارتهاي حركتي قوي مي باشند داراي ويژگيهاي برجسته بسيار نماياني از نظر رفتار چون فروتني، تدبير، توجه و حس همكاري هستند.

 

شندل با استفاده از آزمون رواني خصوصيات رواني دانش آموزان ورزشكار و غير ورزشكار را مورد بررسي قرار داد و به اين نتيجه رسيد دانش آموزان ورزشكار داراي صفات ممتاز رفتاري چون رهبري، تحركهاي اجتماعي حس ارزشهاي فردي و اجتماعي، عدم شك و ترديد در خود عدم بهانه جوئي و نتيجتاً رشد اجتماعي بيشتر مي باشد.

 

چگونگى مبارزه با بيمارى روانى با ورزش

 

ü            سعي كنيد به انجام فعاليتهاي ورزشي بپردازيد زيرا ورزش تنشهاي رواني را از بين مي برد و اخمها را به لبخند تبديل مي نمايد.

 

ü            در رابطه با نگراني خود با ديگران صحبت كنيد و اگر مشكل شما جدي است از مراجعه به پزشك روان‌درمان مضايقه نكنيد.

 

ü            موقعيت خود را بشناسيد و بجاي جنگيدن با آن خود را با ان سازگار سازيد. با تغذيه مناسب ورزش مناسب، استراحت كامل مواظب سلامت جسم خود باشيد.

 

ü            با ديگران معاشرت و دوستي نمائيد.

 

ü            براي انجام هر كاري زمان خاص و منظمي را در نظر بگيريد.

 

ü            در نهايت ياد بگيريد كه هميشه خونسرد و فرد راحتي باشيد.

 

در پايان اگر داراي توانائي لازم براي تحمل درد و رنج باشيد و در موقع لزوم با شهامت و بردباري برخورد نموديد به زندگي و رفاه ديگران علاقمند بوديد و در اين زمينه فعاليت داشتيد شما از سلامت روان برخورداريد. ورزش و اهمیت آن چیزی است كه بر كمتر كسی پوشیده مانده است. بشر همواره به سلامتی و جاودانگی می‏اندیشید؛ لذا از همان نخستین دوره‏های تاریخ حیات، سعی بر آن دارد تا تن و روان خود را ورزیده كند و راهی برای جاویدان ساختن خویش بیابد.

 

آيا ميدانيد كه ورزش براي سر نيز سودمند است. شايعترين درمانها براي افسردگي روان درماني و دارودرماني هستند. روانشناسان دريافتهاند انجام حركت ورزشي ميتواند سومين راه درمان افسردگي به شمار آيد. ورزش هم در مدت كوتاه و هم در طولاني مدت يك داروي ضدافسردگي مفيد است.گرچه ورزش باعث كاهش افسردگي در ميان همه جمعيت‌هاي مورد مطالعه شده، بيشترين تاثير را در افرادي داشته كه از فعاليت بدني بيشتري برخوردارند.

 

گرچه ورزش در همه طبقات سني به ميزان قابل ملاحظه‌اي از افسردگي مي‌كاهد، هر چه بر سن افراد افزوده شود، كاهش افسردگي در اثر آن بيشتر است. ورزش براي هر دو جنس زنان و مردان سودمند است و به صورت ضدافسردگي مناسبي عمل مي‌كند. پياده‌روي و دوي آرام بيش از ساير انواع حركات ورزشي مورد مطالعه قرار گرفته‌اند اما همه انواع شامل هوازي و بي‌هوازي در كاهش افسردگي موثرند.هر چه مدت برنامه ورزشي و تعداد جلسات آن بيشتر باشد ، تاثير آن در كاهش افسردگي بيشتر است. موثرترين و بهترين روش درمان افسردگي همراه ساختن روان درماني و ورزش است. بنابراين متخصصان، ورزش را به عنوان بخشي از برنامه درمان افسردگي به بيماران توصيه مي‌كنند.

 

يك ورزش خاص براي عموم افراد يا مبتلايان به افسردگي تجويز نمي‌شود. اولا افراد بايد ورزش را تدريجا آغاز كنند. ثانيا انواع مختلف آن در اشخاص متفاوت تاثير مشخصي دارد. براي برخي پياده روي، دو يا شنا مفيد است. بعضي يوگا را ترجيح مي‌دهند.به هر حال ورزش فرصتي براي افزايش تماس با ديگران است كه به ويژه براي كساني كه در اثر افسردگي منزوي شده‌اند سودمند است. افراد بايد با شروع ورزش به هر گونه تغيير در خلق و خوي‌شان دقت كنند تا متوجه شوند چه ورزشي و در چه حدي به آنها در كاهش افسردگي كمك مي‌كند. آیا تا به حال دقت کرده اید که بعضی افراد بدون توجه به مسائل و مشکلات , چقدر در سر زندگی و شاد بودن توانا هستند؟

 

 تحقیقات نشان می دهد این حالت ذاتی یا خدادادی نیست بلکه یک مهارت است که این افرادآن را‌در خود پرورش داده اند . شما هم اگر بخواهید می توانید این مهارت را کسب کنید و زندگی خود را لبریز از شادی و نشاط سازید. هر کسی تقدیری در زندگی دارد و این به عهده خودش است که با قسمت خود بجنگد یا با آن همکاری کند اما ایا این حرف به این معنی است که با قسما خود بجنگند یا با آن همکاری کند . اما ایا این حرف به این معنی است که فرد باید دراز بکشد و بگذارد زندگی روند خود را طی کند؟

 

مسلما نه! در عوض می تواند روشی در پیش گیرد که به بهترین وجه ممکن با مسایل مواجه شود و حداکثر تلاش خود را در این زمینه نشان دهد در ان صورت متوجه راه های جدیدی می شود و با کشف آن ها انرژی تازه ای کسب می کند . زندگی می خواهد شخص , تقدیر و سر نوشت خود را بفهمد آیا ترجیح نمی دهید به جای جنگ‌با زندگی کنار بیایید؟

 

اشخاص شاد فقط مثبت نمی اندیشند بلکه مثبت عمل می کنند.مثبت اندیشی مسلما جای خودش را دارد. برای شاد بودن باید افکار خود را عوض کنید. اما منتظر از راه رسیدن احساسات نباشید. اشخاص دارای قدرت کنترل مستقیم بر چگونه عمل کردن و چگونه‌ اندیشیدن خود هستند.اگر می خواهید شخص شادتری باشید , شادمانه تر عمل کنید. اگر می خواهید شخص مهربان تر و با عاطفه تر عمل کنید. اگر می خواهید منش دوستاه تری داشته باشید دوستانه تر عمل کنید.  احساسات پس از عمل کردن از راه می رسند.

 

اشخاص شاد آن چه را که احتیاج دارند طلب می کنند.

 

همان طور که نعمت ها معمولا از آسمان به زمین نمی افتند, از شکایت کردن نیز چیزی عاید اشخاص نمی شود.اگر به ظرب المثل هر چه بکارید همان را درو می کنید اعتقاد دارید پس به جای شکایت کردن به دنبال خواسته‌های خود بروید. این انتخاب شماست. می توانید به همین رویه ادامه بدهید, دیگران را متهم کنید و همچنان چیزی عایدتان نشود یا می توانید خیلی راحت آن چه را که خواهید طلب کنید.

 

اشخاص شاد مشتاق تغییر هستند.

 

ثابت ماندن و تغییر نکردن مخالف همه قوانین طبیعت است . اگر تلاش کنید که ثابت اتفاق بیفتید, در این صورت همیشه ناراحت خواهید بود.اگر اجازه بدهید ترس از تغییر کردن شما را متوقف سازد , با محروم شدن از خواسته های خود موافق هستید.شما می توانید بر این باور باشید که تغییر باعث آزار اشخاص می شود و در مقابل آن مقاومت به خرج دهید. یا در عوض می توانید تغییرات را با آغوش باز پذیرا باشید و معتقد باشید که وجود آن ها به شما کمک خواهد کرد. همه این ها بستگی به این موضوع دارد که تصمیم بگیرید کدام عقیده را باور کنید.

 

اشخاص شاد به خود اجازه شکست خوردن نمی دهند.

 

شکست به این معنی نست که هیچ گاه به هدف خود نرسید و یا دلیلی بر دست کشیدن از هدف نیست به هدف دست نیافتن تنها یک معنی دارد: شما به تمرین و تجربه بیشتری احتیاج دارید و مشتاق اشتباه کردن باشید و تسلیم نشوید. اجازه ندهید یک شکست شما را به گونه ای تحت تاثیر قرار بدهد که همه تلاش های خود را از بین ببرید و درست مثل یک دونه لذت به خط پایان رسیدن را حس کنید. اشخاص شاد در زمان حال زندگی می کند. همانطور که تمرینات ورزشی می تواند سلامت جسمی شما را تأمین کند، اتخاذ برخی حالات و حرکات زیر نیز می تواند سلامت روحی شما را فراهم نماید. ورزش علاوه بر ایجاد نشاط وشادابی در روحیه شما می تواند باعث بهبود وضعیت سلامتی و قدرت جسمانی شما شود. فعالیتهای زیادی وجود دارد که بتنهائی و یا همراه دوستان و خانواده خود می‌توانید آنها را انجام دهید .

 

مسلماً يک شخص ورزشکار با تنبلي و کسالت بيگانه است و علاوه بر داشتن هيکلي متناسب و خوش فرم از روحيهي بالا و شادابي نيز برخوردار است و اين موفقيت، ارتباطات وي را در زندگي روزمره، چه در خانواده و چه در اجتماع يا محيط کار تضمين مي کند. مسلماً کارفرمايان در استخدام افراد، اين معيارهاي مهم را در نظر خواهند گرفت. بنابراين يک شخص سالم و تندرست، از موقعيت و پيشرفت شغلي بهتري نسبت به افراد چاق و کم تحرک برخوردار خواهد بود.

 

روح و روان انسان درميدان زندگي همواره درمعرض آلودگي به هوسهاي تحريك شده و لجام‌گسيخته، خودخواهيها و چشم و هم چشميهاي برانگيخته، غرورناشي ازپيروزي و كاميابي، عقده رواني ناشي ازشكست و ناكامي و به دنبال آن حسد، كينه، افسردگي، اضطراب ،انتقام و... است كه روح و روان را تيره و انسان را از راه راست زندگي، راه پاكي و فضيلت وتقوا منحرف مي سازد .در اين ميان دعا و نيايش همراه با ايمان مذهبي و اعتقاد باطني و خالصانه دركنار اسباب مقدر الهي، مطمئن ترين و راه‌‌گشاترين طريق التيام و علاج آلام روحي و رواني مستولي بر وجود انساني بر اثر اشتغالات دنيوي و نفساني است .

 

دراسلام فرامندي دعا، علاوه بر جنبه هاي عرفاني،گسترده وسيعي ازعرصه هاي مختلف اجتماعي،فرهنگي، سياسي وابعاد مختلف حيات بشري را مورد توجه قرار داده است . دعا درشريعت اسلام تنها وسيله اي براي طلب نيست ،بلكه مجموعه اي از آموزشهاي علمي واخلاقي است ، نمونه كامل و جامع اين نوع دعا صحيفه سجاديه مي باشدكه قرآن صاعدلقب گرفته است.

 

از شيرين‌ترين ميوه هاي دينداري نيايش و عبادت خداوند مي باشد. قلوب آدميان درطول حيات همواره درجستجوي آرامش وقرار است و دايم مرغ دل را به اين سو وآن سو پرواز مي دهد، اما آشياني نخواهد يافت و تنها در آغوش حق خواهد آراميد .هيچ ديني نيست كه از نيايش ودعا به بارگاه قدس حق تهي باشد .از ديدگاه بسياري از روانشناسان وجامعه شناسان عبادت ونيايش موجب نگرش مثبت به زندگي وكاهش ناهنجاريها مي گردد .اين دست آورد نيكو و شيرين در سايه عبادت و نيايشي حاصل مي آيد كه با ادراك وتوجه ويادحق همراه باشد.

 

 

نوشته شده در یک شنبه 27 بهمن 1392برچسب:,ساعت 23:40 توسط سحر| |

نوشته شده در یک شنبه 27 بهمن 1392برچسب:,ساعت 23:39 توسط سحر| |

ورزش های سنتی

دوران ورزش های سنتی _ بومی و محلی به پایان رسیده است. آیا جذابیت های ورزش مدرن و رشته های اعجاب آور، گرد فراموشی روی ورزش های محلی و سنتی پاشیده است؟ ورزش های بومی و محلی كه روزگاری محل گردهمایی مردمان جهان بود، امروز در كدام بخش از ورزش المپیك و جهان گنجانده شده است. ورزش های اصیل قدیمی در المپیك جا باز كرده اند. از وزنه برداری گرفته تا كشتی، اسب سواری و تیراندازی با كمان. در شكل زیباترش ژیمناستیك و پرش و دو قرار دارد. اتفاقا سمبل ورزش های قدیمی یعنی دوی ماراتن سرآمد تمام رشته های ورزشی در المپیك است. اما رشته هایی كه در روستاها به شكل دوره گردی و سیرك انجام می شد دیگر به فراموشی سپرده شده است. كشتی چوخه، لوچو، بندبازی، گانیه، كمربندبازی و حتی كشتی باستانی امروزه چه می كنند. كمیته ورزش های بومی و محلی ما كجاست؟ و برای حفظ دستاوردهای فرهنگی این رشته ها چه كردیم. از دورترین نقطه جنوب كشور تا شمالی ترین آن دیگر هیچ كس به تماشای دوره گردهای ورزش های بومی و محلی نمی رود. انگاره های مردم عوض شده است و حالا فوتبال، اسكی، شنا، راگبی، بیسبال، گلف و تنیس آمده اند. به راستی چه تفاوت هایی بین ورزش های سنتی و بومی و محلی با ورزش های مدرن و نوین وجود دارد.

برخلاف ورزش های«مدرن»، یعنی رشته هایی كه به المپیك راه یافته اند و در تمام جهان رواج دارند، ورزش ها و بازی های سنتی معمولاً از عرصه محلی یا ملی خارج نمی شوند. این ورزش ها كه همانند موسیقی یا رقص های عامیانه، نشانه های هویت یك قوم هستند، جزو سنن فولكلور به شمار می روند. قرار دادن ورزش های سنتی در حوزه فولكلور، ممكن است نتایجی مثبت یا منفی، به بار آورد. ما با الصاق برچسب«سنتی» به برخی فعالیت های ورزشی، بدان ها خصوصیتی فرهنگی می بخشیم كه به حفظ آن ها كمك می كند. اما حیف خواهد بود اگر آن ها را به عجایب انسان شناختی یا موضوعات موزه ای تبدیل كنیم تا نظر مشتاقان و جهانگردان را جلب كند. باید چنین فعالیت هایی را همراه دیگر عادات جسمانی و در ضمن اوقات فراغت خود كاملاً زنده و حاضر نگاهداریم. یك اتفاق شگفت زمانه چنین مقدر ساخت كه ورزش های رایج در انگلیس دوران ملكه ویكتوریا، در سراسر دنیا گسترش یافت و همان طور كه بارون پی یر دو كوبرتن(۱۹۷۳- ۱۸۶۳) آرزو داشت، به نماد تجدد و پیشرفت بدل شد. پس از آن، این ورزش های«مدرن» جزو جدایی ناپذیر شیوه ای نو از زندگی اجتماعی شدند كه همان شیوه خواص هر جامعه است، شیوه ممتازانی كه اوقات فراغت كافی در اختیار دارند. در عوض ورزش ها و بازی های سنتی كم كم به عنوان باقی مانده هایی كهنه و نا هم زمان از جامعه عقب افتاده و رشد نیافته دوران پیش از صنعتی شدن به حساب آمدند. این روند كه در آغاز قرن بیستم در اروپا شروع شد، هم اكنون در كشورهای به اصطلاح جهان سوم نیز دارد اتفاق می افتد. این كشورها همان طور كه اشتغال خاطر جهان غرب به مسائل محیط زیست را چون تجملی می نگرند كه خود مجال پرداختن به آن را ندارند، به جای حفظ بازی ها و ورزش های سنتی، غالباً علاج ضعف تكنولوژی و حل مشكلات اقتصادی خود را در اولویت قرار می دهند. از سوی دیگر آن ها بیشتر مایل اند برای فتح مدال های آن ورزش هایی سرمایه گذاری كنند كه معروفیت جهانی برای شان به ارمغان می آورد. چنین حركت های مدرن سازی و ایجاد فرهنگ ورزشی از روی الگوی غرب، گاه ادامه استعمار تلقی شده اند. هنگامی كه از ورزش های سنتی سخن می گوییم، مراد ورزش هایی است كه پیش از گسترش ورزش های سازمان یافته مدرن در سطح جهان، وجود داشته اند. بعضی از این ورزش ها از فعالیت های جسمانی بشر سرچشمه گرفته اند.

بازی با توپ

بازی با توپ انواع متعددی دارد و بازیكنان در آن ها می توانند با دست، پا یا هر وسیله دیگر بازی كنند. اسامی انواع سنتی هندبال در اروپا از این قرار است: در جزیره گتلند در سوئد«پاركسپل» در استان فریزا در هلند«كاتسن»، در بلژیك و فرانسه«بال پلوت» در ایتالیا: «پالونه الاستیكو»، در بندر والنسیا در اسپانیا و در منطقه باسك«پلوتا». اغلب شكل های قدیمی و خشن فوتبال به غیر از بازی سنتی«كالچو فیورنتینو» در ایتالیا، از بین رفته اند. در بسیاری از كشورهای جنوب آسیا نوعی والیبال به نام «سپاك» رواج دارد كه نوعی«فوت- والی- بال» است و در آن بازیكنان با یك توپ سبك نئی بازی می كنند. پیش از كشف آمریكا به وسیله كریستف كلمب، بومیان این قاره، بازی های آیینی گوناگونی داشتند كه در آن ها بازیكنان یك توپ كائوچویی را با سر آرنج، كمرگاه یا پا به یكدیگر پاس می دادند. امروزه بیشتر این بازی ها ناپدید شده اند و تنها در نمایش هایی كه برای جهانگردان اجرا می شود، می توان آن ها را بازیافت. در برخی بازی ها، مثل انواع ایرلندی، استرالیایی و نیوزیلندی فوتبال، بازیكنان از دست و پا هر دو استفاده می كنند. در برخی دیگر یك وسیله مورد استفاده قرار می گیرد، مثل راكت كه در تنیس و در بازی فرانسوی«لانگ پوم» به كار می رود یا چوب دست های خمیده كه در نوعی گلف ویژه فرانسه و بلژیك به نام«كروس» مورد استفاده قرار می گیرد. نوعی بازی مشابه با بازی اخیر به نام«لاكروس» هنوز نزد سرخپوستان آمریكای شمالی مشاهده می شود. این بازی را نخستین فرانسویانی كه به این سرزمین گام نهادند، كروس نامیده بودند. در گونه ای توپ بازی به نام «تامبورن» در فرانسه و ایتالیا طبلی به همین اسم به كار می رود.

بازی با گوی و دوك

در این قبیل بازی ها، اجسام گرد و سنگینی به سمت یك هدف پرتاب یا غلتانده می شوند. هدف گاه عبارت از دوك هایی است كه باید سرنگون شوند. بازی«بوكه» ایتالیایی و«زو دو بول» فرانسوی، بیرون از سرزمین های اصلی خود نیز علاقه مندانی دارند. بازی«كلوش» كه در زمان اراسموس(۱۵۳۶-۱۴۶۹) و بروگل پدر(۱۵۶۹-۱۵۲۵) در اروپا رواج داشت، نمونه ای منحصر به فرد است. در این بازی بازیكنان به كمك یك چوبدست بلند و نسبتاً سر پهن، گوی بزرگی را از حلقه ای كه در زمین جای گرفته است می گذرانند. به جز بازی«گوی در چمن» كه از انگلیس به مستعمرات پیشین این كشور راه یافته است، انواع متعدد دیگری از این ورزش در انگلیس و كشورهای مركزی و جنوبی اروپا وجود دارد. گونه های تاریخی بسیاری از بولینگ ده دوكی مشهور آمریكایی شناخته شده است كه بعضی از آن ها مثل«كه گلن» در آلمان و در كشورهای هم جوار آن با قواعد كامل و به كمك وسایل پیشرفته بازی می شود. در چند نوع بازی با دوك كه در كارلی(فنلاند) مرسوم است، بازیكنان به جای گوی یك چوبدست را به سوی دوك ها پرتاب می كنند. در نوع دیگری به نام«پندل كه گلن» (آلمان)، بازیكن به جای گوی، چوبدستی را به طرف دوك هایی پرتاب می كند كه از طناب یا سیمی آویزان شده اند.
 
بازی های پرتابی

پرتاب چوبدست یا سنگ به دورترین نقطه ممكن یا به سوی یك هدف، عملی به قدمت تاریخ بشر است. امروزه این كار در مسابقات میدانی به صورت پرتاب نیزه، دیسك، چكش و وزنه معمول است. در نوعی از این ورزش به نام«وارپا» در سوئد، جسم پرتاب شونده یك دیسك نسبتاً سنگین است. اما در انواع سنتی بازی های پرتابی كه بین كودكان و بزرگسالان تمام دنیا معمول است، از دیسك های سبك تر، سكه های پول خرد و گاه سنگ استفاده می شود. پرتاب نیزه هنوز در نقاط بسیاری و به ویژه در آمریكا جنوبی، در تمرینات رزمی، شكار، تفریح و مسابقات ورزشی رایج است. سرخپوستان آمریكای شمالی نوعی بازی به نام«مار برفی» را احیا كرده اند كه شامل پرتاب یك نیزه كوتاه در مسیری است كه روی برف رسم می كنند. پرتاب چكش و چوبدست از بازی های سنتی در شمال اسكاتلند است. پرتاب چوبدست در پرتغال«ژوگودوپانكو» و در سوئد«استنگ استورت نینگ» نامیده می شود. درباره پرتاب سنگ باید گفت كه این بازی هنوز در جشن های روستائیان سوئیسی در كوه های آلپ رایج است. نوعی بازی كه در ایرلند«ردبالز» در هلند«كلوت شی تن»، و در فریزای شرقی(در آلمان) «بوسلن» یا«كلوت شی سن» نامیده می شود، نمونه ای از بازی های منطقه ای است كه علاقه روزافزونی را در سطح بین المللی برانگیخته است. در سال ۱۹۶۹ سه گروه از دوستداران این بازی، یك اتحادیه بین المللی گوی بازی تشكیل دادند.

تیراندازی

تیراندازی كه در تمام دنیا بازی شناخته شده ای است، امروزه به شكلی بسیار فنی اجرا می شود. تیراندازی به سوی پرندگان چوبی نصب شده بر یك دیرك بزرگ افقی، موضوع بسیاری از نقاشی ها و گراورهای متعلق به قرون وسطا و دوره رنسانس است. مسابقه هایی از این گونه هم اكنون نیز در منطقه فلاندر(بلژیك) بسیار متداول است. این بازی حتی در المپیك ۱۹۲۰ آنورس(بلژیك) یك رشته ورزشی شناخته شد. تیراندازی با كمان كه سامورایی ها و كاهنان مكتب ذن ژاپنی در آن مهارت بسیار داشتند، تنها یكی از انواع این هنر بسیار كهن است. قدمت بعضی از انجمن های كمانداران فلاماند به قرون ۱۴ و ۱۵ میلادی می رسد. این انجمن ها بی شك نخستین كلوپ های ورزشی اروپا بوده اند. مسابقات بسیار تماشایی تیراندازی با كمان «بالستری یری» نیز كه در شهر گوبیو در ایتالیا برگزار می شود، دارای سابقه طولانی تاریخی است. در حاشیه این مسابقات كه در آن شركت كنندگان بر سر تصاحب یك پرچم افتخار به نام«پالیو» رقابت می كنند، مراسم باشكوهی نیز جریان می یابد كه احیای راستین روزگاران گذشته است. پس از اختراع سلام آتشین، اغلب انجمن های تیراندازی، تیر و كمان خود را با این نوع سلاح عوض كردند. این انجمن ها كه هنوز در آلمان، اتریش و دانمارك فعالیت منظم دارند، عموماً و به طور اخص در مناطق روستایی، كلوپ های ساده مردانه باقی مانده اند.

بازی های رزمی

مبارزه شاید قدیمی ترین و جهانی ترین ورزش هاست. اما مبارزه های یونانی- رومی رایج در بازی های معاصر المپیك به رزم تن به تنی كه در روزگار باستان معمول بود هیچ شباهتی ندارد. اگر بخواهیم برای مبارزه های المپیك آن روزگار، نظیری در عصر خود بیابیم، می توانیم از«پهلوان»(نام كشتی معمول در تركیه) یا حتی جودو نام ببریم. در ژاپن«سومو» هنوز محبوب ترین ورزش ملی است. كشتی گیران قبیله«نوبا» در سودان شهرتی خاص دارند. با این وصف، كشتی آفریقایی به سرعت دارد نابود می شود و جای آن را ورزش هایی چون بوكس و كاراته می گیرد. در حال حاضر كوشش می شود تا مبارزات سنتی مختلف را در بطن یك فدراسیون بین المللی گردآورند. در اروپا دلاوران مبارزه«گلیما» از ایسلند و«لوشاقناریا» از جزایر قناری تاكنون در چند مسابقه بین المللی با یكدیگر روبه رو شده اند. از طرف دیگر نیز مبارزه های «بك هولد» اسكاتلندی، «گلیما»ی ایرلندی و«گوران» كه در ناحیه«برتانی» در فرانسه رایج است، از سال ۱۹۸۵ در بطن فدراسیون بین المللی مبارزات اقوام سلت متشكل شده اند. نیزه بازی سواره، ورزش محبوب شوالیه های قرون وسطا، پس از آن كه هانری دوم شاه فرانسه هنگام مسابقه با یكی از سرداران گارد خود زخم خطرناكی برداشت، رسماً در این كشور منسوخ شد. اما شكل هایی از این ورزش هنوز در نمایش های نظامی و بازی هایی مثل«كن تن» یا«ژوت ژیروندین» در فرانسه و بازی «فیشر اشتخق» در آلمان مشاهده می شود. هنرهای رزمی در تمام دنیا شناخته شده اند. برای كاستن از خطرهای این هنرها، گاه كوشش شده است تا آن ها را به آیین ها و تشریفاتی بیارایند. برای پرداختن به ورزش«كندو» ژاپنی و شمشیربازی، وجود لوازم ایمنی ضروری دانسته شده است و چنین ضرورتی در اساسنامه نخستین بازی های المپیك كه در سال ۱۹۸۶ در آتن برگزار شده، مورد تأیید قرار گرفت.

جنگ حیوانات

جنبه فجیع این بازی ها باعث منسوخ شدن آن ها در بیشتر كشورهای دنیا شده است. جنگ سگ ها- بولداگ های تربیت شده- با خرس یا گاو كه تا قرن ۱۷ میلادی در انگلیس بسیار مورد توجه بود، دیگر در عصر ما كه بدان عصر تمدن می گویند، منقرض شده است. اما جنگ خروس هنوز در آسیای جنوب شرقی، خصوصاً در اندونزی و فیلیپین و نیز در شمال فرانسه عمومیت دارد. در برخی كشورها كه چنین بازی هایی غیرقانونی اعلام شده است، كسانی مخفیانه به این كار اقدام می كنند. حیوانات هم چنین در مسابقات نسبتاً سالمی از قبیل پرواز كبوتر یا دوی سگ ها به رقابت وادار می شوند. حیواناتی كه در این مسابقات شركت داده می شوند اغلب به خوبی تعلیم دیده اند. گاه انسان ها در نبرد تن به تن خطرناكی با حیوانات روبه رو می شوند مثل: رودئو(سوار شدن بر گاو وحشی یا گرفتار كردن آن) در آمریكای شمالی گاو دوانی در فرانسه و اسپانیا، گاو بازی در فرانسه، مكزیك، پرتغال و اسپانیا.

 

نوشته شده در یک شنبه 27 بهمن 1392برچسب:,ساعت 23:25 توسط سحر| |

سلام دوستان عزیز



دوپینگ در ورزش چیست و یعنی چه؟


imagesCAQBBXJ3.jpg




دوپینگ می تواند باعث مرگ شود
دو پینگ (Doping) در ورزش، به استفاده از مواد و داروهایی گفته می شود که این داروها نیرو و کارایی انسان را تا حد بالایی افزایش می دهد، و مصرف آنها توسط سازمانهای مجری و ناظر رقابتهای ورزشی ممنوع شده است.

البته این تعریف مشخص میکند که مصرف تمام مواد نیرو دهنده نمی تواند جزو مصارف دوپینگی به حساب رود، عموما' داروها ومواد دوپینگی، مواردی هستند که سازمانهای اجرا کننده رقابتهای ورزشی مصرف آنها را ممنوع کرده است. پس بدین صورت مصرف مواد و دارهای نیروزای غیرمجاز را می توان دوپینگ نامید.

انواع دوپینگ

رایج ترین مصرف مواد و داروهای دوپینگی از طریق خوردن، نوشیدن یا تزریق این نوع داروها است. که به این نوع مصرف، نوع خوراکی، مصرفی یا تزرقی گفته می شود.

اما نوع دیگر آن، دوپینگ خونی است. در این نوع دوپینگ، خون شخصی به شخصی دیگر (با گروه خونی یکسان) و یا خون همان شخص به خودش (بعد از یک دوره ذخیره) از طریق رگ تزریق می گردد. این کار باعث می شود تا توانایی انتقال اکسیژن در خون شخص تزریقی بالا رود تا بنابراین استقامت آن شخص نیز افزایش یابد.

دوپینگ خونی معمولا' برای ورزشهای استقامتی مثل دو میدانی/ماراتون، دوچرخه سواری و اسکی کارایی دارد.



تست دوپینگ

تاریخچه دوپینگ

 

imagesCA7S72IW.jpg




کلمه دوپینگ (Doping) اصلا' واژه ای از که از آفریقای جنوبی آمده است. در آفریقای جنوبی مشروبی الکلی با قدمت زیاد وجود دارد که بنام دوپینگ شناخته می شود. بومی های منطقه آفریفای جنوبی معمولا' از این مشروب استفاده می کنند تا بتوانند با استقامت و نیروی زیاد در مراسمهای محلی خود برقصند.

امروزه واژه دوپینگ به استفاده یکی از روشهای آن توسط ورزشکاران تلقی می گردد.

اولین استفاده مدرن دوپینگ را می توان به سال 1865 نسبت داد. جایی که شناگران هلندی برای شرکت در رقابتهای جهانی دوپینگ کردند. در رقابتهای المپیک 1904 نیز توماس هیکز (Thomas Hicks) دوپینگ کرد و توانست برنده مدال طلای دوی ماراتون شود.

به یکی از مشهورترین مصارف دوپینگ می توان به بن جانسون (Ben Johnson) کانادایی در المپیک 1988 اشاره کرد. او که موفق شده بود در دوی 100 متر رکورد باورنکردنیی از خود بجای بگذارد و مدال المپیک را از آن خود کند، بعد از رقابتهای المپیک در آزمایش دوپینگ رد شد و معلوم شد که او دوپینگ کرده بود.

مرگ و دوپینگ
بالا بردن نیرو و استفامت بدن به حد غیر عادی می تواند حتی شرایط حیاتی بدن را تا حد مرگ تهدید کند.

در سال 1886 یک دوچرخه سوار به علت مصرف داروی دوپینگی جان خود را از دست داد. نمونه های دیگری نیز از موارد مرگی نیز حتی تا سالهای گذشته در کشورهای مختلف دیده شده است.

ورزشکاری که دوپینگ می کند در حقیقت خود را در ریسک حیاتی قرار می دهد.

نوشته شده در سه شنبه 22 بهمن 1392برچسب:,ساعت 17:13 توسط سحر| |

جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کاملترین مقاله و تحقیق در مورد ورزش دوومیدانی


 




تاریخچه و قوانین دو و میدانی


ورزش های دو و میـدانی مدرن امروزی ، منشأ اولیه از زمان گذشته بسیار دور می باشند ولی امروزه این ورزش ها در اثر تغییر و تحولات زیادی در آنها ایجاد شده و به صورت امروزی در آمده است . به طور کلی از مسابقات دوران یــونانباستان تجارب زیادی به دست می آید و سوابق تاریــــخ بسیاری از ورزش های مــدرن از آن به دست می آید و پایه گذاری بازی های المپیک به ما نشان می دهد که دکوردهایی در سال ۷۷۶ سال قبل از میــلاد مسیح به دست آمده است . اولین دوره مسابقات دو و میدانی د ۴۵۳ سال قبل از میلاد مسیح برگزار شد و در آن زمان پیست های دو و میدانی یه شکل خط مستقیم و یا به شکل نعل C اسبی برگزار می شد و در برخی از مسابقات دو و میدانی طول استادیوم تا ۱۹۲ متر در خط مستقیم اجرا می شد . در مسابقات دو های سرعت ، از بلوک های استارت سنگی و شیار دار که در استادیوم به طور ثابت ساخته شده بود شروع می شد و دوندگان بدون پوشش مناسب برای پاها ، روی زمین سفت و سخت می دویدند . درآن زمان استارت به شکل های مختلف بوده است . به عنوان مثال اراد روی پنجه پا ایـستاده و سپس استارت و افراد شروع به حرکت می کردند . اما در قرن نوزدهم میلادی این استارت ، در دوهای سرعت به حالت نشسته تغییر کرد که اولین بار توسط آقای مایک مورفی که استاد دانشگاه لندن بود ابداع گردید و بعداً توسط دونده ای از انگلیس به نام شریل به اجرا در آمد 

ورزش دو و میدانی در ایران توسط آقای رحمت ا… ایزد پناه بنیان گذاری شده و این فرد باعث احیای ورزش در ایران شده است . علامت اختصاری فــدراسیون بین المللی I.A.A.Fمی باشد . تعداد کشورهای عضو در جهان ۲۱۰کشور می باشد . تا قبل از قرن نوزدهم مسابقات دو و میدانی برای زنان پیش رفت کندی داشته است و در قرن بیستم به طور واقعی مسابقات زمان مطرح گردید و اولین مسابقه بین المللی بانوان در سال ۱۹۲۱برگزار شده و از سال ۱۹۲۸مسابقات دو و میدانی در المپیک برگزار شد.


مواد دو و میـــدانـــی

برای آقایان ۲۴ رشته در سطح جهان و برای خانم ها ۲۳ رشته مسابقات دو و میدانی برگزار می شود.

۱- دوهای سرعت : ۱۰۰ متر ، ۲۰۰ متر، ۴۰۰ متر که مشترک برای خانم ها و آقایان می باشد .

۲- نیمه استقامت : ۸۰۰متر و ۱۵۰۰متر

۳- استقامت : ۵۰۰۰ متر و ۱۰۰۰۰متر

۴- دوهای با مانع : ۱۱۰متر آقایان ، ۱۰۰متر برای خانم ها ، ۴۰۰متر ، ۳۰۰۰ متر با مانع که فقط مختص آقایان است و ۳۰۰۰ متر با مانع برای خانم ها وجود ندارد .

۵- دوهای امدادی : ۱۰۰ ×۴ متر و ۴۰۰ ×۴ متر امدادی

۶- پرش ها : پرش طول ، پرش ارتفاع ، پرش سه گام ، پرش با نیــزه

۷- پرتاب ها : وزنه ، دیسک ، نیزه ، چکش

۸- پیاده روی: برای آقایان ۲۰کیلومتر ، ۵۰ کیلومتر و برای خانم ها ۱۰کیلومتر

۹- دهگانه برای آقایان :

هفتگانه زنانه هفتگانه آقایان

روز اول: روز اول :

۱- ۱۰۰ متر با مانع ۱- ۱۰۰متر

۲- پرش ارتفاع ۲- پرش طول

۳- پرتاب وزنه ۳- پرتاب وزنه

۴- ۲۰۰متر ۴- پرش ارتفاع

۵- دو ۴۰۰متر 



روز دوم : روز دوم:

۱- پرش طول ۱- ۱۱۰ متر

۲- پرتاب نیزه ۲- پرتاب دیسک

۳- ۸۰۰متر ۳- پرش با نیزه

۴- پرتاب نیزه

۵- دوی ۱۵۰۰متر

– رشته های ورزشی دهگانه از سال ۱۹۱۲ به بازی های المپیک افزوده شد.

۱۰- دوی ماراتن : ۴۲۱۹۵ متر و نیمه ماراتن ۲۱۱۰۰متر 

– پیســت : یک دور کامل ۴۰۰متر که دارای ۶ تا۸ باند و فاصله آنها ۲۱/۱ یا ۲۲/۱ می باشد.


قوانین و مقررات دو و میــدانی



استارت و دوهای سرعت


– هر شرکت کننده باید دو شماره قابل رؤیت ( روی سینه و پشت ) نصب نماید. 

– استارتر باید در محلی قرار بگیرد که فاصله اش با همه شرکت کنندگان تقریباً مساوی باشد ( به ویژ ه در استارت های پلکانی). 

– اگر دونده ای قبل از شلیک طپانچه حرکت کند خطا کرده و استارت تکرار می شود و اگر برای بار دوم هر کسی که خطا کند از دور مسابقه حدذف می شود ( در دهگانه و هفت گانه با سه خطا شرکت کننده خاطی اخراج می شود ). 

– تمامی دوندگان دوهای سرعت باید از آغاز تا پایان مسابقه در گذرگاه تعیین شده خود حرکت کنند. 

مقام هر شرکت کننده در مسابقه به ترتیب رسیدن هر نقطه از بالا تنه ( بدون سر و گردن و بازوها ، دست ها و پاها ) به نزدیک ترین لبه خط پایان تعیین می شود. 

– در تمام مسابقات مقدماتی حداقل نفر اول و دوم هر گروه برای دور بعد باید انتخاب شوند ( و در صورت امکان بهتر است سه نفر انتخاب شوند). 

– انتخاب دونده ها ( مسابقات انتخابی ) برای مسابقه نهایی باید با فاصله زمانی حداقل ۴۵ دقیقه انجام گیرد به عبارتی دونده هایی که به دور بعدی راه می یابد فاصله بیــن دو مسابــقــه آنــها نـباید از ۴۵ دقیقه کمتر باشد ( برای دوهای سرعت ). 

– در صورت تساوی دو ورزشکار در دوره های مقدماتی هر دو به دورهای بالاتر راه می یابند و در مورد نتیجه مساوی برای مقام اول مسابقه نهایی ، سر داور تصمیم می گیرد که مسابقه تکرار یا نتیجه ثبت شود. 

– اعتراضات مربوط به اجرای مسابقه ، بلافاصله باید تسلیم هیئت منطقه شود. اعتراض نباید دیرتر از ۳۰ دقیقه پس از اعلام نتیجه رسمی به هیئت تسلیم شود . 


مقررات دوی با مانع


 
– نوبت شرکت کنندگان در مسابقه به قید قرعه تعیین می شود .

– مسافت دور خیز برای پرش طول و سه گام حداقل ۳۶ و حداکثر ۴۰متر می باشد .

– محل بلند شدن از زمین باید مسطح باشد .

– علائم چک مارک دور خیز در پرش طول و سه گام باید در کنار خارجی مسیر دور خیز قرار داده شوند.

– تخته خیز ۲۲/۱ متر طول ۲۰ سانتی متر پهنا و ۱۰سانتی متر ضخامت دارد و هم سطح زمین قرار می گیرد.

– زمانی که تعداد شرکت کنندگان از ۸ نفر تجاوز کند ، هر یک از آنه سه بار پریده و به ۸نفری که بهترین پرش را انجام داده اند اجازه سه پرش دیگر داده می شود و هرگاه تعداد شرکت کننده ها ۸نفر یا کمتر باشد به شرکت کننده ۶ بار اجازه پرش داده می شود.

– ورزشکاران باید در مدت زمان ۵/۱ دقیقه عمل پرش را انجام دهند .

– هنگام تساوی ، بهترین دومین پر ش و چنانچه تساوی هنوز برقرار باشد بهترین سومین پرش و این عمل ادامه خواهد داشت تا حالت تساوی از بین برود.

– عرض چاله باید حداقل ۷۵/۲ و طول آن از تخته پرش کمتر از ۱۰ متر نباشد .

– فاصله تخته تا ابتدای چاله نباید کمتر از یک متر باشد ( در پرش طول).

– فاصله تخته پرش سه گام تا چاله باید بین ۱۳ ( آقایان ) ، ۱۱ ( خانم ها ) متر باشد .

– در پرش سه گام حتماً باید اول به صورت لی برداشته شود .

– اگر پای آزاد ورزشکار که با آن پرش انجام نمی شود با زمین پیدا کند خطا محسوب می شود .


مقررات پرتاب وزنه


 

– ترتیب شرکت پرتاب کننده ها با قرعــه کشی تعییـــن می شود.

– هنگامی که بیش از *۸ شرکت کننده وجود داشته باشد به هر شرکت کننده اجازه سه پرتاب داده می شود و به هشت نفر از آنها که بهترین نتیجه را به دست آورند اجازه سه پرتاب دیگر داده خواهد شد .

– چنانچه در مورد نفر هشتم نتیجه مساوی به دست آید به پرتاب کننده های مذکور اجازه سه پرتاب اضافی داده می شد.

– اگر تعداد ورزشکاران کمتر از هشت نفر باشد و شرکت کننده اجاره اجرای ۶ پرتاب را خواهد داشت .

– اما اگر قسمتی از بدن پرتاب کننده با قسمت بالایی تخته و قوس پرتاب و زمین خارج از آن تماس یابد مرتکب خطا شده و رکوردی به حساب آورده نمی شود.

– ورزشکار تا زمانی که وزنه اش به زمین نرسیده نباید دایره را ترک کند.

– برای خارج شدن از دایره پرتاب ، پرتاب کننده باید از نیمه عقـبی دایره خارج شود.

– زاویه مجاز پرتاب ( قطاع پرتاب ) ۴۰ درجه است .

– قطر دایره پرتاب ۱۳۵/۲ متر می باشد.

– وزنه باید از شانه ورزشکار و فقط با یک دست پرتاب شود و وزنه نباید به پشت خط شانه ها برده شود.

– در لحظه ای که ورزشکار برای شروع پرتاب حالت آمادگی به خود بگیرد وزنه باید در کنار چاله او و مماس با چانه قرار داشته باشد و دست نباید در اثــنای عمل پرتاب از این حالت پایین تر بیایــد.


دوهـــــا

۱- دوندگان ۸۰۰ متر باید قوس اول از دور اول را در خط خودشان بدوند .

۲- در مسابقات که در مسافت طولانی انجام می شود زمان تا یک پنجم ثانیه محاسبه می شود ولی باید این زمان به دهم ثانیه تبدیل شود . ( ۲/۰ثانیه ، ۴/۰ ثانیه ، ۶/۰ثانیه ،۸/۰ ثانیه )

۳- مأموران دور شمار باید دورهای طی شده به وسیله هر شرکت کننده را در مسابقات ۱۵۰۰تا ۵۰۰۰متر ثبت کنند. در مسابقــات بیــش از ۵۰۰متر مأمتوران باید زمان هر دور را طبق اعلام وقت نگهدار برای هر شرکت کننده ثبــت نمایند .

۴- در رقابت هایی که مسابقات مقدماتی ترتیب داده می شود در صورت امکان بین آخرین گروه هر دونده و اولین گروه دونده بعدی یا مسابقه نهایی باید حداقل فاصله زمانی زیر منظور شود.

– تا دوی ۲۰۰متر ،۴۵ ثانیه

– از ۲۰۰ متر تا ۱۰۰۰متر ، ۹۰ دقیقه

– بیش از ۱۰۰۰متر ف ۱۸۰دقیقه

۵- در مسابقات دوی ۴۰۰×۴ متر امدادی دور اول و قسمتی از دور دوم یعنی تا خروج از نخستین قوس آن دور باید دونده هر تیم در خط خودش بدود.در دوهای امدادی ۴۰۰ ×۴ متر که بیش از سه تیم شرکت کننده وجود نداشته باشد . پیشنهاد شده که فقط قوس اول را در خطوطشان بدوند.

۶- در کلیه مسابقات دوی امدادی چوب امدادی باید در داخل منطقه تعویض ، بین دوندگان منتقل و تعویض شود.

۷- چوب امدادی در تمام طول مسابقه در دست شرکت کننده حمل می شود و اگر به زمین بیفتد باید به وسیله ورزشکار مربوطه از زمین برداشته شود.

۸- خط هر تیم در شروع مسابقه باید با قرعه کشی مشخص شود.

۹- شرکت کنندگان بعد از انتقال چوب امدادی باید در خط خود باقی بمانند تا دیگر شرکت کنندگان از وی بگذرد . اگر فردی به طور عمد یا خارج شدن از خط خود ، مانع شرکت کننده دیگر شود باعث محرومیت تیمش می شود.

۱۰- زمانی که تیمی در دور مقدماتی شرکت کرد ترکیب تیم برای دور بعدی نهایی نباید تغییر کند ( جز در موارد بیماری و صدمه ).

دوی ماراتن ب۱۹۵/۴۲ کیلو متر = ۲۶ مایل و ۳۸۵ یارد

۱- مسابقــه دوی ماراتن باید در جاده انجــام شود. هنگامی که به علت رفت و آمد وسایل نقلیه یا شرایط دیگر استفاده از جاده میسر نباشد مسیر مسابقــه که به همین منظور علامت گذاری شده می تواند روی یک جاده دوچرخه رو یا پیاده رو کنار جاده انتخاب شود.زمین مسیر نباید نرم باشد . مانند کناره های چمن و مشابه آن . ولی محل شروع و پایان مسابقه را می توان در میــدان ورزش گذاشت .

۲- هیچ داوطلبــی برای مسابقات ماراتن پذیرفتــه نمی شود مگر اینکه گواهی امضاء شده توسط یک پزشک صلاحیتدار را سی روز قبـل از مسابقات به برگزار کننده مسابقه ارائه دهد که در آن سلامت شرکت کننده برای شرکت در مسابقه مورد تأیید قـرار گرفته باشد .

۳- چنانچه به شرکت کننده ای توسط یک عضو هیئت پزشکی تأیید شده دستور داده شود که از مسابقه کنار برود شرکت کننده مورد بحث باید ســریع دستور را اجرا کند .

۴- مسیــر باید با کیلومتر و مایل برای شرکت کنندگان در تمام مسیر مشخص شود .

۵- از طرف برگزار کننـــد گان مسابـقــه بـایــد در فاصله تقــریبی ۱۱ کیلو متر ( یا مایل و پس از آن ) بلا فاصله هر ۵ کیلو متر ( ۳ مایــل ) خوراکی فراهم شود. به علاوه باید از طرف برگزار کنند گان مسابقه مراکز تهیه آب در نقاطی که فقط آب باید نگهداری شود به طور تقریبی در وسط دو مرکز تأمین خوراکی مهیــا شود. علاوه بر خوراکی که از طرف برگزار کننده مسابقه تهیه می شود هیچ نوع خوراکی دیگر نباید به وسیله شرکت کننده در مسابقه حمل شود یا از طرف دیگری به او داده شود. برگزار کنند گان مسابقه ماراتن باید برای اطمینان از سلامت شرکت کنند گان از آنان مراقبــت به عمل آورند . در مســابــقـــات الـــمپیک و قهرمانی منطقه ای برگزار کنندگان مسابقه در صورت امکان باید شرکت کنندگان مسابقه مارتن را مطمئن سازند که مسیر مسابقه را از هر دوسمــت بستــه خواهد شد و عبور و مرور موتوری قطع خواهد شد .


مــسا بــقـــا ت تــیـــمــــی

۱- در مسابقــات تیمی حداکثــر تعداد شرکت کننده عضو یک تیم و تعداد شرکت کنند گانی که نتیجه آنان باید به حساب بیاید باید در برنامه نوشته شود.

۲- در صورت لزوم دوره های مقدماتی باید ترتیب داده شود.

۳- محل های استقــرار باید مشخص گردد هر تیم باید در آن مسابقه پشت سر یکدیگر بایســتنــد .

۴- ترکیــب یک تیــم پس از انجام مسابقه مقدماتی نبــاید تغییــر کند مگر در مورد بیماری یا صدمه جسمی یکی از شرکت کنند گان که مورد تأیید پزشک مخصوص مسابقه قرار گیرد و دویدن برای او خلاف مصلحت تشخیص داده شود که در این صورت باتصویب سه داور مسابقه تعویض انجام خواهد شد. فقط شرکت کنند گانی که تمام مسافت مسابقه را طی کرده اند حق شرکت در مسابقه نهایی را دارند.

۵- شیوه امتیازدهی اختیاری است و با یکی از طرق زیر ممکن است انجام شود:

الف ) محاسبه کمترین مجموع امتیازات نفرات امتیاز گیرنده تیم به ترتیب رسیدن به پایان مسابقه مقام اعضای هر تیم که امتیاز به دست نیاورده اند باید ثــبت شود. امتیازات این افراد باعث کسر امتیاز تیم های دیگر می شود اما اگر دونده های اصلی تیمی به خط پایان مسابقه نرسند امتیاز آن تیم محسوب نخواهد شد .

ب ) محاسبه کمترین مجموع امتیازات نفرات امتیاز گیرنده به ترتیب رسیدن به پایان مسابقه به این صورت است که امتیازات افراد اغیر اصلی تیم خواه مسابقه را تمام کرده یا نــکرده بــاشـــد بــه حســاب ســایر تیم ها گذاشته می شود.

پ ) محاسبه کمترین مجموع امتیازات نفرات امتیاز گیرنده یک تیم به ترتیب رسیدن به پایان مسابقه عبارت است از مقام افرادی که در پایان مسابقه امتیاز نیاورده اند و نیز از مقام افراد تیمی که نتوانستــه اند امتیازات مقرر را کسب کنند. صرف نظر خواهد شد.

ت ) محاسبه کمترین مجموع زمان های ثــبت شده به وسیله افرادی که امتیــاز آورده اند.

۶- چنانچه دو شرکت کننده یا بیشـــتر برای کسب مقامی دارای امتیاز مساوی باشند امتیازات مربوطه مقام های مورد بحث باید جمع شده و به تساوی بین آنها تقسیم شود.

۷- در صورتی که تساوی در امتیازات پیش آید تیمی که مقام آخرین فرد امتیاز گیرنده اش به مقام اول نزدیک تر باشد برنده محسوب می شود.

مـــسـا بـــقــات صـحــــرا نــــوردی

۱- فصل مسابقه : فصل مسابقه دوی صحرانوردی به طور معمول در طول ماه ها ی زمستان و بعد از خاتمه فصل دو و میدانی است .

۲- مسیـر مسابقه : مسیر مسابقه قهرمانی و بین المللی عبارت است از :

الف ) مسابقه باید در مسیری که در حد امکان محدود به مناطق باز خارج شهر ، صحرا ، تپه زار ، زمین های علف زار باشد ، انجام گیرد و شامل قسمتی از منطقه شخم زده نیز می تواند باشد. چنانچه مسیر مسابقه از میان جنگلی بگذرد که راه مشخص در ان وجود نداشته باشد باید آن قسمت از زمین برای دوندگان به طور وضوح علامت گذاری شود و عبور از جاده های اصلی باید که به حداقل تقلــیل داده شود.

ب ) مسیر مسابقه قهرمانی باید به طور کامل با علامت مشخص شود و بهتر است از پرچم های سفید و قرمز استفاده شود . پرچم های قــرمز باید در سمت چپ و پرچم های سفید در سمت راست نصب شود و این پرچم ها باید از فاصله ۱۲۵ متری برای شرکت کننده قابل مشاهده باشد.

پ ) هنگام انتخاب مسیــر مسابقه باید از موانع خطرناک ، جوی های عمیق سر بالایی یا سراشیبی تند و خطرناک و به طور کلی از هر گونه مانع باید اجتناب ورزید .در مواردی که تعداد شرکت کنندگان در مسابقه خیلی زیاد است در ۱۵۰۰ متر اول مسابقه باید از گذرگاه های باریک یا سایر موانعی که عبور شرکت کنندگان را دچار اشکال می کند پرهیز کرد.

ث ) مسئولیت تعیین مسیر برای مسابقه و علامت گذاری آن با پرچم که جزئیات آن باید در برنامه مزبور ذکر شود به عهده سازمان برگزار کننده است که در عین حال باید راهنمایان ، منشی ها و کمک داوران مسیر مسابقه را برای راهنمایی شرکت کنندگان تعیین کنند.

چنانچه عده ای از شرکت کنندگان که به عللی موقق نشوند مسیر صحیح مسابقه را دنبال کنند و در نتیجه به نظر سر داور مسابقه موقعیت ایجاد کند که از نظر رعایت عدالت مسابــقه تجدید شود سر داور مسابقه اختیار دارد که مسابقه را باطل اعلام کند و دستور دهد مسابقه در وقت دیگر دوباره انجام شود.

تبصره : در مسابقه های مل ی یا منطقه ای مقررات ذکر شده ی قبلی حاکم بر مسابقه ممکن است طبق شرایط محلی تغییر یابد .

۳- سن شرکت کنندگان :

پیشنهاد می شود شرکت کنند گان در مسابقه دوی صحرانوردی از نظر سنی به سه طبقه زیر تقسیم شوند :

الف ) نوجوانان : افرادی که در روز مسابقه بین ۱۶ تا ۱۸ سال دارند .

ب ) جوانان : افرادی که در روز مسابقه بین ۱۸ تا ۲۱ سال دارند.

پ ) بزرگســلان : کسانی که در روز مسابقه بیش از ۱۸ سال سن دارند.


مـــسافـــــت مـــسا بــــقه

الف ) مسافت برای بزرگسالان نباید کمتر از ۸ کیلومتر و برای جوانان بیشتر از ۱۰ کیلومتر و برای نوجوان ۵ کیلومتر باشد .

ب ) برای مسابقات ملی توصیه می شود که طول مسابقه برای بزرگسالان کمتر از ۲/۱ ۱۴ کیلو متر و برای جوانان بیــش از ۱۰ کیلو متر نبوده و برای نوجوانان ۵ کیلو متر باشــد .

پ ) در مسابقات بین المللی طول مسابقه برای بزرگسالان نباید کمتر از ۱۲ کیلومتر و برای جوانان ۸ کیلو متر باشد.

ت ) مسافت مسابقه بانوان :مسافت مســابـقه بانوان برای جوانان باید ۱۵۰۰متر و برای بزرگسالان بین ۲ تا ۵ کیلو متر.

۴- تعداد افراد تیم و ذخیره ها : 

الف ) به طور کلی برای کلیه رقابت ها غیر از مسابقات قهرمانی ملی و مسابقات بین المللی هر تیم می تواند دو برابر تعدادی که امتیاز می گیرند در مسابقه شرکت داده و علاوه بر آن هر تیم حق دارد تعدادی ذخیره مساوی با تعداد امتیاز بگیران هر تیم داشته باشد. برای مثال در مسابقه ای که شش نفر امتیاز می گیرند هر تیم می تواند ۱۲ نفر در مسابقه شرکت دهد و شش نفر ذخیــره معــرفی کند.

ب ) برای مسابقات قهرمانی ملی پیشنهاد می شودکه در تیم های بزرگسالان ۱۵ نفر ثــبت نام نمایند. از این عده ۹ نفر در مسابقه شرکت کرده و به ۶ نفرشان امتیاز داده خواهد شد .

در مسابقات جوانان و نوجوانان ۱۲ نفر می توانند ثبت نام نمایند که از این عده شش نفر در مسابقه شرکت کرده و به چهار نفر امتیاز داده می شود.

تا ۹ نفر دونده با ۵ نفر ذخیره را معرفی کنند تعداد دونده هایی که در مسابقه می توانند شرکت کنند حداقل ۶ نفر و حداکثر ۹ نفر می باشد . در مسابقات بیــن المــللی کشور های عضو می توانند تیم کــامل خود را شامل حداقل ۳ و حداکثر ۵ نفر و ۲ نفر ذخیــره معرفی کنند. به تیم های کشور هایی که کمتر از ۳ دونده و یا بیشتر از ۵ نفر دونده شرکت کننده داشته باشد ، اجازه شرکت در مسابقه داده نخواهد شد .

ت ) به جز مسابقات بیــن المــللی تیــم های ناقص می توانند به صورت انفرادی در مسابقه شرکت کنند.

۵- استارت مسابقه

۶- شرکت کنندگانی در مسابقه دوی صحرانوردی در موقع دویدن اجازه دریافت نوشیدنی و کمک از کسی را ندارند .

۷- روش امتیاز دادن :

الف ) در پایان یک مسابقه داوران باید در مقام های شرکت کنند گانی که از تیم حاضر در مسابقه امتیاز آورده اند تصمیم بگیرند و این امتیاز را با یک دیگر جمع کنند و تیمی که بیشــترین مجموع امتیاز را داشته به عــنوان تیم برنده اعلام کنند.

ب ) با موافقت قبلی مقام نفراتی که به طور انفرادی شرکت کرده اند مورد قبول واقع شده ولی امتیارات آنها حساب نمی شود و در نتیجه حذف خواهند شد . اما در مسابقات بزرگ اجازه شرکت دوندگان به صورت انفرادی داده نخواهد شد.

پ ) در موردی که تیم ها امتیاز مساوی داشته باشند، تیــمی که آخرین فرد امتیاز آورنده اش به مقام اول نزدیک تر باشد برنده خواهد شد.


پــــــرتــــا ب هــــــا

۱- داوران باید درباره اندازه و رکورد هر بار پرتاب یا پرش معتبــر شـرکت کنند گان در تما مسابقاتی که نتایج روی طول یا ارتفاع تعیین می شود قضاوت کنند. در هر بار پرتاب یا پرش حداقل دو نفر داور باید نتایج را ثـبت کنند و سپس نتایج را تطبیق و کنترل کنند.

۲- چنانچه شرکت کننده ای در مسابقه دو و میـدانی بدون دلیل در یک آزمایش تأ خیر کند در آن نوبت مردود می شود و به عنوان یک خطا در برگ نتایج ثبت می شود و اگر بار دیگر در هر زمانی در آن مسابقه تأخیر کرد از انجام آزمایشات بعدی محروم خواهد شد . ولی آزمایش هایی که تا آن زمان انجام داده به قوت خود باقی می ماند. زمان لازم برای اجرای آزمایش در پرتاب ها و پرش ارتفـــاع و طول و سه گام ۲ دقیقه و برای پرش با نیــزه ۳ دقیقه است .

۳- در مورد اندازه گیری مسافت پرتاب ها و پرش ها، اگر اندازه گیری به وسیله متر انجام می شود اندازه مورد نظر باید تا نزدیک ترین سانتی متر زیر مسافت به دست آمده محاسبه شود. یعنی از اندازه کمتر از یک سانتی متر صرف نظر شود به جز در پرتاب های دیسک ، چکش و نیـــزه که مــســافـت باید با واحدهای زوج ثبت شود( مثال ۴۴/۶۲ متر ) و اندازه های کمتر از ۲ سانتی متر صرف نظر شود.

۴- در مورد کسب امتیاز مساوی در آن رشته از مسابقات که نتایج مسابقه از روی مسافت تعیین می شود بهترین نتایج قبلی شرکت کنند گان ذینفع ملاک عمل قرار می گیرد و اگر همچنان تساوی باقی بماند شرکت کننده ای که باز هم بهترین نتیجه قبلی را داشته باشد مقــدم خواهد بود و الی آخــر .

۵- هنگامی که بیش از ۸ شرکت کننده در پرتاب ها وجود دارند به هر شرکت کننده اجازه ۳ پرتاب داده می شود و به ۸ نفر از آنها که بهترین نتیجه را به دست آورده اند ، اجازه ۳ پرتاب دیگر هم داده خواهد شد . چنانچه در مورد نفر هشتم نتیجه مساوی به دست آید به شرکت کنندگان اجازه سه پرتاب اضافی داده می شود . اگر تعداد ورزشکاران کمتر از ۸ نفر باشد هر شرکت کننده اجازه انجام شش پرتاب را دارد.

۶- در تمام مسابقات پرتابی که از داخل دایره انجام می شود شروع حرکت برای پرتاب باید از حالت ساکن انجام بگیرد . شرکت کننده می تواند با قسمت لبه آهنــی یا تختــه ی توقف دایره تماس پیدا کند . ما اگر بالای تخته یا زمین خارج از دایره را لمس کند پرتاب او خطا محسوب می شود.

۷- پرتاب کننده تا زمانی که وسیله پرتاب شده اش به زمین نرسد نباید محل دایره را ترک کند. پس از پرتاب باید از حالت ایستاده کامل از نیمه عقب دایره خارج شود . در پرتاب نیزه نیز پرتاب کننده باید از عقـب قـــوس محوطه پرتاب و خطوط کناری قوس بیــرون برود.

۸- پرتاب غلــط و غیرصحیح خطا و جزء دفعات پرتاب محسوب می شود.

۹- پرتاب در زاویه مجاز و قطاع پرتاب صحیح است ( نیزه ۲۹ درجه و بقیه پرتاب ها ۴۰ درجه است )

۱۰- استفاده از دستکش جزدر پرتاب چکش ممنوع است .

۱۱- محوطه دور خیزنیزه نباید بیش از ۵/۳۶ و کمتر از ۳۰ متر باشد و ورزشکار نباید هیچ علامتی را در داخل محوطه دور خیز به کار ببرید.

۱۲- اگر عضوی از بدن ورزشکار با قوس پرتاب یا آن طرف نوار مزبور برخورد کند خطا نموده است . همچنین نیزه باید از روی شانه پرتاب شود.

۱۳- دیسک از درون دایره به قطر ۵۰/۲ متر پرتاب می شود.

۱۴- همچون پرتاب وزنه ، پرتاب چکش نیز از داخل دایره به قطر ۱۳۵/۲ متر انجام گیرد .

۱۵- اگرسرچکش هنگام چرخاندن هنگام چرخاندن ابتدایی با زمین تماس پیدا کند خطا نیســت ولی اگر بعد از این مرحله ، چکش با زمین تماس یابد خطا محسوب می شود.


پــــــرش ها

۱- در مورد تساوی در مسابقات پرش ارتفاع و پرش با نیــزه :

الف ) اگر مربوط به مقام نفر اول باشد : شرکت کننده ای که کمترین تعداد پرش را در ارتفاعی که باعث تساوی شده انجام داده است در مقام بالاتر قرار می گیردو اگر هنوز تساوی وجود دارد افراد مزبور یک پرش دیــگر در ارتفاعی که خطا کرده اند انجام می دهند و اگر به نتیــجه نرسیدند میله ی پرش باید بالاتر یا پاییـن تر قرار داده شود و پرش انجام شود . روی هر ارتفاع پرش کننده حق یک مرتبـه پریدن داشته و تا زمانی که نتیجــه مطلوب به دست آید شرکت کننده موظف است به پرش خود ادامه دهد .

ب) اگر تساوی مربوط به مقام دیگری باشد تساوی کنندگان در مقام خود باقی می مانند.

۲- نوبت شرکت کنندگان در مسابقه به قید قــرعه تعییــن می شود.

۳- حداقل مسافت دور خیــز در پرش ارتفاع ۱۵ متر ، پرش با نیــزه ، طول و سه گام ۴۰ متر می باشد .

۴- در کلیه مسابقات پرش ، بهـتــرین نتیجـه ی پرش های هر شرکت کننده ملاک عمل می باشد .

۵- محل بلند شدن از زمین در پرش ها باید مسطح باشد .

۶- در پرش ارتفاع شرکت کننده می تواند علائمی را روی زمین گذاشته تا در مراحل دور خیــز به او کمک کند و یا دستمالی را روی میله ی افقی پرش برای دید بهـتر بگذارد . در پرش با نیــزه ، طول و سه گام علائـم دور خیــز را باید در کنار مسیر خارجی قرار داد.

۷- در پرش ارتفاع باید داوران ارتفاع فعلی و ارتفاع بعدی میله را اعلام کنند.

۸- پرش کننده به میل خود می تواند ار ارتفاع خاصی پریده یا صرف نظر کند . ولی سه بار خطای پشت سر هم بـدون تــوجه بـه ارتـفـاعی کــه خـطا ها در آن رخ داده باعث محرومیت پرش کننده از پرش های بعدی می شود. تغییــرات ارتفاع میله پرش پس از مشورت با شرکت کننده انجام شود.

۹- در پرش با نیزه ، دست ها و انگشتان را نباید باند پیچی کرد مگر هنگامی که دست برید گی داشته باشد.

۱۰- هر گاه بیش از هشت شرکت کننده در پرتاب ها وجود داشته باشند به هر شرکت کننده اجازه سه پرش داده می شود و پس از هشت نفری که نتایج بهــتری را کسب کرده اند اجازه سه پرش دیگر داده می شود و در صورتی که تعداد از هشت نفر کمتر باشد هر شرکت کننده اجازه شش بار پرش را خواهــد داشــت .

و مقاله دوم

تاریخچه دو و میدانی

در سال ۱۳۱۳ با همت شادروان استاد احمد ایزدپناه و با انجام مسابقاتى در بعضى از رشته‌هاى دو و میدانى سرآغاز بوجودآمدن تشکیلاتى در این ورزش مادر و جذاب فراهم گشت پس مى‌توان نامبرده را بنیانگزار دو و میدانى ایران دانست.  


 درسال ۱۳۱۵ مطابق ۱۹۳۶ میلادى فدراسیون دو و میدانى ایران تأسیس شد.  


  

 
 درسال ۱۹۳۶ میلادى یک گروه ورزشى از ایران به المپیک برلین اعزام شد و در همین سال تهران به عضویت فدراسیون دو و میدانى آماتورى بین‌المللى درآمد.  


 ریاست اولین دوره فدراسیون دو و میدانى کشورمان را آقاى محمد ذوالفقارى در سال ۱۳۲۵ بعهده داشت که تاسال ۱۳۳۱ این سمت به عهده نامبرده بود و دبیر ایشان شادروان احمد ایزدپناه بود.  


 در حال‌حاضر رئیس فدراسیون دو و میدانى جمهورى ‌اسلامى ‌ایران را جناب آقاى على کفاشیان عهده‌دار هستند. خاطرنشان مى‌سازد که اسامى تمام رؤسا و دبیران فدراسیون از آغاز تاکنون ضمیمه این تاریخچه است.  


 ضمناً اولین دوره مسابقات در سال ۱۳۱۸ و در ۱۰ ماده انجام گردید مواد فوق شامل:  


 ۱۰۰ متر- ۲۰۰ متر- ۴۰۰ متر- ۸۰۰ متر- ۱۵۰۰ متر- ۵۰۰۰ متر- ۱۰۰ضربدر ۴ امدادی- پرش ارتفاع- پرش طول- پرش سه‌ گام- پرتاب وزنه و پرتاب نیزه بوده است.

 

 

تاریخچه دوومیدانی در جهان

 

 منشاء پیدایش دو و میدانى به انسان‌هاى اولیه برمى‌گردد. انسان‌هاى اولیه، در جریات تلاش براى بقاء، شکار و دفاع از دو بدن، پریدن و پرتاب کردن استفاده مى‌‌برند. با گذشت زمان و تغییر شرایط زندگی، انجام این حرکات طبیعى بیشتر براى عملیات جنگى صورت مى‌گرفت. در زمان صلح که اوقات فراغت جنگجویان بیشتر بود و در این زمینه‌ها به تمرین و رقابت مى‌پرداختند.  

 

 

 


 نقوش روى اشیاء و ظروف بجا مانده از دوران باستان، تصاویر انسان‌هایى را نشان مى‌دهد در حال دویدن، پریدن و پرتاب کردن مى‌باشند. براساس مدارک موجود اثبات گردیده است که پیش از اولین دوره مسابقات المپیک دویدن، پریدن و پرتاب کردن به عنوان یک ورزش داراى جاذبه براى مردم یونان بوده است. مسابقه بیشتر دو و میدانى به یونان باستان مى‌رسد. در سال ۷۷۶ ق - م و رشته‌هاى ۵ گانه ورزشى مرکب از: دو سرعت، پرش طول، پرتاب دیسک، پرتاب نیزه و کشتى تشکیل مى‌شد.  

 دو و میدانى نوین در قرن ۱۹ در امپراطورى انگلستان بوجود آمده و رشته‌هاى قدیمى ابقاء و رشته‌هاى جدیدى مانند: دو با مانع، دوهاى استقامت، پرش‌ طول و پرش سه ‌گام، پرتاب چکش و وزنه جزو رشته دو ومیدانى درآمدند. درسال ۱۸۱۰ میلادى مسابقه‌اى در زمینه دو و میدانى در انگلستان انجام گردید. در بین سال‌هاى ۱۸۵۷ و ۱۸۶۰ و مسابقات دو و میدانى بین دانشگاه‌هاى مشهور آکسفورد و کمبریج برگزار مى‌گردید. ۲۰ سال بعد رشته دو و میدانى آن چنان توسعه پیداکرد که انجمن دو و میدانى آماتورى انگلستان تأسیس گردید.  


 دو ۳۰۰۰ متر با مانع بصورت امروزى از مسابقات صحرا نوردى که بسیار مورد علاقه سربازان انگلیسى بود مشتق گردید. از سال ۱۹۰۰ مسابقات با مسافت‌هاى مختلف انجام مى‌شد، وى از سال ۱۹۲۰ مسافت رسمى ۳۰۰۰ متر تعیین شد. ایده واردکردن دو ماراتن در سال ۱۸۹۶ در اولین دوره المپیک جدید بوجود آمده و انجام پذیرفت. پرش ارتفاع همراه با انواع حرکات آکروباتیک، در قرن ۱۹ از جزایر انگلستان رونق یافت. پرش سه گام نیز از جزایر ایرلند آغاز گردید، در طى قرن ۱۹ ایرلندى‌ها در این رشته تبحر پیدا کردند. ماده پرتاب وزنه نیز به جزایر انگلستان مربوط مى‌شد. در آغاز براى پرتاب از سنگ استفاده مى‌شده است ولى بعدها در اواسط قرن ۱۸ از گلوله‌هاى آهنى استفاده گردید. در آغاز قرن ۱۹ نیز محل پرتاب از مربع به دایره تبدیل گردید. پرتاب چکش نیز از قرن ۱۶ از جزایر انگلستان شروع گردید البته شکل جدید چکش از اسکاتلند آغاز شد. موارد ۱۰ گانه نیز در اواسط قرن ۱۹ در ایرلند انجام مى‌شد. البته پیشگامى اسکاندیناوى‌ها موجب ورود این رشته در مسابقات المپیک استکهلم گردید.  


 در مسیر تکاملى دو و میدانی، مسابقه دو ۶۰ متر سرعت در المپیک‌هاى ۱۹۰۰ و ۱۹۰۴ برگزار گردید. رشته ۲۰۰ متر سرعت نیز از دومین دوره المپیک در برنامه قرار گرفت. مسابقات دو صحرانوردى از سال ۱۹۱۲ انجام گردید. در سال‌هاى ۱۹۰۰ تا ۱۹۰۴ ماده ۳۰۰ متر با مانع، پرش ارتفاع و پرش طول درجا انجام گرفت. پرش سه گام بدون دورخیز نیز طى سال‌هاى ۱۹۰۰ و ۱۹۰۴ به اجرا درآمدند. ماده پیاده‌روى نیز در سال ۱۹۰۸ و ریله المپیک نیز در سال ۱۹۰۸ انجام پذیرفت.  


 بطورکلى نقش انگلستان در توسعه تجدید حیات رشته دو و میدانى بسیار بوده است. بطوریکه در طول سال‌هاى ۱۸۲۰ و ۱۸۶۰و این رشته در دانشگاه‌ها و مدارس راه یافته و دانش‌آموزان و دانشجویان به آن تمایل خوبى نشان مى‌دادند. رونق دو و میدانى در انگلستان باعث روى‌آورى سایر کشورهاى اروپایى به این رشته شد. آنها در کشور و نیز در مستعمرات خود دو و میدانى را ترویج کردند. باشگاه دو و میدانى نیویورک در سال ۱۸۶۸ تأسیس و مسابقات منظم در موارد دوها، پرش‌ها و پرتاب‌ها برگزار گردید.  


 تفکر تأسیس فدراسیون بین‌المللى دو و میدانی، همزمان با برگزارى مسابقات المپیک ۱۹۱۲ استکهلم بوجود آمد. سه روز پس از برگزارى آن مسابقات، اولین کنگره فدراسیون بین‌المللى دو و میدانى با شرکت کشورهای: استرالیا، اطریش، بلژیک، شیلی، کانادا، دانمارک، مصر، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، نروژ، روسیه، سوئد، آمریکا و انگلستان، برگزار گردید. اولین مقررات بین‌المللى دو و میدانى نیز در سال ۱۹۱۴ در کنگره لیون فرانسه به تصویب رسید. 

قوانین و آموزش

پرش طول

 

 ۱. نوبت انجام پرش شرکت‌کنندگان بوسیله قرعه‌کشى تعیین مى‌گردد.  


 ۲. هنگامى که تعداد شرکت‌کنندگان بیش از ۸ نفر باشد هر شرکت‌کننده مجاز به سه ‌پرش مى‌باشد و پس از آن ۸ نفرى که بهترین پرش را انجام دهند، مى‌توانند سه پرش دیگر انجام دهند. در مورد تساوى براى نفر هشتم ورزشکارانى که به این نحو مساوى مى‌کنند سه‌ بار دیگر پرش مى‌کنند هرگاه تعداد ۸ شرکت‌کننده و یا کمتر در مسابقه شرکت کنند هر شرکت کننده مى‌تواند شش‌بار پرش کند.  


 تذکر:  

 

 مقصود از حالت تساوی، پریدن مسافت‌هاى مساوى است و در این صورت قانون ۳-۱۴۶ اعمال نمى‌شود.  


 ۳. هنگامى که مسابقه شروع مى‌شود شرکت‌کنندگان حق استفاده از باند پرش را براى انجام تمرین ندارند.  


 ۴. در موارد ذیل ورزشکار مرتکب خطا خواهدشد:  


 - در خلال پریدن و یا درحال دورخیز زمین آن طرف تخته پرش را با بخشى از بدن خود لمس نماید.  


 - کنده ‌شدن از زمین خارج از تخته پرش از ابتداء خط جهش از دو طرف تخته.  


 - بعد از فرود، خارج شدن از چاله پرش به نحوى که محل تماس با زمین نزدیکتر از نزدیکترین اثر بوجودآمده در محوطه فرود به خط جهش باشد.  


 - بعد از کامل شدن فرود به طرف عقب گام بردارد.  


 - در صورتى که در هوا معلق بزند.  


 ۵. باستثناى بند ۲ قانون ۴-۱۷۳ در صورتى که شرکت‌کننده قبل از تخته جهش پرش نماید خطا محسوب نمى‌گردد.  


 ۶. کلیه پرش‌ها بایستى از نزدیک‌ترین نقطه اثرى که در منطقه فرود در نتیجه تماس بخشى از بدن یا اعضاى شرکت‌کننده بوجود مى‌آید تا خط پرش و یا امتداد آن اندازه‌گیرى شود.  


 ۷. بهترین پرش از پرش‌هاى هر شرکت‌کننده، از جمله پرش‌هایى که براى حالت تساوى مقام اول انجام داده است، براى وى منظور مى‌گردد.  

 


 

 

جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴
Copa do Mundo da FIFA
Brasil 2014
Brasil 2014.svg.png
نشان رسمی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴
جزئیات تورنمنت
کشور میزبان Flag of Brazil.svg برزیل
تاریخ برگزاری ۱۳ ژوئن۱۳ ژوئیه
تعداد تیم‌ها ۳۲ (از ۵ کنفدراسیون‌)
تعداد میزبان‌ها ۱۲ (در ۱۲ شهر)

جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ بیستمین دورهٔ جام جهانی فوتبال است که از ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ تا ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۴ در کشور برزیل بر‌گزار می‌شود.

نشان رسمی این جام، جمعه ۱۸ تیر ۱۳۸۹ با برگزاری مراسمی در ژوهانسبورگ رونمایی شد. در این مراسم علاوه بر سپ بلاتر، داسیلوا رییس جمهوری برزیل رییس فدراسیون فوتبال برزیل، کافو، روبرتو کارلوس، روماریو و و حضور داشتند نماد جام جهانی ۲۰۱۴برزیل، تندیس جام قهرمانی است که ۲دست سبز رنگ روی آن و یک دست زرد زیر آن قرار دارد.[۱]

اولین بار برزیل در سال ۱۹۵۰ میزبان جام جهانی بود و این بار دومی است که این کشور میزبان جام جهانی می‌شود. بعد از مکزیک، ایتالیا، فرانسه و آلمان برزیل پنجمین کشوری است که برای دومین بار میزبان جام جهانی می‌شود.

فروش بلیط‌های جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل از ۲۰ آگوست ۲۰۱۳ شروع می‌شود. قرار است ۳٫۳ میلیون بلیط از طریق سایت رسمی فیفا (FIFA.COM) به فروش می‌رسد. در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل طبق ادوار گذشته، ۳۲ تیم حضور دارند که ۱۳ تیم از اروپا، ۴ تیم از آسیا، ۵ تیم از آمریکای جنوبی به غیر از برزیل میزبان بازی‌ها، آفریقا با ۵ و آمریکای شمالی و دریای کارائیب با ۴ سهمیه در جام جهانی برزیل شرکت خواهند شد.

طراحی پوستر این جام توسط کارن هایدینگر، طراح برزیلی انجام شده است. این پوستر شامل نقشهٔ برزیل است که از خطوط پاهای بازیکنان تشکیل شده است.

مرحله مقدماتی

     صعود کرده      دارای شانس صعود      بازمانده از صعود - درحال رقابت در مسابقات      بازمانده از صعود - خارج شده از رقابت انتخابی      عدم ورود به رقابت انتخابی - عضو فیفا      عدم ورود به رقابت انتخابی - عدم عضویت در فیفا قبل از آغاز رقابت‌ها

 

مرحله مقدماتی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ برای کسب ۳۱ سهمیه جام جهانی ۲۰۱۴ در سراسر جهان از ۳ مارس ۲۰۱۱ تا ۲۰ نوامبر ۲۰۱۳ بر‌گزار شده است.[۲]

  • آسیا: با حضور ۴۳ تیم برای انتخاب ۴ یا ۵ تیم
  • آفریقا: با حضور ۵۲ تیم برای انتخاب ۵ تیم
  • کونکاکاف: با حضور ۳۵ تیم برای انتخاب ۳ یا ۴ تیم
  • آمریکای جنوبی: با حضور ۹ تیم برای انتخاب ۴ یا ۵ تیم
  • اقیانوسیه: با حضور ۱۱ تیم برای انتخاب صفر یا ۱ تیم
  • اروپا: با حضور ۵۳ تیم برای انتخاب ۱۳ تیم

تیم‌های واجد شرایط

نوشته شده در سه شنبه 22 بهمن 1392برچسب:,ساعت 16:55 توسط سحر| |


همه چيز درباره المپیک (1)





 

بازی‌های المپیک به جشنواره ورزشی ای گفته می‌شود که به عقیده باستان‏شناسان و تاریخ‏نویسان در یونان باستان به انجام می‌رسید، و در اواخر قرن ۱۹ میلادی مجدداً احیا شد. در دوره باستان جشنها در ابتدا جنبه مذهبی داشته و برای ادای احترام به زئوس (پادشاه خدایان یونان) در صحن مربوط به او در المپیا برگزار می‌شد. در یونان باستان شرکت کنندگان متشکل از مردانی که ثروت و وقت کافی داشتند که به تمرین ورزشی بپردازند بودند. پس از احیا مسابقات در دوران مدرن، تا دهه هفتاد قرن بیستم میلادی شرکت کنندگان حتما می‌بایست ورزشکاران غیر حرفه‌ای می‌بودند. ولی در طی دهه هشتاد قرن بیستم، درها به روی ورزشکاران حرفه‌ای هم باز شد.

نماد پنج حلقه در سال ۱۹۱۳ طراحی، در سال ۱۹۱۴ پذیرفته و نخستین بار در بازیهای المپیک۱۹۲۰ آنتورپ استفاده شده‌است.

تاریخ و پیدایش بازیهای المپیک

بازیهای المپیک در ابتدا یک جشن مذهبی بود که برای ادای احترام به زئوس (پادشاه خدایان یونان) در صحن مربوط به او برگزار می‌شد. این مسابقات هر چهار سال یک بار و از سال ۷۷۶ قبل از میلاد در المپیا که محل صحن زئوس بود برگزار می‌شد.

پيدايش

افسانه‌های زیادی پیرامون پیدایش مسابقات المپیک به وجود آمده‌است:
بر اساس یک داستان، هرکول (که در اساطیر یونانی نیم خدا بود) آن را جهت تجلیل از فتوحات بی نظیرش بوجود آورد. بر اساس افسانه‌های دیگر زئوس و کرونوس، دو خدای یونان باستان، با یکدیگر بر سر فرمانروایی المپیا به جدال برخاستند که نهایتاً زئوس به پیروزی نائل آمد. بر اساس این داستان مسابقات المپیک یادبود این پیروزی می‌باشد.
بر اساس اساطیر، پادشاه ایفیتوس از الیس، که به دنبال برقراری صلح در میان یونانیان در حال جنگ بود به ملاقات اوراکل از دلفی رفت. در آنجا به ایفیتوس توصیه شد هر چهار سال یکبار با جایگزین کردن رقابتهای ورزشی دوستانه به جای جنگ، حلقه درگیریها را قطع کند. ایفیتوس از پادشاه لیکورگوس از اسپارتا و پادشاه کلئوستنس از پیسا برای این کار دعوت به همکاری کرد. آنان آتش بسی را که "اکهیریاً نام گرفت پذیرفتند و نخستین بازیهای المپیک را در المپیا برگزار کردند. جنگ از ۱۲ روز قبل از مسابقات تا ۱۲ روز پس از آن قطع می‌شد، و بدین ترتیب ورزشکاران، هنرمندان، و تماشاگران می‌توانستند به المپیا سفر کنند، تا در مسابقات شرکت کرده و دوباره در آرامش به سرزمینهای خود بازگردند.

خاستگاه

در مورد خاستگاه بازیهای المپیک روایات متعددی وجود دارد. یکی از این روایات نخستین بازیهای المپیک را با مفهوم εκεχειρία «(اکخیریا)» یا آتش بس المپیک مرتبط می‌داند. بر اساس شمارش سالهای المپیادها تاریخ آغاز این بازیها به سال ۷۷۶ پیش از میلاد مسیح بازمی گردد، گرچه نظرات محققان در مورد زمان آغاز مسابقات بین سالهای ۸۸۴ پیش از میلاد تا ۷۰۴ پیش از میلاد در نوسان است.
از آن زمان به بعد، این مسابقات در یونان باستان از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار شد، و این مسابقات در قرون شش و پنج پیش از میلاد مسیح به اوج اهمیت خود دست یافت. المپیک از اهمیت مذهبی بنیادینی برخوردار بود، و در بین رقابتها قربانی و مراسمی برای ادای احترام به زئوس و پلوپس برگزار می‌شد. (زئوس مجسمه عظیم در المپیا مستقر بود)، و پلوپس، قهرمان آسمانی و پادشاه المپیا بود که مسابق ارابه رانی وی از شهرت بسیاری برخوردار بود و مسابقات به افتخار وی برگزار می‌شد.
مسابقات در ابتدا تنها شامل «مسابقه دو» بود، ولی بعدها کشتی، بوکس و پرش به آن اضافه شد. شرکت کنندگان که متشکل از افرادی که ثروت و وقت کافی داشتند که به تمرین ورزشی بپردازند. افراد در این مسابقات به صورت شخصی شرکت می‌کردند و نه به عنوان نمایندگان از شهر یا ناحیه‌ای خاص. تمرکز اصلی این مسابقات بر روی ویژگی‌های مردانه مانند قدرت و ورزیدگی که فرهنگ یونانی آن زمان ارج می‌نهاد پایه گذاری شده بود.
در زیر و روی تاریخ یونان و آثار کشف شده به سال ۷۶۶ پیش از میلاد مسیح برخورد می‏کنیم که «تیمائوس» نخستین مورخ یونانی در نوشته‏های خود از مردی بنام «کره ابوس» یاد کرده‌است که در راه رفتن از همه سریعتر بوده‌است.
این جشنها بیشتر از آن جهت که عاملی بود برای ورزیده شدن و آماده کردن جوانان برای مقابله با هر نوع تجاوز بخاک یونان رونق گرفت.

مجسمه زئوس. مسابقات المپیک برای ادای احترام به او در صحن مقدس او در المپيا برگذار مي شد.
رشته‌های ورزشی برگزار شده در ادوار مختلف این مسابقات شامل ماده‌های مختلف مسابقات دو، پرش، پرتاب دیسک، پنجگانه باستانی، مشتزنی، کشتی، پانکریشن، اسب‌دوانی و ارابه رانی می‌شد.
تعداد ورزشها به ۲۰ رسید، و جشن تا چندین روز ادامه می‌یافت.از برندگان رقابتها تجلیل بسیاری به عمل می‌آمد و آنان در شعر و مجسمه جاودانگی می‌یافتند. این مسابقات هر چهار سال یکبار انجام می‌شد، و فاصله زمانی بین برگزاری دو دوره از مسابقات 'المپیاد' نام گرفت. یونانیان از المپیادها به عنوان روشی برای شمارش سالها استفاده می‌کردند. مشهورترین ورزشکار المپیک در این دوره می‌زیست: کشتی گیر قرن ششم پیش از میلاد میلو از کروتون تنها ورزشکار المپیک است که در شش المپیک قهرمان شده‌است.
در دوران باستان معمولا تنها مردان جوان می‌توانستند در مسابقات شرکت کنند.
تنها مردان یونانی که آزاد (و نه برده) متولد شده بودند می‌توانستند در مسابقات در جشن مذهبی زئوس شرکت کنند. زنانی که مجرد بودند در تاریخ دیگری به احترام هرا همسر زئوس و مادر هرکول، به مسابقه می‌پرداختند. زنهای ازدواج کرده حق شرکت در مسابقات را نداشته و در صورت مخالفت باید بهای آن را با جانشان می‌پرداختند.
برنده مسابقه، نه تنها از شهرت کسب مقام اول برخوردار می‌شد بلکه به وی تاجی از برگهای زیتون نیز اهدا می‌شد. شاخه زیتون نماد امید و صلح است.
نوباوگان، جوانان و پهلوانان جداگانه به مبارزه می‌پرداختند، در حاشیه المپیک مسابقه‏های شعر و شاعری، سخن‏وری و موسیقی هم برگزار می‏گردید.
گرچه حمل مشعل بخش ثابتی از جشن‌های یونانیان بود، اما در بازیهای المپیک باستان چنین مشعلی یا نماد متشکل از پنج حلقه متصل به هم وجود نداشت. این نمادهای المپیک نخستین بار در المپیک نوین مورد استفاده قرار گرفت.
با به قدرت رسیدن رومیان در یونان از اهمیت مسابقات کاسته شد. زمانی که مسیحیت تبدیل به دین رسمی امپراطوری روم شد، بازیهای المپیک به عنوان جشنواره‌ای کفرآمیز و مغایر با اخلاقیات مسیحیت تلقی شد، و در سال ۳۹۳ دوران مسیحیت امپراطور تئودوسیوس برگزاری المپیک را ممنوع کرده و بدین ترتیب به سنتی هزار ساله پایان داد.
این تعطیلی طولانی سبب ویرانی «المپیا» و نیایشگاه «زئوس» نماد قدرت و پهلوانی گردید.

احیای بازیهای المپیک

در قرن هفدهم، جشنواره ورزشی بازیهای کاستولد در ماچ ونلاک، شروپشایر انگلستان، برگزار شد و پس از آن بازیهای ملی المپیک، از قرن نوزدهم آغاز شد و تا به امروز ادامه یافت. بعدها، رویدادهای مشابهی در فرانسه و یونان اتفاق افتاد، اما همه این رویدادها در سطحی محدود و نه در سطحی بین المللی اتفاق می‌افتاد. پس از آنکه خرابه‌های المپیا توسط باستان شناسان آلمانی در اواسط قرن نوزدهم کشف شد علاقه به احیای المپیک به عنوان یک رویداد بین المللی افزایش یافت. همزمان، بارون پیر دوکوبرتین در جستجوی دلیلی برای شکست فرانسه در جنگ فرانسه و پروس (۱۸۷۰-۱۸۷۱) بود. او تصور می‌کرد که دلیل این شکست آن است که فرانسویان فاقد تربیت بدنی مناسب هستند، و به دنبال برطرف کردن این مشکل بود. در سال ۱۸۹۰ او در بازیهای سالانه انجمن المپین ونلاک حضور یافت. کوبرتین همچنین به دنبال راهی برای نزدیکتر کردن ملتها به یکدیگر، و ایجاد زمینه‌ای برای رقابت جوانان جهان در ورزش و نه در میدان جنگ بود. از نظر وی، احیای بازیهای المپیک می‌توانست به هر دوی این اهداف دست یابد. در کنگره المپیک در دانشگاه سوربون، در پاریس، که از ۱۶ ژوئن تا ۲۳ ژوئن، ۱۸۹۴ برگزار شد او عقاید خود را برای حضاری از سرتاسر جهان بیان کرد. در آخرین روز کنگره، تصمیم گرفته شد که نخستین مسابقات المپیک نوین در سال ۱۸۹۶ در آتن، در کشور زادگاه المپیک برگزار شود. برای سازماندهی این رقابتها، کمیته بین المللی المپیک (IOC) ایجاد شد، و دیمیتریوس ویکلاس یونانی به عنوان نخستین رئیس این کمیته انتخاب شد. تعداد کل ورزشکاران حاضر در المپیک تابستانی ۱۸۹۶نخستین المپیک نوین، کمتر از ۲۵۰ نفر بود، که با توجه به معیارهای امروزی اندک به نظر می‌رسد، اما این رقابتها بزرگترین رویداد ورزشی بین المللی تا زمان خود بود. مقامات یونان و مردم نیز مشتاقانه از این رقابتها استقبال کردند و حتی پیشنهاد در اختیار داشتن انحصار برگزاری رقابتها را نیز مطرح کردند. اما کمیته بین المللی المپیک تصمیمی خلاف خواست آنان اتخاذ کرد، و المپیک تابستانی ۱۹۹۰ در پاریس، برگزار شد. در المپیک پاریس نخستین بار به زنان اجازه حضور در رقابتها داده شد.

گوشه اي از مراسم افتتاحيه المپيك 2008 پكن

رشد

 

شمار شرکت کنندگان در المپیک از ۲۴۵ شرکت کننده از ۱۵ کشور جهان در سال ۱۸۹۶، به حدودا ۱۱٬۱۰۰ ورزشکار از ۲۰۲ کشور جهان در المپیک تابستانی ۲۰۰۴ در آتن رسید. شمار شرکت کنندگان در المپیک زمستانی بسیار کمتر از شرکت کنندگان در المپیک تابستانی است؛ در المپیک زمستانی ۲۰۰۲ در سالت لیک سیتی، ۲٬۴۰۰ ورزشکار از ۷۷ کشور جهان در ۷۸ رویداد ورزشی با یکدیگر به رقابت پرداختند.
المپیک یکی از بزرگترین رویدادهای رسانه‌ای است. در المپیک سیدنی ۲۰۰۰ بیش از ۱۶٬۰۰۰ گزارشگر و روزنامه‌نگار حضور داشتند و حدود ۸/۳ میلیارد بیننده از طریق تلویزیون بازیها را مشاهده کردند. رشد المپیک یکی از بزرگترین مشکلاتی است که المپیک در حال حاضر با آن مواجه‌است. گرچه در دهه ۱۹۸۰، ورود ورزشکاران حرفه‌ای و کمک مالی توسط شرکت‌های بزرگ بین المللی مشکلات مالی را برطرف کرد، اما شمار زیاد ورزشکاران، خبرنگاران و تماشاچیان شهرهای میزبان را در مورد سازماندهی المپیک با مشکل مواجه می‌کند.

عضویت

در حال حاضر ۲۰۳ کشور در رقابتهای المپیک شرکت می‌کنند. این رقم از ۱۹۳ کشوری که سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته بیشتر است. کمیته بین المللی المپیک بر خلاف دیگر سازمانهای بین المللی به کشورهایی که دارای استقلال سیاسی نیستند نیز اجازه شرکت در رقابتهای المپیک را می‌دهد. در نتیجه، بسیاری از مستعمرات و کشورهای غیر مستقل اجازه دارند تا تیمها و ورزشکاران خاص خود را روانه مسابقات المپیک کنند حتی اگر این ورزشکاران دارای شهروندی یک کشور دیگر عضو کمیته المپیک باشند. سرزمینهایی همچون پورتوریکو، برمودا، و هونگ کونگ، نمونه‌های بارز این مساله هستند، و تمامی آنها گرچه قانونا بخشی از یک کشور دیگر هستند اما به صورت کشورهایی مستقل در این رقابتها شرکت می‌کنند. همچنین، از سال ۱۹۸۰، تایوان تحت عنوان «چین تایپه»، و تحت پرچمی که کمیته بین المللی المپیک طراحی کرده در این رقابتها شرکت می‌کند. پیش از این سال جمهوری خلق چین به بهانه آنکه تایوان تحت عنوان «جمهوری چین» در این رقابتها شرکت می‌کرد از شرکت در این رقابتها امتناع می‌کرد.


گوشه اي از مراسم افتتاحيه المپيك 2008 پكن

مشکل‌های المپیک

جنگ

به رغم آنچه که کوبرتین امید آن را داشت، المپیک نتوانست مانع از وقوع جنگ شود در حقیقت، به خاطر جنگ سه المپیاد بدون برگزاری مسابقات المپیک سپری شد؛ المپیک ۱۹۱۶ به خاطر جنگ جهانی اول برگزار نشد، و رقابتهای ۱۹۴۰ و ۱۹۴۴ نیز به دلیل جنگ جهانی دوم برگزار نشد. همچنین، کشورهای پیروز جنگ جهانی اول مانع از حضور کشورهای مغلوب در المپیک ۱۹۲۰ شدند.

تروریسم

در زمان بازی‌های المپیک تابستانی سال ۱۹۹۶ در آنتالیا، جورجیا، ایالات متحده، انفجار بمبی در المپیک پارک سنتینال باعث کشته شدن ۲ نفر و زخمی شدن بیش از صد نفر شد. گفته می‌شود بمب گذار اریک رابرت رودلف بوده‌است که اكنون در سوپرمکس در فلورنس، کلورادو در حبس ابد بسر می‌برد؛ با این حال چندین تئوری توطئه در این مورد وجود دارد.
المپیک زمستانی ۲۰۰۲ در شهر سالت لیک، ایالات یوتا، ایالات متحده آمریکا، اولین سری از بازیهای المپیک زمستان بود که پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ برگزار شد. از آن زمان تا کنون شرایط امنیتی سختی بر روی بازیهای المپیک اعمال می‌شود تا از فعالیت‌های تروریستی احتمالی جلوگیری شود.

سیاست

سیاست نیز در چند مورد در بازیهای المپیک اختلال ایجاد کرد که اولین آنها در بازیهای المپیک تابستانی ۱۹۳۶ در برلین رخ داد. حزب نازی آلمان از این بازیها بعنوان حربه‌ای تبلیغاتی استفاده کرد. در این بازیها لو زلانگ با کمکی که به جسی اونز (دونده و پرنده سیاه پوست) در مسابقه پرش طول کرد، باعث شد او اول شود و خود در جایگاه دوم ایستاد و بدین گونه روح ورزشکاری را در بازیهای المپیک به نمایش گذاشت. جسی اونز در این مسابقات بر خلاف تصورات رایج در مورد برتری نژاد سفید، که به ویژه از سوی ناسیونال سوسیالیست‌های آلمانی مطرح شد، با کسب ۴ مدال طلا یکی از نقاط اوج ورزش سیاهان و جنبش ضد تبعیض نژادی را رقم زد.
اتحاد جماهیر شوروی تا بازیهای المپیک تابستانی ۱۹۵۲ در هلسینکی در این بازیها شرکت نکرده بود. در عوض این کشور بازیهایی بین المللی به نام اسپارناکاید را از سال ۱۹۲۸ به راه انداخته بود. بسیاری از ورزشکاران عضو اتحادیه‌های کارگری یا احزاب کمونیست یا هواداران آن‌ها بازیهای المپیک را تحریم نموده یا از حضور در آن منع می‌شدند و در عوض در بازیهای اسپارتاکاید شرکت می‌کردند.
ماجرای سیاسی دیگری که در مقیاس کوچکتری اتفاق افتاد مربوط یه بازیهای المپیک تابستانی ۱۹۶۸ در مکزیکوسیتی است. دو ورزشکار آمریکایی رشته دو و میدانی به نامهای تامی اسمیت و جان کارلوس بخاطر پیروزی در مسابقات دو ۲۰۰ متر به نشانه جنبش حمایت از حقوق سیاهان سلام نظامی با مشت‌های گره خورده دادند. در پاسخ رئیس کمیته بین المللی المپیک (آی او سی) اوری براندیژ از کمیته ملی المپیک ایالات متحده آمریکا خواست که این دو ورزشکار را به کشورشان باز گرداند و گرنه تیم دو و میدانی این کشور را اخراج خواهد کرد. مقامات ورزشی آمریکایی نیز ناگزیر آن دو را به کشور بازگرداند.
در پاسخ به این حرکت و رویکرد سیاست گریزانه کمیته بین المللی المپیک در سال ۱۹۷۳ تعدادی از ملت‌های تازه به استقلال رسیده، در حرکتی به نام گانفوا بازیهای کشورهای تازه شکل یافته با نام گانفو را آغاز کردند که به صراحت طرفدار دخالت سیاست در ورزش بود. آی او سی اعلام کرد که شرکت کنندگان در بازیهای گانفو حق حضور در بازیهای المپیک را ندارند.
آفریقای جنوبی هم از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۹۲ به دلیل مخالفت برخی از کشورها با سیاست آپارتاید در این کشور از حضور در بازیهای المپیک محروم شده بود.
در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ حضور ورزشکاران اهل کشور افغانستان در المپیک و میدانهای جهانی و آسیایی به حالت تعلیق درآمد. پس از سقوط رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ افغانستان دوباره در بازیهای المپیک تابستانی ۲۰۰۴ حضور یافت.

تحریم

بدلیل سرکوبی شورش مجارستانی‌ها توسط پیمان ورشو کشورهای هلند، اسپانیا، سویس المپیک ملبورن ۱۹۵۶ را تحریم کردند.کشورهای کامبوج، مصر، عراق و لبنان نبز بدلیل بحران کانال سوئز این بازیها را تحریم کردند.
در ۱۹۷۲ و۱۹۷۶ جمع کثیری از کشورهای آفریقایی برای اجبار IOC به محروم کردن آفریقای جنوبی، رودزیا، نیوزیلند تهدید به تحریم بازیها کردند. IOC در دو مورد اول همکار ی کرد، اما در سال ۱۹۷۶ اقدامی نکرد، زیرا تهدید تحریم از سوی تور تیم راگبی نیوزیلند به آفریقای جنوبی بود و راگبی جزو بازیهای المپیک محسوب نمی‌شد. با شروع بازیها کشورهای تهدید کننده تیم‌های خود را به کشورشان بازگرداندند، در حالیکه برخی از ورزشکاران آفریقای جنوبی رقابت خود را آغاز کرده بودند. با این ورزشکاران که به اجبار دولتهایشان مجبور به ترک دهکده المپیک بودند همدردی شد. با این حال در خارج از آفریقا با این حرکت دولتها به سردی برخورد شد. ۲۲ کشور (گوانا تنها کشور غیر آفریقایی در این میان بود) بازیهای مونترال را تحریم کردند، زیرا نیوزیلند از بازی محروم نشده بود.
همچنین در سال ۱۹۷۶، بدلیل فشارهایی که از سوی جمهوری خلق چین اعمال شد، کانادا به تیم اعزامی از جمهوری خلق چین ( تایوان) اعلام کرد که این تیم نمی‌تواند تحت نام «جمهوری چین» در المپیک تابستانی مونترال بازی کند، با این حال توافق شد که تایوان از پرچم جمهوری چین و سرود ملی جمهوری چین استفاده کند. تایوان مخالفت کرد و تا سال ۱۹۸۴ در این بازیها حضور نیافت، تا اینکه بار دیگر با نام « چین تایپه» و با پرچم مخصوص خود بازگشت.
در سال ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴ طرفین درگیر در جنگ سرد بازیهای یکدیگر را تحریم کردند. ایالات متحده بهمراه ۶۴ کشور غربی دیگرالمپیک مسکو در سال ۱۹۸۰ را به دلیل حمله شوروی به افغانستان تحریم کردند؛ این در حالیست که ۱۶ کشور غربی در بازیهای لمپیک مسکو حضور یافتند. بدلیل این تحریم تنها ۸۰ کشور در این المپیک حضور یافتند.از سال ۱۹۵۶ تا کنون این کمترین تعداد کشورهای حاضر در المپیک بوده‌است.اتحاد جماهیر شوروی و ۱۴ عضو بلوک شرق (بجز رومانی) با عنوان این مطلب که امنیت ورزشکارانشان تامین نیست در المپیک لس آنجلس در سال ۱۹۸۴ حضور نیافتند.تحریم کنندگان بازیهای المپیک سال ۱۹۸۴ در ماه‌های جولای-آگوست جام دوستی را آغاز کردند.
در سال ۱۹۸۸ کره شمالی در اعتراض به اینکه با کره جنوبی میزبان مشترک نشد، درالمپیک سئول شرکت نکرد. سه کشور دیگر کوبا، اتیوپی، نیکاراگوئه (بیشتر بدلیل مشکلات اقتصادی و عدم توانایی فرستادن ورزشکاران) متحدا از حضور در بازیها انصراف دادند، اما برای اینکه توسط IOC تحریم نشوند، رسما اعلام تحریم کردند.


گوشه اي از مراسم افتتاحيه المپيك 2008 پكن

داروهای نیروزا

یکی از مهمترین مشکلات پیش روی المپیک (و بطور کلی رقابت‌های ورزشی بین‌المللی)، استفاده از داروهای نیروزا است. از اوایل قرن بیستم، بسیاری از ورزشکاران برای تقویت عملکرد خود به استفاده از دارو رو آوردند. به عنوان مثال، برنده دو ماراتن در المپیک تابستانی ۱۹۰۴ توسط مربی خود حتی در حین مسابقه از استریکنین و کنیاک استفاده کرده بود.
با شدت گرفتن استفاده از این روش‌ها، به تدریج این آگاهی پدید آمد که چنین روش‌هایی در ورزش سالم نیستند.
اولین و آخرین مورد مرگ در اثر استفاده از داروهای نیروزا در المپیک، در سال ۱۹۶۰ رخ داد. در میدان دوچرخه‌سواری رم، کنت انه‌مارک دانمارکی از دوچرخه‌اش به زمین خورد و پس از آن فوت کرد. بررسی پزشکی قانونی نشان داد که مرگ وی در اثر استفاده از امفتامین بوده‌است. در اواسط دهه ۶۰، فدراسیون‌های ورزشی استفاده از داروهای نیروزا را منع کردند و در سال ۱۹۶۷، کمیته بین‌المللی المپیک نیز همین رویه را دنبال کرد.
اولین ورزشکار المپیک که آزمایش دوپینگش مثبت بود، هانس گونار لیلینوال سوئدی بود که در رشته پنجگانه مدرن شرکت کرده بود و به دلیل استعمال الکل، مدال برنز خود را از دست داد. طی ۳۸ سال بعدی، هفتاد و سه ورزشکار دیگر نیز به سرنوشت وی دچار شدند که در میان آنان چندین برنده مدال نیز حضور دارد. مشهورترین رد صلاحیتی که به خاطر دوپینگ صورت گرفت، مربوط به بن جانسون دونده دو سرعت از کانادا بود. او در المپیک ۱۹۸۸ سئول برنده دو صد متر شد اما جواب آزمایش استانوزولول وی مثبت شد.
با وجود انجام آزمایش‌ها، بسیاری از ورزشکاران بدون اینکه گیر بیافتند به استفاده از مواد نیروزا ادامه دادند. در سال ۱۹۹۰، اسنادی فاش شد که نشان می‌داد بسیاری از ورزشکاران زن آلمان شرقی به عنوان بخشی از سیاست‌های دولت کشورشان به دستور مربیان خود از آنابولیک استروید استفاده کرده‌اند.
در اواخر دهه نود، کمیته بین‌المللی المپیک در حرکتی سازمان‌یافته‌تر علیه دوپینگ دست به اقدام زد که این حرکت به تشکیل آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ در سال ۱۹۹۹ منجر شد. درالمپیک تابستانی اخیر در سال ۲۰۰۰ و المپیک زمستانی ۲۰۰۲، معلوم شد که این نبرد هنوز پایان نیافته‌است چراکه بسیاری از مدال‌آوران رشته‌های وزنه‌برداری و اسکی میدانی، به دلیل استفاده از داروهای نیروزا رد صلاحیت شدند.
در المپیک زمستانی ۲۰۰۶، تنها یک ورزشکار در آزمایش دوپینگ مردود شد و مدالش لغو شد. در تنها مورد دیگر، سطح هموگلوبین ۱۲ نفر دیگر بالا تشخیص داده شد و جریمه آن یک تعلیق ۵ روزه به دلیل ملاحظات بهداشتی بود.
در طی این بازیها، کمیته بین‌المللی المپیک برای اولین بار طرح آزمایش خون را به اجرا گذاشت.

جنبش المپیک

چندین سازمان در برقراری بازیهای المپیک نقش دارند. آنها در کنار هم نهضت المپیک را شکل می‌دهند. قوانین و راهکارهایی که این سازمانها بر اساس آن فعالیت می‌کنند در بخش المپیک عنوان شده‌اند.
کمیته بین المللی المپیک (IOC) قلب نهضت المپیک را تشکیل می‌دهد. از این کمیته به عنوان دولت المپیک یاد می‌شود، زیرا کار حل و فصل مشکلات، تصمیم گیریهای حیاتی مانند انتخاب میزبان مسابقات و برنامه ریزی برای المپیک بر عهده این کمیته‌است.
سه سازمان در سطحی تخصصی کمیته المپیک را تشکیل می‌دهند:
• فدراسیون بین المللی (IFs)، هیئت‌های کنترل کننده هر ورزش ( برای مثال فیفا یا فدراسیون بین المللی فوتبال و FIVB، یا فدراسیون بین المللی والیبال ) .
• کمیته ملی المپیک (NOCs)، که نهضت‌های المپیک در هر کشور را هدایت و کنترل می‌کنند ( برای مثال USOC، یا کمیته ملی المپیک در ایالات متحده ) .
• کمیته برنامه ریزی برای بازیهای المپیک (OCOGs)، که مسئول کنترل رویدادهای خاص در المپیک است.
در حال حاضر نهضت المپیک ۲۰۲ عضو NOC و ۳۵ عضو IF دارد. OCOG ها قبل از هر المپیک تشکیل می‌شوند و پس از خاتمه آن و کامل شدن گزارشات کتبی منحل می‌گردند.
به بیان دیگر نهضت المپیک متشکل از هر شخص و ارگانی است که در المپیک نقش دارند، مثل هیئت‌های داوری ورزش ملی، ورزشکاران، رسانه‌ها و حمایت کنندگان بازی‌های المپیک.

انتقادها

اغلب بازی‌های المپیک در شهرهای اروپایی و آمریکای شمالی برگزار شده‌اند و تنها چند دوره معدود از بازیها در مکان‌های دیگر بوده که این مکان‌ها نیز محدود به شهرهای آسیای شرقی می‌شود. تمامی پیشنهادهای برگزاری المپیک از سوی آفریقا و آمریکای جنوبی رد شده‌اند. بسیاری بر این باورند که بازیهای المپیک باید در مناطق فقیرتر دنیا نیز برگزار شود. اقتصاددانان به این نکته اشاره می‌کنند که سرمایه گذاریهای عظیم زیربنایی می‌تواند شهرهای فقیر تر را پس از برگزاری بازیها به شهرهایی با تولید ناخالص داخلی بیشتر تبدیل کند.
IOC اغلب مورد انتقاد قرار گرفته‌است که چرا سازمانی انعطاف نا پذیر است و تعدادی از اعضای آن حتی تا زمان مرگ عضو باقی می‌مانند. در این میان خوان آنتونیو سامارانش رئیس IOC بیش از دیگران مورد انتقاد قرار گرفته‌است. تحت ریاست او نهضت المپیک رشد چشمگیری داشته است؛ این درحالیست که نهضت همچنان مستبد و فاسد باقی مانده‌است. از مواردی که از او انتقاد شده‌است یکی ارتباطات او با دولت فاشیستی سابق در اسپانیا و دیگری دوره ریاست اوست (۲۱ سال---تا سن ۸۱ سالگی)
در سال ۱۹۹۸ مشخص شد که چند عضو آی‌ او سی از کمیته برنامه‌ریزی برای المپیک زمستانی ۲۰۰۲ رشوه گرفته اند تا سالت‌لیک‌سیتی در ایالت یوتا را به عنوان میزبان بازی‌ها انتخاب کنند. طی تحقیقاتی که از سوی IOC صورت گرفت، ۴ عضو آن استعفا دادند و ۶ عضو دیگر اخراج شدند.
این رسوایی باعث بروز اصلاحات جدیدی شد تا رویه انتخاب شهر میزبان تغییر کرده و مسئله رشوه‌گیری دیگر رخ ندهد. همچنین ورزشکاران فعال‌تر و قدیمی نیز توانستند به IOC راه یابند و شرایط عضویت نیز محدود شد.
برنامه‌ای مستند از BBC در ماه آگوست سال ۲۰۰۴ با عنوان پانوراما: "فروش بازی‌ها" پخش شد که به بررسی رشوه گیری در فرایند پیشنهاد میزبانی برای المپیک تابستانی ۲۰۱۲ اختصاص داشت. این برنامه نشان داد که چگونه می‌توان به اعضای IOC رشوه داد تا به نفع شهر خاصی برای میزبانی رای دهند. در این برنامه ۲ شخصی که مخصوصا به آنها اشاره شد ایوان اسلاوکو از بلغارستان و مطلب احمد کنسول المپیک آسیا بود. با این حال آنها این اتهامات را رد کردند. برخی دیگر ادعا کردند که مقامات رسمی با رشوه دادن به اعضای IOC باعث شدند شهر تورین برای المپیک زمستانی ۲۰۰۶ انتخاب شود و شهر سیون سوییس انتخاب نشد.
نهضت المپیک همچنین متهم به حفاظت بیش از حد از نماد المپیک شده‌است.(آنها مخصوصا برای هرگونه ترتیبی از ۵ حلقه خواهان حق کپی رایت اختصاصی شده‌اند). این نهضت حتی در برابر مسائلی که هیچ ارتباطی با ورزش ندارند مثل بازی « افسانه پنج حلقه» جبهه گیری کردند.

جشن‌ها

مراسم بازگشایی

مشعل المپیک در سال 1980

جدای از عناصر سنتی، کشور میزبان هم نمایش‌های هنری از هنرهاي مرسوم در آن کشور را اجرا می‌کند.
عناصر سنتی بسیاری در مراسم افتتاحیه بازیهای المپیک حضور دارند. مراسم معمولا با برافراشتن پرچم کشور میزبان و اجرای سرود ملی آن کشور آغاز می‌شود. بخش سنتی جشن با رژه ملت‌ها شروع می‌شود که در آن ورزشکاران هر کشور به ترتیب در استادیوم رژه می‌روند. ورزشکار برجسته هر کشور پرچم آن کشور را در جلوی گروه ورزشکاران آن کشور حمل می‌کند.
به طور سنتی (که از المپیک تابستانی ۱۹۲۸ شروع شد) یونان بدلیل موقعیت تاریخی خود به عنوان مبدا بازیهای المپیک، اولین کشور و کشور میزبان، آخرین کشوری هستند که رژه می‌روند. (استثنائا در سال ۲۰۰۴ که المپیک در آتن برگزار شد، یونان آخرین کشوری بود که رژه رفت; با این حال پرچم یونان جلوتر از بقیه حمل شد.) دیگر کشورهای شرکت کننده بر اساس حروف الفبای زبان اصلی کشور میزبان و اگر زبان آن کشور به حروف لاتین نباشد، بر اساس حروف الفبای انگلیسی رژه می‌روند. در المپیک تابستانی ۱۹۹۲ در بارسلونا هر دو زبان اسپانیایی و زبان کاتالان زبان رسمی بازیها بودند، اما بدلیل عوامل سیاسی در حاشیه استفاده از زبان کاتالان، کشورها به ترتیب بر اساس حروف الفبای زبان فرانسوی وارد شدند.
پس از رژه کشورها، ابتدا رئیس کمیته المپیک کشور میزبان سخنرانی می‌کند وپس از آن رئیس IOC سخنرانی کرده و در انتهای سخنرانی خود رهبر کشور میزبان را معرفی می‌کند که پس از سخنرانی رئیس IOC رسما المپیک را افتتاح می‌کند. در برخی موارد اشخاص دیگری به جای رهبر کشور میزبان المپیک را افتتاح می‌کنند. دو مثال از این مطلب به ایالات متحده بر می‌گردد. در سال ۱۹۶۰ معاون رئیس جمهور ریچارد نیکسون بجای دوایت آیزنهاور رئیس جمهور بازیهای المپیک زمستانی ۱۹۶۰ را در دره اسکو در کالیفرنیا افتتاح کرد بار دیگر در سال ۱۹۸۰ والترماندال، معاون رئیس جمهور بجای رئیس جمهور جیمی کارتر بازیهای المپیک زمستانی۱۹۸۰ را در لیک پلاسید، نیویورک افتتاح کرد. علیرغم این افتخار برگزاری بازیها به شهر اعطا می‌شود و نه به کشور.
پس از آن پرچم المپیک را وارد استادیوم می‌کنند و در حالیکه سرود المپیک در حال اجرا است، آنرا برافراشته می‌کنند. سپس حمل کنندگان پرچم هر کشور به دور یکدیگر حلقه زده و جایگاه مانندی را درست می‌کنند که در وسط آن یک ورزشکار (از زمان المپیک تابستانی ۱۹۲۰) و یک داور (از زمان المپیک تابستانی ۱۹۷۲) سوگند المپیک را یاد می‌کنند که بر طبق قوانین باز ی کرده و داوری می‌کنند. در آخرمشعل المپیک وارد استادیوم می‌شود و پس از آنکه از دست هر ورزشکار عبور کرد به آخرین حمل کننده مشعل می‌رسد که معمولا ورزشکاری مطرح از کشور میزبان است.او آتش را در جایگاه مخصوص خود در استادیوم روشن می‌کند. (آتش المپیک از زمان المپیک تابستانی ۱۹۲۸ روشن بوده‌است، اما حمل امدادی مشعل از المپیک تابستانی ۱۹۳۶ آغاز شده‌است) از زمان المپیک تابستانی ۱۹۲۰ پس از جنگ جهانی اول، ۶۸ سال است که پس از روشن شدن شعله المپیک کبوترها را به نشانه صلح رها می‌کنند. اما پس از اینکه چند کبوتر در آتش المپیک در زمان افتتاح المپیک تابستانی ۱۹۸۸ سوختند، این کار متوقف شد.

نوشته شده در سه شنبه 22 بهمن 1392برچسب:,ساعت 16:53 توسط سحر| |

گلایه ورزشکاران معلول پارس آبادازعدم امنیت سالنهای تمرین/ سرقت از ورزشکاران ادامه دارد

در پی وقوع دومین سرقت از هیئت ورزشی نابینایان پارس آباد به فاصله دو ماه از سرقت اول، برخی ورزشکاران معلول و نابینای این شهرستان نسبت به ضعف نظارت ها، عدم مدیریت مناسب، کمبود سالن های تمرینی استاندارد و بویژه ناتوانی در تامین امنیت محل تمرینات انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان پارس آباد دومین شهرستان استان اردبیل از نظر جمعیتی است که مطابق با اظهارات مسئولان بیش از پنج هزار معلول در آن ساماندهی شده است.

با این وجود بررسی وضعیت ورزش معلولان به عنوان یکی از مهمترین مطالبات نشان می دهد، غفلت از این حوزه نه تنها مانع حضور قهرمانان در رقابت های ملی می شود بلکه تعداد محدود قهرمان نیز در سایه تلاشهای فردی خود توانسته اند به مدارج بالای ورزشی دست یابند.

در پی سرقت از دفتر هیئت ورزشی نابینایان پارس آباد که دو بار به فاصله دو ماه از هم رخ داده بود، لباس ورزشی، ابزار آلات تمرین های ورزشی، توپ و کفش ورزشی و وسایل شخصی ورزشکاران به سرقت رفته است.

نظارت های حداقلی بر هیئت های ورزشی

حمید ایمان پور قهرمان دوو میدانی نابینایان آسیا یکی از این ورزشکارانی است که در هر دو سرقت اموال خود خود را از دست داده است، وی در بیان علت وقوع این حادثه ضعف نظارت ها را بیان می کند.

در پی بروز این حادثه رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان پارس آباد با تاکید به رسیدگی به پرونده سرقت به خبرنگار مهر گفت: در این سرقت صرفا وسایل ورزشی دزدیده شده و اداره ورزش و جوانان به دنبال پیگیری پرونده است.

مروت مهرآور با بیان اینکه تجهیزات به سرقت رفته توسط  اداره ورزش و جوانان خریداری شده، تاکید کرد: احتمال سرقت به دلیل تصفیه حساب شخصی نیز وجود دارد.

مسئولان دلسوز ورزش معلولان باشند

اظهارات این مسئول در حالی است که ورزشکاران این هیئت با بیان اینکه برای ارتقاء ایمنی محل تمرینی ورزشکاران معلول و جانباز چندین بار به اداره ورزش و جوانان پارس آباد مراجعه کرده اند، خواستار پاسخگویی مسئولان شدند.

ایمان پور بایادآوری سرقت وسایل ورزشی شخصی خود به خبرنگار مهر گفت: مسئولان ورزشی این شهرستان پاسخی ندارند چراکه اگر نظارت ها کافی بود نباید سرقت اول تکرار شود.

وی معتقد است تهیه بسیاری از تجهیزات ورزشی برای ورزشکاران مشکل بوده و این وظیفه هیئت ها است که امکانات لازم را تامین کنند.

قهرمان دوومیدانی نابینایان جهان تاکید کرد: بسیاری از مسئولان نسبت به ورزش معلولان دلسوزی لازم را نداشته و حمایتهای خود را دریغ می کنند.

وی افزود: در حال حاضر هیئت ورزشی نابینایان پارس آباد در گوشه ای از محوطه استادیوم شهید کلانتری دفتر خود را با کمترین امکانات و به شکل نامناسبی دایر کرده است.

این ورزشکار معتقد است در حالی که ورزش این شهرستان چهره های ملی و جهانی دارد، چنین امکاناتی شایسته ورزش معلولان نیست.

یکی دیگر از ورزشکاران معلول این شهرستان در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: در حال حاضر ورزش معلولان بیش از همه به مدیریت بهینه امکانات نیاز دارد.

تمرین ورزشی در سالن های غیر استاندارد

امامعلی حضرتی تاکید کرد: در حال حاضر اغلب ورزشکاران در سالن های غیر استاندارد مشغول به تمرین هستند و در این خصوص امتیازی برای معلولان قائل نشده است.

قهرمان دوومیدانی نابینای کشور افزود: علاوه بر این امکانات ورزشی ویژه معلولان تفاوت شاخصی با افراد عادی نداشته و به همین دلیل تعداد رشته های ورزشی که معلولان می توانند در آن حضور یابند به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد.

وی معقتد است این در حالی است که ورزشکاران با حمایت و تخصیص حداقل امکانات توانسته اند افتخارات ورزشی را برای شهرستان و استان به ارمغان آورند.

ضرورت دخالت بخش خصوصی

گلایه های این ورزشکار در حالی است که برخی مسئولان به جای چاره جویی در استفاده بهینه امکانات دخالت بخش خصوصی در تامین مالی هیئت ها را ضروری می دانند. بطوریکه نماینده مردم  پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی معتقد است به دلیل کمبود اعتبارات ملی ورزش این منطقه بویژه برای حمایت معلولان باید از اسپانسرهای بخش خصوصی استفاده کند.

حجت الاسلام حبیب برومند تاکید کرد: شرکت های بزرگی مانند کشت و صنعت مغان یا پارس می توانند از هیئت های ورزشی حمایت کنند.

ورزشکاران معلول پارس آبادی در این راستا تاکید دارند در صورتی ورزش این حوزه در رقابتهای جهانی حق خود را ادا خواهد کرد که وعده های مسئولان نسبت به تامین امکانات استاندارد ورزشی برای این گروه محقق شود.

نوشته شده در سه شنبه 22 بهمن 1392برچسب:,ساعت 16:50 توسط سحر| |

پارس آبادمغان-ایرنا- تیم فوتبال نوجوانان عشایری پارس آباد مغان با قهرمانی در لیگ برتر استان اردبیل به مسابقات لیگ برتر نوجوانان کشور صعود کرد.

 

به گزارش روز شنبه ایرنا، فینال مسابقات لیگ برتر فوتبال نوجوانان استان اردبیل بین دو تیم عشایری پارس آباد و شهرداری اردبیل برگزار شد که در پایان این بازی، فوتبالیست های نوجوان پارس آبادی موفق شدند با نتیجه یک بر صفر شهرداری اردبیل را شکست داده و ضمن کسب عنوان قهرمانی این رقابت ها جواز حضور در مسابقات لیگ برتر نوجوانان کشور را نیز به دست آورند.

این دیدار در ورزشگاه شهید کلانتری پارس آباد برگزار شد و تنها گل بازی را حامد صالحی در دقیقه 80 به ثمر رساند.

نوشته شده در سه شنبه 22 بهمن 1392برچسب:,ساعت 16:43 توسط سحر| |

 

تیم کاراته دشت مغان پارس آباد با مربیگری آقای استاد عبداله نعمتی به عنوان نماینده کاراته استان در مسابقات لیگ برتر کاراته کشور شرکت نمود. ترکیب تیم در هفته اول مسابقات آقایان بهزاد پور زارع-داریوش حقی زاده-توحید خانمحمدی-علی شهبازی-فرزاد وطن خواه-نیما خوش اخلاق - بهنام نجفی -ایلقار نورآذر- ناصر سلطانی و آرمین بهمنی را تشکیل دادند.

این تیم در هفته اول لیگ برتر کشور مقابل تیم های ایوان پرشان لرستان و هیات کاراته شهریار تهران صف آرایی نمود و توانست با اقتدار هر دو تیم را شکست داده و ۳ امتیاز مسابقه را کسب نموده و با مجموع ۶ امتیاز در صدر جدول لیگ برتر کاراته کشور قرار گیرد.

این تیم در حال حاضر بدون اسپانسر با هزینه شخصی مربی تیم آقای عبداله نعمتی اداره شده ولی با این حال نتیجه قاطعی بدست آورده است ولیکن در صورت عدم حمایت مالی مسئولان استانی و شهرستانی و شرکت های دولتی و خصوصی استان و شهرستان مسلماً در مضیقه مالی بسر خواهد برد و روند رو به رشد آن با مشکل مواجه خواهد شد.

گفتنی است این تیم در سالهای گذشته توسط شرکت نمین سرامیک حمایت مالی شده است ولی در حال حاضر اسپانسر تیم نمی باشد. 

حضور مقتدرانه این تیم کاراته در مسابقات لیگ برتر کشور فرصت استثنایی برای اسپانسرها بویژه شرکت نمین سرامیک می باشد زیرا این مسابقات در شبکه های سراسری صدا و سیمای کشور به روی آنتن می رود و فرصت مناسبی برای تبلیغات می باشد.

 

نوشته شده در سه شنبه 22 بهمن 1392برچسب:,ساعت 16:38 توسط سحر| |

مسابقات انتخابی کاراته استان اردبیل برگزار شد/ قهرمانی تیم اردبیل
اردبیل – خبرگزاری مهر: رقابتهای انتخابی کاراته استان اردبیل در سبکهای کنترلی برای اعزام به مسابقات قهرمانی کشوری و انتخابی تیم ملی در ورزشگاه رضا زاده اردبیل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این مسابقات که شامگاه پنجشنبه در این محل به پایان رسید، بیش از 200 کاراته کار از شهرستانهای مختلف استان اردبیل در پنج رده سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسال شرکت کرده بودند.

رئیس هیئت کاراته استان اردبیل در پایان این رقابتها در گفتگوی اختصاصی با مهر ضمن اشاره به کیفیت بالای این مسابقات گفت: امروز شاهد رقابت نزدیک و سنگین برای انتخابی تیم استان بودیم و این نشان دهنده رشد کاراته در اردبیل است.

وحید جلیلی با اشاره به حضور 200 کاراته کار از تمام شهرستانهای استان متذکر شد: این مسابقات یک روزه برگزار شد و تلاش کردیم در میدان رقابت تیم های انتخابی استان را مشخص کنیم.

 

وی مهمترین ملاک برای قرار گرفتن در تیم استانی را شرکت و کسب مقام برتر در مسابقات استانی عنوان کرد و افزود: علاوه بر انتخاب تیمهای استانی، این رقابتها می تواند در ایجاد انگیزه در ورزشکاران و رشد کاراته در تمام مناطق استان موثر باشد.

به گفته رئیس هیئت کاراته استان نفرات برتر هر اوزان در رده های سنی مختلف به اردوی ترتیبی دعوت و نفرات منتخب اردو جهت رقابتهای کشوری به مسابقات اعزام خواهند شد.

وی همچنین از حضور 30 داور از سراسر استان در این مسابقات خبر داد و تصریح کرد: این داوران به صورت کامل قضاوت بازیهای انتخابی را برعهده داشتند و عملکرد آنها هیچگونه بحث و اعتراضی را در پی نداشته است.

جلیلی سطح داوران استان را قابل قبول و مطلوب عنوان کرد و ادامه داد: داوران منتخب برای این رقابتها قبل از آغاز مسابقات در یک کلاس توجیهی شرکت و توسط کمیته داوران هیئت کاراته استان از آخرین قوانین داوری مطلع و آگاه شده بودند.

وی همچنین با اشاره به نتایج این مسابقات یادآور شد: در بخش تیمی این رقابتها تیم اردبیل با 12 طلا، 10 نقره و 30 برنز به مقام اول دست یافت و تیم پارس آباد با 11 طلا، 12 نقره و 11 برنز دوم شد.

رئیس هیئت کاراته استان متذکر شد: خلخال با شش طلا، چهار نقره و دو برنز، گرمی با چهار طلا، سه نقره و هفت برنز، جعفر آباد با یک طلا، پنج نقره و چهار برنز و تیم مشگین شهر با یک طلا و دو برنز به تربیت تیمهای سوم تا ششم این رقابتها بودند.

وی نتایج رقابتها در بخش انفرادی را نیز به این تربیت عنوان کرد:

در رده سنی نونهالان و در وزن 20- امیر لطفی آذر از جعفرآباد، در 23- احمدرضا عین الهی از خلخال، 25- علیرضا زینالی از اردبیل، 28- رضا فخیم پارس آّباد، 33- حسین نوری از خلخال، 36- حمیدرضا مجرد از گرمی، 39- امید حیدر زاده از اردبیل، 42- حسین عادل از اردبیل و در وزن 50- سینا جوانشیر از پارس آباد حایز رتبه اول و مدال طلا شدند.

در رده سنی نوجوانان و در وزن 33- امیر فرزانه از خلخال، 36- میثم پروینی از پارس آباد، 39- میلاد صدری از اردبیل، 42- بهنام عباسی، 45- علی نوری زاده، 50+ نیما قاسمی هر سه از گرمی، 55- باقر صداقت خواه از اردبیل، 60- امیررضا جدی از پارس آباد و وزن 60+ یاشار امامی زاده از مشگین شهر مقامهای اول را کسب کردند.

در رده سنی جوانان نیز در وزن 52- سیدمحمدتقی حافظی، 67- مهران احسانیان و 67+ محمد انان پور هر سه از خلخال، 61- سجاد اسمعیلی و 57- فردین بایرام زاده هر دو از اردبیل و در وزن 55- مهدی علیپور از پارس آباد به قهرمانی دست یافتند.

در رده سنی امید که در چهار وزن برگزار شد، در اوزان 55- و 67- کاراته کاران پارس آبادی بنامهای بابک قربانی و توحید خان محمدی اول شدند و در اوزان 61- و 67+ نیز بیژن جدی مقدم و فرشید رضوان هر دو از اردبیل به مدال طلای این رقابتها رسیدند.

در رده بزرگسالان هم که در هفت وزن برگزار شد، مدال طلای در اوزان مختلف به کاراته کاران پارس آباد و اردبیل رسید که سهم پارس آباد چهار طلا و سهم اردبیل سه طلا بود.

براین اساس در زون 55- بابک قربانی از پارس آباد که در رده امید نیز طلا گرفته بود، اول شد و در وزن 61- علی شهبازی از این شهرستان، 63- بیژن جدی مقدم دارنده طلای رده امید از اردبیل، 67-  شمسعلی یوسفی و 84- هوشنگ ابراهیم زاده هر دو از پارس آباد و 76- صادق کیانی و 84+ علی عبدی وند هر دو از اردبیل به عنوان نفرات اول معرفی شدند.
.......................

نوشته شده در سه شنبه 22 بهمن 1392برچسب:,ساعت 16:34 توسط سحر| |


\¸..ESTEGHLAL..\
.\¸.¤*¨¨*¤.¸¸.¸.¤*
..\
…\

…..
\
…./.\..

 

  برنده بازی دربی کدام تیم است ؟

الف ) استقلال

ب ) پـَـَـ نــه پـَـَــــ پرسپولیس!

 

غم قفس به کنار

آنچه عقاب را میمیراند ، شاخ بازی تیم های انتهای جدول است !

_______________________________________________

شنیدم دارن یه قانون جدید میذارن که فوتبال از ثانیه هشت شروع بشه

آبروی تیم های زود گل خور نره ! تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری پنجم www.pichak.net كليك كنيد

______________________________________________

از یه پرسپولیسی میپرسن رفت و برگشت باختن به استقلال بدتر بود

یا نداشتن قهرمانی تو آسیا ؟

میگه : تا حالا از مس سرچشمه ثانیه ۷ گل نخوردی ! 

______________________________________________

هواداران به پا خیزید از امروز /  حمایت ها کنید از تیم پیروز

طرفداران آبی کوه وارند / همیشه رنگ دریا دوست دارند

طرفداران قرمز در زوال اند / که میدانی زقومی بیخیال اند

طرفداران قرمز یک حسودند / نمیدانی مگر بی کاره بودند

بیا ما هم به قرمز ها بخندیم / و در ها را به رویشان ببندیم !


______________________________________________

(سوال پیش میاد من قرمزم یا آبی!! من کاملا قرمزمتصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری پنجم www.pichak.net كليك كنيد )

 

 

 

 

نوشته شده در شنبه 14 دی 1392برچسب:,ساعت 11:28 توسط سحر| |


\¸.♥.PERSPOLIS.♥.\
.\¸.¤*¨¨*¤.¸¸.¸.¤*
..\
…\☻
…..▌\
…./.\

امسال پرسپولیس چند تا گل به استقلال میزنه ؟

فال گیر: به زار ببینم….

والا تعدادش انقدر زیاده تو فنجون جا نمیشه دید ! باید با پارچ ببینم !!تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری پنجم www.pichak.net كليك كنيد

چه خوش گفت فردوسی پور در نود /  که قرمز به آبی برنده شود

میازار اس اس که کیسه کش است /  که دل دارد و بر همینش خوشست

چو شش تا بخوردست از روزگار / دگر آبیان را نماندست قرار

تو کز محنت دسته سه بی غمی / سرافراز و سرخی، بخندا همی

توانا بود هرکه قرمز بود /  ز شیشتا دل شیر غران بود ! تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری پنجم www.pichak.net كليك كنيد

اس ام اس طرفداران پرسپولیس

برنده بازی دربی کدام تیم است ؟

الف ) پرسپولیس

ب ) پـَـَـ نــه پـَـَــــ استقلال ! تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری پنجم www.pichak.net كليك كنيد

شعر در مورد علی کریمی

علی کریمی با لبی خندون ، تاجو سوراخ میکنه با یه برگردون !

 

میان رنگهای باغ هستی / فقط قرمز جدا کردن چه زیباست

تورا ای پرسپولیس، محبوب دلها / زعمق جان دعا کردن چه زیباست

پس از هر برد وهر پیروزی تو / غم دل را رها کردن چه زیباست

ز بهر برد تو بر تیم آبی / توکل بر خدا کردن چه زیباست

تو در فوتبال ایران بهترینی / تو را سرور صدا کردن چه زیباست

نظر سنجی برنامه نود

به نظر شما نتیجه بازی استقلال و پرسپولیس چگونه است؟

۱٫گزینه ۲

۲٫ گزینه ۳

۳٫ گزینه ۴

۴٫ برد پرسپولیس ! تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری پنجم www.pichak.net كليك كنيد

 

در آستانه ببازی استقلال و پرسپولیس قیمت ایزی لایف به شدت گران شد

کارشناسان دلیل این افزایش قیمت را

تقاضای زیاد استقلالی ها برای روز  دربی میدانند ! تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری پنجم www.pichak.net كليك كنيد

نوشته شده در شنبه 14 دی 1392برچسب:,ساعت 11:19 توسط سحر| |

 
 
 

  اين جايزه از سال 1994 به صورت رسمي اهدا شد که نام رسمي آن «جايزه بازيکن سال – سانيو – کنفدراسيون فوتبال آسيا » است. قبل از 1994 اين جايزه در چند دوره بطور غيررسمي اهدا مي‌شد

جواد نکونام در صورتي که در انتخابات بهترين‌هاي آسيا صاحب بيشترين راي شود ، براي اولین بار در دوران ورزشي‌اش اين افتخار را کسب خواهد کرد و فوتبال ايران را به پنجمين مقام نخست اين گزينش خواهد رساند .

قبل از جواد نکونام ، خداداد عزيزي ، علي دايي ، مهدي مهدوي کيا و علی کریمی که همگی سابقه بازی در پرسپولیس را دارند توانسته بودند صاحب اين جايزه ارزشمند شوند .

بازيکن سال فوتبال آسيا در واقع جايزه‌اي است که به بهترين بازيکن قاره داده مي‌شود. اين جايزه از سال 1994 به صورت رسمي اهدا شد که نام رسمي آن «جايزه بازيکن سال – سانيو – کنفدراسيون فوتبال آسيا » است. قبل از 1994 اين جايزه در چند دوره بطور غيررسمي اهدا مي‌شد و برندگان جوايز 1988 تا 1993 از سوي فدراسيون بين‌المللي تاريخ و آمار فوتبال انتخاب مي‌شدند .

بر اساس قانون بحث‌برانگيزي که در سال 2005 وضع شد حضور در مراسم اهداي جايزه اجباري است و همين موضوع باعث مي‌شود که بازيکنان فوتبال مطرح آسيايي که در باشگاه‌هاي اروپايي بازي مي‌کنند حتي نامزد دريافت جايزه نيز نباشند.

فهرست ادوار گذشته اين انتخابات چنين است :

*سال 1988 : اولين عنوان به يک عراقي رسيد

در اين سال احمد راضي ، بازيکن مطرح پيشين فوتبال عراق و ستاره باشگاه الرشيد به خاطر درخشش در مسابقات بين‌المللي صاحب بيشترين امتيازات شد و عنوان بازيکن سال را از آن خود کرد. راضي براي اين منظور 26 امتياز کسب کرد.

*سال 1989: يک کره‌اي مرد سال شد

دومين عنوان مرد سال آسيا پس از احمد راضي به کيم جو سونگ، ستاره تکنيکي آن هنگام تيم ملي کره‌جنوبي شد.

وي که در تيم دوورويالز بازي مي کرد، براي اين منظور 38 امتياز از هيئت داوري آي.اف.سي گرفت و اين مقام را بدست آورد.

*سال 1990 : صعود يک ايراني تا پله دوم ، " فرشاد پيوس " دوم شد


 

سال 1990 اولين مرتبه اي بود که يک بازيکن شاخص ايراني توانست پس از 2سال برگزاري اين انتخابات جزو 3 نفر اول قرار گيرد.

اين ستاره کسي جز فرشاد پيوس نبود. مهاجم بزرگ پرسپوليس که نقش زيادي در قهرماني تيم ملي ايران در پيکارهاي آسيايي پکن داشت، پس از کيم جو سونگ (36 امتياز ، دوو رويالز) با 28 امتياز دوم شد.

در رده سوم عدنان طلياني که به همراه تيم ملي امارات در رقابت‌هاي جام جهاني 1990 ايتاليا، بازي‌هاي خوبي ارائه کرد، با 16 امتياز جاي گرفت.

*سال 1991: " عبدالصمد مرفاوي " سوم شد


در اين سال نيز يک ايراني در جمع 3 ستاره برتر سال جاي گرفت.عبدالصمد مرفاوي ، مهاجم قدرتمند و دونده وقت تيم ملي و استقلال که در قهرماني جام باشگاه‌هاي آسيا در تيم محبوب آبي‌پوش بازي کرد، مورد توجه قرار گرفت.

مرفاوي براي اين منظور 16 امتياز کسب گرفت و سوم شد. در اين دوره براي سومين مرتبه پياپي کيم جو سونگ از کره جنوبي و باشگاه دوو رويالز با 31 امتياز به مقام بهترين بازيکن قاره رسيد. چونگ يونگ هوان، هموطنش که مثل او در تيم دوورويالز بازي مي کرد، با 28 امتياز دوم شد.

*سال 1992: در اين سال انتخاب مرد سال فوتبال آسيا توسط کنفدراسيون انجام نشد.

*سال 1993: "مهدي فنوني زاده " سوم شد
 


در اين سال " مهدي فنوني زاده "، بازيکن ملي‌پوش بانک تجارت که به استقلال نقل مکان کرده بود، با 13 امتياز سوم شد.

در اين سال عنوان مرد سال بالاخره از دست کره‌اي ها خارج شد هر چند بازيکني ديگر از خاور دور آن را کسب کرد. کازويوشي ميورا، مهاجم تکنيکي ژاپن با وردي کاوازاکي با 30امتياز بهترين بازيکن قاره شناخته شد و يوسف الثنايان ، بازيکن عربستان و الهلال با 17 امتياز در رتبه دوم جاي گرفت.

*سال 1994: يک بازيکن از آسياي غربي مرد سال شد

در اين سال عنوان مرد سال فوتبال آسيا به «پله صحرا»‌ يا همان سعيد عويران، مهاجم تکنيکي عربستان سعودي و باشگاه الشباب رسيد. وي در گزينش کنفدراسيون آسيا صاحب بيشترين راي شد و اين عنوان را از شرق به غرب قاره آورد.

*سال 1995 : بازگشت عنوان مرد سال به خاور دور

پس از يک دوره که عنوان مرد سال فوتبال قاره به ستاره اي از ممالک شرقي رسيد، در اين دوره بازيکني از شرق بهترين بازيکن شد. ماسامي ايهارا ، ستاره تکنيکي ژاپن و باشگاه يوکوهاما مارينوس بيشترين راي را کسب کرد و به اين افتخار رسيد.

*سال 1996 :‌ اولين عنوان مرد سال براي فوتبال ايران با انتخاب "خداداد عزيزي " ، عنوان دومي براي " علی دايي "


در اين سال فوتبال ملي ايران مزد درخشش در بازي‌هاي جام ملت‌هاي 1996 آسيا در امارات را گرفت. خداداد عزيزي، بازيکن تکنيکي خط حمله ايران و باشگاه بهمن کرج ، توانست نظر هيئت داوري AFC را به خود جلب کرده و بيشترين آرا را از آن خود کند.

در اين گزينش علي دايي، مهاجم بلندقامت تيم ملي و پرسپوليس رتبه دوم را به خود اختصاص داد. اما رده سوم به کو جئونگ وون از کره جنوبي و باشگاه سئونگنام ايلهوا رسيد.

*سال 1997: " خداداد عزيزي " و " کریم باقري " ، دوم و سوم شدند

در اين سال براي دومين بار 2 ايراني در جمع 3 بازيکن اول جاي گرفتند. هر چند عنوان نخست از آن بازيکني از کشورمان نشد، اما خداداد عزيزي و کريم باقري ، به مقام دوم و سوم رسيدند.

در حالي‌که هيدتوشي ناکاتا ، بازيکن توانمند ژاپن که در تيم بلمار بازي مي‌کرد، عنوان نخست را کسب کرد.

*سال 1998: ناکاتا بازهم مرد سال آسيا، غبيت ايراني‌ها در جمع 3 نامزد برتر

در اين سال هيچ يک از بازيکنان ايراني در گروه 3 نفره برترين‌هاي آسيا جاي نگرفتند. زيرا هيدتوشي ناکاتا ژاپني بازهم مرد سال شد. پس از او فان زي‌هي از چين که در تيم کريستال پالاس انگليس بازي مي کرد و جاسم الهويدي، مهاجم تيم ملي کويت و السالميه، دوم و سوم شدند.

*سال 1999: " علي دايي " دومين طلايي ايران


در اين سال فوتبال ايران براي دومين مرتبه در تاريخ توانست عنوان مرد سال را از آن خود کند. پس از خداداد عزيزي که در سال 1996 بهترين بازيکن قاره کهن شد، علي دايي، ملي پوش ايراني که لژيونري در بوندس‌ليگا و تيم آلماني «هرتابرلين» بود،‌ به اين افتخار رسيد.

در اين سال هيدتوشي ناکاتا از ژاپن و سون ون از چين، دوم و سوم شدند.

*سال 2000: يک عنوان ديگر براي فوتبال عربستان

در اين سال بازيکني از فوتبال عربستان عنوان بهترين بازيکن قاره را از آن خود کرد. نواف تمياط که براي الهلال بازي مي کرد، در گزينش AFC اول شد. هيروشي نانامي و ريوزو موريوکا ،‌هردو از ژاپن ، دوم و سوم شدند.

*سال 2001 : فان زي‌هي براي چين افتخارآفرين شد

در اين سال فان زي‌هي از فوتبال چين عنوان مرد سال را کسب کرد. وي به لطف درخشش در تيم دندي‌يونايتد اسکاتلند و بازي در تيم کشورش ، به اين مهم رسيد.

پس از او عبداله الشيهان از عربستان و لي تاي ،ستاره تيم ليائونينگ هونگيون چين ، دوم و سوم شدند.

*سال 2002 : اونو از ژاپن اول شد

در اين سال شينجي اونو، لژيونر ژاپني تيم فاينورد رتردام هلند مزد زحمات زياد خود را با کسب مرد سال قاره گرفت.

وي بيشترين راي را کسب کرد. پس از او يونيچي ايناموتو از کشورش که در تيم فولام عضو بود، راي آورد. پله سوم نيز به آن يونگ هووان از کره جنوبي رسيد که بازيکن تيم پروجا ايتاليا بود.

*سال 2003:سومين عنوان مرد سال براي ايران" مهدی مهدوي کيا "مرد طلايي شد


پس از خداداد عزيزي و علي دايي، يک عنوان مرد سال ديگر فوتبال قاره آسيا در اين سال براي ايران بدست آمد. مهدي مهدوي کيا که در آن هنگام همراه با تيم هامبورگ آلمان در بوندس‌ليگا خوش مي‌درخشيد، بالاتر از ساير رقبا جاي گرفت و اين افتخار را کسب کرد.

پس از او تردساک چايمان از تايلند و باشگاه تروساسانا و ماکسيم ساتسکيخ از ازبکستان که براي تيم ديناموکيف بازي مي کرد، در پله دوم و سوم جاي گرفتند.

*سال 2004 : چهارمين عنوان مرد سال با افتخار‌آفريني " علي کريمي "


در اين سال علي کريمي با بازي‌هاي خوبي که در تيم الاهلي امارات انجام داد و بعد راهي بوندس‌ليگا آلمان و تيم بايرن‌مونيخ شد، نظر راي‌دهندگان را به خود اختصاص داد. اين ستاره تکنيکي توانست بالاتر از علا هبيل بحريني ( الاهلي منامه) و شونسوکه ناکامورا ، بازيکن ژاپني رجيانا ايتاليا جاي گيرد.

*سال 2005: عنوان مرد سال براي حمد المنتشري عربستاني

در اين سال بازيکني ديگر از شرق آسيا صاحب افتخار شد. حمد المنتشري که در موفقيت الاتحاد نقش بسزايي داشت، بالاتر ازهمه نامزدها ايستاد.

پس از او ماکسيم شاتسکيخ از ازبکستان و تيم ديناموکيف اوکراين و شونسوکه ناکومورا، ستاره تيم ژاپن دوم و سوم شدند.

*سال 2006:اولين عنوان مرد سال براي قطري‌ها!

براي اولين بار در جريان همه سال‌هاي که گزينش مرد سال آسيا انجام شد، بازيکني از قطر توانست در اين دوره افتخار‌آفرين شود. خلفان ابراهيم بازيکن شاخص تيم السد و ملي قطر به همين منظور بيشترين راي را کسب کرد.

اما در اين ميان نکته جالب حضور بازيکناني ديگر از کشورهاي حوزه خليج فارس در رده‌هاي دوم وسوم بود. زيرا بدر المطوي از کويت (القادسيه) و محمد شلهوب از الهلال عربستان ، در پله دوم و سوم جاي گرفتند.

*سال 2007: عنوان نخست براي يک عربستاني

در اين سال ياسر القحطاني، بازيکن الهلال عربستان در اين دوره بهترين بازيکن سال شد. يونس محمود و نشاط اکرم که همراه تيم ملي عراق در رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسيا در مالزي خوش درخشيدند، دوم و سوم شدند.

*سال 2008: جباروف مزدش را گرفت

در اين سال سرور جباورف، بازيکن تيم ملي ازبکستان و باشگاه بنيادکار مزد درخشش فراوانش را با کسب عنوان مرد سال گرفت. پس از او اسماعيل مطر از امارات (الوحده) و سباستين سوريا بازيکن تيم القطر دوم و سوم شدند.

*سال 2009: يک عنوان ديگر براي ژاپني‌ها

در اين سال ياسوهيتو اندو توانست پس از مدت‌ها ژاپن را به عنوان برساند. او که در تيم گامبا اوزاکا بازي مي کرد، 120 امتياز گرفت. سيد محمد عدنان از بحرين و باشگاه الخور قطر با 100 امتياز شد. البته در اين عنوان کنگو ناکامورا از ژاپن که در تيم کاوازاکي فرونتال بازي کرد، با همين تعداد امتياز شريک شد.

*سال 2010 : " فرهاد مجيدي " دوم شد


در اين سال فرهاد مجيدي ، بازيکن پرسابقه ايران و استقلال با کسب 90امتياز دوم شد و پس از ساسا اوگنهنوسکي از استراليا(سئونگنام کره ، 102 امتياز) جاي گرفت.

بدر المطوي از کويت و باشگاه القادسيه با 87 امتياز سوم شد.

*سال 2011: " هادي عقيلي " دوم شد


در سال گذشته ميلادي براي دومين سال پياپي يک ايراني در جمع 3 بازيکن برتر جاي گرفت. اين ستاره کسي جز سيد هادي عقيلي، مدافع تيم ملي نبود که در العربي قطر بازي کرد و با 95 امتياز دوم شد. وي پس از سرور جباورف ازبک (100 امتياز) جاي گرفت.

رتبه سوم نيز کيسوکه هوندا از تيم زسکا مسکو و ژاپن با 87 امتياز شد.

*سال 2012:‌ " علی کريمي " دوم شد

در انتخابات AFC علي کريمي در کنار لي کيون هو از کره جنوبي و بازيکن اولسان هيونداي و ژانگ ژی حضور داشتند . لی کیون هو بازیکن تیم ملی کره‌جنوبی ، عنوان بهترین بازیکن مرد سال آسیا شد و علی کریمی دوم شد و ژانگ ژي از چین سوم شد .


و سال 2013 ؟

در مجموع :

خداداد عزیزی : 1 بار بهترین بازیکن آسیا / 1 بار مقام دوم

علی دایی : 1 بار بهترین بازیکن آسیا / 1 بار مقام دوم

مهدی مهدوی کیا : 1 بار بهترین بازیکن آسیا

علی کریمی : 1 بار بهترین بازیکن آسیا / 1بار مقام دوم

فرشاد پیوس : دوم

صمد مرفاوی : سوم

مهدی فنونی زاده : سوم

کریم باقری : سوم

فرهاد مجیدی : دوم

هادی عقیلی : دوم

نوشته شده در سه شنبه 26 آذر 1392برچسب:,ساعت 14:29 توسط سحر| |

 

 

تصاويري گرفته شده از مراحل ساخت ورزشگاه « آرنا داس دوناس» براي جام‌جهاني 2014 در برزيل که در 8 دسامبر گرفته شده‌اند.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته شده در سه شنبه 26 آذر 1392برچسب:,ساعت 14:24 توسط سحر| |

راهنمای انجام ورزش سالم

ورزش,روش صحیح ورزش کردن,روش  انجام صحیح تمرینات ورزشی

راهنمای انجام ورزش سالم
تمرینات ورزشی کمک به حفظ سلامتی شما میکنند، پس هنگام انجام این تمرینات به خود آسیب نزنید!
معمولا هنگامیکه مردم شروع به ورزش می کنند، بیش از حد به بدن خود فشار می آورند. بیشتر تمریناتی که انجام می دهید ، احتمال صدمات ناشی از تمرین مفرط را در شما افزایش می دهند، تعادل در انجام تمرینات، کلید ورزش سالم است. هیچ گاه در زمان کوتاه، حجم تمرینات را زیاد بالا نبرید و همواره سرعت، قدرت و شدت تمرینات را پله پله و آرام افزایش دهید.
راهنمای انجام صحیح تمرینات ورزشی :
همواره از لباس و پوشش مناسب استفاده کنید، کفشهای ورزشی خود را درصورت مستعمل شدن تعویض کنید. پوشش راحت داشته باشید. لباسهایتان به اندازه ای آزاد ومتناسب باشد تا بتوانید آزادانه حرکات خود را انجام دهیدو همچنین لباسهایتان تا اندازه ای نازک باشد که دمای بدنتان به راحتی تبادل شود.
قبل ازورزش بدن خود را گرم کنید و این کار را همگام با حرکات کششی انجام دهید. حرکات تمرینی خود را در ادامه به آرامی تکرار کنید و نفس های عمیق و آرام بکشید. گرم کردن سبب افزایش جریان خون و ضربان قلب شما می شود و همچنین باعث آمادگی ماهیچه ها، رباط ها و تاندون های شما می شود.
حرکات کششی خود را به آرامی و با دقت انجام دهیدو تا جایی که در عضلاتتان احساس کشش کنید ادامه دهید. هر حرکت را به مدت 20 – 10 ثانیه ادامه دهید و سپس به آرامی حرکت را تمام کنید.

دم را تا قبل ازحس کشش و بازدم را در حین رها سازی انجام دهید. هر حرکت را فقط یک بار انجام دهید. هیچ گاه اندام را تا حد حس درد نکشید. همیشه بر انجام حرکت مسلط باشید و هیچگاه در حالی که عضله تان کاملا کشیده و منقبض است پرش و جست وخیز نکنید.
هنگام تمرین، زمان را محاسبه کنید. در هر تکرار، تا حد انتهای دامنه حرکت، کشش را انجام دهید. تنفس تان منظم باشد تا با تنظیم فشار خون، ذخیره خون مغزتان تامین شود.
برای جلوگیری از کاهش آب بدنتان، (گرمازدگی و خشکی ناشی از گرما ) آب بنوشید. 15دقیقه قبل از تمرین و پس از خنک کردن هر بار نیم لیتر ( تقریبا 2 لیوان ) آب بنوشید. هر 20 دقیقه یکبار تا زمانی که ورزش می کنید، آب بنوشید.
در انتهای ورزش روتین خود بدنتان را خنک کنید. این زمان باید 2 برابر زمان گرم کردن شما باشد. حرکات و شدت تمرین خود را در 10 دقیقه ی پایانی تمرینات خود، کاهش دهید. هنگامی بدنتان خنک شده است که پوست تان خشک باشد.
روزهای مشخص را در برنامه ی خود برای استراحت قرار دهید و زمانی که خسته هستید ورزش نکنید. خستگی، جراحت و درد دلایل منع انجام تمرین هستند.
صدمات ناشی از ورزش مفرط :
 تمرینات استرس های مکرری را به بسیاری از اعضای بدن مثل عضلات، تاندون ( زرد پی )، لیگامان (رباط‌ ) بورس، غضروف، استخوان ها و اعصاب وارد می کنند که اینها به مرور منجر به صدمات ریز می شوند. آسیب های کوچک با استراحت کردن بهبود می یابند. وقتی شما به طور شدید ورزش می کنید بدنتان فرصت کافی برای ترمیم صدمات کوچک را ندارد. در ترمیم های متوالی آسیبهای ناشی از صدمات، بدن شما مستعد صدمات ناشی از تمرین مفرط می شود.
مثل :
-تخریب غضروف آرنج در ورزشکارانی که چیزی را پرتاب می کنند
-بورسیت پاشنه و شکستگی فشاری(Stress Fracture ) در دوندگان
-درگیری اعصاب در قایقرانان
-التهاب رباط کشکک زانو در بازیکنان والیبال
آسیب های ضربه ای :
برای ساختن بدنی قدرتمند از طریق ورزش، باید به آرامی و پله پله  فشار وارده به بدن را افزایش دهید.
زمانی که به بدن فشار بیش از اندازه متناسب با زمان پیشرفت وارد می کنید، بدن مستعد صدمات ترومایی( ضربه ای) مثل موترک و رگ به رگ شدن می شود. بسیاری از ورزش های فصلی، زمانی اتفاق می افتند که ورزشکاران برای نشان دادن شایستگی خود تمرین بیش از حد توان و شدید انجام می دهند که منجر به صدمات استخوان ها، مفاصل، تاندونها (زردپی) و لیگامانها(رباط ها) می شود که ورزشکاران تا پایان مفصل اعتنایی نمی کنند.
عوامل خطر ( ریسک فاکتور )
-در کل احتمال آسیب شما زمانی افزایش می یابد که :
-مدت زمان، شدت و یا تعداد دفعات تمرین شما افزایش سریع و بیش از اندازه داشته باشد.
-زمین تمرین و آب و هوا نامساعد باشد.
-استفاده از وسایل نا مناسب ورزشی مثل کفش نا مناسب ورزشی
-سابقه صدمات در گذشته
-سیگار کشیدن، استفاده از مشروبات الکلی و زندگی ساکن و بی تحرک
-فعالیت های آئروبیک ( هوازی ) کم یا کاهش توانایی عضلانی، قدرت کم و یا نا موزون و یا انعطاف پذیری نا مناسب
-داشتن قوس کف پای زیاد، پاهای خمیده و یا طول نا مساوی پاها.
کمک های اولیه:
-گاهی اوقات با وجود انجام صحیح و اصولی تمرینات، حوادث اجتناب نا پذیرند. پس از ایجاد آسیب از روش استانداردکمکهای اولیه در آسیب های اسکلتی–عضلانی استفاده کنید.  
-اگر یک عضله دچار کشیدگی شد از یک وسیله محافظتی به عنوان آتل استفاده کنید. 
-استراحت محل آسیب  
-کمپرس یخ محل تورم، خونریزی و التهاب
-استفاده از بانداژ فشاری برای محدود کردن تورم                                                                    
-بالا نگه داشتن قسمت آسیب دیده از سطح قلب برای جلوگیری از تورم 
-شما می توانید از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی  NSAIDS  مثل ایبوپروفن استفاده کنید.(کاهش درد و التهاب)
-در صورت وجود درد شدید، عدم توانایی حرکت عضو آسیب دیده و یا بقای علائم به پزشک مراجعه کنید.

نوشته شده در دو شنبه 25 آذر 1392برچسب:,ساعت 13:35 توسط سحر| |

 

توصیه هایی برای درمان بی خوابی

توصیه هایی برای درمان بی خوابی
شخص بی خواب مشکلات بسیاری برای به خواب رفتن دارد. او زود به رختخواب می‌رود و مطمئن است که خوابش نمی‌برد؛



بی خوابی
بی خوابی چنین احساسی است:  بد خوابیدن، حتی چشم بر هم نگذاشتن همراه با مشکلات خواب و بیداری های شبانه؛ در چنین حالتی شخص کاملاً بیدار است، یا اگر خواب هم باشد دائماً آمادۀ بیدار شدن است، یا نیمه خواب است یا هر پنج دقیقه یک بار چشم هایش را باز می‌کند و چرخش عقربه های ساعت را نگاه می‌کند و درست زمانی که باید بیدار شود، احساس خواب آلودگی می‌کند. 
 
بی خوابی در آغاز شب
نگرانی بابت عدم توانایی به خواب رفتن او را بیدار نگه می‌دارد، تا زمانی که بتواند بخوابد مدام از خواب بیدار می‌شود و هر بار مجدداً برای به خواب رفتن مشکل دارد.
 
بی خوابی در نیمۀ شب
در این نوع بی خوابی، فرد در ابتدا راحت می‌خوابد اما 2 یا 3 ساعت قبل از صبح از خواب بیدار می‌شود و مجدداً به خواب رفتن، تقریباً برایش غیرممکن است، فقط دم سحر چند دقیقه به خواب می‌رود: این نوع بی خوابی عموماً در بین کسانی که دچار افسردگی هستند، مشاهده می‌شود.
 
بی خوابی مزمن
اگر بی خوابی ادامه داشته باشد، ممکن است نتایج آن بر کیفیت زندگی فرد اثر بگذارد، فرد بی خواب در طول روز خواب آلوده و بی حال است، مشکلات توجهی و تمرکزی دارد، تحریک پذیر است و... . بنابراین قهوه و چای می‌نوشد. به این ترتیب یک چرخۀ معیوب شکل می‌گیرد و بی خوابی اش مزمن می‌شود.

دلایل بی خوابی را پیدا کنید
بی خوابی ممکن است علل محیطی بسیاری داشته باشد: تغییر در شیوۀ زندگی، سفر، تغییر مکان و در پی آن تغییر ساعت، اقامت در اماکن مرتفع، کار بیش از حد و انجام تمرینات ورزشی بسیار شدید.
این بی خوابی ممکن است یک واکنش روانی بر اثر استرسی باشد که اخیراً برای فرد به وجود آمده: دغدغه های شغلی یا خانوادگی، مرگ نزدیکان، اخراج، طلاق، .... .
برخی آسیب ها و مشکلات هم ممکن است، عامل بروز بی خوابی باشند: سندروم پاهای بیقرار، آپنۀ خواب، دردها، افسردگی، مشکلات عصبی و ... .

 یک عدم تعادل خاص در سبک زندگی از دیگر عوامل بی خواب شدن است، مانند: شام سنگین و چرب، فعالیت های فکری یا ورزشی بعد از ساعت 5 بعدازظهر و...!
باید مراقب باشید که یک بی خوابی اتفاقی تبدیل به بی خوابی مزمن نشود، اگر این اتفاق بیافتد علت اولیۀ بی خوابی ناپدید شده و دیگر نمی‌توان عامل مشکل را پیدا کرد.
 
چند توصیه برای اینکه دچار بی خوابی نشوید
باید اصول بهداشتی را به درستی رعایت کنید، شام تان باید سبک باشد؛ از انجام فعالیت های مهیج، چه ورزشی و چه فکری، از ساعت 5 بعد از ظهر به بعد اجتناب کنید. نباید به خاطر یک شب ِ بدون ِخواب دغدغه داشته باشید و مدام با خودتان فکر کنید که این لحظه یا یک لحظۀ دیگر خوابم می‌برد، این فکر و خیال ها خود عاملی می‌شود برای بی خوابی! 

از مصرف قهوه، چای، کوکاکولا، ویتامین C به شکل دارو و الکل اجتناب کنید.
اتاق خوابتان باید دمای مناسبی داشته باشد، نه خیلی گرم باشد و نه خیلی سرد.
باید یک سری تشریفات را قبل از خواب انجام دهید، تا خوابتان را بازیابید: نوشیدن یک چیز گرم، چند صفحه کتاب خواندن و ... .

اختصاص دادن تخت خواب فقط برای خوابیدن و اجتناب از انجام کارهای دیگر مانند تماشای تلویزیون در رختخواب یا خوردن چیزی در آنجا، می‌تواند مفید باشد.
اگر بی خوابی شما از نوع اتفاقی است، باید هر چه سریع تر حل و فصلش کنید، خصوصاً اگر بی خوابی تان علت خاصی داشته باشد؛ بدن باید خود را با تغییرات احتمالی تطبیق دهد: سفر و تغییر ساعت، ماندن در کوهستان، جدایی و ... .

بازیابی ریتم خواب- بیداری
مطالعات نشان داده اند که افراد بی خواب زمان زیادی را در رختخواب می‌گذرانند: آنها خیلی زود به رختخواب می‌روند و خیلی دیر بیدار می‌شوند زیرا خوب نخوابیده اند.
بهتر است که شب را با مطالعه، موسیقی و تماشای تلویزیون بگذرانید. نباید سعی کنید به هر قیمتی که شده بخوابید، خیلی زود هم به رختخواب نروید.

دیر از خواب بیدار شدن هم اصلاً مطلوب نیست.
اگر در نیم ساعت اول بعد از به رختخواب رفتن، خواب تان نبرد، بهتر است که از جایتان بلند شوید، از اتاق خارج شوید، تلویزیون تماشا کنید، کتاب بخوانید، یک فعالیت آرامش بخش انجام دهید و هر زمانی که مجدداً احساس خواب آلودگی کردید، به رختخواب بروید.

اگر نصفه شب دوباره از خواب بیدار شدید، دوباره این کارها را از سر بگیرید: از جایتان بلند شوید، کتاب بخوانید یا تلویزیون تماشا کنید و هرگاه که چشم هایتان سنگین شد، دوباره به رختخواب بروید.
قطعاً در روز نباید بخوابید، اگر هم خواستید بخوابید در تمام بعدازظهر، نهایتاً 20 دقیقه بخوابید، به نظر نمی‌رسد که این 20دقیقه خواب، تأثیری بر بی خوابی داشته باشد.  

اقدامات تکمیلی دیگر که می‌توانند مفید باشند
در آغاز فرآیند، محدودیت زیادی برای خواب وجود دارد، در ابتدا شب ها کوتاه و خواب فقط 5 تا 6 ساعت طول می‌کشد اما این خواب، خواب خوب و سالمی است؛ ولی کم کم مدت زمان خواب، شب به شب افزوده می‌شود.

باید یاد بگیرید که جسم و ذهن تان را استراحت بدهید: نباید روزتان را به افکار آزاردهنده بگذرانید که مانع خواب می‌شوند. گاهی اوقات، استراحت کردن ذهن را از این افکار خالی می‌کند.
باید در روز یاد بگیرید که استراحت کنید تا شب بتوانید راحت تر به استراحت بپردازید.
اگر عامل بی خوابی تان نگرانی و اضطراب است، روان درمانی پیشنهاد می‌شود.
 
داروهای خواب آور
این داروها باعث خواب می‌شوند اما فرد سریع به آنها عادت می‌کند و پس از مدتی با برهم زدن چرخۀ بیداری- خواب، مجدداً بی خوابی بازمی‌گردد.
باید از باربیتوریک ها که چندین نسل افراد بی خواب از آن استفاده کرده اند، اجتناب کرد و دیگر نباید تجویز شوند.

بنزودیازپین ها می‌توانند برای یک دورۀ بسیار کوتاه برای آرام کردن نگرانی های گذرا تجویز شوند. گاهی اوقات، ضد افسردگی ها، با دُز پایین، می‌توانند به خوبی بی خوابی نیمه شب به بعد را درمان کنند، این داروها عوارض جانبی هم ندارند.
نسل سوم خواب آورها، داروهای مناسبی هستند که چرخۀ خواب را مختل نمی‌کنند، این داروها خوابی نیروبخش برای فرد به وجود می‌‌آورند بدون اینکه فرد در طول روز احساس خواب آلودگی بکند.
 
نباید بی وقفه دارو تجویز شود
داروی خواب آور، هرچه که باشد، باید به مدت کوتاه و به شکل محدود و فقط برای چند روز تجویز شود تا فرد به آنها خو نگیرد و به تدریج ترک شان کند. پزشکان به هیچ وجه، این داروها را برای بچه ها تجویز نمی‌کنند.
وقتی که بی خوابی، مزمن شود، درمان دارویی بی فایده و استفاده از داروها بیشتر می‌شود، در این شرایط مشورت با یک متخصص ضروری است.
 
برای حفظ سلامتی
مسلماً، پس از چند شب نخوابیدن، بی خوابی بر روی فعالیت های روزانه و خاق و خو اثر می‌گذارد؛ بعضی اوقات، علت بی خوابی مشخص است. نباید این موضوع را بزرگ کرد. شب ها، زمان قبل از خواب را باید با آرامش گذراند، نباید خیلی زود به رختخواب بروید، تشریفات خواب و ریتم خواب را مجدداً از سر بگیرید. باید سعی کنید که علت را بفهمید و به بدن تان زمان بدهید که عادت کند. یک داروی خواب آور می‌تواند برای پشت سر گذاشتن این شرایط گذرا و البته دشوار کمک کننده باشد، اما مصرف این داروها نباید از چند روز فراتر رود. این تجویز باید در موارد خاص و استثنائی انجام شود.

 

نوشته شده در دو شنبه 25 آذر 1392برچسب:,ساعت 13:31 توسط سحر| |

درمان قند خون با ورزش منظم

درمان قند خون با ورزش منظم 

ورزش منظم، كنترل قندخون را در مبتلایان به دیابت نوع 2 بهبود می‌بخشد و ممكن است منافع مشابهی در دیابت بارداری داشته باشد. نكته جالب اینكه ناهنجاری‌هایی كه باعث بروز مقاومت به انسولین (دیابت نوع 2 و دیابت بارداری) می‌شوند، با كاهش وزن، رژیم غذایی و فعالیت بدنی قابل بازگشت هستند. از این رو تغییر شیوه زندگی با تمركز بر كاهش وزن و افزایش فعالیت بدنی از راهكارهای اصلی پیشگیری از بروز دیابت در افرادی است كه «تست تحمل گلوكز» (اندازه‌گیری قندخون بیمار پس از نوشیدن محلول قندی) ‌ مختل دارند.

تاكنون تمرین‌های منظم ورزشی در كنترل مطلوب قندخون بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 موثر نشان داده نشده‌اند، ولی می‌توانند به عنوان یك درمان فرعی ایمن و اثربخش برای این افراد تجویز شوند.

شركت منظم در تمرین‌های ورزشی، به غیر از تاثیر بر كنترل قندخون، آثار سودمند بسیاری از جمله بهبود وضعیت قلبی-عروقی، متابولیك و سلامت روانی برای بیمار مبتلا به دیابت به دنبال خواهد داشت. ورزش، در پیشگیری اولیه و ثانویه بیماری‌های قلبی - عروقی و پیشگیری از عوارض خاص بیماری دیابت كمك كننده است.

دیابت نوع 1 بیشتر در سنین 7 تا 15 سال آغاز می‌شود. یعنی در دورانی كه فرد به فعالیت نیاز دارد. منع كردن كودك یا نوجوان بیمار از شركت در بازی و ورزش با همسالان، از ترس ایجاد حمله‌های افت قند خون، ممكن است در سلامت روانی و رشد اجتماعی او تاثیر منفی داشته باشد و او را از دستیابی به سایر منافع فعالیت بدنی محروم كند. از سوی دیگر، هرچه می‌گذرد، نقش فعالیت بدنی به عنوان یك ابزار درمانی، در كنترل دیابت نوع 2 و پیشگیری از بروز آن در افراد در معرض خطر، آشكارتر می‌شود. مانند هر درمان دیگر، اثر ورزش باید كاملا شناخته شود.

این یعنی گروه پزشكی بیمار مبتلا به دیابت، باید بدانند چگونه فواید و خطرهای ورزش را در بیمار موردنظر ارزیابی كنند و بهتر است این گروه درمانی كه شامل خود بیمار، پزشك، پرستار، متخصص تغذیه و روان‌شناس می‌شود، یك فرد آگاه به علم تمرین و فیزیولوژی ورزشی یا متخصص پزشكی ورزشی نیز حضور داشته باشد.

ارزیابی‌های لازم قبل از شركت بیمار در ورزش

لازم است بیمار دیابتی پیش از آغاز یك برنامه ورزشی كه شدت آن از الگوی معمول فعالیت‌های روزانه‌اش بیشتر است، به‌وسیله پزشك بررسی شود تا از نظر وجود شرایطی كه پرداختن به انواع خاصی از ورزش را ممنوع كند، غربالگری انجام شود. این ارزیابی‌ها شامل گرفتن شرح حال، معاینه‌های بالینی و احتمالا اقدام‌های تشخیصی لازم هستند تا به دقت وجود داشتن یا نداشتن عوارض دیابت را مشخص كند. هنگام گرفتن شرح‌حال و انجام معاینه‌ها، باید توجه ویژه‌ای به علایم و نشانه‌های بیماری‌های قلبی- عروقی، چشمی، كلیوی، سیستم عصبی و پاها داشت.

ارزیابی قلبی - عروقی

در بیماران مبتلا به دیابت كه یكی از شرایط ذکر شده در شرح عکس بالای صفحه را دارند و می‌خواهند فعالیت‌های ورزشی با شدت متوسط یا بیشتر انجام دهند، تست ورزش با پایش همزمان نوار قلبی ممكن است مفید باشد.

البته بعضی از صاحب‌نظران معتقدند این شرایط بیش‌ازاندازه سختگیرانه است و باعث می‌شود برای بسیاری از مبتلایانی كه چندان در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی نیستند، تست ورزش درخواست شود و هزینه‌های متعاقب آن باعث محدودیت در شركت شود. پزشك برای تصمیم‌گیری در مورد درخواست تست ورزش برای بیمارانی كه می‌خواهند به ورزش‌های كم‌شدت مانند پیاده‌روی آرام بپردازند (كمتر از 60 درصد حداكثر ضربان قلب)، باید بر مبنای قضاوت بالینی خود عمل كند.

ورزش و دیابت نوع 2

فواید فعالیت بدنی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، قابل‌توجه است و مطالعه‌های اخیر بر اهمیت برنامه‌های ورزشی بلندمدت در پیشگیری و درمان این مشكل متابولیك شایع تاكید دارند. شواهد محكم و پایداری وجود دارد كه نشان می‌دهد افزایش فعالیت بدنی و مقداری كاهش وزن، بروز دیابت را در افراد دارای تست تحمل گلوكز مختل، كاهش می‌دهد.

توصیه می‌شود فردی كه تست تحمل گلوكز او مختل است، علاوه بر غذایی سالم و كمی محدودیت دریافت انرژی، حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی متوسط تا شدید داشته باشد. تركیب رژیم غذایی، ورزش و تغییر رفتار، موفق‌ترین برنامه برای كنترل طولانی مدت وزن محسوب می‌شود. ورزش به تنهایی، بدون محدودكردن دریافت كالری و تغییر رفتار، كاهش وزن مختصری در حدود یك كیلوگرم به دنبال خواهد داشت. علت كم‌بودن مقدار كاهش وزن این است كه برای افراد چاق، اغلب انجام حجم كافی تمرین‌ها مشكل است و انرژی صرف‌شده حین ورزش را با مصرف غذای بیشتر یا كم كردن فعالیت در زمان‌های خارج از ساعت‌های تمرین جبران می‌كنند.

البته باید توجه داشت كاهش وزنی كه در اثر تمرین‌های ورزشی ایجاد می‌شود، در مقایسه با همان میزان كاهش وزن در اثر رژیم غذایی، با میزان بیشتری از افزایش حساسیت به انسولین همراه است. حجم بهینه تمرین‌های ورزشی برای رسیدن به كاهش وزن قابل‌توجه و پایدار، بسیار بیشتر از آن است كه برای بهبود كنترل قند نیاز است.

ورزش‌های هوازی:

مقدار و شدت مناسب تمرین‌های هوازی با توجه به هدف متفاوت است: برای بهبود كنترل قند، كمك به حفظ وزن و كاهش بیماری‌های قلبی- عروقی؛ حداقل 150 دقیقه در هفته ورزش هوازی با شدت متوسط (60-40 درصد حداكثر اكسیژن مصرفی یا 70-50 درصد حداكثر ضربان قلب) یا حداقل 90 دقیقه در هفته تمرین هوازی شدید توصیه می‌شود.

این حجم از تمرین‌ها بهتر است حداقل در 3 روز از هفته تقسیم شوند و تمرین‌های بیش از 2 روز پیاپی قطع نشوند. در بیماران مبتلا به دیابت، هر قدر تفاوت میزان فعالیت در روزهای مختلف هفته كمتر باشد، تنظیم رژیم غذایی و دارو آسان‌تر است و به همین دلیل تمرین‌های هوازی تا آنجا كه ممكن است، باید در روزهای بیشتری از هفته انجام شوند. ورزش هوازی یا مقاومتی متوسط تا شدید، به مدت 4 ساعت یا بیشتر، در مقایسه با تمرین‌هایی در حجم كمتر، خطر بروز بیماری‌های قلبی - عروقی را به میزان بیشتری كاهش می‌دهد.

برای حفظ طولانی‌مدت كاهش وزن قابل توجه (بیشتر از 5/13 كیلوگرم)، ممكن است تمرین بیشتر، مانند 7 ساعت در هفته تمرین هوازی متوسط تا شدید، مفید باشد. با وجود ارزش‌های شناخته‌شده تمرین‌های هوازی، محدودیت‌هایی نیز در انجام آنها وجود دارد. بعضی از افراد این تمرین‌های را یكنواخت و خسته‌كننده می‌دانند. از سوی دیگر، انجام این تمرین‌ها با حجم و شدت مذكور، ممكن است برای كسانی كه قبلا زندگی كم‌تحركی داشته‌اند یا از چاقی رنج می‌برند، مشكل باشد.

متاسفانه بیشتر كسانی كه بیشترین سود را از ورزش‌های هوازی می‌برند، بیشترین مشكلات را برای انجام این تمرین‌ها دارند. در بیمارانی كه دچار چاقی، مشكلات مفصلی، سایر مشكلات فیزیكی یا عوارض دیابت هستند، حتی 30-20 دقیقه پیاده‌روی نیز می‌تواند با مشكل و درد همراه باشد.

تمرین‌های مقاومتی:

 اخیرا تمرین‌های مقاومتی، به عنوان ابزار درمانی موثر و ایمن در درمان بسیاری از بیماری‌های مزمن مطرح شده‌اند. طبق گزارش‌های موجود، این تمرین‌ها، مشابه ورزش‌های هوازی، در افزایش حساسیت به انسولین، میزان انرژی مصرفی روزانه و كیفیت زندگی موثر هستند. از این گذشته، تمرین‌های مقاومتی، پتانسیل افزایش قدرت عضلانی، توده لخم بدن و تراكم مواد معدنی استخوان را نیز دارند كه می‌تواند بهبود نسبتا سریع، وضعیت عملكردی بیمار را به دنبال داشته باشد و از این رو بیمار زودتر پاداش تلاشش را دریافت می‌كند.

به این دلیل كه معمولا در هر جلسه چند نوع تمرین مقاومتی متفاوت انجام می‌شود، عده‌ای آن را متنوع‌تر و كمتر خسته‌كننده می‌دانند. البته باید توجه داشت كه تمرین‌های مقاومتی، برخلاف تمرین‌های هوازی ساده‌ای چون پیاده روی، به ابزار، آگاهی از تكنیك تمرین و دستورالعمل اولیه نیاز دارند. در صورتی كه منعی وجود نداشته باشد، بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 باید تشویق شوند 3 جلسه (حداقل 2 جلسه) در هفته به تمرین‌های مقاومتی بپردازند. در هر جلسه، تمرین‌ها باید همه گروه‌های بزرگ عضلانی را در قالب 8 تا 10 تمرین دربرگیرند. تعداد مناسب تكرار حركت‌ها در هر ست، 10 تا 15 تكرار است. به‌طوری كه ورزشكار به حدود خستگی نزدیك شود.

تمرین‌های کششی:

 اغلب تمرین‌های انعطاف‌پذیری یا تمرین‌های كششی برای افزایش دامنه حركتی مفاصل و كاهش خطر آسیب‌دیدگی‌هایی مانند كشیدگی‌های عضلانی توصیه می‌شوند.

علاوه بر اثر این تمرین‌ها بر میزان بروز آسیب‌های عضلانی، به نظر می‌رسد اجرای اصولی تمرین‌های كششی باعث افزایش انعطاف‌پذیری و دامنه حركتی مفاصل می‌شود. از آنجا كه بیماری دیابت در دراز مدت ممكن است با افزایش محدودیت حركات مفاصل همراه باشد، شاید انجام این تمرین‌ها بتواند آثار مفیدی در بیماران مبتلا داشته باشد.

توصیه می‌شود هنگام انجام تمرین‌های كششی، عضلات به آرامی به حالت كشیده درآیند و كشش تا جایی ادامه یابد كه احساسی از كشش وجود داشته باشد ولی درد ایجاد نشود و هر حركت كششی حدود 30 ثانیه طول بكشد. همانند افراد غیردیابتی، در بیماران مبتلا به دیابت نیز شروع فعالیت ورزشی باید با دوره گرم كردن، تمرین‌های كششی و بعد از پایان ورزش، دوره سرد كردن باشد.

برای گرم كردن، فعالیت سبك هوازی به مدت 5 تا 10 دقیقه (دوی آرام، دوچرخه ثابت و...) برای آماده كردن عضلات، قلب و سیستم تنفسی لازم است. بعد از آن عضلات به 5 تا 10 دقیقه تحت كشش آرام قرار می‌گیرند و سپس به فعالیت ورزشی اصلی پرداخته می‌شود. بعد از پایان تمرین ورزشی نیز برای سرد كردن، به مدت 10-5 دقیقه فعالیتی شبیه به دوره گرم كردن برای بازگرداندن تدریجی ضربان قلب به سطح قبل از ورزش انجام می‌شود.

ورزش و دیابت نوع 1

معمولا افراد جوانی كه دچار عوارض دیابت نیستند و كنترل متابولیكی خوبی دارند، می‌توانند با اطمینان در رشته ورزشی مورد علاقه خود، حتی در سطح قهرمانی، شركت كنند، اما توصیه می‌شود از انتخاب ورزش‌های پرخطر مثل غواصی، صخره‌نوردی، سقوط آزاد و به طور كلی رشته‌های ورزشی‌ای كه در صورت كاهش هوشیاری، برای خود فرد یا سایر افراد همراه ایجاد خطر می‌كنند، پرهیز شود.

در واقع بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 تا زمانی كه به عوارض دیابت مبتلا نشده‌اند، می‌توانند در هر سطحی از فعالیت‌های ورزشی شركت كنند، ولی باید دقت داشته باشند تا با تنظیم مقدار كربوهیدرات غذایی و انسولین مصرفی از بروز افت قند خون در حین یا به دنبال فعالیت بدنی جلوگیری كنند. به فرد دیابتی‌ای كه زندگی غیرفعال داشته و تصمیم به شروع ورزش گرفته است، باید توصیه كرد ورزش را با كمترین شدت و مقدار آغاز كند و به تدریج در طی چند هفته تا چند ماه، مدت و شدت فعالیت را افزایش ‌دهد.

برای پیشگیری از ایجاد نیاز به تغییرات بزرگ در دوز انسولین و رژیم غذایی از روزی به روز دیگر، بهتر است در صورت امكان برنامه ورزشی ورزشكار دیابتی حداقل در 4 تا 5 روز از هفته انجام شود. در مواردی كه بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 به عوارض بیماری دیابت دچار شده باشد، لازم است تا نوع و شدت تمرین‌های ورزشی او متناسب با شرایط وی تنظیم شود. بهتر است این بیماران هنگام ورزش همراه داشته باشند تا از مشكلات احتمالی كاهش گلوكز خون كاسته شود.

4 نکته برای پیشگیری از افت قند خون در هنگام ورزش در افراد دیابتی

1. بهینه‌سازی میزان انسولین تجویزی: از جمله راه‌هایی كه می‌توانند این منظور را برآورده سازند، «تزریق زیر جلدی مداوم انسولین» (CSII) با استفاده از پمپ انسولین یا استفاده از «تزریق‌های متعدد انسولین» است.

2. آموزش شناسایی شدت تمرین: عموما تمرین‌های سبك باعث تغییر مشخص تنفس نمی‌شوند و تنها مقداری ضربان قلب را افزایش می‌دهند و بر سطح قندخون بی‌تاثیرند مگر اینكه به مدت طولانی‌تر از 10 دقیقه انجام شوند. در زمان انجام تمرین‌هایی با شدت متوسط، تنفس سخت‌تر می‌شود. ضربان قلب به بیش از 100 ضربان در دقیقه افزایش می‌یابد و در مدت كمتر از 10 دقیقه قندخون بالا می‌رود، اما با طولانی‌تر شدن زمان تمرین، سطح قندخون كاهش پیدا خواهد كرد.

تمرین‌های شدید یا قدرتی باعث تند شدن تنفس و افزایش ضربان قلب بین 125 تا 160 ضربان در دقیقه می‌شوند و می‌توانند پس از گذشت مدتی باعث افت قندخون شوند، به ویژه اگر قبل از تمرین تطابق لازم در رژیم غذایی یا میزان انسولین مصرفی صورت نگرفته باشد.

3. شناسایی عوامل موثر در میزان جذب انسولین: ماساژ موضع تزریق می‌تواند باعث افزایش جریان خون منطقه شود. افزایش جریان خون محل تزریق در اثر ورزش یا افزایش حرارت محیطی نیز از این جمله هستند. این مساله به دنبال تزریق زیرجلدی انسولین در ران‌ها شایع‌تر از شكم اتفاق می‌افتد. به همین دلیل در بیشتر مواقع به ورزشكارانی كه از تزریق انسولین استفاده می‌كنند، انجام تزریق در محل شكم توصیه می‌شود.

4. آگاهی از نشانه‌های هشداردهنده افت قندخون: علایم افت خفیف قندخون شامل سرگیجه، خستگی، احساس گرسنگی، احساس گیجی، سردرد و... هستند. وقتی ورزشكار علایم افت قندخون را احساس كرد یا مربی او متوجه شروع علایم شد، باید از در دسترس‌ترین منبع قندی خوراكی (مانند آبمیوه، آبنبات، قند، قرص‌های گلوكز و...) استفاده كند. بهترین شیوه این است كه بعد از مصرف این منابع كربوهیدرات ساده، از منابع كربوهیدراتی پیچیده (مانند نان) و پروتئین نیز استفاده شود تا باعث دوام افزایش قندخون شود.

ورزش در شرایط عدم كنترل مناسب قند خون

هیپرگلیسمی (بالارفتن قندخون): ورزش در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1، هنگامی كه سطح انسولین پلاسما پایین و فرد از لحاظ متابولیكی ناپایدار است، می‌تواند به افزایش قندخون یا هیپرگلیسمی منجر شود. در این شرایط تولید قند كبدی افزایش و برداشت قند توسط عضلات كاهش پیدا می‌كند و تولید كتون نیز بالا می‌رود. اثر سریع ورزش نیز بالا رفتن هورمون‌های دارای اثر مخالف انسولین، مانند گلوكاگون و كاته‌كولامین‌هاست كه باعث دامن زدن به این وضعیت می‌شود.

از این رو توصیه شده است اگر در اندازه‌گیری قندخون، قبل از جلسه تمرین، مقدار آن بیش از 250 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد از شركت در تمرین‌های جسمی تازمانی كه میزان قند به‌طور مناسب كنترل نشده است، پرهیز شود. طبق توصیه انجمن دیابت آمریكا اگر قند خون ناشتا، (همراه وجود كتون)، بیش از 250 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد، باید از شركت در تمرین‌ها خودداری شود و اگر قندخون بدون وجود كتون بالاتر از 300 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد، احتیاط لازم است.

هیپوگلیسمی (پایین آمدن قندخون):

در افرادی كه انسولین یا داروهای افزاینده ترشح انسولین دریافت می‌كنند، بالا بودن میزان داروی مصرفی به نسبت مواد غذایی كربوهیدراتی (نشاسته?ای) مصرف شده یا فعالیت بدنی صورت گرفته، می‌تواند به هیپوگلیسمی یا افت قندخون بینجامد.

هنگام انجام فعالیت بدنی شدید، مصرف قند می‌تواند چند برابر افزایش پیدا كند و این افزایش مصرف تا 15 ساعت پس از پایان فعالیت ادامه می‌یابد. در نتیجه، افت قند خون در اثر ورزش ممكن است با تاخیر پس از اتمام فعالیت ورزشی و حتی در صبح روز بعد از یك تمرین عصرگاهی رخ دهد. بیشترین خطر افت قندخون 6 تا 14 ساعت بعد از ورزش است. در بیمارانی كه انسولین مصرف می‌كنند، هنگامی كه ورزش در ساعت‌های پایانی بعد ازظهر انجام شده باشد، بهتر است برای پیشگیری از بروز افت قند شبانه پیش از خواب مقداری كربوهیدرات مصرف شود.

 


نوشته شده در دو شنبه 25 آذر 1392برچسب:,ساعت 13:26 توسط سحر| |

کُشتی نوعی ورزش است که در آن دو انسان غیر مسلح با یکدیگر گلاویز شده و برای به زمین زدن یا بی‌تعادل کردن حریف خود تلاش می‌کنند.

به گزارش گروه ورزشي باشگاه خبرنگاران، کشتی یکی از قدیمی‌ترین و فراگیرترین ورزش‌های دنیا است و احتمالا در دوران ماقبل تاریخ با تغییر شکل در جنگ‌های تن‌به‌تن و جایگزین کردن مرگ یا صدمات شدید با یک پیروزی نمادین ایجاد شده‌است. شواهد بسیاری از حضور کشتی در تمامی تمدن‌های آغازین بشری وجود دارد. البته اولین بار در یونان باستان به یک ورزش واقعی تبدیل و در سال ۷۰۴ پ.م وارد المپیک شد، در المپیک باستان قهرمان کشتی پس از قهرمان پرتاب دیسک مهمترین پهلوان یونان شمرده می‌شد، داستان رقابت اودیسه و آژاکس که هومر در ایلیاد روایت کرده‌است از قدیمی‌ترین و باشکوه‌ترین داستان‌های مربوط به کشتی است.



زمان مسابقه کشتی آزاد و فرنگی
طبق قوانین بین المللی زمان مسابقه کشتی آزاد و فرنگی برای بزرگسالان امید و جوانان یک زمان 5 دقیقه ای و برای نوجوانان یک زمان 4 دقیقه ای تعیین شده است . در صورتیکه دو کشتی گیر در وقت قانونی از نظر امتیاز مساوی شدند بلافاصله کشتی به وقت اضافه 3 دقیقه ای کشیده خواهد شد و کشتی گیر برنده طبق قانون فیلا مشخص میشود.

سبک‌های متنوعی از کشتی در کشورهای مختلف دنیا تمرین می‌شود. از مهمترین سبک‌های ملی و محلی کشتی می‌توان به انواع کشتی با کمربند شامل گلیما در ایسلند، شوینگن در سوئیس، گوراش در آسیای میانه و نیز سومو و جوجیتسو در ژاپن، سامبو در روسیه اشاره کرد.

تقریبا تمام کشورهای دنیا دو سبک المپیکی کشتی یعنی کشتی فرنگی و کشتی آزاد را پذیرفته‌اند، تفاوت این دو در آن است که در کشتی فرنگی، که بیشتر در اروپای قاره‌ای محبوب است، گرفتن پائین کمر و استفاده از پا ممنوع است اما در کشتی آزاد کشتی‌گیران اجازه همین اعمال را دارند. مسابقات این دو رشته زیرنظر فدراسیون بین‌المللی کشتی (فیلا) برگزار می‌شود.

نحوه برد و باخت

1- ضربه فنی : در این حالت کشتی گیر برنده در جدول مسابقات 4 امتیاز و بازنده 0 خواهد گرفت .

2- در صورتیکه کشتی گیری حریف خود را با اختلاف 10 امتیاز ببرد به برنده 4 امتیاز و به بازنده اگر امتیاز فنی داشته باشد 1 امتیاز اگر امتیاز فنی نداشته باشد 0 امتیاز تعلق می گیرد.

3- در صورتیکه کشتی گیری حریف خود را با اختلاف کمتر از 10 امتیاز ببرد به برنده 3 امتیاز و به بازنده 1 امتیاز در جدول خواهد گرفت .

ولی اگر کشتی گیر بازنده امیاز فنی نداشته باشد به برنده 3 امتیاز و بازنده 0 تعلق خواهد گرفت.

مصدومیت و ادامه ندادن به بازی :

حاضر نشدن به کشتی و اعمال خلاف مقررات انجام دادن موجب می شود که به برنده 4 امتیاز و بازنده 0 امتیاز داده شود.اگر کشتی گیر در مسابقه 3 اخطاره شود کشتی بلافاصله قطع و در این حالت برنده 4 امتیاز و بازنده 0 می گیرد.

توضیح اینکه :
کلیه مسابقات رسمی در هر وزن به صورت یک حذفی و طبق مقررات فیلا برگذار خواهد شد.

نام

نام کشتی از کمربندی به نام "کُشتی" گرفته شده که پارسیان و زرتشتیان هنگام غروب آفتاب به کمر خود می‌بستند و در برابر کانون آتش به دعا خواندن می‌پرداختند. کشتی گرفتن به معنی کمر یکدیگر را گرفتن است. اصل آن در زبان پهلوی، کُستیک و در زبان فارسی دری گُشتی خوانده می‌شود.

این کمربند که زرتشتیان آن را «بندرین» نیز می‌نامند، کمربندی است با ۷۲ نخ که از پشم گوسفند توسط زن موبدی بافته می‌شود. ۷۲ به شش رشته تقسیم می‌گردد و هر دسته دوازه نخ دارد که هفتاد و دو اشاره دارد به هفتاد و دو فصل یسنا (یکی از بخش‌های اوستا) و دوازده به دوازده ماه سال و شش اشاره دارد به شش گاهنبار (حبش‌های دینی سال). کستی را سه بار برکمر می بستند که یادآور سه اصل زرتشت یعنی «گفتار نیک، کردار نیک و پندار نیک» بود.
 


انواع كشتي هاي محلي در ايران

کشتی پهلوانی یا زورخانه‌ای: در سراسر ایران

کشتی لوچو: از ورزش های محبوب روستاهای مازندران است و چون جایزه کشتی‌گیران را بر نوک یک چوب در وسط میدان آویزان می‌کنند به آن لوچو گویند. جایزه؛ قواره پارچه، شال و ترمه و گاهی گاو یا گوسفند است که به همان چوب وسط میدان بسته می‌شود.


كشتي لوچو در مازندران


کشتی با چوخه: این کشتی در سراسر خراسان به ویژه قوچان، فریمان و اسفراین، رواج دارد و در فضای آزاد به اجرا در می‌آید.


كشتي با چوخه در خراسان


کشتی گیله مردی: این کشتی در استان گیلان رواج دارد. در این کشتی هر جای بدن حریف با زمین تماس پیدا کند شکست خورده است. در این کشتی، علاوه بر فون کشتی از ضربات مشت نیز استفاده می‌شود. و کشتی گیران گیله مرد تنها یک شلوار تنگ استفاده می کنند و جایزه آن گاو، گوسفند، پارچه و... است.


كشتي گيله مردي در گيلان


کشتی چوخه در خراسان

کشتی زوران پاتوله در کردستان

کشتی لری در لرستان

کشتی جنگ (یا زوران) در منطقه الیگودرز

کشتی بغل به بغل در قزوین

کشتی عاشیرما در آذربایجان شرقی

کشتی گوراش یا ترکمنی در مناطق ترکمن‌نشین

کشتی عربی در میان ایلات و عشایر خوزستان

کشتی کمربندی در استان اصفهان

کشتی لشکرکشی در استان یزد

کشتی کج گردان در سیستان و بلوچستان به ویژه در روستاهای شهرستان زابل

کشتی دسته بغل در استان فارس بویژه منطقه ارسنجان

کشتی کمری در آذربایجان و ترک‌های قزلباش

كشتي ازاد

کشتی آزاد یکی از روش‌های کشتی گرفتن است که در سراسر دنیا تمرین می‌شود و به همراه کشتی فرنگی یکی از دو سبک کشتی است که در بازی‌های المپیک برگزار می‌شود. منشأ اصلی کشتی آزاد در کشتی کَچ اَز کَچ کَن و کشتی کچ است که در سدهٔ ۱۹ میلادی در بریتانیا و ایالات متحده آمریکا توسعه یافت و یکی از سرگرمی‌های جذاب و مردمی در جشن‌ها به شمار می‌رفت. قوانین کشتی آزاد هنوز هم تقریباً مشابه کشتی کچ است با کمی محدودیت برای انجام بعضی حرکات خطرناک.


در کشتی آزاد همچون کشتی کچ و کشتی فرنگی هدف اصلی چسباندن شانه حریف بر تشک است که به پیروزی فوری (ضربه فنی) منجر می‌شود و برخلاف کشتی فرنگی کشتی‌گیران اجازه گرفتن پای حریف و استفاده از پای خود را دارند.

مسابقات کشتی آزاد از المپیک ۱۹۰۴ وارد المپیک شد و از المپیک ۲۰۰۴ رقابت‌های این رشته در بخش زنان نیز برگزار می‌شود.


مقررات

بر اساس مقررات بین‌المللی هرگونه گرفتن، ضربه زدن و پرتاب کردن ملایم حریف مجاز است. اما هر نوع گرفتنی که زندگی یا سلامتی اعضای حریف را به خطر بیندازد مانند گرفتن گلو ممنوع است. همچنین استفاده از لگد، مشت، کله زدن و گرفتن دوبنده ممنوع است. نقض قانون منجر به گرفتن اخطار به کشتی‌گیر می‌شود و سه اخطار کشتی‌گیر را از ادامه مسابقه محروم می‌کند. در هنگام نقض شدید مقررات کشتی‌گیر را می‌توان بی‌درنگ از مسابقه اخراج کرد.

مسابقات می‌بایست روی تشک کشتی که حداقل ۹ متر قطر دارد برگزار شود.

اوزان

دسته‌های وزنی کشتی آزاد و فرنگی یکسان است و تاکنون چندین بار تغییر کرده‌است. از سال ۲۰۰۲ به این سو رقابت‌های کشتی فرنگی [و آزاد] در رده سنی بزرگسالان در هفت وزن ِ ۵۵ کیلوگرم، ۶۰ کیلوگرم، ۶۶ کیلوگرم، ۷۴ کیلوگرم، ۸۴ کیلوگرم، ۹۶ کیلوگرم، ۱۲۰ کیلوگرم برگزار می‌شود. در ردهٔ نونهالان (۱۴ و ۱۵ سال) در ده وزن از ۲۹ تا ۸۵ کیلو، در ردهٔ نوجوانان (۱۶ و ۱۷ سال) در ده وزن از ۳۹ تا ۱۰۰ کیلو و در جوانان (۱۸ تا ۲۰ سال) در ۸ وزن از ۴۶ تا ۱۲۰ کیلوگرم برگزار می‌شود.

کشتی فرنگی

کشتی فرنگی یکی از سبک‌های کشتی آماتور است که در سدهٔ ۱۹ میلادی در فرانسه ابداع شد و هرچند نام گِرِکو-رومن (یونانی-رومی) برای آن برگزیده شد، اما پیش از آن تمرین نمی‌شد، چراکه کشتی یونانی‌ها و رومی‌های قدیم بیشتر به کشتی آزاد شباهت داشت.

در کشتی فرنگی استفاده از پا برای به زمین زدن حریف و گرفتن پائین کمر ممنوع است و بقیه مقررات آن مشابه کشتی آزاد دیگر سبک المپیکی کشتی است. این رشته در تمام ادوار المپیک به جز المپیک ۱۹۰۰ پاریس و المپیک ۱۹۰۴ لس آنجلس برگزار شده‌است.


اجراي فن پنج امتيازي كنده فرنگي در قهرماني
كشتي امريكا 2004
 

اوزان

دسته‌های وزنی کشتی آزاد و فرنگی یکسان است و تاکنون چندین بار تغییر کرده‌است. از سال ۲۰۰۲ به این سو رقابت‌های کشتی فرنگی [و آزاد] در ردهٔ سنی بزرگسالان در هفت وزن ِ ۵۵ کیلوگرم، ۶۰ کیلوگرم، ۶۶ کیلوگرم، ۷۴ کیلوگرم، ۸۴ کیلوگرم، ۹۶ کیلوگرم، ۱۲۰ کیلوگرم برگزار می‌شود. در ردهٔ نونهالان (۱۴ و ۱۵ سال) در ده وزن از ۲۹ تا ۸۵ کیلو، در ردهٔ نوجوانان (۱۶ و ۱۷ سال) در ده وزن از ۳۹ تا ۱۰۰ کیلو و در جوانان (۱۸ تا ۲۰ سال) در ۸ وزن از ۴۶ تا ۱۲۰ کیلوگرم برگزار می‌شود.

تاريخچه كشتي:

ورزش کشتی یکی از باسابقه ترین رشته های ورزشی است که در نزد ملل گیتی از دوران باستان به شکل های مختلف برگزار می شده و تقریباً در هیچ ایل و قبیله و روستا و شهری نیست که این ورزش برای مردم آشنا نباشد . با اطمینان می توان گفت که زور آزمایی و کشتی گرفتن از دورانهای نخستین ظهور انسان بر روی کره زمین مورد توجه بوده و در اوغات فراقت یا در جنگها و نزاعها به شکلی طبیعی و غریزی اجرا می شده است .


انسان شاید نخستین درس راه و رسم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن را از حیوانات آموخته باشد . وقتی انسان نخستین دریافت که به کمک قدرت بدنی و زوربازوی خود میتواند بهتر بر حریفان و حیوانات مهاجم چیره شود بیشتر به اهمیت کشتی پی برد . بنابراین بخشی از اوغات فراغت انسانهای اولیه با کشتی گرفتن سپری می شد تا مهارت و آمادگی لازم را در این فن پیدا کنند و در وقت نیاز بکار ببرند .

کشتی در طول تاریخ

بسیاری از کتیبه هایی که از روزگاران قدیم و در حدود پنج هزار سال پیش به جای مانده و توسط باستان شناسان کشف شده است ثابت میکند که کشتی در میان مصریان و آشوریان رواج بسیار داشته و دارای قاعده و مقررات مخصوصی بوده است .


كشتي در زورخانه،اواخر دوره قاجار


از بین النهرین و مصر فنون کشتی به مناطق دور و نزدیک آسیا و روم و یونان راه پیدا کرد و در هر جا گسترش و تکامل بیشتری یافت . مربیان کشتی در یونان باستان مراحل اجرای هر فن کشتی را به صورت چند نقاشی در حالات مختلف بر روی صفحات کاغذ پاپیروس نقاشی می کردند و به کمک آنها شاگردان خود را تعلیم می دادند .

با رواج کشتی در یونان مسابقات مربوط به آن نیز از سال 704 قبل از میلاد به مواد پنجگانه بازیهای المپیک باستان افزوده شد . مسابقات پنجگانه در بازیهای المپیک یونان باستان که پنتاتلون گفته می شد عبارت بود از دویدن – پریدن – پرتاب نیزه – پرتاب دیسک و کشتی گرفتن .

قوانین اولیه کشتی در یونان باستان چنین بود که هر کسی سه بار زمین بخورد مغلوب به حساب می آید . ولی در بیشتر کشتیهای باستانی رسم بر این بود که اگر هر قسمت از بدن البته به جز کف پاها با زمین تماس پیدا کند آن کشتی گیر بازنده اعلام شود .

از مشهورترین پهلوانان و کشتی گیران یونان در قرن ششم پیش از میلاد پهلوانی بود به نام میلو از اهالی کروتون . در 6 دوره پیاپی از بازیهای المپیک به مقام قهرمانی رسید و در 32 مسابقه بزرگ پهلوانی هم حریفان خود را شکست داد تا بلند آوازه ترین کشتی گیر زمان خود باشد .

در قاره پهناور آسیا ورزش کشتی در میان قبایل و ایلات و عشایر همواره رایج بوده و محبوبیت بسیار داشته است اما رواج این ورزش در مغولستان – ژاپن – ایران و هندوستان بیشتر از دیگر مناطق آسیا بوده و هنوز هم هست .

کشتی در ایران

در ایران قدیم کشتی گرفتن و زور آزمایی کردن اهمیت بسیار داشته است و این ورزش در زندگی و سنتهای ما ایرانیان به قدری ریشه دوانده که تبدیل به یک ورزش ملی شده است .


كشتي گيران زورخانه در دوره قاجار


کشتی و ورزش باستانی در دوران صفویه و زندیه رونق زیادی در ایران یافت به طوری که در هر شهر صدها پهلوان بنام وجود داشت. در دوران قاجاریه علاقه به این ورزش چنان زیاد شد که در دوران ناصرالدین شاه شخصی به نام «صاحب الدوله» مأمور توسعه ورزش کشتی شد و در تمامی روزهای تعطیل پهلوانان در میادین شهر به کشتی گرفتن می‌پرداختند. مسابقات کشتی پهلوانی برای انتخاب پهلوان پایتخت از همین ایام آغاز شد و بعدها به صورت یک سنت جاری همه‌ساله درآمد. محمدصادق بلورفروش، ابراهیم یزدی معروف به یزدی بزرگ، پهلوان اکبر خراسانی، حسین یوزباشی، سید حسن رزاز، سید اسماعیل کالسکه‌ساز از کشتی‌گیران و پهلوانان معروف آن زمان بودند.

از زمان رضا شاه زورخانه با فرهنگ جدید رونق بیشتری گرفت و در کنار زورخانه‌ها، باشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها هم شکل گرفتند. از سال ۱۳۱۸ با مطرح شدن مقررات بین‌المللی کشتی، تغییر و تحولاتی در شیوه کشتی گرفتن و طرز لباس پوشیدن کشتی‌گیران پدید آمد.

درباره کلمه کشتی باید گفت که زرتشتیان و پارسیان باستان هنگام غروب آفتاب بندی به کمر خود می بستند و در برابر کانون آتش به دعا خواندن می پرداختند . آن کمربند کستی نامیده می شد و کشتی گرفتن هم از این کلمه آمده به معنی کمر یکدیگر را گرفتن . البته واژه کستی هم در طی زمان تبدیل به کشتی شده است و امروزه برای نامیدن این ورزش که زورگری و زور آزمایی است به کار میرود .

تاریخ پهلوانی ایران سرشار از نامهای آشنایی است که قدرت بدنی و نیروی خود را در راه مبارزه با بی عدالتی و دفاع از مظلومان بکار برده اند . از پهلوانان قدیم پوریای ولی – عبدالرزاق – مفرد قلندر – فیله همدانی – شمس محمد – محمد مالانی و یوسف ساوی شهرت و محبوبیت بیشتر دارند و از پهلوانان دوره معاصر میتوان به نامهای مشهوری همچون ابراهیم یزدی – اکبر خراسانی – حاج محمد صادق بلور فروش و حاج سید حسن رزاز اشاره کرد .

موقعیت کشورها

در مسابقات جهانی و بازیهای المپیک هر بار حدود 500 کشتی گیر قوی هیکل و زورمند از سراسر دنیا قدم به میدان مسابقه می گذارند که در آن میان کشورهای شوروی – آمریکا – آلمان – بلغارستان و ایران از قدرتهای برتر کشتی جهان به شمار می روند .

معروفترین کشتی گیران جهان

جورج هاکن اشمیدت معروف به شیر روسی . این پهلوان به مدت 10 سال ( از سال 1898 تا سال 1908 ) از هیچ حریفی شکست نخورد . در سال 1968 در سن 91 سالگی در گذشت .

یاشار دوغو کشتی گیر معروف ترکیه و فاتح مدال طلای المپیک 1948 ( در وزن 73 کیلو ) و قهرمان جهان در سال 1951 .

تدیا شویلی ( شوروی ) ازبهترین کشتی گیران جهان در دهه 1970 که در وزنهای 82 و 90 کیلوگرم کشتی می گرفت . او در فاصله سالهای 76 – 1971 تعداد 6 مدال طلا از بازیهای المپیک و مسابقات قهرمانی جهان به گردن آویخت .

حمید کاپلان ( ترکیه ) کشتی گیر سنگین وزن و قهرمان المپیک 1956 و قهرمان جهان در سال 1958 .

الکساندر مدوید ( شوروی ) برنده مدال طلا در المپیک های 1964 – 1968 – 1972 و قهرمان دنیا در سالهای 1962 – 1963 – 1967 – 1969 – 1970 و 1971 . افتخارات و پیروزمندیهای او در تاریخ کشتی جهان بی نظیر است .

واتانابه ( ژاپن ) تنها کشتی گیر بدون شکست جهان و قهرمان المپیک و دنیا در سالهای 1964 – 1962 . او در طی سالهای ورزش خود 186 کشتی در میدانهای ملی و بین المللی گرفت و در هیچ یک از آنها مغلوب نشد .

کشتی ایران

ورزش کشتی در ایران طرفداران بسیار زیاد دارد و ورزش ملی ما محسوب می شود . این ورزش از قدیم در زورخانه ها رواج داشته است ولی مسابقات کشتی زورخانه ای رفته رفته به خارج از گود زورخانه منتقل شده و به صورت آزاد و فرنگی گسترش یافته است .

ایران از سال 1948 ( المپیک لندن ) قدم به صحنه های بین المللی نهاد و به عنوان یک قدرت قابل حساب و درجه اول مطرح شد . درخشانترین پیروزی ایران 2 بار کسب مقام قهرمانی جهان در سالهای 1961 ( یوکوهاما ژاپن ) و 1965 ( منچستر انگلستان ) بوده است . ضمن آنکه در قاره آسیا هم کشتی ایران همواره درخشش داشته و اغلب به مقام قهرمانی دست یافته است .


درخشش حميد سوريان در المپيك 2012 لندن


مشهورترین کشتی گیران ایران

از میان پهلوانان و کشتی گیران آزاد و فرنگی ایران که در مسابقات قهرمانی جهان و بازیهای المپیک مدال گرفته اند میتوان به این نامهای آشنا اشاره کرد :

جهان پهلوان غلامرضا تختی – عباس زندی – حبیبی – سیف پور – محمد علی صنعتکاران – منصور مهدی زاده – عبدالله موحد – ابراهیم جوادی – شمس الدین سید عباسی – محسن فرح وشی – منصور برزگر – محمد رضا نوایی – رضا سوخته سرایی – محمد حسین محبی – مجید ترکان – عسکری محمدیان – علیرضا سلیمانی – برادران خادم و ...

لباس و کفش کشتی گيران 

لباس کشتی گیران یک دو بند است که یک کشتی گیر رنگ آبی و دیگری قرمز را انتخاب کرده به تن می کند . کفش کشتی گیران نیز کفش بدون پاشنه ایست که مخصوص کشتی ساخته می شود.


لباس كشتي گيران


داوران مسابقات، لباس سراپا سفيد مي پوشند و مچ آستين هاي آن ها يکي به رنگ آبي و ديگري به رنگ قرمز است. داور با بلند کردن هر کدام از دست ها امتياز هر ورزشکار آبي يا قرمز را مشخص مي کند.


داوران بين المللي كشتي

نوشته شده در یک شنبه 24 آذر 1392برچسب:,ساعت 22:43 توسط سحر| |

یوگا برای سالمندان

 

 

● مقدمه

 

سالمندی دوره ایی از زندگی است که فرد زمان بیشتری را برای پرداختن به خود، خانواده و اوقات فراغت خود دارد. با این وجود فرد در این سن به بیماریهایی چون آرتریت (تورم مفصل)، بی اختیاری ادرار و فشار خون بالا، بیشتر مبتلا می شود. افزایش شیوع این بیماریها در افراد مسن سبب می شود هنرجویان یوگا خصوصاً افراد مبتدی به علت تحلیل بافت ها و فرسودگی بدن در انجام حرکات یوگا، محدودیت بیشتری داشته باشند و حرکات محدودتری از قبیل خم شدن آهسته به جلو یا راه رفتن آرام یوگا را در حد محدودتری انجام دهند.

یوگا ورزشی است که با تواناییها و نیازهای بدنی فرد منطبق می گردد و افراد مبتدی ، حتی خانم های باردار با در نظر گرفتن شرایط بدنی خود قادر به انجام آن هستند.

 

یوگا بدن را متناسب ، ذهن را آرام و فرد را وانهاده می سازد. یوگا هم چنین برای جلوگیری و کنترل بیماریهای خاص که در سالمندان شیوع بیشتری دارد مفید است و فرد را قادر می سازد با درون خود ارتباط برقرار کند و این زمانی است که فرد خود را همان گونه که هست می پذیرد و این خود سبب ایجاد یک نگرش مثبت به زندگی در فرد می گردد.

برخی آساناهای یوگا به گونه ای طراحی شده اند که سبب طبیعی شدن فشار خون، ایجاد تعادل در سیستم اعصاب می گردند و از مبتلا شدن به بیماری های قلبی و عروقی و عصبی جلو گیری می کنند .

 

تکنیک های تنفسی یوگا با ایجاد نشاط و طراوت جسمی و پاک کردن کانال های تنفسی از مبتلا شدن فرد به بیماریهای تنفسی نیز جلوگیری بعمل می آورند .

به هنگام انجام حرکات یوگا فرد باید بدن خود را بشناسد و به محدودیت های بدنی خود در انجام حرکات واقف می باشد ، همچنین در هنگام انجام حرکات به بدن خود فشار نیاورد زیرا انجام حرکات یوگا با سختی و فشار احتمال ایجاد آسیب بدنی را در فرد افزایش می دهد . به خاطر داشته باشید که یوگا ضمن انجام حرکات بدنی، سبب آرامش ذهن می گردد به همین خاطر اگر به هنگام انجام یک آسانا احساس درد می کنید انجام آن را متوقف کنید.

 

تکمیکهایی هایی که در زیر آورده می شود برای افراد مسن مناسب است:

نیاز نیست که فرد همه آسانا ها را انجام دهد زمانی که احساس خستگی کرد بهتر است انجام آنها را متوقف کند.

 

۱) کاپالابهاتی

تکنیک تنفسی است که برای پاک کردن کانال های تنفسی به کار می رود. اگر فرد به سختی نفس می کشد یا احساس گرفتگی درقفسه سینه دارد، تنفس سریع کاپالابهاتی به او کمک می کند تنفس آرامی تری داشته باشد .

 

۲) نشستن ساده (سوخاسانا)

یک آسانای نشسته یوگا است و اکثراً بعد از شاواسانا ( جسد) توصیه می شود. این آسانای ساده ستون فقرات را صاف کرده، متابولیسم بدن را کاهش می دهد، سبب ارتقا آسودگی درون می شود و ذهن را آرام نگه می دارد.

 

۳) حرکت گربه

این آسانا کمک می کند تا حرکت را از بخش میانی بدن آغاز کنید . حرکت را باید با تنفس هماهنگ کرد . اگر هر گونه کمر درد مزمن یا حاد یا هر گونه آسیب ستون فقرات وجود دارد باید از انجام آن خودداری شود.

 

۴) حرکت سگ

به انعطاف پذیری ستون فقرات کمک می کند، سبب کشیدگی لگن و بخش میانی انتهای ستون فقرات می شود و به بهبود بیماریهای ستون فقرات کمک می کند و در صورت کمر درد حاد یا آسیب دیدگی در ستون فقرات از انجام آن خودداری شود.

 

۵) بالا بردن هر دو پا از لگن

به هنگام انجام این حرکت ، اطمینان حاصل شود که تمام پشت بدن روی زمین قرار گرفته و گردن و شانه نیز وانهاده است.

 

۶) چرخش نیمی از ستون مهره ها (آرد اما ستی اندر آسانا)

اگر به درستی انجام شود سبب کشش تمام ستون فقرات می گردد، هم چنین برای کبد، کلیه و غدد آدرنال مفید است. این حرکت حتماً باید زیر نظر مربی انجام شود.

 

۷) ملخ (سالاباسانا)

همان گونه که در انجام حرکت مار کبری قسمت فوقانی ستون فقرات استفاده می شود در انجام ملخ از بخش تحتانی ستون فقرات استفاده می گردد و سبب کشش عضلات شکمی، بازوها و پاها می گردد.

 

۸) حرکت تخلیه باد (پاوان موکت آسانا)

پاوان موکت آسانا از دو لغت سانسکریت پاوانا به معنی "هوا" و موکتا به معنای "رهایی" تشکیل شده است. این حرکت عمدتاً بر دستگاه گوارش کار می کند و خصوصاً سبب رهایی گاز معده می گردد.

 

۹) حرکت جسد (شاواسانا)

یک نوع حرکت برای وانهادگی است که معمولأ در انتهای آساناها انجام می شود.

 

 

● یوگا برای سالمندان

 

انجام برخی از آساناهای یوگا به شرط اینکه فرد حرکات یوگا را به طریق درست و تحت نظر مربی انجام داده و به محدودیت های بدنی خود احترام بگذارد به نحو شگفت آوری سبب کاهش بسیاری از بیماریها می گردد . اما همانند هموپاتی (همانند درمانی) زمان لازم است تا فواید انجام حرکات یوگا در بدن فرد آشکار شود.

افراد مسن همچنین مربیان محترم در طی انجام حرکات یوگا باید موارد زیر را در نظر داشته باشند. ممکن است فرد بیماری خاصی داشته باشد اما سالمندان اغلب تمایل ندارند که بیماری خود را برای دیگران بیان کنند، بنابراین برای کاهش ریسک خطرات به هنگام انجام حرکات یوگا در افراد سالمند موارد زیر باید حتماً مد نظر قرار گرفته شود:

 

هرگز چرخش کامل سر انجام نشود: فقط حرکت آرام سر به جلو و عقب، به چپ و راست و بازگشت که همراه تنفس متناسب با آنها باشد (۱ و ۲ greevasancha stage و پاوان موکت آسانا مرحله اول)

▪ به هیچ وجه حبس نفس انجام نشود: نه حبس دم (آنتارکومباکا) نه حبس بازدم (باهیرکومباکا)

 

▪ به هیچ عنوان سر را در حرکات خم به جلو پایین تر از سطح قلب نیاورید.

تمرینات تنفسی (پرانایاما) محدودی در سالمندان توصیه می شود از جمله:

 

۱) تنفس زنبوری: دم به آرامی با ۴ شماره، بازدم به آرامی با ۸ شماره

۲) تنفس معمولی عمیق

 

۳) تنفس شکمی که این دو نهایتاً به یک آسانا ختم می شوند.

۴) تنفس یوگایی (که ممکن است برای آنها مشکل باشد)

 

۵) نادی شودان (تنفس متناوب)

۶) تنفس اوجایی

 

▪ هیچ یک از قفل ها (بانداها) انجام نشود نه جالاندراراباندا (قفل گلو) و نه اودیاناباندا

▪ حرکاتی که سبب تقویت حفره لگنی می شود در سالمندان بسیار با ارزش است:

 

۱) بالا بردن پایین تنه از زمین (مولاباندا)

۲) کنترل اسفنکنر مثانه (واجرولی مودرا)

 

۳) کنترل اسفنکنر مقعدی (آشوینی مودرا)

▪ چرخاندن زبان به سمت عقب (کچاری مودرا) مناسب است اما باید نرم و آرام انجام شود.

 

اینک به متنی که در مجله یوگا به بیان یک مربی درج شده است نظری می افکنیم.

دو چیز سبب شد که من یوگا را برای سالمندان شروع کنم. در سیستم ساتیاناندا حرکات زیادی برای سالمندان وجود دارد و ثانیاً من معتقدم که یوگا می تواند در تمام رده های سنی مفید واقع شود و یک مربی خوب همیشه می تواند متناسب با تواناییهای شاگردانش حرکات مناسب آنها را ارائه دهد. من به دلیل این که پدر و مادرم مسن بودند علاقه داشتم که به سالمندان آموزش دهم. دلایل متعددی وجود دارد تا آموزش یوگا به افراد مسن را آغاز کنیم، اغلب آنها دوست دارند مفید باشند و اوقاتی برای کار مفید قرار دهند. در این سن باید اهداف جدیدی برای زندگی پیدا کنند. یوگا به آنها کمک می کند که در جامعه مدرن امروزی جایگاه جدیدی برای خود بیابند و دلیلی برای زندگی به همراه آگاهی از وضعیت بدنی، وضعیت تنفسی، رهایی از استرس و جلوگیری از سفتی مفاصل پیدا کنند ؛ در ضمن این که هوشیاری و درک ذهنی خود را نیز افزایش دهند.

 

یوگا می تواند پدیده aging یا روند پیری را در بافت های بدن به تأخیر انداخته یا حتی مسیر آن را معکوس کند.

● سالمندان با افراد جوان تر چه تفاوت هایی در فراگیری یوگا دارند؟

در افراد مسن اغلب بین دوره های فراگیری فاصله می افتد و هنرجو مدتی از مربی دور می شود.

 

سالمندان اغلب آگاهی کمی نسبت به مراحل تنفسی خود دارند.

سالمندان اغلب دلواپسند که مبادا از یک وضعیت بدنی مطلوب متناسب با سن خود برخوردار نباشند. اغلب فکر می کنند که سفر زندگی آنها به پایان رسیده است و از آینده در هراسند.

 

اغلب در خاطرات گذشته خود زندگی می کنند. اغلب سعی می کنند خود را با وضعیت فعلی و تواناییهای محدود شده فیزیکی و ذهنی خود وفق دهند.

ساختمان بدن با افزایش سن تغییر می کند. انعطاف پذیری کاهش می یابد، بهبود از بیماریها به کندی صورت می گیرد و بیماریهایی مانند، دیابت، نارسایی قلبی، سطح بالای کلسترول و مشکلات تنفسی دارند.

 

یک فرد سالمند ممکن است حتماً نیاز به استفاده از عینک یا دندان مصنوعی داشته باشد.

● تکنیک های مناسب برای سالمندان

۱) یکی از مفیدترین آساناهای یوگا برای سالمندان حرکات ضد روماتیسمی پاوان موکت آسانا (قسمت اول) است که فرد می تواند آن را در حالت نشسته روی زمین یا روی صندلی هم انجام دهد. برای انجام این حرکات در حالت ایستاده می توان از پشت صندلی استفاده کرد.

 

۲) حرکات شکمی موثر بر دستگاه گوارش یا پاوان موکت آسانا (بخش دوم) و اوتان آسانا که می تواند با یک پا هم انجام شود. در افراد مسن بلند کردن هر دو پا توصیه نمی شود.

۳) بسیاری از حرکات انرژی بخش از جمله قسمت سوم پاوان موکت آسانا در اکثر سالمندان قابل اجرا است. آسانای سلام بر آفتاب باید تعدیل شود و به جای خم شدن یا چمباتمه زدن باید در حالت نشسته روی زمین انجام شود.

 

این نکته باید در انجام حرکت هیزم شکن (کاشتاتا کشاسانا) ،کشش شکمی (اوداراکارشاسانا) و نشستن یا چمباتمه زدن متناوب در افراد مسن توصیه نمی شود . وایونیشکاسانا yuniskkasana) و آسانای کلاغ (ana kawa) به حالت ایستاده هم توصیه نمی گردد.

● فواید آموزش یوگا سالمند برای یک مربی

آموزش یوگا به سالمندان سبب می شود که فرد بتواند پدیده های مربوط به سالمندان را بهتر درک کند و خود نیز به هنگام بالا رفتن سن با این مسائل راحت تر مواجه شود. در ضمن ارتباط نزدیک با سالمندان سبب می شود مربی روش های خاص ارتباطی با آنان بیاموزد و بتواند این روش ها را در مورد سایر افراد سالمند خانواده نیز به خوبی به کار برد.

 

در طی آموزش یوگا به سالمندان اکثراً نشاط درونی آنها افزایش می یابد و از حالت خاص آسودگی که مخصوص دوران سالمندی است رهایی می یابند و این خود برای مربی نتیجه رضایت بخشی است. نکته دیگر این است که افراد مسن به هنگام یوگانیدرا، بسیار راحت خود را وانهاده می سازند. دو نکته مهمی که یک مربی یوگای سالمندان باید بداند این است که بیماریهایی چون سرطان و مرگ و میر ناشی از آن در این گروه بیشتر است و یک مربی یوگا باید بتواند اطلاعاتی راجع به این موارد به هنرجویان خود بدهد.

نوشته شده در یک شنبه 24 آذر 1392برچسب:,ساعت 22:41 توسط سحر| |

مراحل و روشهای مختلف یوگا

 

 

یوگا فلسفة عظیمی برای بهزیستی است. از اهداف کلی آن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

 

 

▪ داشتن اخلاق نیکو، داشتن ارتباط صحیح با خود و دیگران

 

▪ آموختن دروس اجتماعی و اصول بهداشت ذهنی

 

 

▪ صلح و دوستی نسبت به دیگران

 

▪ پاکسازی ذهنی و تعالی معنوی

 

 

از مشخصات بر جستة فلسفه یوگ انضباط و نظم عملی است که به وسیله غلبه بر امیال و تسلط بر حالات ذهنی بدست می آید و این طریقه دارای هشت رکن است که عبارتند از :

 

 

١) یاما (Yama) : تعلیمات و آیین رفتار اجتماعی شامل :

 

 

الف) آهیمسا(Ahimsa) : آزار ترساندن فیزیکی و روانی به دیگران و ایجاد روابط دوستانه با دیگران.

 

ب) ستیا (Satya) : صداقت، راستگویی و امین بودن.

 

 

ج) آپری گراها(Aparigraha) : حسود و کم بین نبودن

 

د) استیا (Asteya) : به حق و حقوق دیگران احترام گذاشتن، پرهیز کردن از دزدی و کلاهبرداری

 

 

 

٢) نی یاما (Niyama) : تعلیمات و انتظامات فردی شامل :

 

الف) سوچا (Saucha) : نظم و انظباط در کارها و امورات، پاکی و بهداشت جسمانی و روانی.

 

 

ب) سنتوشا (Santosha) : قانع بودن، قناعت و انتظارات متناسب داشتن

 

ج) تاپا (Tapa) : آرامش، شجاعت و قدرت تحمل مشکلات زندگی

 

 

د ) سوادیایا (Svadhyaya) : شناخت تواناییها و ضعفهای خود – خود شناسی

 

ه) ایشورا – پرانیدانا (Isvara Pranidhana) : رضای تسلیم در مقابل خداوند

 

 

 

٣) آسانا (Asana) : تعلیمات یا انتظامات جسمانی شامل : نرمشها و حرکات جسمانی یا علم سالم سازی و متناسب سازی بدن است. آساناهای یوگا طوری طراحی شده اند که به عضلات، پوست، غدد مترشحه داخلی تمرین داده و کارکرد خوب آنها را باعث می گردند. تداوم در انجام صحیح حرکات ورزشی یوگا بشاشیت، زیبایی، قدرت و انعطاف پذیری را موجب می گردد :

 

 

نکته مهم قابل توجه اینکه برای به دست آوردن اثرات مفید حرکات یوگا فرد می باید این حرکات را بطور صحیح و متداوم انجام دهد. صرفاً حرکات صحیح و تداوم در انجام آنهاست که می تواند اثرات مفید و چشمگیر جسمانی و روانی به دنبال داشته باشد. حرکات ورزشی زیادی در بخش آساناهای پوگا وجود دارد. در کتاب گرانداسمهیتا تعداد کل این حرکات ٨٤٠٠٠٠٠٠ ذکر شده است که ٨٤ حرکت به عنوان حرکت مادر و اصلی و بقیه حرکات منشعب از این ٨٤ حرکت می شوند. یک فرد با توجه به موقعیت خود می باید چند حرکت خاص را بطور صحیح هر روز برای حفظ سلامتی روانی تکرار نماید.

 

 

 

٤) پرانایاما (Pranayama) : پرانامایا یعنی علم کنترل تنفس برای انتظامات ذهنی. این کنترل بر روی تمام عملیات تنفسی از قبیل دم، بازدم و حبس تنفس می باشد. چگونه تنفس کردن نقش بسزایی در سلامتی و آرامش روانی دارد. اگر تنفس دچار بی نظمی و در هم و برهمی شود، ذهن دچار آشفتگی و اضطراب می گردد و بر عکس کنترل متناسب تنفس می تواند ذهن را از پریشانی و اشتغالات بیمار گونه رها ساخته و ثبات و اراده قوی را بدنبال داشته باشد.

 

 

٥) پرایتاهارا(pratyahara) : پراتاهارا یعنی مرحله کنترل ذهن از خواهشهای نفسانی. وقتی شخص قادر به کنترل ذهن خود از خواهشهای متنوع و گوناگون ارضاء نشدنی شد و ذهن از اضطرابات، کشمکشها و حرص و ولعها پاک گردید آنوقت است که ذهن می تواند سکوی پرشی برای تمرکز عمیق و تعالی روحانی گردد.

 

 

 

۶) دهارانا (Dharana) : یعنی تمرکز فکر یا جمع کردن کامل توجه روی کار خاص. وقتی از تنشها و اضطرابات آزاد و رها گشت، استعدادهای انسان فرصت تکامل و تعالی پیدا می کند. هر چه تمرکز بیشتر شود قدرت خلاقیت و استعداد انسان نیز بیشتر می گردد.

 

 

٧) دیانا (Dhyana) : یعنی خلاء ذهنی یا مدیتیشن. ذهن ما در طول شبانه روز دایماً در ترافیک افکار گوناگون، تصمیم گیریها، خاطرات، خواهشها و غیره بسر می برد. شاید افکار ما لحظه ای هم توقف و آرامش ندارد، حتی هنگام خواب در شب ذهن در حال فعالیت است و از اشتغالات گوناگون رها نمی باشد و ما خوابهای گوناگونی داریم.این اشتغالات گوناگون ذهنی انرژی روانی زیادی را صرف می کنند و دیگر امکان و فرصتی برای رشد سایر فرآیندهای ذهنی باقی نمی گذارد. وقتی این ترافیک افکار فرصتی برای رشد یا تخفیف یابد ذهن در سکون و خلاء خاصی قرار می گیرد و فرصت و امکان برای ذخیره سازی انرژی روانی و رشد تواناییهای ذهنی باز می شود که به این حالت دیانا یا مدیتیشن (Meditation) گویند. شیوه های زیادی برای انجام مدیتیشن وجود دارد و بخاطر حساسیت موضوع می باید زیر نظر کارشناسان دوره دیده یوگا یا روانشناس بالینی انجام گیرد.

 

 

 

٨) سمادهی (Samadhi) : سمادهی یعنی مرحله وصل، پیوستن، هماهنگی و همسویی، درک عمیق قوانین مسلط و همه گیر حیات و طبیعت و یکی شدن با طبیعت ذاتی خود و ذات خداوندی. سمادهی آخرین و بالاترین مرحله یوگاست.

 

 

● روشهای مختلف یوگا

 

 

کسی که طالب رسیدن به مرحله سمادهی و پیوستن به بحر بیکران هستی و غوطه خوردن در امواج فیض الهی است برای رسیدن به این مقصود باید یک حرکت کمالی را آغاز کند و در مسیر معرفت از خود به خود و از خود به خلق و از خلق به حق سفر کند.بدین منظور در فلسفه یوگ روشهای مختلفی وجود دارد که سالک بر حسب استعداد و امکانات ذهنی و بدنی خود می تواند یکی از این روشها یا ترکیبی از چند روش استفاده کند :

 

۱) گیانا یوگا : اتصال و ارتباط با احدیت به وسیله علم و معرفت

 

 

٢) بهاکتی یوگا : رسیدن به مرحله اتصال از طریق عشق و محبت نسبت به جمیع موجودات، ادراک تجلی وحدت در کثرت.

 

٣) کارما یوگا : طی طریق به وسیله خدمت به خلق و و کار و کوشش در مسیر رضایت حق تعالی که در خدمت به خلق نهفته است.

 

 

٤) مانترا یوگا : ارتباط با فیض الهی بوسیله ذکر و تسبیح ذات احدیت.

 

٥) هاتا یوگا : صعود در مسیر معرفت از راه کنترل قوای جسمی و اتحاد نیروهای مختلف جسم.

 

 

٦) راجا یوگا : رسیدن به حق از طریق کنترل قوای ذهنی و روحی.

 

٧) لایا یوگا : فعال کردن انرژیهای نهفته درونی در کالبد اثیری و رها کردن آنها در مسیر معرفت الی الله.

 

 

٨) تانترا یوگا : فعال سازی انرژیهای روحی در مسیر کاربرد اعمال جنسی به روش خاص برای رسیدن به مرحله اتصال و اتحاد. برای رسیدن به مقصود عمل به ترکیبی از روشهای یاد شده می تواند در سرعت حرکت باطنی سالک موثر باشد و رهرو را در زمانی کوتاهتر و معرفتی بیشتر به لقاءالله سوق دهد.

 

 

● کرامات یوگیان

 

 

در کتاب یوگاسوترا تالیف پاتانجلی به نیروهای خارق العاده ایکه در اثر انجام تمرکز نیروهای روحی و مراقبه و سمادهی به دست می آورند اشاراتی شده است. از جمله اینکه یوگی به تدریج به مراتب آگاهی عالی دست می یابد و به ذات اشیاء پی می برد و صاحب کرامت می شود. پاتانجلی می گوید: یوگی بر اثر تمرکز نیروهای سه گانة ضبط حواس، مراقبه و سمادهی قادر به شناسایی مراتب ذهنی دیگران می شود. از قید زمان و مکان خارج و به منشاء نخستین نوسان موج آفرینش وگردش اولین موج هستی پی می برد. درباره نفوذ در افکار دیگران اعتقاد بر این است که چون یوگی به کهنه مراتب ذهنی خویش واقف است، بر اساس تصورات و مفاهیم ذهنی خود می تواند افکار سایرین را نیز دریابد. در واقع ذهن او چون آئینه ایست که افکار دیگران در آن منعکس می شود. یوگیان قادرند از قلمرو ادراک بصری و درک معمولی عوام فراتر روند. یوگی با تمرکز این سه نیرو به اسرار کیهان و زمان واقف می شود.

نوشته شده در یک شنبه 24 آذر 1392برچسب:,ساعت 22:39 توسط سحر| |

تیم روش صعود
به جام جهانی
تاریخ راه یابی
به جام جهانی
حضور در
جام جهانی
آخرین
دوره
بهترین عملکرد
گذشته
رده‌بندی فیفا
برای شروع رویداد
 برزیل میزبان ۳۰ اکتبر ۲۰۰۷ ۲۰ ۲۰۱۰ قهرمان (۱۹۵۸, ۱۹۶۲, ۱۹۷۰, ۱۹۹۴, ۲۰۰۲)  
 ژاپن تیم اول گروه B مرحله گروهی آسیا ۴ ژوئن ۲۰۱۳ ۵ ۲۰۱۰ یک هشتم نهایی (۲۰۰۲, ۲۰۱۰)  
 استرالیا تیم دوم گروه B مرحله گروهی آسیا ۱۸ ژوئن ۲۰۱۳ ۴ ۲۰۱۰ یک هشتم نهایی (۲۰۰۶)  
پرچم ایران ایران تیم اول گروه A مرحله گروهی آسیا ۱۸ ژوئن ۲۰۱۳ ۴ ۲۰۰۶ مرحله گروهی (۱۹۷۸, ۱۹۹۸ , ۲۰۰۶)  
 کره جنوبی تیم دوم گروه A مرحله گروهی آسیا ۱۸ ژوئن ۲۰۱۳ ۹ ۲۰۱۰ رتبه چهارم (۲۰۰۲)  
 هلند تیم اول گروه D مرحله گروهی اروپا ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۳ ۱۰ ۲۰۱۰ نایب قهرمان (۱۹۷۴, ۱۹۷۸, ۲۰۱۰)  
 ایتالیا تیم اول گروه B مرحله گروهی اروپا ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۳ ۱۸ ۲۰۱۰ قهرمان (۱۹۳۴, ۱۹۳۸, ۱۹۸۲, ۲۰۰۶)  
 ایالات متحده آمریکا تیم اول کنکاکاف ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۳ ۱۰ ۲۰۱۰ رتبه سوم (۱۹۳۰)  
 کاستاریکا تیم دوم کنکاکاف ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۳ ۴ ۲۰۰۶ یک‌شانزدهم نهایی (۱۹۹۰)  
 آرژانتین تیم اول آمریکای جنوبی ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۳ ۱۶ ۲۰۱۰ قهرمان (۱۹۷۸, ۱۹۸۶)  
 بلژیک تیم اول گروه A مرحله گروهی اروپا ۱۱ اکتبر ۲۰۱۳ ۱۲ ۲۰۰۲ رتبه چهارم (۱۹۸۶)  
 سوئیس تیم اول گروه E مرحله گروهی اروپا ۱۱ اکتبر ۲۰۱۳ ۱۰ ۲۰۱۰ یک چهارم نهایی (۱۹۳۴, ۱۹۳۸, ۱۹۵۴)  
 آلمان تیم اول گروه C مرحله گروهی اروپا ۱۱ اکتبر ۲۰۱۳ ۱۸ ۲۰۱۰ قهرمان (۱۹۵۴, ۱۹۷۴, ۱۹۹۰)  
 کلمبیا تیم دوم آمریکای جنوبی ۱۱ اکتبر ۲۰۱۳ ۵ ۱۹۹۸ یک هشتم نهایی (۱۹۹۰)  
 روسیه تیم اول گروه F مرحله گروهی اروپا ۱۵ اکتبر ۲۰۱۳ ۳ ۲۰۰۲ رتبه چهارم (۱۹۶۶)  
 بوسنی و هرزگوین تیم اول گروه G مرحله گروهی اروپا ۱۵ اکتبر ۲۰۱۳ ۱ - -  
 انگلیس تیم اول گروه H مرحله گروهی اروپا ۱۵ اکتبر ۲۰۱۳ ۱۴ ۲۰۱۰ قهرمان (۱۹۶۶)  
 اسپانیا تیم اول گروه I مرحله گروهی اروپا ۱۵ اکتبر ۲۰۱۳ ۱۴ ۲۰۱۰ قهرمان (۲۰۱۰)  
 شیلی تیم سوم آمریکای جنوبی ۱۵ اکتبر ۲۰۱۳ ۹ ۲۰۱۰ رتبه سوم (۱۹۶۲)  
 اکوادور تیم چهارم آمریکای جنوبی ۱۵ اکتبر ۲۰۱۳ ۳ ۲۰۰۶ یک هشتم نهایی (۲۰۰۶)  
 هندوراس سوم کنکاکاف ۱۵ اکتبر ۲۰۱۳ ۳ ۲۰۱۰ مرحله گروهی (۱۹۸۲, ۲۰۱۰)  
 نیجریه برنده مرحله سوم آفریقا ۱۶ نوامبر ۲۰۱۳ ۵ ۲۰۱۰ یک هشتم نهایی (۱۹۹۴), (۱۹۹۸)  
 ساحل عاج برنده مرحله سوم آفریقا ۱۶ نوامبر ۲۰۱۳ ۳ ۲۰۱۰ مرحله گروهی (۲۰۰۶), (۲۰۱۰)  
 کامرون برنده مرحله سوم آفریقا ۱۷ نوامبر ۲۰۱۳ ۷ ۲۰۱۰ یک چهارم نهایی (۱۹۹۰)  
 غنا برنده مرحله سوم آفریقا ۱۹ نوامبر ۲۰۱۳ ۳ ۲۰۱۰ یک چهارم نهایی (۲۰۱۰)  
 الجزایر برنده مرحله سوم آفریقا ۱۹ نوامبر ۲۰۱۳ ۴ ۲۰۱۰ مرحله گروهی (۱۹۸۲،۱۹۸۶،۲۰۱۰)  
 یونان برنده مرحله حذفی اروپا ۱۹ نوامبر ۲۰۱۳ ۳ ۲۰۱۰ مرحله گروهی (۱۹۹۴،۲۰۱۰)  
 

 

آشنایی با یوگای چینی

 


چی کنگ یا کی کنگ یعنی تربیت نفس یا تحصیل انرژی به منظور ترغیب هر فرد برای شرکت در فرایند شفابخشی چند هزار فرم چی کنگ وجود دارد که می توان آنها را به دو دسته کلی تقسیم کرد چی کنگ درونی که جریان انرژی را در بدن تنظیم می کند و چی کنگ بیرونی که تبادل انرژی بین بدن و محیط را تنظیم می کند چی کنگ را به فارسی انرژی درمانی هم ترجمه کرده اند تمرینات چی کنگ می تواند به شکل نرم که فقط جریان انرژی را شامل می شود یا به شکل خشنتر همچون تای چی و کونگ فو را شامل شود تمرینات آن نیازی به وسیله خاصی ندارد و موجب سلامتی جسمی و روحی می شود.

 

 

کی گونگ (به سوی جوانی ابدی) اثر ژرار اد ترجمه ناصر خدایار نشر آشیانه کتاب مقاله ای که در پی می آید خلاصه نویسی کتاب است که با راهنمایی آقای مهندس البرزی استاد تای چی ، بدان دست یافتم طوری خلاصه نویسی کردم که افراد ناآشنا بتوانند سریع مطالب مهم و سیر تمرینات را درک کنند و برای افرادی که به تائو یوگا آشنا هستند یادآوری و مرور باشد از این کتاب قسمت تمرینات یوگای جنسی توسط مترجم حذف شده و آقای مهندس البرزی در اختیارم قرار دادند به خلاصه نویسی کتاب افزوده خواهد شد.

 

زندگی بالاترین دارایی و بزرگترین نعمت ماست ما حیات را از والدین خود گرفته ایم و این قابلیت را داریم که آنرا به فرزندانمان بدهیم زندگی ما توسط بدنمان حمل می شود که اعمال حیاتی آن همچون تغذیه و تنفس هر چه بهتر صورت گیرد حیات ما بهتر خواهد بود البته ما جنبه دیگری داریم که آن روح و قدرت تفکر است که آگاهی می نامیم برای اینکه انسان واقعی باشیم باید این جنبه هم تغذیه شود وقتی در اواخر دهه ۱۹۷۰ حکومت کمونیستی چین با این نتیجه رسید که میراث فرهنگی تائو در چین را کاملا سرکوب و نابود نموده دوباره تعالیم تائو احیا و فراگیر شد البته با حذف عقاید قدیمی و پالایش آن به شکل مجموعه ای از تمرینات بدنی که برای سلامتی مفید اند و همچون یک ورزش همگانی فراگیر شد هر روز صبح میلیونها چینی در پارکها تایی چوآن می کنند پزشکان چینی تکنیک های تائو را فرامی گیرند برای پی بردن به راز سلامتی و طول عمر تائو یست ها تمرینات تائو با قابلیتی که در احیای جوانی و تندرستی و طول عمر و سلامت جنسی دارید می توانند در خدمت بزرگترین دارایی ما یعنی حیات قرار گیرند.

 

 

تمرینات صد روزه که برای هر هفته از چهارده هفته آن تمرین به خصوصی دارد هر تمرین روزانه با گرم کردن و ماساژ و تاکید بر اعضا بدن شروع می شود در هفته اول تاکید بر ریه و دستگاه تنفس است تمرین با مالیدن دو دست به یکدیگر شروع می شود سپس ماساژ طرفین بینی، پل بینی ، پایین بینی ، صورت مشت و مال سینه و بعد حرکات نرمشی بلند شدن روی نوک انگشتان و حرکت کمانگیری از طرفین که همراه با تنفس منظم هستند ۸ بار انجام می شود این حرکات نرمشی شبیه حرکات رزمی کاران است.

 

قسمت مهم تمرینات روزانه تمرینات مربوط به ساکن کردن یا متمرکز کردن ذهن یا فایق آمدن بر حواس پرتی است این تمرینات بتدریج در طول این چهارده هفته کاملتر می شوند بنظر می رسد اینکه برای لحظاتی به هیچ چیز فکر نکنیم کار ساده ای است اما کافی است افکاری که بی اختیار از ذهن می گذرد را یادداشت کنیم آنموقع متوجه می شویم ذهن چقدر خارج از اراده ماست و تقریبا غیر ممکن است که بتوان آنرا ساکن کرد و لحظاتی به آن استراحت داد حتی وقت خواب هم ،

ذهن همچنان به کار خود ادامه می دهد و ما انواع رویا ها را درخواب می بینیم اما به مرور در طول این صد روز متوجه می شوید امکان کنترل ذهن با تمرین وجود دارد و می توان کسب نیروی اراده و ذهنی فراوانی از آن نمود برای فایق آمدن بر افکار و فرایند تفکر نمی توان از افکار و فرایند تفکر استفاده کرد بلکه اینکار را باید بطور غیر مستقیم انجام داد از یک روش جریان قهقهرایی نقطه تمرکز که چشم ها به آن خیره می شود از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می شود و در هر نقطه مدت ۳ دقیقه باقی می ماند در انتهای هر یک از تمرینات مربوط به ساکن کردن ذهن با مالیدن دست ها به یکدیگر آنها را گرم نموده سپس صورت را با دستان ماساژ می دهیم و چشم ها را برای لحظاتی با کف دستان می پوشانیم.

 

 

این تمرینات که نشسته روی صندلی انجام می گیرد در روزهای ابتدای هفته اول با تنفس معمولی انجام می گیرد و در اواخر هفته اول با تنفس عمیق نقطه تمرکز دید چشم در این هفته از نقطه ای هم تراز چشم شروع می شود و به نوک بینی منتقل می گردد.

 

در هفته دوم بر کلیه هم توجه می شود و تمرکز روی آنها هم صورت می گیرد با تنفس شکمی که در عمل دم سینه و جناغ را شل می نماییم و دیافراگم پایین می رود این شیوه تنفس بر اعضا داخلی بدن خصوصا کلیه ها تاثیر دارد همچنین با دست محل کلیه ها ، اطراف گوش را ماساژ می دهیم و حرکات نرمشی کلی با هریک از دو دست و از پهلو انجام می دهیم تمرینات مربوط به ساکن کردن ذهن در هفته دوم همان سیر هفته اول را طی نموده و نقطه بعدی تمرکز دید چشم از نوک بینی به اندازه دو سوم بینی بالا می آید و سپس به میان دو چشم ختم می گردد.

 

 

در هفته سوم علاوه بر ریه و کلیه ها ، کبد هم مورد توجه قرار می گیرد و با تمرکز بر روی آن همراه با تنفس شکمی ماساژ چشم ها و تحریک غدد اشکی و حرکات نرمشی کمر از آنجا که قویترین شکل انرژی در بدن ما انرژی جنسی است یعنی تنها فرم انرژی که هنگام فعال شدن قدرتش افزایش می یابد نظر به اهمیت آن تمرینات ویژه ای دارد که انرژی جنسی را تبدیل به نیروی حیاتی بدن می کند.

 

در این تمرینات ابتدا با ماساژ سینه ها در زنان و بیضه ها در مردان انرژی جنسی افزایش می یابد سپس این انرژی برای تجدید نیروی حیاتی بدن به خدمت گرفته می شود حفظ انرژی جنسی مهم است مردان در هنگام انزال و زنان در هنگام قاعدگی انرژی از دست می دهند و این تمرینات سعی دارد دفع انرژی را کاهش دهد و با تبدیل آن به انرژی حیاتی بدن انرژی فزاینده ای برای شخص ایجاد کند که در شفا و تجدید قوای اندام و مغز بسیار مفید است به علاوه این تمرینات در صدد به تعادل در آوردن انرژیهای مذکر و مونث بدن است.

 

 

تمرینات مربوط به ساکن کردن ذهن در هفته سوم شیوه تنفس شکمی است پس ازپیمودن همان سیر تمرینات هفته اول و دوم و انتقال نقطه تمرکز به میان دو چشم ابتدا چشمان را می بندیم و با تصور خنده یکی از نزدیکان انرژی دریافت شده را به گوشه داخلی چشم چپ و بعد چشم راست و وسط چشم چپ و وسط چشم راست و سپس پلک بالای چپ بعد پلک بالای راست و سپس پلک پایین چپ و پلک پایین راست انتقال می دهیم سپس دوباره نقطه تمرکز را روی نوک بینی و برآمدگی بینی و میان دوچشم و کاسه سر بالا می آوریم.

 

در هفته چهارم تمرکز را امتداد می دهیم به قلب که مهمترین عضو داخلی بدن است به علاوه حرکاتی برای زبان انجام می دهیم و حرکات نرمشی با مشت شبیه حرکات رزمی کاران و حرکت بلند شدن روی نوک انگشتان پا و جهیدن در جا .

 

 

تمرینات مربوط به ساکن کردن ذهن در هفته چهارم تنفس شکمی تند است با زمان دم و بازدم کلا یک ثانیه نقطه تمرکز که در هفته قبل به میان دو چشم پایان می یافته به ناف و اطراف شکم ادامه و اتصال می یابد یعنی در ادامه تمرینات مربوط به ساکن کردن ذهن و پس از طی همه مراحل گفته شده در آنها ابتدا سعی می کنیم نقطه تمرکز را از چشم چپ به گوشه چپ لب و همینطور از چشم راست به گوشه راست لب انتقال و اتصال دهیم سپس به نوک بینی بعد به برجستگی بینی و میان دو چشم سپس با چرخاندن زبان در یک جهت و خلاف آن و جویدن و قورت دادن بزاق و انتقال نقطه تمرکز همراه با پایین رفتن بزاق تمرکز را به حدود ناف برسانیم همراه با تکرار تنفس تند شکمی سپس دستها را روی ناف قرار داده و ۳۶ بار در جهت و ۲۴ بار در خلاف عقربه های ساعت ماساژ دهیم در هفته پنجم تمرکز را امتداد می دهیم به طحال همراه با تمرین دندانها و لثه و ماساژ صورت و تحریک دست و انگشتان و کف دست.

 

در هفته پنجم تمرین یوگای جنسی علاوه بر ماساژ اندام جنسی تمرین برای جلوگیری از دفع انرژی جنسی نیز همراه می شود. تمرینات مربوط به ساکن کردن ذهن در هفته پنجم همچون هفته چهارم است با جزیی تغییر و اضافه پس از اینکه نقطه تمرکز را از چشم چپ به گوشه چپ لب و از چشم راست به گوشه راست لب و به میان دو چشم انتقال دادیم تمرکز را از مسیر بینی به پایین انتقال می دهیم همراه با تنفس سپس نقطه تمرکز را ازمیان دو چشم تا سقف دهان و از دهان به سمت سینه قلب ریه کبد کلیه ها طحال لوزالمعده انتقال می دهیم سپس همچون هفته چهارم مجددا نقطه تمرکز را از میان دو چشم شروع و با چرخش زبان و قورت دادن بزاق و انتقال تمرکز به ناحیه ناف و مالش دستها تمرین را پایان می دهیم.

نوشته شده در یک شنبه 24 آذر 1392برچسب:,ساعت 22:39 توسط سحر| |


Design By : Susa Theme